В роботі представлені матеріали, що можуть бути використані НА БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРАХ як психологічні поради батькам учнів середніх класів щодо ефективних способів виховання дітей. Поради розділені на три частини: особливості спілкування батьків один з одним, особливості спілкування батьків з дитиною та особливості впливу на підлітка оточуючого середовища. В матеріалі асимільовані поради психологів та власний багаторічний досвід автора.
Всі нижче викладені поради базуються на на апробованих порадах психологів, які, на мою думку, дають позитивний результат, на власному досвіді вчителя з 25- річним стажем та на досвіді матері двох дітей. Можливо, деякі тези не будуть прийнятними для всіх, проте я ділюся своїм баченням.
Проект-контракт для батьків «Щастя моєї дитини»
Розділ 1.
Особливості спілкування батьків один з одним
1.Відносини батьків між собою мають бути партнерськими, дружелюбними, взаємоповажними.
2. Не бійтеся при дитині показувати свої емоції. Дитина має виростати серед живих людей, а не серед беземоційних роботів. Проте, якщо вони негативні та надто бурхливі, постарайтеся вияснити відносини якомога стриманіше, а в особливо критичних ситуаціях – наодинці (без дитини).
3.Не варто перед дитиною постійно грати роль людей, близьких до ідеальних, бо в такому випадку рано чи пізно дитина викриє ваші акторські здібності, буде безмежно розчарована і морально вбита брехнею, а ви (а можливо і всі оточуючі) втратите її довіру.
4. Важливо, аби між вами, як подружжям, була довіра і вміння пробачати одне одному помилки. В будь-якому випадку найкращий варіант, якщо дитина бачитиме періодичні непорозуміння між вами, вияв емоцій (однозначно без взаємних обзивань, нецензурщини чи рукоприкладства) і нормальне вирішення проблеми, вміння вибачатися та пробачати.
5.Ніколи в присутності дитини не дискутуйте між собою про форми та шляхи її виховання, бо це завжди ставитиме її в ситуацію вибору: хто більше її розуміє і любить, хто для неї рідніший і дорожчий. Такі дискусії без дитини мають приводити до спільного рішення, прийнятного для вас обох і оптимального з вашої точки зору для дитини.
6.Важливо мати певні сімейні (родинні ) традиції і зацікавлювати в їх підтриманні дітей (походи на природу, зимове катання на лижах, спільний спів улюблених пісень на свята, походи в гості до бабусь – дідусів на Різдво та Великдень та ін.)
7.Старайтеся дотримувати даної будь-кому обіцянки. Це дає приклад дитині надійності та пунктуальності.
8.Не здійснюйте одне на одного морального тиску. Лідерство в сім’ї одного з подружжя – це нормально. Але це не має нічого спільного з тиранією, насиллям та енергетичним вампіризмом.
9. Робіть одне одному подарунки, компліменти, говоріть ласкаві слова, спілкуйтеся між собою якомога більше, з добрим гумором – і в дитини закладатиметься відповідна модель поведінки в своїй майбутній сім’ї.
10. Батьки, як і кожна людина, мають як позитивні, так і негативні риси. Не бійтеся показувати дитині свої негативні сторони, тоді і вона не відчуватиме обов’язку бути ідеальною. Старайтеся виправити при можливості свій негатив. Добре, якщо дитина спостерігатиме за динамікою вашої роботи по самовдосконаленню
11.Всі риси, які ви хочете бачити в своїй дитині, ви можете закласти лише власним прикладом, а не словами, якими б розумними і правильними вони не були.
Розділ 2
Особливості спілкування батьків з дитиною.
1.Не намагайтеся через дітей реалізувати свої нездійснені плани та мрії. В дітей має бути своє життя і право вибору.
2.Не відгороджуйтеся від їх «несерйозних дитячих» проблем. Обговорюйте, при необхідності – давайте поради, бажано кількохваріантні, аби дитина відчувала власну значущість і можливість вибирати.
3.Любіть свою дитину і показуйте їй цю любов: обнімайте, держіть за руку, погладжуйте, хваліть, говоріть, що гордитесь її досягненнями. Не варто демонструвати вияви своєї батьківської любові всім і всюди, бо етикетка «маминого синочка» чи «маминої доньки» може нашкодити самоствердженню вашої дитини серед однолітків.
4.Не порівнюйте свою дитину з іншими, а лише динаміку її результатів (раніше ти був таким, а тепер-ось такий). Оцінюйте вчинки дитини, а не її саму.
5.Не говоріть дитині та в її присутності погане про людей, особливо про тих кого вона добре знає і з ким спілкуєтесь ви і вона, бо це навчить її нещирості та багатоликості.
6. Дитина повинна мати посильні для її віку обов’язки і виконувати їх.
7.Ви маєте чітко прописати певні правила, порушення яких буде наказуватися. Коли з якихось причин ці правила порушуються, спочатку необхідно обговорити ці причини і після цього уточнити ступінь наказання (наприклад: якщо ти не прийдеш після диско-теки додому о ……годині, то три слідуючі дискотеки успішно відбудуться без тебе) 8.Приділяйте дитині увагу при виконанні спільних справ, вчіть її необхідному в майбутньому житті (дівчаток – готувати, прасувати, шити, робити макіяж
і т. д.; хлопців – розбиратися в техніці, електроприладах і т.п.)
9.Ніколи не говоріть дитині що вона погана: незграба, ледащо, тупиця і т.д. Це не лише принижує дитину в даний момент, а й відкладається насамперед в емоційній пам’яті, закладає комплекси, замкнутість дитини, нездатність в майбутньому до самореалізації
10.Не вимагайте від дитини більше, ніж вона може. Якщо в неї гуманітарний склад розуму не чекайте «дванадцяток» з геометрії чи хімії. Якщо вона фізично слабо розвинута, то не вимагайте бути кращим футболістом чи волейболісткою школи, як це колись було у вас. Знайдіть справжні здібності вашої дитини і сприяйте їх розвитку.
11.Побільше говоріть на цікаві для неї теми, спілкуйтеся, підтримуйте довіру, яка закладена генетично в кожного малюка до своїх батьків, проте в багатьох дітей зникає як наслідок ігнорування, небажанням зрозуміти, відгородження батьків від дітей різними проблемами.
12. Вчіть дитину бути асертивним: мати власну гідніть, не принижуючись ні перед ким і не принижуючи при цьому інших.
Ніколи не вимагайте і не очікуйте від дітей більшого, ніж ви самі своєю поведінкою можете закласти в їх свідомість та підсвідомість
Розділ 3.
Особливості впливу на підлітка оточуючого середовища.
Яким би авторитетом ви не користувалися у вашої дитини, настане час, коли вплив ззовні на неї буде в кілька разів більшим, ніж ваш. Проте, в цей період йде протистояння власного «Я» підлітка та всього і всіх, що і хто знаходиться поруч. Якщо ви раніше заклали в дитини стержень характеру, то тепер ваша роль буде лише помічником з орієнтації у вирі інформації (друзі, знайомі, ЗМІ, соціальні мережі). І ваші коментарі чи поради, щонайменше, будуть почутими. Якщо ж до підліткового віку у вас не було часу допомагати дитині формувати характер, погляди, ви втратили довіру, то тепер щось робити запізно. Всі ваші поради, повчання і вимоги не лише ігноруватимуться, а й зустрічатимуть протилежний ефект, «на зло».
До підліткового віку з допомогою батьків у дитини мають бути вироблені
-власна система цінностей та життєвих пріорітетів;
-інтерес до якихось видів занять (спорт, музика, література і т. д.);
-вміння постояти за себе;
-сексуальна культура (знання і вміння їх застосовувати);
-вміння говорити «ні, це не для мене», «ні, мені це не потрібно», «ні, мені це не
подобається».
Ви не зможете відгородити дитину – підлітка від реалій сучасного світу, де пропагується насильство, безнаказаність, сексуальна розпуста, духовна деградація, але виховуючи дитину до підліткового віку, даючи їй певні знання ви можете виробити в неї свого роду імунітет: зробити її здатною тверезо оцінювати ситуацію і робити правильні висновки, протистояти і виживати серед жорстокості, не втрачаючи людського обличчя.