МАЙСТЕР –КЛАС«ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ» Автор: Кирийчук Ю. М.
Номер слайду 2
«Критичне мислення – це складний ментальний процес, що починається із залучення інформації та закінчується прийняттям рішення». Джінні Стіл, Курт Мередіт, Чарльз Темпл
Номер слайду 3
Що дають учневі навички критичного мислення?
Номер слайду 4
4 Технологія «Знаю – хочу дізнатися – дізнався» Знаю. Хочу дізнатися. Дізнався (-лася)Що вам би хотілося ще дізнатися із цієї теми?Які технології критичного мислення вам відомі?
Номер слайду 5
Виклик (актуалізація)
Номер слайду 6
6 Технологія «Прогнозування за ілюстрацією»Технологія «Припущення на основі опорних слів»Подушка, лінощі, свіже повітря, дідусь, хата.
Номер слайду 7
Технологія «Стратегія Джигсоу» («Мозаїка»)
Номер слайду 8
Технологія «Стратегія Джигсоу» («Мозаїка»)Маленькій Яринці треба сьогодні рано вставати, щоб до школи йти, а не хочеться, ой як не хочеться! Ввечері питає Яринка у дідуся:- Дідусю, чому вранці вставати не хочеться? Навчіть мене, дідусю, лягати спати так, щоб хотілося вставати i йти до школи. Це подушка в тебе ледача, - відповів дідусь.
Номер слайду 9
Технологія «Стратегія Джигсоу» («Мозаїка»)- А що ж їй зробити, щоб вона не була ледачою?- Знаю я таємницю, - пошепки сказав дідусь.- Ото саме тоді, як вставати не хочеться, візьми подушку, винеси на свіже повітря, добре вибий її кулачками - вона і не буде ледачою.- Справді? - зраділа Яринка. Я так i зроблю завтра.
Номер слайду 10
Технологія «Стратегія Джигсоу» («Мозаїка») Ще дуже рано, а треба збиратись до школи. Не хочеться вставати Яринці, але треба ж нарешті подушку провчити, лінощі з неї вибити. Схопилась Яринка швиденько, одяглася, взяла подушку, винесла на подвір'я, поклала на лавку - та кулачками її, кулачками. Повернулася до хати, поклала подушку на ліжко - та й умиватися. А дідусь у вуса посміхається.
Номер слайду 11
Ще дуже рано, а треба збиратись до школи. Не хочеться вставати Яринці, але треба ж нарешті подушку провчити, лінощі з неї вибити. Схопилась Яринка швиденько, одяглася, взяла подушку, винесла на подвір'я, поклала на лавку - та кулачками її, кулачками. Повернулася до хати, поклала подушку на ліжко - та й умиватися. А дідусь у вуса посміхається. Маленькій Яринці треба сьогодні рано вставати, щоб до школи йти, а не хочеться, ой як не хочеться! Ввечері питає Яринка у дідуся:- Дідусю, чому вранці вставати не хочеться? Навчіть мене, дідусю, лягати спати так, щоб хотілося вставати i йти до школи. Це подушка в тебе ледача, - відповів дідусь.- А що ж їй зробити, щоб вона не була ледачою?- Знаю я таємницю, - пошепки сказав дідусь.- Ото саме тоді, як вставати не хочеться, візьми подушку, винеси на свіже повітря, добре вибий її кулачками - вона і не буде ледачою.- Справді? - зраділа Яринка. Я так i зроблю завтра. Технологія «Стратегія Джигсоу» («Мозаїка»)
Номер слайду 12
Технологія «Порушена послідовність» 1. Повернулася до хати, поклала подушку на ліжко - та й умиватися. 2. Ввечері питає Яринка у дідуся.3. А що ж їй зробити, щоб вона не була ледачою?4. Дідусю, чому вранці вставати не хочеться?5. Я так i зроблю завтра.
Технологія «Товсті/тонкі питання» «Тонкі питання» передбачають відповідь лише «так чи ні» Хто …? Що…? Чи правда, що…? Чи можливо, що…? Чи згідні ви з…? Як звати…? Яку назву має…? «Товсті питання» вимагають розгорнутої відповіді – з аналізом, синтезом, порівнянням, оцінкою Поясніть, чому…? Чому ви вважаєте, що…? В чому різниця між…? Як можна узагальнити наступні поняття…? Що буде, якщо…? Дихальна техніка «Запах квітів»
Номер слайду 15
Усвідомлення змісту
Номер слайду 16
педагогічний метод, який дозволяє створювати письмові тексти за обраною темою, відмінні в тематичному відношенні. Роль Аудиторія Формат Тема. Хто може написати дану тему(виявлення соціальних груп)Для кого може бути написано текст?(передбачувана аудиторія)У якій формі може бути написано текст?(вибір жанру)Про що текст?(визначення тематики)Технологія «Стратегія РАФТ»
Номер слайду 17
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Іменники Прикметники(епітети)Дієслова(метафори) До кожного слова додаємо ознаки і дії. Одержуємо опорну групу лексики, за якою будемо писати твір. Спочатку усно складаємо речення, переставляючи правильно слова. Після усного мовлення можна писати твір. Технологія «Асоціатривний кущ» До заголовка добираємо предмети, які асоціюються з цією темою.
Номер слайду 18
Технологія «Придумування історії з шостим словом»Даються слова, на основі яких вигадуємо історію.дівчинкалісбабусялітакквітивовк. Це логічно побудовані запитання на кожну репліку партнера. Зазвичай їх шість, але можна збільшувати у пропорції 6 /12 /24.??????Чому потрібно ходити до школи?
Номер слайду 19
Технологія «Інсерт»19 Цей методичний прийом можна ще назвати «читанням із позначками». Позначки можна обирати за власним бажанням. Наприклад, ми позначаємо:знаком «–» – що невідомо/суперечить нашим уявленням;знаком «!» – що цікаво/неочікувано;знаком «?» – що незрозуміло або про що б ми хотіли дізнатися більше.1. Люди на 1 см вище вранці, ніж ввечері. 2. Більша частина пилу в будинку представляє з себе мертвий шар шкіри.3. Вказівний палець на руці – найчутливіший з усіх.4. Організм людина створює і вбиває 15000000 еритроцитів в секунду!5. При переїданні на час погіршується слух.6. Під час обіду людина ковтає близько 295 разів.1. Найбільшу кількість укусів комах припадає на ноги2 Жінки моргають в два рази частіше, ніж чоловіки3. Для організму краще 2 чотирьох-годинних циклу сну, ніж 1 восьмигодинний4. Ріст бороди в середньому складає 140 мм на рік5. Щорічно помирає 4 млн. осіб від інфекції, викликаної поганими санітарними умовами6. Діаметр чоловічого волосся в два рази перевищує жіночий1.. Найшвидше ніготь росте на середньому пальці2. За статистикою людина ходить у ванну кімнату 6 разів на день3. Продовження життя смакового рецептора – 10 днів4. Найбільш відомий нирковий камінь важив 1.36 кілограма5. За статистикою людина за своє життя проводить 3350 годин, видаляючи 8,4 метрів щетини6. Люди які пишуть правою рукою, як правило, жують їжу на правій стороні, а ті, хто пише лівою жують на лівій
Номер слайду 20
Методичний прийом «Fishbone» («Рибна кістка»)20 Висновок. Причини. Факти, аргументи. Проблема. Чому ми відчуваємотривожність?
Номер слайду 21
Міркування (рефлексія)
Номер слайду 22
1. Тема (іменник). Друг2. Опис (2 прикметники).3. Дія (3 дієслова).4. Фраза з чотирьох слів.5. Синонім до іменника. Технологія «Сенквейн» (сенкан) 1. Тема (іменник). Мрія2. Опис (2 прикметники).3. Дія (3 дієслова).4. Фраза з чотирьох слів.5. Синонім до іменника.1. Тема (іменник). Сонце2. Опис (2 прикметники).3. Дія (3 дієслова).4. Фраза з чотирьох слів.5. Синонім до іменника.
Номер слайду 23
Технологія «6 капелюхів»простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів. Він забезпечує більш ефективну концентрацію та усвідомлення глибини мислення. Назвіть позитивні сторони розкриті у вірші Ліни Костенко?Які емоції викликає? Створіть Палітру настрою. Вправа на зняття м’язового напруження «Кулачки-силачі»