формування предметних компетентностей: сприяти розумінню учнями понять «електроенергія», «енергоефективність» та «основні засоби забезпечення енергоефективності житла»; розвивати вміння застосовувати на практиці здобуті знання, спрямовані на збереження тепла, електроенергії у власних домівках, шкільних при¬міщеннях І т. ін.; дбайливе ставлення до об’єктів природи, бажання економити енергію.
Виховна година: «Збереження тепла та електроенергії в оселях»
Мета:
уміння вчитися: розвивати вміння під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання, презентувати свої дослідження, оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників;
комунікативної: удосконалювати вміння виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова, робити висновок-узагальнення за допомогою вчителя, відповідати «своїми словами», зв’язно й послідовно описувати побачене, знаходити у науково-популярних текстах конкретні відомості;
здоров’язбережувальної: удосконалювати вміння розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальної: удосконалювати навички продуктивної співпраці в команді {під час роботи в малих групах): підвищувати пізнавальний інтерес до предмета.
Основні терміни: електроенергія, енергоефективність, енергозбереження, екологія.
Обладнання: тлумачний словник; енергозбережувальні лампочки; лампочки розжарювання; реферати учнів; таблиці; сонцезахисні штори; акумуляторні батареї; маски Кота Матроскіна, Шарика, Галченяти, Колобка, баби, діда, зайця, вовка, ведмедя.
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Вправа «Очікування»
—До кожної літери доберіть слова прикметники, якими ви хотіли б бути.
У — уважними
Р — розумними
О — організованими
К — кмітливими
— Чекаю від вас плідної та творчої праці!
II.Актуалізація опорних знань
Що таке енергія?
Назвіть джерела енергії, які вони бувають? ( відновлювальні та не відновлювальні )
Гра «Природний диктант»
Для руху потрібна …(енергія)
Прояв енергії це … ( сила)
Електрична енергія увімкненої лампочки перетворюється на…
( світлову)
Електрична енергія увімкненого електричного чайника перетворюється на ( теплову)
II.Повідомлення теми
1.Повідомлення вчителя
Енергоефективність — культура енерговикористання й екологічна культура.
Енергозбереження — це дії для зменшення кількості використовуваної енергії.
Екологія — наука, спрямована на охорону навколишнього середовища, збереження та розумне використання природних багатств,
IIІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Ми об’єдналися у дві команди «Електроники» та «Тепловички». Кожна команда отримує однакові завдання.(для поділу на команди беремо фішки)
1-ша група «Електроники»
Девіз команди:
Розумна економія ніколи не завадить.
1) Відгадування загадок,
• На вигляд, як груша, Але зовсім її Не слід їсти. (Лампочка) • Робота над прислів’ям |
Що дім освітлює щоднини, Без полум’я вечерю зварить, Працює в електромашинах, А необачних сильно вдарить. (Струм) |
Вдень ліхтар не потрібен.
2.)Оповідання.
ДВІ ПОДРУГИ
Дівчинка Оля щодня ходила в школу. А коли поверталася, то завжди вмикала лампочку і робила уроки. Вона подружилася з лампочкою. Якось раз, ідучи в школу, Оля забула вимкнути світло. Коли дівчинка повернулася додому, то побачила, що лампочка не горить, як горіла раніше. Дівчинці було дуже шкода подругу. Тоді мама купила нову лампочку. І розповіла, що потрібно робити, щоб лампочка жила довше.
— Як ви вважаєте, про що розповіла мама Олі?
3.Декламування віршів.
Бережіть, люди, світло,
Нам без світла життя немає.
Якщо не було б світла,
Жили б ми, не знаю як.
Не було б у людини
Ніяких для життя благ.
Бережіть енергію, діти!
Не лінуйтеся на кнопку натиснути.
А не станете світло економити —
Грошей будете багато втрачати!’
До енергозбереження Має бути повага.
Повинні берегти ми світло і газ.
І не забути б про запас:
Коли настануть холоди,
То газ нас виручить завжди!
У кожному будинку, на майданчику
З нами світло грає в хованки:
То горить він, то блимає —
Шлях додому він висвітлює.
А коли йдемо до школи —
Висвітлює всі простори:
– Тротуари і поріжки, пішохіднії доріжки, Щоб діти не боялися — на дорозі не губилися
Кожен в світі повинен знати:.
Вдома, у школі, на роботі
Треба дружно налягти
І енергію зберегти.
І електрика,
І газ у побуті у нас — чудово!
Але дуже часто громадяни їх витрачають Даремно!
4.Вірш-інсценізація «Простоквашино».
Кіт Матроскін всіх нас вчив, Всіх наполегливо просив:
— Економія — це добре.
Кіт Матроскін
А ти, Шарику, ідучи, вимикайте світло!
За енергію грошей скоро не буде видно!
Не вмикай даремно бра,
Це всіх нас доведе, ох, не до добра!
Раптом пожежа станеться або замикання,
Вже тоді не уникнути всім нам загоряння!
Шарик
Гав, постараюсь.
Буду вимикати бра,
Коли виходитиму з хати.
Кіт Матроскін
А ти, Галченя, бережи електроенергію!
Досить лампочкам горіти, витрачати всю енергію!
Гал ч е н я. Кар! Я згодне, але ти теж старайся!
Кіт Матроскін.
Тепер я, Галченя, вимикач, бо стежитиму за лампами І у всьому домі.
Кіт М ат р ос к ін.
Бережіть світло!
Без світла нам і життя немає!
Холодильник не включити —
Молоко не охолодити!
Чайник не закип’ятити!
Ш арик,
І праску не підключити!
Телевізор, міксер, фен,
Магнітофон і відік —
Нічого не включиш, і
Якщо світло відключать!
І в темряві лягаю спати,
Я не можу журнал читати!.
Галченя.
Не сидіти ж при свічках у сучасному світі? Нас сусіди засміють!
Та й свічок не напасешся у нашій квартирі! Так що всіх попереджаю: бережіть світло! А інакше буде шкода!
Кіт Матроскін
Не купити нам ні цукерок,
Ні корову, ні мопед!
Не буде грошей на сметанку,
На молочко, кефір, бублик!
Я ж з голоду помру!
Ой, я ж з вами пропаду!
Ось тоді ви зрозумієте,
Як вам погано без мене!
Що тоді ви заспіваєте:
Разом. Матроскін мав-таки рацію!
Кіт Матроскін
Тому, друзі мої,
Ухвалив я рішення:
Будемо жити за правилами Енергозбереження!
Разом.
Згода, бо економія – це раціональне використання всіх видів.ресурсів
Кіт Матроскін
А ще це дуже вигідно, адже збережене сто раз віддячить.
5.Пам’ятка як зекономити електроенергію
тривалий час відкритим, не кладіть на нього гарячу їжу, протирайте раз на місяць теплообмінник холодильника від бруду, пилу та павутиння.
° Води в каструлю необхідно наливати відповідно до того, що буде варитися, наливаючи багато води, ви збільшуєте час приготування і витрачаєте більше енергії.
Учитель. Якого висновку дійшли, заслухавши інформацію цієї групи?
2-га група «Тепловички»
Девіз команди:
Як про тепло дбаєш, так і маєш.
І) Відгадування загадок.
На.кухні.дуже.знаменитий.(Газ)
Що зараз майже в кожнім домі
Є необхідним, безперечно,
Бо варить їжу всім без втоми,
Хоч він отруйний, небезпечний,
Ним користуємось щораз.
Вже здогадались? Це… (газ).
Не з хутра горностая,
В одяг цей, ось тобі на,
Одягають будинки.
Навіть старі споруди
Зберігають тепло стійко. {Термошуба)
Утеплюйте двері, балкон,
І тоді морозне повітря
Точно не проникне у ваш дім. (Щілини)
«Збережемо тепло у хаті — зекономимо на оплаті». Інсценізація казки «Нові пригоди Колобка».
Автор. Жили-були старий зі старою. І ось одного разу попросив старий стару…
Старий. Спечи ти мені, стара, колобок рум’яний!
С т а р а. Та з чого спекти?
Старий. А ти помети по коморі та по засіках пошкреби — може, що і на- шкребеш.
Автор. Так стара і зробила: помела та й нашкребла жмені дві борошна, замісила тісто на сметані, скачала колобок, спекла в жаркій печі та поставила на вікно охолонути. Набридло Колобку на вікні лежати, продуло його: він і покотився за порадою до місцевих звірів.
Котиться Колобок по дорозі, а назустріч йому Заєць.
Заєць. Колобку, що ти тут робиш?
Колобок. За порадою прикотився. Косий, скажи, що зробити, щоб у будинку було тепло?
Заєць. Заклей вікна!
Колобок. Спасибі, Косий!
Автор. Покотився Колобок далі, Заєць тільки його й бачив. Котиться Колобок по стежці в лісі, а назустріч йому — Сірий Вовк.
В о в к. Колобку, куди котишся?
Колобок. Скажи, Сірий, що зробити, щоб у будинку було тепліше?
В о в к. Утепли двері!
Колобок. Спасибі, Сірий!
Автор. Покотився Колобок далі, тільки Вовк його і бачив. Котиться Колобок по лісу, а назустріч йому Ведмідь іде.
Ведмідь. Колобку, ти що заблукав?
Колобок. Ні, клишоногий, шукаю поради! Що зробити, щоб у будинку було тепліше?
В е д м ід ь. Залатай діри в стіні та затопи піч.
Колобок. Спасибі, клишоногий!
Автор. Покотився додому. Розповів Колобок дідові й бабі те, що йому звірі порадили. Заклеїли вони, вікна, утеплили двері, залатали дірки в стіні та Затопили піч. З того часу живуть вони в теплі та не знають холодів. І все тому, що правильно використовують тепло.
Кілька простих способів утеплення
Установка нових пластикових або дерев’яних вікон з багатокамерними склопакетами. Краще, якщо шибки будуть з тепловідображувальною плівкою, і в конструкції вікна передбачено провітрювання (підвищення на 2-5°С і зниженнярівня вуличного шуму).
Коли немає змоги замінити вікна, то можна встановити спеціальну теплоізоляційну стрічку, що вкладається у прорізані пази коробки чи рами вікна. Здійснюйте вентиляцію, частіше відчиняючи вікно не більше ніж на 10-15 хвилин. За цей час стіни не встигнуть охолонути.
Стежте за вологістю повітря. «Сухість» вимагає підвищення температури, повісьте випарник з водою на батарею.
Перед початком опалювального сезону слід перевіряти систему (повітряні пробки, ремонт).
Використовуйте тепловідбивний матеріал (або алюмінієву фольгу) на стіну за радіатор опалення.
Замініть чавунні радіатори на алюмінієві. їхня тепловіддача на 40-50% вища.
Регулярно чистість радіатори, не використовуйте декоративні плити (вони знижують тепловіддачу на 10-20%) для їхнього покриття.
Намагайтеся не закривати радіатори щільними шторами, екранами, меблями— тепло ефективніше розподілятиметься в приміщенні.
Можна пофарбувати батареї у коричневий колір (зростає енерговіддача у 10-15 разів).
З батарей опалення зчистити товстий шар старої фарби, саму батарею очистити від бруду, пилу, павутиння — це поліпшить тепловіддачу.
Встановіть радіаторні терморегулятори на вхідному трубопроводі, тепловий лічильник.
Скління балкона або лоджії еквівалентно установці додаткового вікна. Це створює тепловий буфер з проміжною температурою на 10 градусів вище, ніж на вулиці в сильний мороз.
Чим ширше підвіконня, тим менше тепла виходить назовні крізь вікно. Використовуйте жалюзі, оскільки вони скорочують втрати тепла на 8-15%.
Посильте теплоізоляцію підлоги. Обладнайте подвійні вхідні двері в помешканні.
Припиняйте надходження тепла під час потепління та якщо нікого немає вдома.
Часткове відключення тепла вночі. Інколи краще одягнути щось тепліше, ніж футболка. За даними лікарів, сон у прохолодному приміщенні корисніший, аніж у теплому. Найбільш сприятливою температурою визнано +16-18°С.
Перед сном під ковдру можна класти пляшки з гарячою водою. Закривайте штори на ніч.
Ізолювання стін (повісити килим).
Звичайна шафа-купе допомагає зберігати тепло, якщо її помістити вздовж холодної стіни.
Пар чайника підвищує температуру в домі.
Частіше готуйте — 15 хвилин роботи духовки підвищує температуру У домі.
Утеплюйте фасад та дах будівлі.
Кабельні системи опалення запобігають замерзанню під’їзних шляхів, тротуарів, сходинок, водостічних ринв (довговічність — 50 років).
Утеплення квартири зберігає не тільки тепло взимку, але й прохолоду влітку.
У сучасних «Розумних будинках» установлюється спеціальна апаратура, за допомогою якої можна стежити на персональному комп’ютері за всіма системами життєзабезпечення: вентиляцією, опаленням, охолодженням повітря, енергопостачанням, пожежною безпекою, освітленням.
— Якого висновку дійшли ви, заслухавши інформацію цієї групи?
IV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Денне світло — наш помічник.
Без зайвого світла.
Прилади вимкнуто. •
Тепла оселя.
Телефонні розмови.