3 травня о 18:00Вебінар: На допомогу вчителю: онлайн-тести «На Урок» в освітньому процесі

Медіапроект " ЕК: енциклопедія козацтва"

Про матеріал

Розробка "Медіапроект " ЕК:енциклопедія козацтва" містить у собі завдання, що розвивають критичне мислення, а також відомості з історії козацтва, інформацію про звичаїв козаків та ін.

Перегляд файлу

                           Середня загальноосвітня школа №2 –

            загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

         ЕК: енциклопедія козацтва

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                    Методична розробка

                                                                                             медіапроекту

                                                                                класного керівника 7 класу

                                                                            Коваленко Вікторії Анатоліївни

 

 

 

 

                                          Новомосковськ – 2018

                                           ПРОФІЛЬ  заходу

 

Мета заходу:

 

1. Розширити знання з теми «Козацтво»

2. Розвинути:

   - критичне мислення учнів;

   - уміння узагальнювати  та систематизувати знання про козацтво;

   - навички роботи з різними джерелами інформації;

   - вміння чітко висловлювати власну думку;

   - навички самоаналізу

3. Стимулювати  активну пізнавальну діяльність учнів

4. Формувати  навички  тайм-менеджменту

5. Патріотичне виховання

 

Форма заходу: захист медіапроекту

 

Обладнання:

  - Лепбук

  - Учнівські медіапродукти – відеоролик «Джура»

  - Відеокліп «Їхали козаки» групи «Тінь сонця»

  - Дидактичний матеріал для роботи з лепбуком

Конструктор заходу

Етап заходу

Форма реалізації

Очікуваний результат

1.

Організаційний момент

1.1. Привітання

  • Налаштування учнів класу на співпрацю;
  • створення позитивного та робочого настрою.

 

2.

Фаза виклику/

актуалізації

2.1. Перегляд відеоролику про роботу над проектом «ЕК: енциклопедія козацтва»

  • Формування особистого інтересу учнів для отримання інформації;
  • зосередження уваги учнів на темі, що вивчається;
  • дати змогу учням згадати про етапи роботи над проектом «ЕК: енциклопедія козацтва»

 

2.

Фаза виклику/

актуалізації

2.2.  Прийом «Фотокроки»

 З'ясувати все, що знають  або думають учні з обговорюваної теми.

 

3.

Фаза осмислення

3.1.

Робота в  групах

3.1. Прийом  «Асоціативний кущ»

  • Узагальнити знання про образ козака.

3.2.

 

3.2. Прийом  «Відсіювання інформації»

  • Розвиток критичного мислення учнів;
  • розвиток вміння

     аналізувати;

  • розвиток навичок відбирати недостовірну інформацію;
  • розвиток навичок роботи

з інформаційними

 джерелами.

3.3.

Робота в групах

3.3. Прийом  «Кадрування»

  • Розвиток комунікативної компетентності;
  • забезпечення механізму розвитку критичного мислення учнів, уміння шукати шляхи вирішення проблеми;
  • систематизація знань з теми «Гетьмани України».

 

 

3.4.

Робота в групах

3.4. Прийом  «Козацька символіка».

  • Поглибити знання з теми  «Козацтво»
  • навчити учнів розуміти лексичне значення слова.

3.5.

Робота в групах

3.5. Робота з медіаформатом з випереджальним завданням. Перегляд відеоролику  «Воїни АТО-сучасні козаки»

  • Навчити учнів аналізувати медіапродукт;
  • розвивати критичне мислення та виховувати патріотичні почуття через вплив медіазасобів.

 

4.

Рефлексія

4.1. Прийом «Серце патріота»

  • Розвиток патріотичних почуттів підростаючого покоління;
  • навчити учнів висловлювати власні почуття ;
  • зняття внутрішнього напруження;
  • розвиток  мислення та прояв уяви.

 

 

 

                                        КОНСПЕКТ  ЗАХОДУ

 

1.Організаційний момент

 

Ведучі співають уривок з козацької пісні

 

- Хлопці, а що це ви співаєте? Мабуть, гарний настрій?

- Так, у мене і справді сьогодні настрій пречудовий!

- А що ж  тебе так радує?

- Ну, по-перше, ми сьогодні приймаємо гостей у нашій затишній оселі, на   

  нашій славній козацькій землі-місті Новомосковську!

  Раді вітати Вас!

- І справді, хлопці, Новомосковськ-славетна козацька земля!

- А що ж по-друге?

- А по-друге, ми сьогодні звітуємо про роботу над проектом «ЕК:

  енциклопедія козацтва», а мені надзвичайно сподобалося працювати над     

  цією темою! А ну ж давайте наше гасло!

- Клас! Увага! Наше гасло!

 

         Нехай знає рідна мати, ненька-Україна:

         Козаки ми ще маленькі, зате-гідна зміна!

 

Слова класного керівника

Сьогодні ми з вами заповнюємо сторінки першого тому енциклопедії козацтва.

Бачу, ви готові до роботи?! Тоді пропоную починати!

 

2. Виклик

Слова класного керівника

Ми з вами працювали над проектом «ЕК: енциклопедія козацтва» цілий навчальний рік. Багато встигли зробити. Давайте пригадаємо етапи роботи над цією темою. Зараз ми переглянемо відеоролик. Наше завдання: згадати і назвати заходи, які ми проводили.

                                                        

2.1. Перегляд відеоролику про роботу над проектом « ЕК: енциклопедія козацтва»

2.2.Прийом   «Фотокроки»

Слова класного керівника

Пропоную відкрити лепбуки. Подивіться, будь ласка, на завдання №1. Ви побачите фото наших заходів. Згадайте і назвіть їх.

                                               Робота з лепбуком

                                                 Відповіді дітей

Слова класного керівника

Отже, наша перша глава енциклопедії заповнена.

        Приклеювання «глави» на енциклопедію, розташовану на дошці

3. Осмислення

Слова класного керівника

В ході роботи над проектом, ми багато чого дізналися про козаків, їх побут, традиції. Зараз ми спробуємо створити загальний образ козака у вигляді асоціативного куща. Дамо відповідь на питання: хто ж  такий козак?  Розкрийте лепбуки. Всі наші припущення ми записуємо у  завдання №2.

3.1. Прийом « Асоціативний кущ» (збірний образ козака)

Діти висловлюють свої думки з даної теми і вносять  їх у лепбуки. Вчитель записує це на дошці.

Козак:

- вершник, вільна людина;

- добре загартований, легко витримує спрагу і голод, спеку і холод;

- загартований;

- невтомний у битвах;

- відчайдушний(не дорожить своїм життям);

- патріот;

- волелюбний;

- кмітливий;

-влучно стріляє з рушниць;

- ходить у морські походи на чайках;

- вправний, здоровий, рідко помирав від хвороби, в основному-на полі бою.

- знається на ремеслах;

- майстер на всі руки;

- шанобливо ставиться до релігійних постів та свят;

- достойний ;

- жив за законами Божими;

- сміливий;

- вправний воїн.

Слова класного керівника

Ми заповнили  другу главу нашої енциклопедії «Образ козака»

                  Вчитель приклеює «другу главу» енциклопедії

Слова класного керівника

Ми з вами відвідали о. Хортицю в кінці минулого навчального року, де мали змогу працювати над проектом  безпосередньо в осередку козацтва. Я пропоную згадати все , що ви знаєте про Запорізьку Січ.

На одному із занять ми  говорили про те,  що не завжди інформація, подана в Інтернет-мережі є достовірною. Необхідно її перевіряти. От зараз ми і будемо цим займатися.

3.2.Прийом  « Відсіювання інформації» (два сита).

Кожній команді видаються підготовлені заздалегідь короткі відомості  про Запорізьку Січ. Необхідно вибрати достовірну  інформацію, розрізнити її серед недостовірної. Неправильну інформацію покласти до сита(відсіяти).

Учні працюють з поданими картками. Неправильні твердження кладуть до сита( відсіюють)

Слова класного керівника

Знайдіть у лепбуці завдання №3.

У вас є змога перевірити правильність виконання (завдання№3).

         Учні перевіряють правильність виконання завдання у лепбуці

Правильні твердження:

1. Назва «Січ» походить від слова «сікти», тобто «рубати», і означала первісно укріплення з дерева й хмизу.

2. Перша відома Запорізька Січ – Хортицька, що існувала у 1553-1557р. р.

3. Хортицька Січ була заснована запорізькими козаками за активної участі першого гетьмана Дмитра Вишневецького.

4. На Запорізькій Січі було 38 куренів.

5. Першу козацьку фортецю збудували на острові  Мала Хортиця.

6. Усім жінкам заборонявся вхід на територію Запорозької Січі.

7. Січ була оточена ровом і десятиметровим валом, на котрому стояв   дерев'яний частокіл. Серед фортечних укріплень вирізнялися високі башти з бійницями для гармат. Сильно укріпленим був вихід до річки.

8. Всередині фортеці знаходився майдан із церквою та стовпом, де судили винних за злочини та проступки на Січі.

9. Російська імператриця Катерина ІІ в 1775 році наказала зруйнувати Запорізьку Січ.

10. На Запорозькій Січі розташовувалися  козацькі табори.

Неправильні твердження:

1. Назва «Січ» походить від  назви «січові  стрільці».

2. Перша відома Запорізька Січ – Хортицька , що існувала у 1753-1757р.р.

3. Хортицька Січ була створена при активній участі запорізьких козаків та першого гетьмана Богдана Хмельницького.

4.  На Запорізькій Січі було 33 куреня.

5. Першу козацьку фортецю збудували на острові  Базавлук.

6. Тільки матерям козаків дозволявся вхід на територію Запорізької Січі.

7. Січ була оточена ровом . Вихід до річки не укріплювали.

8. Козаки не вірили в Бога.

9. Російська імператриця Єлизавета в 1775 році наказала зруйнувати Січ.

10. На Запорозькій Січі  не розташовувались козацькі табори, бо вони постійно були у походах.

Слова класного керівника

Ми заповнили  третю  главу  енциклопедії - «Запорізька Січ».

                 Вчитель приклеює «третю  главу» енциклопедії

Слова класного керівника

Українська  нація – це нація волелюбних людей, які  цінували волю понад усе. І завжди з'являлися ватажки, що вели за собою сміливий і відчайдушний український народ.

Хто керував козацькою державою?

                                                Відповідь учнів

  Ця посада була виборна, що свідчило про демократизм козацької держави.

А хто ж такий Гетьман?

                                                Відповідь учнів

Гетьман (від нім. Hauptmann, польськ. hetman — начальник) — назва вищих воєначальників у державних і військово-державних утвореннях.

Знайдіть у лепбуці завдання №4.

3.3.Прийом «Кадрування»

Необхідно розташувати портрети Гетьманів України в хронологічній послідовності їх правління.

1. Дмитро Вишневецький ( 1556-1557)

2. Богдан Хмельницький  (1648-1657)

3. Іван Виговський (1657-1659)

4. Петро Дорошенко (1665-1676)

5. Іван Мазепа ( 1687-1709)

6. Пилип Орлик (1710-1742)

7. Іван Скоропадський (1708-1722)

8. Кирило Розумовський ( 1750-1764)

 

Учні розташовують портрети гетьманів у хронологічній послідовності у лепбуці.

Слова класного керівника

Ми заповнили четверту главу енциклопедії - «Гетьмани України».

                 Вчитель приклеює «четверту  главу» енциклопедії

 

Слова класного керівника

Подивіться на плакат.

1. Хто на ньому зображений?

2. Яке значення мав кінь для козака?

3. Яка зброя зображена у нього в руках?

4. Яке значення мала шабля для козака?

                                                     Відповіді учнів

(Вчитель бере в руки шаблю).

Подивіться на цю шаблю. Вона доволі важка. Уявляєте собі, наскільки треба бути дужими, щоб вправлятися з такою зброєю!

(Вчитель бере булаву).

5. А що це у мене в руках?

Так, це булава-символ гетьманської влади, так званий клейнод-відзнака та атрибут влади, від німецького слова klieinod, що означає дорогоцінність.

6. Яким словом можна об'єднати ці два предмети?

 3.4. Прийом «Символи козацтва»

Знайдіть у лепбуці завдання №5.

Наступне завдання буде такого характеру: вам необхідно буде розподілити подані картинки по кишенькам:  одна  кишенька-козацька зброя, друга-гетьманські клейноди -  це атрибути козацької символіки. Знайдіть у лепбуці завдання №5. Прошу працювати.

1. Гармата-зброя.

2. Мушкет-зброя.

3. Самопал-зброя.

4. Бунчук-мідна або золочена куля на дерев'яному держалні із прикріпленим до нього пучком кінського волосся-зброя і клейнод.

5. Корогва-різнокольоровий прапор із зображенням святих, хрестів, зброї-клейнод.

6. Булава-бойовий інструмент або відзнака гетьмана - і клейнод ,і зброя.

7. Пірнач-металева ручка з хрещеними пластинами-зброя. Вид булави.

8. Литаври-мідні або срібні півкулі з напятою на них шкірою, з дерев'яними паличками для ударів по шкірі та одержання звуків-клейнод.

9. Козацька печатка-клейнод.

10. Грудка-зброя ударно-роздроблювальної дії, символ влади у деяких країн. Один із козацьких клейнодів.

Слова класного керівника

Ми заповнили  п'яту  главу « Козацька символіка»

                  Вчитель приклеює «п'яту главу» енциклопедії

Слова класного керівника

Протягом року ми активно брали участь у акції «Повертайся живим». Відправляли малюнки, посилки воїнам АТО. Згадайте ті відчуття, коли наші захисники присилали нам  свої світлини. Якими радісними вони були на них. І у нас на серці ставало тепліше, адже ми теж внесли  вклад, який хоч на мить змусив посміхатися цих мужніх людей.

                                    На екрані з'являється фото

3.5.Робота з медіаформатом з випереджальним завданням. 

Слова класного керівника

Я пропоную переглянути  відеокліп   «Українське козацтво». Для вас буде випереджальне завдання.

 Випереджальне завдання:

 1. Які періоди історії України зображені у відеоролику?

 2. Що спільного у різних історичних епохах?

  3. Чи співпадає відеоряд з текстом пісні?

  4.Чому кліп названо «Українське козацтво»

                                          Перегляд відеокліпу

                                             Відповіді учнів

   Аналіз відеоролика:

   1.Хто виконавець пісні?

   2. До якого жанру відноситься пісня, що є супроводом до відеоряду?

   3.Основна ідея відеоролику?

   4. Який повчальний момент є у ролику?

   5.Чому саме така музика  використана в кліпі?

   6.Який її ритм?

   7.Як ця музика впливає на ваші почуття?

   8.Які висновки ми зробимо після перегляду кліпу?

 

  Слова класного керівника

Ми заповнили шосту главу нашої козацької енциклопедії - «Повертайся живим».  

                     Вчитель приклеює «шосту главу» енциклопедії

4. Рефлексія

4.1.Прийом «Серце патріота»

 Слова класного керівника

Я пропоную всім нам встати у тісне коло та взятися за руки.

Хай літають завжди журавлі,         
Колоски видзвонюють налиті,         
Ми за те, щоб мир був на землі         
Для усіх дітей на цілім світі!

Я тримаю жовто-блакитне серце українського патріота. Передаючи його із рук в руки, поділіться своїм теплом. Дайте відповідь на питання: що я отримав від роботи над проектом?                                        

Робота над цим проектом ще більше мене переконала в тому, що я надзвичайно люблю нашу Україну. Хочу повернутися до нашого гасла, яке ви виголосили на початку нашої роботи. Будьте справжніми українцями, нащадками славних козаків.    

Учні по черзі висловлюються, передаючи жовто-блакитне серце одне   одному

Слова класного керівника

Ну що ж, ми заповнили перший том нашої енциклопедії козацтва. У наступному навчальному році ми продовжимо працювати над цим проектом. А ну ж ,хлопці, давайте виголосим ще одне наше гасло!

Ведучий

- Клас! Увага! Наше гасло!

Не буде переводу українському народу,

Доки із глибин сторіч долина козацький клич!

 

 Лунає пісня Н. Бучинської «Моя Україна»                                   

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку