Застосування інформаційних технологій на уроках української мови та літератури
Кожен освітянин знає, що сьогодні, головним у навчальному процесі стає періорієнтація з пасивних форм навчання на взаємну активну творчу працю вчителя та учнів. Тому, важливою ознакою сучасного уроку, зокрема уроків української мови та літератури, є використання сучасних інформаційних технологій.
Вчитель-словесник, готуючись до уроку та використовуючи безпосередньо під час уроку сучасні інформаційні технології, не тільки надає учням
1 можливість засвоїти програмовий матеріал на найвищому рівні, а й спонукає їх до творчості, показує шлях до новизни, вчить здобувати знання ефективним способом.
Питання застосування інформаційно-комунікаційних технологій навчання особливо гостро постає у вчителів-словесників. Адже, словесник, перш за все, має справу з мистецтвом слова, працює над розвитком мовлення школярів, дотримується читацької моделі уроку. Не дивно, що багато вчителівсловесників остерігаються, щоб бувало мультимедійні технології не витіснили художній твір з уроку літератури, не підміняли його глибокий аналіз невиправданими методиками.
Психологи, залежно від стилю спілкування сприйняття інформації, виділяють у суспільстві «людей книжки» та «людей екрана». Такий розподіл продиктований розвитком суспільних комунікацій. У час тотальної інформатизації всіх сфер життя, «людей книжки», що схильні до тривалого обговорення, слухання інформації, повільного її переосмислення, стає все менше. А за шкільною партою опиняються «люди екрану» - почув-побачивпозначив - і вперед, до нового інформаційного блоку. Такого учня ми не можемо навчати тільки за допомогою дошки та крейди. Комп’ютерно-мобільна віртуальність вже увійшла в наше життя, змінила нашу уяву про час і простір. Медіатехнології вже є частиною культури людської цивілізації, тому і в школі поряд з вчителем має знаходитися його «друг» і «помічник» - персональний комп’ютер, як дидактичний засіб.
Найефективніший вплив на людину здійснює та інформація, яка впливає на кілька органів чуття і запам'ятовується вона тим краще і міцніше, чим більше каналів було активізовано. К.Ушинський стверджував: “Педагог має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття - око, вухо, голос, чуття мускульних рухів і, навіть, якщо можливо нюх та смак, взяли участь в акті запам'ятовування. За такого дружного сприяння всіх органів в акті засвоєння ви переможете найлінивішу пам'ять”. Саме цим пояснюється роль мультимедійних засобів навчання, що виникли з появою потужних багатофункціональних комп'ютерів.
Сучасний учитель - це творча особистість. Він повинен бути активним, комунікабельним, динамічним, працездатним, вольовим, висококомпетентним. Компетентним не тільки в предметній галузі , а й в інформаційнокомунікаційній сфері, що забезпечується комп’ютерними технологіями.
Серед мультимедійних технологій найпростіше опанувати технологію мультимедійних комп’ютерних презентацій.
Комп’ютерна презентація - це набір слайдів і спецефектів, що супроводжують їхній показ на екрані.
Слайд - це окремий кадр презентації, що може містити в собі заголовок, текст, графіку, діаграми, відео-фрагмент і т.д.
Електронні презентації дають можливість вчителю при мінімальній підготовці і незначних витратах часу підготувати наочність до уроку. Уроки, складені за допомогою PowerPoint видовищні і ефективні в роботі над інформацією.
З власного досвіду визначено, що найбільш зручним засобом в практичній
2 діяльності вчителя, який застосовує на своїх уроках сучасні інформаційні технології є програмний засіб Microsoft Power Point, що входить до складу пакету програм Microsoft Office. Специфікація цієї програмної оболонки - створення мультимедійних презентацій.
Використання програми Power Point не потребує значної підготовки для її оволодіння, а також не займає багато часу для розробки заняття. При цьому вона дозволяє використовувати інформацію в будь-якій формі представлення - текст, таблиці, діаграми, слайди, відео- та аудіо фрагменти і таке інше. При цьому вчитель має змогу проявити свою творчість і компонувати матеріал на свій розсуд.
Презентація являє собою послідовність змінюючих один одного слайдів - тобто електронних сторінок. Показ слайдів може бути здійснений на екрані монітору комп’ютера, ноутбука чи на великому екрані за допомогою спеціального пристрою – мультимедійного проектора.
Учні бачать чергування зображень, на кожному з яких можуть бути текст, фотографії, малюнки, відеофрагменти, і все це може супроводжуватися звуковим оформленням.
Частіше за всього демонстрація презентації супроводжується коментарями вчителя. При здійсненні показу об’єкти можуть відразу відображатися на слайдах, а можуть з’являтися на них поступово, в певний час, визначений педагогом для підсилення наочності учбового матеріалу та акцентування на особливо важливі моменти його змісту. За потреб вчитель може порушити визначену заздалегідь послідовність демонстрації слайдів і перейти до будьякого з них в довільному порядку.
У своїй практичній діяльності на уроках української мови та літератури найчастіше використовую:
• комп’ютерні презентації під час вивчення нового матеріалу, роботи з текстом твору, спостереженням над мовним явищем
• презентації для повторювально-узагальнювальних уроків
• презентації для уроків розвитку мовлення
Презентації для викладу матеріалу під час вивчення нової теми, наприклад, з української літератури, застосовую під час вивчення життєпису письменників, аналізу художнього твору. У слайдах до уроків такого типу найчастіше відображено графічну інформацію: фото різних періодів життя митця, його родини, прототипів його творчості; зображення героїв твору, що вивчається тощо.
Пропоную розглянути доцільність використання презентації на уроці літератури на прикладі мультимедійного засобу до уроку української літератури за темою «Леся Українка. Дитинство поетеси. Роль родини у її вихованні. Неповторний світ її дитинства у поезіях «Мрії», «Як дитиною бувало…». Образ мужньої, сильної духом дівчинки» (6 клас)
Насамперед, слід сказати, що використання презентації відчутно зекономить час учителя, якому не доводиться робити записи на дошці: слайд із записом теми та зображенням поета знаходиться на екрані під час вступного слова вчителя, мотивації навчальної діяльності та оголошення теми і мети
3 уроку.
Також, презентація сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, викладеного вчителем або в інший спосіб (наприклад у вигляді інтерактивної гри -інтерв'ю кореспондента шкільної газети з Оленою Косач (Пчілкою) матір’ю Лесі Українки), оскільки дає можливість учням задіювати не лише слуховий, але й візуальний канал сприйняття. На слайдах розміщено фотографії, цитати, ключові слова тощо, на яких зосереджується увага школярів.
Фрагмент інсценування інтерв'ю з мамою Лесі Українки кореспондентом шкільної газети:
Учень-кореспондент: Олено Петрівно, розкажіть, будь ласка, про свою доньку. Як вона навчалась?
Олена Петрівна: Грамоти Леся навчилася дуже рано. Коли їй було чотири роки, вона вже дуже добре володіла читанням. А через рік Леся самостійно писала коротенькі листи до своєї бабусі в Гадяч та за кордон до дядька Михайла Драгоманова. Жодних шкіл не покінчила і взагалі систематично вчилась тільки до 14 років, а потім пішла «на власний хліб», себто вчилась тільки того, що мені подобалось, а читала все без жодної заборони. Правда коректив був в особі моєї матері та в листах дядька Драгоманова, якого вважаю своїм учителем, бо дуже багато завдячую йому в моїх поглядах на науку, релігію, громадське життя».
Коментар вчителя : Так, мати Лесі вважала своїм головним завданням – виховання дітей. У сім'ї їх було шестеро. Леся жодного дня не була у школі, не сиділа за партою. Вона навчалася і виховувалася вдома. Лариса жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками лункими коридорами. Учителями її були мати, батько, а також книги і життя. Лесина мама, як щира українська патріотка, негативно ставилася до казенної, до того ж російсько-мовної шкільної науки.
Учень-кореспондент: Якою була Леся? На кого схожа?
Олена Петрівна: Зі всіх моїх шістьох дітей (два сини і четверо дочок), Леся найбільше вдалася в батька: і вродою, і характером, і звичками. Ось, подивіться на фото – і порівняйте( учні дивляться слайди презентації). Обидва вони були однаково лагідні та безмежно добрі, стримані, терплячі, однаково наділені виключною силою волі. Вони обоє були поблажливі в ставленні до інших, але не до себе, важко уявити, щоб вони зробили щось таке, що вважали за нечесне. Їм були огидні жадоба, зажерливість, користолюбство тощо. Була в них ще одна спільна риса: вони надзвичайно цінували людську гідність..
Учень-кореспондент: Ваша донька стала відомою українською поетесою. Що, на Вашу думку, вплинуло на її свідомість, підштовхнуло до творчої стезі?
Олена Петрівна: Леся дуже рано почала знайомитися з народною творчістю: піснями та художніми виробами. Я возила дітей до різних сіл та містечок. На фото можете побачити чудові краєвиди, де ми побували. Серед всіх діток особливо Леся зачаровано слухала веснянки, які селяни співали бодай чи не всім селом. Ви ж знаєте, що таке веснянки? (звертається до учня-кореспондента).
Учень-кореспондент: Так, звичайно. І не тільки я, а й наші слухачі можуть дати відповідь на Ваше запитання. (учні-шестикласники відповідають на запитання, наводять приклади вивчених веснянок)
Олена Петрівна: Отож, діти сприймали це все з великим захопленням. Навесні 1882 року наша родина перебралася на постійне проживання до села Колодяжного, що недалеко повітового містечка Ковеля. Ми проживали у гарному «білому будиночку», що на фото.Тут поліська народна стихія заполонила Лесю і на якийсь час повністю її поглинула. В цьому селі Леся за допомогою свого брата Михайла виконала дуже цінну роботу: записала від різних людей дуже багато пісень. Перед текстами кожної пісні наклеєна була стрічка нотного паперу з нотами мелодії тієї пісні. В дитячому віці була не одна цікава подорож Лесі до тих
4 джерел, які збагатили її чудовим матеріалом, що перетворився під її чудодійним пером на високомистецькі твори. Глибоке знайомство з поліської народною творчістю дало можливість моїй доньці написати чудовий твір – "Лісову пісню". Все, що там змальовано, їй давно уже знайомо з Полісся…»
Із фрагменту уроку української літератури у 6 класі бачимо, що інформація була донесена учням із застосуванням не тільки елементів інтерактивного навчання, а й застосуванням сучасної інформаційної технології – мультимедіа – комп’ютерної презентації. Власне, саме ігрова форма викладу, підтвердження сказаного фотоматеріалами, допомагає вчителю досягти очікуваних результатів уроку. А учням – краще запам’ятати та осмислити новий матеріал. І все це, завдяки застосуванням сучасних інформаційних технологій, зокрема їх різновиду – комп’ютерних презентацій.
Так, комп’ютерні презентації – це дуже корисний для вчителя «продукт» продиктований сьогоденням. Використовуючи комп’ютерні презентації у власній практиці, маю можливість швидко повернутися до будь-якого з уже розглянутих питань або зовсім змінити послідовність викладу; на слайдах презентації зручно розміщувати схеми і таблиці, інші графічні організатори, які унаочнюють мою розповідь. Презентація допомагає краще осмислити твір, який аналізується на уроці, провести словникову роботу в процесі розгляду твору. Наприклад, під час роботи над текстом твору на уроці української літератури, всі слова, які мають позначки на примітку, доцільно (особливо для учнів 5-7 класів) продублювати слайдами із їх зображеннями, що сприятиме запам’ятовуванню лексики різного походження.
На уроках аналізу тексту презентація дозволяє учневі бачити різноманітність трактувань образів і тем. Залучення фрагментів вистав, кінофільмів, опер, різних ілюстрацій, доповнених витягами з літературознавчих робіт, дозволяє створити проблемну ситуацію, вирішити яку допомагає спільна робота на уроці. Проблемно-дослідне навчання стає провідним на таких уроках. На слайдах розміщується не тільки додатковий матеріал, але й формулюються завдання, фіксуються проміжні та підсумкові висновки. На такому уроці презентація не просто супроводжує слово вчителя, а є до певної міри інтерпретацією літературного тексту. Зіставляючи відео-або аудіоілюстрації, учень вже аналізує текст (прийом прихованого аналізу тексту). Вибір з низки запропонованих ілюстрацій, найбільш адекватно відображає авторську точку зору, - це, на мій погляд, ще один прийом, спрямований на розвиток відтворення уяви
У презентації можуть бути використані дитячі ілюстрації і традиційні способи роботи з ними ( зіставлення з текстом, опис по ілюстрації, захист ілюстрацій).
Презентація дозволяє упорядкувати наочний матеріал, залучити суміжні літературі види мистецтва. На великому екрані можна ілюстрацію показати фрагментами, виділивши головне, збільшивши окремі частини, ввести анімацію, колір. Ілюстрацію можна супроводити текстом, показати її на тлі музики.
На уроках української літератури комп’ютерні презентації використовую також для ефективного проведення уроків повторювально-узагальнюючого характеру.
5
Так, наводжу приклади типів завдань для використання на підсумкових уроках.
1. Прочитайте прізвища письменників.
ЕНКОВЧШЕ (Шевченко)
ННИВИКОЧЕН ( ВИННИЧЕНКО) НИЙРОВО (ВОРОНИЙ)
У завданнях такого типу застосовано літературний прийом – анаграму – перестановку літер певного слова. В даному випадку потрібно розшифрувати прізвища письменників. Окрім того, у слайді у довільному порядку розміщено тематичні малюнки – підказки. Наприклад, фото книги одного з письменників, портрет головного героя його твору тощо для розвитку візуальної памяті учнів.
2. Прочитайте назви творів.
На екрані з’являється набір слів, серед яких «загубилися» назви двох літературних творів з вивченого розділу. На виконання завдання відводиться 10 секунд. Завдання розвиває уважність, швидкість мислення.
ХАЛАМИДНИК ДЕСНА ГОРБАНЬ
АВГУСТ ЯЯН МАЛЕНЬКИЙ ФЕДЬКО
ЗАЧАРОВАНА КАЗКА ПРО 3. Складіть поезію.
Учням пропонуються в довільному порядку рядки з двох-трьох поезій. За 30 секунд вони повинні скласти з цих рядків два –три уривки. Це завдання розвиває в учнів відчуття поетичного слова, слухову і зорову пам’ять. Залив чорнилом вирок на папері
Я була малою горда
І раптом нявкнув кольоровий кіт
Щоб не плакать я сміялась
(поезія Л.Українки «Як дитиною бувало…» та поезія Л.Костенко «Кольорові миші»)
4. Назвіть автора.
Завдання, на виконання якого відводиться 10 секунд, спрямоване на те, щоб учні пригадували не лише твори, прочитані ними протягом розділу, а й їхніх авторів. На екрані спочатку з’являються назви творів, а після відповіді учнів – імена авторів.
В такий спосіб можна створити безліч завдань для підсумкових уроків, які не тільки допоможуть учням повторити вивчене, а й запам’ятати назви творів, їх авторів, відомі цитати, вислови; формувати зорове сприйняття інформації у вигляді фото, малюнків, схем для подальшого довготривалого їх запам’ятовування.
Високоефективним є використання комп’ютерних презентацій і на уроках української мови, зокрема, на уроках розвитку мовлення.
Так, з особистих спостережень, переконана, що мультимедія на уроці розвитку мовлення підвищує його дидактичні можливості, створює умови для ефективного навчання школярів, збагачення їхньої інтелектуальної та емоційної сфери. Застосування комп”ютерної презентації, насамперед, дозволяє вчителю показати учням те, про що вони будуть говорити (описувати, розповідати, міркувати), а в деяких випадках і почути (наприклад, зразок публічного
6 виступу). Величезна база інтернет-ресурсу стане в нагоді вчителю – словеснику при підборі ілюстрацій, фонотеки, анімаційних матеріалів для створення слайдів на урок розвитку мовлення. Також, завдяки заздалегідь зібраній колекції комп’ютерних презентації можна достатньо швидко усунути прогалини в знаннях учнів (наприклад, при повторенні стилів та типів мовлення, особливостей написання твору-роздуму, вимог до написання реферату, замітки, певного ділового документа тощо), які виникли при виконанні роботи, адже інформація розміщена у слайді, переважно узагальнюється у вигляді таблиць або схем, що надають учневі змогу повторити вивчене за лічені хвилини.
Підготувала вчитель української мови та літератури вищої категорії Сергійчук Оксана Петрівна
07 травня 2015 року