Майстер-клас "Розвиток творчих здібностей учнів та формування критичного мислення на уроках української мови та літератури засобами інноваційних технологій"

Про матеріал
Тема. Розвиток творчих здібностей учнів та формування критичного мислення на уроках української мови та літератури засобами інноваційних технологій Мета майстер-класу: ознайомити з деякими інноваційними методами та прийомами, які дозволяють організувати креативну діяльність учнів на уроках української літератури, розвивають їхні творчі здібності та критичне мислення. Завдання майстер-класу: • сприяння розвитку педагогічної творчості, обміну досвідом; • залучення педагогів до використання інтерактивних технологій з метою розвитку творчих та розумових здібностей учнів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Чебан Олеся Валентинівниучителька української мови, літературита зарубіжної літератури«спеціаліст І категорії»ЗОШ І-І ступенів №5 м. Подільська

Номер слайду 2

Моя педагогічна проблема: «Розвиток творчих здібностей учнів та формування критичного мислення на уроках української мови та літератури засобами інноваційних технологій».

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Практична робота 1слухачки курсів підвищення кваліфікації вчителів25.05.2020 Чебан Олесі Валентинівнивчительки української мови та літературиспеціаліста І категоріїЗОШ І-І ступенів №5 м. Подільська  Практична робота 1слухачки курсів підвищення кваліфікації вчителів25.05.2020 Чебан Олесі Валентинівнивчительки української мови та літературиспеціаліста І категоріїЗОШ І-І ступенів №5 м. Подільська  Мета майстер-класу: ознайомити з деякими інноваційними методами та прийомами, які дозволяють організувати креатину діяльність учнів на уроках української літератури, розвивають їхні творчі здібності та критичне мислення.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Постер на літературну тему – художньо оформлений плакат, що рекламує певний твір чи письменника.

Номер слайду 7

Каліграма — це графічна загадка, яка стимулює образне мислення, розвиває спостережливість і вміння концентруватися.

Номер слайду 8

Приклади каліграм до казки-притчі «Казка про Яян» Е. Андієвської

Номер слайду 9

«Літературний рюкзачок»Приклад «літературного рюкзачка» до характеристики героїв оповідання В. Винничека «Федько-халамидник»

Номер слайду 10

Витинанка

Номер слайду 11

Лист подяки

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Методичний кейс

Номер слайду 14

Перегляд файлу

Тема. Розвиток творчих здібностей учнів та формування критичного мислення на уроках української мови та літератури засобами інноваційних технологій

 

Автор майстер-класу: Чебан Олеся Валентинівна

Дата проведення: жовтень 2020р.

Категорія учасників: учителі-словесники

 

Мета майстер-класу: ознайомити з деякими інноваційними методами та прийомами, які дозволяють організувати креатину діяльність учнів на уроках української літератури, розвивають їхні творчі здібності та критичне мислення.

 

Завдання майстер-класу:

 сприяння розвитку педагогічної творчості, обміну досвідом;

 залучення   педагогів  до  використання  інтерактивних технологій  з    метою розвитку творчих та розумових здібностей учнів.

 

Обладнання:

 ноутбук, мультимедійна презентація;

 демонстраційний матеріал;    

 роздатковий матеріал для всіх учасників майстер-класу.  

 

Перебіг майстер-класу

І Огр. момент

Вступне слово Шановні колеги, вітаю вас в нашому курені ЗОШ І-ІІІст. №5 м.Подільська.

 

Я недаремно зазначила, що ми знаходимось в курені. Чому я обрала таке місце ви зрозумієте згодом.

 

Слайд 1

Я, Чебан Олеся Валентинівна, учителька української мови , літератури та зарубіжної літератури.

Слайд 2

 Моя педагогічна проблема: «Розвиток творчих здібностей учнів та формування критичного мислення на уроках української мови та літератури засобами інноваційних технологій».

 

Сьогодні я проведу для вас майстер-клас.

 

ІІ Мотивація діяльності, оголошення теми та мети заходу

Слайд 3

Музика марш «Запорізьких козаків»

 

-Скажіть, будь ласка, що це за мелодія?

- Марш «Запорізьких козаків».

- Так, дійсно, це марш, який надихав козаків на перемоги, а нам має допомогти формула успіху. Давайте разом розшифруємо її. Від чого ж залежить успіх.

 У=(Т+К)+(С+Г)*Н

Успіх=(творчість+креатив)+(саморозвиток+гнучкість)*наполегливість

Усі ці якості нам допомагають у роботі, а ще неабияку роль відіграють цікаві методи.

Слайд 4

Мета майстер-класу: поділитися з вами деякими інноваційними методами та прийомами, які використовують у своїй роботі, для того щоб спонукати учнів до творчості та критичного мислення.

 

На сьогоднішньому майстер-класі ми здійснимо мандрівку у добу славних козаків. Бажаю вам показати всю вправність, винахідливість, кмітливість, розум, який був притаманний козакам.

 

Слайд 5 (Запорізька Січ)

  • Вправа «Очікування»

Перед вами малюнки козаків. На звороті напишіть, будь ласка, очікування від нашого майстер-класу та відправте козаків на Січ.

 

ІІІ Основна частина майстер-класу

- З чого починається презентація будь-якого предмета, книжки, фільму?

- Реклама.

- Отже, я хочу вас познайомити з видом роботи, який рекламує твір.

Слайд 6

Постер - це художньо оформлений плакат, що рекламує певний твір. Я ставлю учням умову: прорекламувати твір так, щоб його захотіли прочитати інші. Цього можна досягти інтригуючий реципієнта. На екрані ви бачите приклади постерів. На одному з них читаємо:

Чи було шкода Соломії відрізати своє волосся?

Чи будуть Остап і Соломія разом?

Чи залишиться Остап вірним Соломії?

На ці та інші питання ви зможете дати відповідь прочитавши повість Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».

 

  •    Я пропоную вам скласти постер до роману «Джури козака Швайки» Володимира Рутківського.

Відповіді

 

Головним етапом аналізу будь-якого твору є характеристика головного героя. Звичні нам усні та письмові характеристики героїв можна замінити більш цікавою формою. Ось приклад однієї з них.

 

Слайд 7

Каліграма - це графічна загадка, яка стимулює образне мислення, розвиває спостережливість і вміння концентруватися.

 Суть цього методу заключається в тому, що по контуру силуету діти записують характеристику героя або поняття. До уваги приклад каліграми до поняття «мова». Ми можемо прочитати, яка ж вона: дзвінкоголоса,  калинова, співуча, милозвучна, грайлива, неповторна та інше.

 

Слайд 8

Якщо це каліграма до характеристики героя чи образу, то можна використати цитати з твору або записати риси характеру героя. Усе залежить від бажання учня. Перед вами  приклад каліграми до казки-притчі Емми Андієвської «Казка про яян».

 

  •    Я хочу запропонувати вам створити каліграму до поезій В'ячеслава Друзяки «Українці» та «Козаки, де ваша сила».

 

Відповіді

 

Ще одним прикладом прийому, який можна використати при характеристиці персонажів, літературний рюкзачок.

 

Слайд 9

Літературний рюкзачок використовувати на уроках, коли потрібно охарактеризувати персонажа.  Ось приклади характеристики героїв оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник». Згори учні мали записати:

Моє ім'я …Толя або Федько, залежно від того, кого вони обирають для характеристики.

Ми познайомилися … учні мали записати, в якому оповіданні і хто автор

Нижче під застібкою, але вище карманчику

Мої риси характеру …Це могло бути гроно.

На кармані знизу - портрет . Тут записано цитати до характеристики героя.

Збоку вгорі - Як до мене ставляться мати, батько та інші герої …

І на нижньому карманчику - Як до мене ставишся ти

Висловити свої думки потрібно було за допомогою «Методу ПРЕС».

  •    Я вам пропоную скласти літературний рюкзачок до характеристики Захара Беркута з однойменної повісті І.Франка.

Відповіді

 

Ще однією цікавою формою роботи над характеристикою образів є витинанка.

Вона розвиває не лише творчі здібності та критичне мислення, а ще й мілку моторику.

 

Слайд 10

 

Перед вами приклади витинанок. Що ж це таке і як її зробити та коли можна застосовувати. Спочатку я пропоную учням вибрати героя з виучуваного твору якого б вони хотіли охарактеризувати. Далі складаємо папір напів і промальовуємо силует, потім по контуру обриваємо, обов'язкова умова треба рвати, а не вирізати, саме при цьому розвивається мілка моторика. А далі аналізуємо. Можемо по контуру або на одязі написати про свого героя, який він, риси характеру, вчинки. Далі презентуємо. Учень розказує, а клас має відгадати про кого йде  мова. Даний вид  роботи можна використовувати на уроках узагальнення, тоді можна обирати не з одного твору,  а з тих, які вивчили протягом року.

 

  •    Вам, шановні колеги, хочу запропонувати зробити витинанку до характеристики героя, який вам подобається, а ми відгадаємо хто це.

Відповіді

 

Слайд 11

 

Часто пропоную учням різні види листів, наприклад, лист до автора твору або до героя. Сьогодні я пропоную вам написати лист подяки. Чому саме його, бо я впевнена, що кожна людина має навчитися дякувати оточуючим, собі, долі за все позитивне, що трапляється її житті.

Відповіді

 

ІV Підсумок заняття

Слайд 12

 

Збираючись у походи козаки завжди брали з собою мішки, точніше лантухи, в яких зберігали все необхідне. Пропоную вам зібрати до нашого методичного мішечка ті родзинки, які вам сподобалися і які ви б хотіли використати у своїй роботі.

 

Слайд 13

Щоб ті прийоми та методи, з якими ми сьогодні познайомилися вам вдалося швидше відтворити, щоб вони у вас завжди були, як то кажуть, під рукою, пропоную вам методичний кейс, в якому є форми роботи та календар вчителя на навчальний рік.

 

Пригадайте, які очікування у вас були на початку майстер-класу. Чи виправдалися вони?

 

Слайд 14

Хочу вам побажати, щоб поряд з  вами були завжди справжні козаки, а ви почували себе коханими  козачками, повними життєдайної енергії творити та креативити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zip
Додано
19 лютого 2021
Переглядів
1242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку