Приклади реалізації наскрізних змістових ліній на уроках географії
План.
1.Клас
2.Тема уроку.
3.Наскрізна змістова лінія, яку реалізовуємо на уроці.
4.Очікувані результати.
5.Час,який потрібен для реалізації наскрізної змістової лінії.
6.Хід реалізації наскрізної змістової лінії.
7.Використані джерела.
1.10 клас
2.Тема уроку: «Німеччина»
3. Наскрізна змістова лінія, яку реалізуємо на уроці – «Екологічна безпека та сталий розвиток»
4.Очікувані результати: учні знають суть понять: раціональне природокористування, альтернативні джерела енергії; соціальна активність, відповідальність ,екологічна свідомість; усвідомлюють причинно-наслідкові зв’язки у природі та її цілісність; необхідність дбайливого і відповідального ставлення до довкілля; важливість сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.
5. Час, який потрібний для реалізації наскрізної змістової лінії-20 хвилин.
6. Хід реалізації наскрізної змістової лінії:
І. Звернути увагу учнів на те, що значна частина вугільних ТЕС Німеччини виробили свій ресурс, стосовно АЕС було прийнято рішення поступово (за планами уряду останній реактор буде зупинено у 2022 році, а кінцевим терміном експлуатації АЕС має стати 2030 рік) відмовитися від їх експлуатації. Тому стоїть питання про використання відновлюваних джерел енергії.
ІІ. Об’єднати учнів у 3 групи, кожна група отримує завдання за допомогою Інтернет- джерел, та інформації, вміщеної в підручнику знайти відповідь на питання:
1)визначте значення ВЕС і СЕС у виробництві електроенергії;
2)встановіть чинники їх розміщення по території Німеччини;
3)поміркуйте і зробіть припущення, як вплине поширення ВЕС і СЕС на екологічну ситуацію в державі?
Час на обміркування 5 хвилин, потім представники кожної групи надають інформацію про результати роботи (можливо на наступному уроці продовжити презентування своїх ідей).
7.Використані джерела.
1.Мозіль О. Німеччина [Електронний ресурс] / Олена Мозіль – Режим доступу до ресурсу: .https://geografiamozil2.jimdofree.com/%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0/%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B5%D1%87%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B0-1/
2. Біляєва Я. У Німеччині вироблено рекордну кількість "зеленої" електрики [Електронний ресурс] / Я. Біляєва, Ґ. Рютер – Режим доступу до ресурсу: https://www.dw.com/uk/%D1%83-%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B5%D1%87%D1%87%D0%B8%D0%BD%D1%96-%D0%B2%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BE-%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B4%D0%BD%D1%83-%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BA%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C-%D0%B7%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B8/a-52003072.
3. Як Німеччині вдалося розвинути відновлювану енергетику? [Електронний ресурс]. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://ecolog-ua.com/news/yak-nimechchyni-vdalosya-rozvynuty-vidnovlyuvanu-energetyku.
4.Довгань Г.Д. Географія (рівень стандарту): підруч. для 10- го кл. закл. загал. серед. освіти/ Г.Д. Довгань, О.Г. Стадник.-Харків: Вид-во «Ранок»,2018.-240 с.,іл.
1.10 клас.
2. Тема уроку: Польща
3.Наскрізна змістова лінія, яку реалізуємо на уроці – «Громадянська відповідальність»
4.Очікувані результати: учні знають зміст понять «громадянське суспільство», «відповідальність», толерантність;
усвідомлюють принципи і механізми його функціонування, важливість національної ініціативи; вміють геопросторово мислити ,логічно висловлювати свої думки щодо сучасних процесів у світі, працювати в колективі, поважати думки інших; формують соціальну компетентність та громадянську відповідальність.
5. Час, який потрібний для реалізації наскрізної змістової лінії- тиждень.
6.Хід реалізації наскрізної змістової лінії :
І. Перед вивченням теми: «Польща» учні отримують завдання виконати груповий проект «Трудова міграція українців до Польщі», у якому дослідити наступні питання:
1. Причини , динаміка трудової міграції українців до Польщі за останні п’ять років.
2.Аналіз заходів польського уряду щодо питань міграційної політики.
3. Вплив заходів уряду з питань міграційної політики на економічне становище Польщі та на темпи трудової міграції українців.
ІІ. Учні збирають необхідну інформацію та матеріали, вчитель виступає координатором їх дій ;оформляють результати своєї роботи у вигляді презентації;
ІІІ. Під час вивчення теми : « Польща» на уроці учасники проєкту презентують результат своєї роботи.
7.Використані джерела .
1. Україна-Польща: особливості трудової міграції в умовах пандемії [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=5043:ukrajina-polshcha-osoblivosti-trudovoji-migratsiji-v-umovakh-pandemiji&catid=8&Item
2. Українська трудова міграція до Польщі молодшає [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2842744-ukrainska-trudova-migracia-do-polsi-molodsae.html.
3. Малиновська, О. А. СУЧАСНА МІГРАЦІЯ УКРАЇНЦІВ ДО ПОЛЬЩІ ТА ПОВ’ЯЗАНІ З НЕЮ ВИКЛИКИ [Електронний ресурс] / О. А. Малиновська, – Режим доступу до ресурсу: http://old2.niss.gov.ua/content/articles/files/migrats_Pol-fbd2a.pdf.
4. Трудова міграція українців за кордон [Електронний ресурс]. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://ru.slovoidilo.ua/2021/03/18/infografika/obshhestvo/trudovaya-migraciya-skolko-ukraincev-rabotali-granicej-2019-2021-godax.
5Belli L. IoT-Enabled Smart Sustainable Cities: Challenges and Approaches [Електронний ресурс] / L. Belli, A. Cilfone, D. Luca // MDPI. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://www.mdpi.com/2624-6511/3/3/52.
6. Andrusieczko P. Czy Karta Polaka stanowi zagrożenie dla Ukrainy? "Mamy do czynienia z drenażem mózgów" / P. Andrusieczko [Електронний ресурс] // Wyborcza.pl. – Режим доступу: http://wyborcza.pl/7,75399,21749188,czy-karta-polaka-stanowi-zagrozenie-dla-ukrainy-mamy-do-czynienia.html
7. Динаміка міграційних настроїв українців. [Електронний ресурс] // Офіційний сайт соціологічної групи «Рейтинг». – Режим доступу: http://ratinggroup.ua/research/ukraine/dinamika_migracionnyh_ nastroeniy_ ukraincev.html
8. Зовнішня трудова міграція населення (за результатами модульного вибіркового обстеження): Статистичний бюллетень. [Електронний ресурс] – К., 2017. – 36 с. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/ druk/publicat/kat_u/publ11_u.htm
2.Тема уроку: Італія
3.Наскрізна змістова лінія, яку реалізовуємо на уроці-« Підприємливість і фінансова грамотність»
4.Очікувані результати: учні знають, що таке бюджет сім`ї, вміють його планувати та раціонально використовувати з метою заощадження; робити вибір, приймати рішення, брати відповідальність за власні рішення і вчинки.
5.Час, який потрібен для реалізації наскрізної змістової лінії – 20 хв.
6.Хід реалізації наскрізної змістової лінії .
І. Учні отримують завдання проаналізувати інформацію щодо річного доходу вчителя школи в Італії за 2019 та порівняти його з доходами вчителя в Україні за той самий період
ІІ. Учні дають відповідь на питання :
1)Які статті доходів є тотожні, а які відмінні?
2) Спробуйте спрогнозувати , як зміняться видатки вчителя після одруження і народження дітей? Які витрати зростуть? Чи достатньо буде коштів для утримання сім’ї?
7.Використані джерела
1. Mulholland S. Louis Vuitton and Dior drive 16% revenue growth at LVMH [Електронний ресурс] / Sarah Mulholland. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: https://www.voguebusiness.com/companies/lvmh-q3-earnings-financials-louis-vuitton-celine-dior
2. Наші ціни навіть коли падають - це якось не відчувається… [Електронний ресурс]. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/2875544-cini-navit-padaut-ta-akos-ce-ne-vidcuvaetsa.html.
3. Скільки заробляють вчителі в різних країнах [Електронний ресурс]. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://osvitoria.media/experience/skilky-zaroblyayut-vchyteli-v-riznyh-krayinah-svitu/.
4. Середні зарплати в Італії у 2020 році: що платять італійцям а що українцям [Електронний ресурс]. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://debus.com.ua/news/335/view/.
5. Список країн Європи за середньою місячною зарплатнею [Електронний ресурс]. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%BA_%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD_%D0%84%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B8_%D0%B7%D0%B0_%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%8E_%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%8F%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%8E_%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%BD%D0%B5%D1%8E
1.11 клас
2.Тема уроку: Геологічне середовище людства.
3. Наскрізна змістова лінія, яку реалізовуємо на уроці- «Здоров’я і безпека»
4.Очікувані результати :учень знає зміст понять : вулкани, землетруси, стихійні лиха, розуміє їх причини виникнення та наслідки; знає правила поводження під час різних стихійних лих та усвідомлює важливість їх дотримання.
5.Час,який потрібен для реалізації змістової лінії 20 хв.
6.Хід реалізації наскрізної змістової лінії
І. Учні переглядають презентацію : «Стихійні лиха»
ІІ. Використовуючи інформацію з Інтернет джерел учні складають пам’ятку «Правила поводження під час різних стихійних лих»
7.Використані джерела.
1. Стихійні лиха та їх наслідки [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://www.myshared.ru/slide/1182829/.
2. ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС СТИХІЙНИХ ЛИХ [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://semenivka-school.sumy.sch.in.ua/Files/downloads/%D0%9F%D0%A0%D0%90%D0%92%D0%98%D0%9B%D0%90%20%D0%9F%D0%9E%D0%92%D0%95%D0%94%D0%86%D0%9D%D0%9A%D0%98%20%D0%9F%D0%86%D0%94%20%D0%A7%D0%90%D0%A1%20%D0%A1%D0%A2%D0%98%D0%A5%D0%86%D0%99%D0%9D%D0%98%D0%A5%20%D0%9B%D0%98%D0%A5.pdf.