«...Щоб відкрити перед учнями іскорку знань, учителю треба ввібрати море світла, ні на хвилю не відходячи від променів вічно сяючого сонця знань людської мудрості» В.Сухомлинський Головна мета застосування розвивального навчання на уроках математики і української мови – є формування активного, самостійного творчого мислення учня і на цій основі поступового переходу в самостійне навчання.
На уроках математики і української мови, так само як і в НУШ використовую різноманітні методи, а саме : - робота в парах, робота в малих групах. - мікрофон; незакінчене речення; мозковий штурм; навчаючи – учусь; аналіз ситуації. - імітаційні ігри; розігрування ситуації за ролями; виробнича ситуація. - обговорення складних і дискусійних питань і проблем: займи позицію; зміни позицію; дискусія. - випереджаюче домашнє завдання, закріплення вивченої теми шляхом створення мультимедійних презентацій, робота з тестами, складання кросвордів
Завдання уроку для мене: - це по-перше відмова від шаблону в проведенні; - урок починаю з ситуації успіху, щоб пригадати вивчений матеріал на попередньому уроці і закріпити вивчене; - наступним кроком є ситуація розриву(де діти зустрічаються з проблемним завданням, яке створює навчальну (проблемну) ситуацію; -на уроках працюю за принципом: алгоритм-схема -приклад; -обов язковим є використаня на уроках «пасток» у завданнях, щоб проспостерігати повну присутність дітей на уроці, а не автоматизм
Залежно від навчальної задачі використовую певний тип уроку 1-й урок: Урок постановки навчальної задачі (ситуація успіху, ситуація розриву) - Задача аналіз умов (розв язання навчальної задачі ( група, пара)) моделювання та перетворення моделі планування дій з пошуку способу (група, пара)
2. Урок розв язання навчальної задачі –загальний спосіб (групова робота), виведення алгоритму,схеми 3. Урок розв язання часткових загальних задач (парна робота, де один учень контролер, інший-виконавець) 4. Урок розв язання конкретно-практичних задач (виконуємо всі види завдань з даної теми. Чим більше тренувань, тим більше самостійної роботи). Уроків цього типу може сягати від 2 до певної кількості, для того щоб діти дійшли до автоматизму з даної теми, або коли більша частина дітей вільно виконують завдання з даної теми
Математика Підручник математики розвивального навчання для першого класу не схожий на підручник з математики НУШ з картинками яблук і монет, із стовпчиками прикладів, з текстами завдань. Учні вже з першого дня навчання в школі починають знайомитися з числом і різними методами підходу роботи з ним. Матеріал побудований на роботі переважно з кількістю предметів. У підручнику РН навчання починається з предметного моделювання, де діти порівнюють предмети за кольором, розміром, формою, довжиною, шириною, висотою,об ємом, площею, периметром та повідомляють про результати порівняння (відношення) словами однакові, різні, неоднакові, плоскі, об ємні. У завданнях відсутні числові дані.
УКРАЇНСЬКА МОВА РН(тема вивчається лише один раз, але до повного досягнення автоматизму, або щоб приблизно 80% дітей могли відтворити вивчений матеріал. До вивченої теми більше не повертаємося (можу давати лише додаткові завдання на повторення вивченого матеріалу на каліграфічній хвилинці).
Викладання матеріалу при вивченні тем істотно не відрізняється, лише при синтаксичному розборі речення є відмінність. В НУШ діти в першу чергу визначають підмет, а потім присудок. В РН першим визначаємо короля часу (присудок), а потім підмет. Так як присудок – це слово, яке відповідає за подорож у часі.
Алгоритм встановлення зв язку слів у реченні Визначаємо короля часу. Для цього змінюємо речення за часами (минулий, майбутній, теперішній). Слово, яке змінюється і буде королем часу (присудок) підкреслюємо двома рисочками. Визначаємо королеву. Королева – слово, яке виконує дію. Це – підмет, підкреслюємо однією рискою. Ставимо питання від короля до королеви і навпаки
Зєднуємо слуг слів (сполучники, прийменники) з господарями (зі словами, до яких вони відносяться) … Визначаємо свиту короля ( присудка) ставимо питання до придворних короля … Визначаємо свиту королеви (підмета) ставимо питання до придворних королеви Визначаємо придворних вже визначених придворних короля та королеви