Матеріали до уроку "Генетика як наука"

Про матеріал
Генетика як наука. Закони Менделя. Неменделівське успадкування. Правила складання схем схрещування.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема № 1: Генетика - наука про закономірності спадковості й мінливості організмів. Розділ №5. Закономірності успадкування ознак.

Номер слайду 2

Генетика як наука. Генетика - наука про закономірності спадковості й мінливості організмів. 1900 р. - дата народження генетики як науки (причетні вчені: Г. де Фріз, К. Корренс, Е. Чермак). 1865 р. - відкриття законів спадковості (першовідкривач - Г. Мендель). Спадковість - це передача ознак з покоління в покоління, збереження й відтворення у нащадків основних ознак зовнішньої та внутрішньої будови і т.д. Мінливість - це здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від предків і їхніх станів у процесі індивідуального розвитку, різноманітність ознак серед представників даного виду.

Номер слайду 3

Закони Г. Менделя{85 BFCEA3-1 D9 D-4 FFD-87 EB-754 B4 BF25922}№Назва закону. Формулювання закону1 Закон однотипності гібридів першого покоління. Нащадки першого покоління від схрещування стійких форм, які розрізняються за однією ознакою, мають однаковий фенотип за цією ознакою.2 Закон розщеплення спадкових ознак у нащадків гібрида. Під час схрещування гібридів першого покоління між собою серед гібридів другого покоління у певних співвідношеннях з’являються особини з фенотипами вихідних батьківських форм та гібридів першого покоління. 3 Закон незалежного комбінування спадкових ознак. Гени, які визначають різні ознаки та розташовані в різних групах зчеплення, спадкуються незалежно один від одного, внаслідок чого серед нащадків другого покоління у певних співвідношеннях з’являються особини з новими (відносно батьківських) комбінаціями ознак.

Номер слайду 4

Основні терміни і поняття генетики: Алель - один із можливих станів (варіантів) гена. Домінантний алель - алель, який пригнічує прояв іншого алеля гена. Залежно від ступеня пригнічення виділяють повне чи неповне домінування. Рецесивний алель - алель, прояв якого пригнічується іншим алелем гена. Генотип - сукупність усіх генів клітини, локалізованих у ядрі (у хромосомах) або в різних реплікуючих структурах цитоплазми (пластидах, мітохондріях). Фенотип - сукупність властивостей і ознак організму, що склалися на основі взаємодії генотипу з умовами зовнішнього середовища.

Номер слайду 5

Правила складання схем схрещування№1.“Задатки” ознак (гени) Г. Мендель запропонував позначити літерами латинського алфавіту. Алелі, які належать до однієї пари станів ознаки, позначають однією й тією ж літерою, але! домінантний алель - великою, а рецесивний - маленькою. Наприклад, алель пурпурного забарвлення квітів слід позначити, наприклад, А, алель білого кольору квіток - а, алель жовтого кольору насіння - В, алель зеленого кольору насіння - b і т.д.

Номер слайду 6

Правила складання схем схрещування№2. Кожна клітина тіла тварин і вищих рослин має диплоїдний набір хромосом. Усі хромосоми парні, алелі ж гена містяться в гомологічних хромосомах. Отже, в зиготі завжди є два алелі, і генотипову формулу за будь-якою ознакою слід записувати двома літерами. Особину, гомозиготну за домінантним алелем, слід записувати АА, рецесивним - аа, гетерозиготну - Аа.

Номер слайду 7

Правила складання схем схрещування№3. Досліди зі схрещування записують у вигляді схем. Вчені домовилися позначати батьків літерою Р, особин першого покоління F1, особин другого покоління - F2 і т.д. Схрещування позначають знаком множення (×), генотипову формулу материнської особини (♀) записують першою, а батьківської (♂) - другою. У першому рядку записують генотипові формули батьків, у другому - типи їхніх гамет, у третьому - генотипи першого покоління і т.д. Наприклад: Р АА×аа. Гамети А а. F1 Aa

Номер слайду 8

Основні типи схрещувань{85 BFCEA3-1 D9 D-4 FFD-87 EB-754 B4 BF25922}Назва. Сутність. Моногібриднеце вид схрещування, при якому аналізується успадкування тільки однієї ознаки. Дигібриднеце вид схрещування, при якому аналізується успадкування двох ознак одночасно. Полігібриднеце вид схрещування, при якому аналізується успадкування декількох ознак одночасно

Номер слайду 9

Завдання для спільного опрацювання з учнями та для закріплення знань. Основні генетичні поняття та символи: Наведіть означення основних генетичних понять. Генотип - це. Фенотип - це. Алелі - це. Домінантна ознака - це. Рецесивна ознака - це. Гомозиготний організм - це. Гетерозиготний організм - це

Номер слайду 10

Завдання для спільного опрацювання з учнями та для закріплення знань. Основні генетичні поняття та символи:2. Розгляньте схему. Розшифруйте генетичні символи.

Номер слайду 11

Закономірності, відкриті Г. Менделем. Г. Мендель схрестив рослини гороху посівного з жовтим насінням із рослинами, що мали зелене насіння (жовтий колір - домінантна ознака). Батьківські особини: гомозиготний організм за домінантною ознакою та гомозиготний організм за рецесивою ознакою. Проаналізуйте результати схрещування. Організми з якими ознаками (фенотипами) утворюються?Який генотип гібридів першого покоління?Нащадки є гомозиготними чи гетерозиготними організмами за даною ознакою?

Номер слайду 12

Закономірності, відкриті Г. Менделем.2. Проаналізуйте результати схрещування. Організми з якими ознаками (фенотипами) утворюються?Які генотипи гібридів другого покоління?

Номер слайду 13

Генетичні задачі. Складіть генетичні задачі на утворення гібридів першого та другого покоління. Фіолетовий колір квіток гороху посівного - домінантна ознака, білий колір - рецесивна ознака. {B9 C9 AB87-F141-4 FD7-B1 FA-873 C2 D6 E569 A}Дано: Задача 1 Задача 2 А - фіолетовий коліра - білий колір F1 -?F2 -?

Номер слайду 14

Неменделівське успадкування ознак. Ознайомтеся із схемою “Неповне домінування у разі успадкування кольору квітки у ротиків садових”. Запишіть генотипи зображених рослин, використовуючи для позначення алелів літери А/а.

Номер слайду 15

Генетичні задачі. Ознайомтеся із схемою “Будова еритроцитів і можливі генотипи людей із різними групами крові”. Розв’яжіть задачі на основі опису механізму успадкування груп крові в системі АВ0. Які групи крові можуть мати діти в родині, де батько і мати мають ІІІ групу крові?Чи буде в родині, де батько має ІV групу крові, а мати - І, група крові дітей такою самою, як у когось із батьків?У батька ІІ група крові , а в матері - І. Їхня дитина має ІІ групу крові. Визначте генотип дитини.

Номер слайду 16

Джерела інформаціїКонспекти уроків Л. В. Мариненко, К. М. Задорожний. Навчально-методичний посібник за редакцією І.І. Мердуха та О. Д. Федоренко. Зошит для практичних та самостійних робіт з біології та екології, 10 клас (Андерсона).

pptx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
26 лютого
Переглядів
242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку