Тема. Розвиток творчих здібностей учнів та формування критичного мислення на уроках української мови та літератури засобами інноваційних технологій
Автор майстер-класу: Чебан Олеся Валентинівна
Дата проведення: жовтень 2020р.
Категорія учасників: учителі-словесники
Мета майстер-класу: ознайомити з деякими інноваційними методами та прийомами, які дозволяють організувати креатину діяльність учнів на уроках української літератури, розвивають їхні творчі здібності та критичне мислення.
Завдання майстер-класу:
• сприяння розвитку педагогічної творчості, обміну досвідом;
• залучення педагогів до використання інтерактивних технологій з метою розвитку творчих та розумових здібностей учнів.
Обладнання:
• ноутбук, мультимедійна презентація;
• демонстраційний матеріал;
• роздатковий матеріал для всіх учасників майстер-класу.
Перебіг майстер-класу
І Огр. момент
Вступне слово Шановні колеги, вітаю вас в нашому курені ЗОШ І-ІІІст. №5 м.Подільська.
Я недаремно зазначила, що ми знаходимось в курені. Чому я обрала таке місце ви зрозумієте згодом.
Слайд 1
Я, Чебан Олеся Валентинівна, учителька української мови , літератури та зарубіжної літератури.
Слайд 2
Моя педагогічна проблема: «Розвиток творчих здібностей учнів та формування критичного мислення на уроках української мови та літератури засобами інноваційних технологій».
Сьогодні я проведу для вас майстер-клас.
ІІ Мотивація діяльності, оголошення теми та мети заходу
Слайд 3
Музика марш «Запорізьких козаків»
-Скажіть, будь ласка, що це за мелодія?
- Марш «Запорізьких козаків».
- Так, дійсно, це марш, який надихав козаків на перемоги, а нам має допомогти формула успіху. Давайте разом розшифруємо її. Від чого ж залежить успіх.
У=(Т+К)+(С+Г)*Н
Успіх=(творчість+креатив)+(саморозвиток+гнучкість)*наполегливість
Усі ці якості нам допомагають у роботі, а ще неабияку роль відіграють цікаві методи.
Слайд 4
Мета майстер-класу: поділитися з вами деякими інноваційними методами та прийомами, які використовують у своїй роботі, для того щоб спонукати учнів до творчості та критичного мислення.
На сьогоднішньому майстер-класі ми здійснимо мандрівку у добу славних козаків. Бажаю вам показати всю вправність, винахідливість, кмітливість, розум, який був притаманний козакам.
Слайд 5 (Запорізька Січ)
Перед вами малюнки козаків. На звороті напишіть, будь ласка, очікування від нашого майстер-класу та відправте козаків на Січ.
ІІІ Основна частина майстер-класу
- З чого починається презентація будь-якого предмета, книжки, фільму?
- Реклама.
- Отже, я хочу вас познайомити з видом роботи, який рекламує твір.
Слайд 6
Постер - це художньо оформлений плакат, що рекламує певний твір. Я ставлю учням умову: прорекламувати твір так, щоб його захотіли прочитати інші. Цього можна досягти інтригуючий реципієнта. На екрані ви бачите приклади постерів. На одному з них читаємо:
Чи було шкода Соломії відрізати своє волосся?
Чи будуть Остап і Соломія разом?
Чи залишиться Остап вірним Соломії?
На ці та інші питання ви зможете дати відповідь прочитавши повість Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».
Відповіді
Головним етапом аналізу будь-якого твору є характеристика головного героя. Звичні нам усні та письмові характеристики героїв можна замінити більш цікавою формою. Ось приклад однієї з них.
Слайд 7
Каліграма - це графічна загадка, яка стимулює образне мислення, розвиває спостережливість і вміння концентруватися.
Суть цього методу заключається в тому, що по контуру силуету діти записують характеристику героя або поняття. До уваги приклад каліграми до поняття «мова». Ми можемо прочитати, яка ж вона: дзвінкоголоса, калинова, співуча, милозвучна, грайлива, неповторна та інше.
Слайд 8
Якщо це каліграма до характеристики героя чи образу, то можна використати цитати з твору або записати риси характеру героя. Усе залежить від бажання учня. Перед вами приклад каліграми до казки-притчі Емми Андієвської «Казка про яян».
Відповіді
Ще одним прикладом прийому, який можна використати при характеристиці персонажів, літературний рюкзачок.
Слайд 9
Літературний рюкзачок використовувати на уроках, коли потрібно охарактеризувати персонажа. Ось приклади характеристики героїв оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник». Згори учні мали записати:
Моє ім'я …Толя або Федько, залежно від того, кого вони обирають для характеристики.
Ми познайомилися … учні мали записати, в якому оповіданні і хто автор …
Нижче під застібкою, але вище карманчику
Мої риси характеру …Це могло бути гроно.
На кармані знизу - портрет . Тут записано цитати до характеристики героя.
Збоку вгорі - Як до мене ставляться мати, батько та інші герої …
І на нижньому карманчику - Як до мене ставишся ти …
Висловити свої думки потрібно було за допомогою «Методу ПРЕС».
Відповіді
Ще однією цікавою формою роботи над характеристикою образів є витинанка.
Вона розвиває не лише творчі здібності та критичне мислення, а ще й мілку моторику.
Слайд 10
Перед вами приклади витинанок. Що ж це таке і як її зробити та коли можна застосовувати. Спочатку я пропоную учням вибрати героя з виучуваного твору якого б вони хотіли охарактеризувати. Далі складаємо папір напів і промальовуємо силует, потім по контуру обриваємо, обов'язкова умова треба рвати, а не вирізати, саме при цьому розвивається мілка моторика. А далі аналізуємо. Можемо по контуру або на одязі написати про свого героя, який він, риси характеру, вчинки. Далі презентуємо. Учень розказує, а клас має відгадати про кого йде мова. Даний вид роботи можна використовувати на уроках узагальнення, тоді можна обирати не з одного твору, а з тих, які вивчили протягом року.
Відповіді
Слайд 11
Часто пропоную учням різні види листів, наприклад, лист до автора твору або до героя. Сьогодні я пропоную вам написати лист подяки. Чому саме його, бо я впевнена, що кожна людина має навчитися дякувати оточуючим, собі, долі за все позитивне, що трапляється її житті.
Відповіді
ІV Підсумок заняття
Слайд 12
Збираючись у походи козаки завжди брали з собою мішки, точніше лантухи, в яких зберігали все необхідне. Пропоную вам зібрати до нашого методичного мішечка ті родзинки, які вам сподобалися і які ви б хотіли використати у своїй роботі.
Слайд 13
Щоб ті прийоми та методи, з якими ми сьогодні познайомилися вам вдалося швидше відтворити, щоб вони у вас завжди були, як то кажуть, під рукою, пропоную вам методичний кейс, в якому є форми роботи та календар вчителя на навчальний рік.
Пригадайте, які очікування у вас були на початку майстер-класу. Чи виправдалися вони?
Слайд 14
Хочу вам побажати, щоб поряд з вами були завжди справжні козаки, а ви почували себе коханими козачками, повними життєдайної енергії творити та креативити.