Виховна година "Збереження тепла та електроенергії в оселях"

Про матеріал

 формування предметних компетентностей: сприяти розумінню учнями понять «електроенергія», «енергоефективність» та «основні засоби забезпечення енергоефективності житла»; розвивати вміння застосовувати на практиці здобуті знання, спрямовані на збереження тепла, електроенергії у власних домівках, шкільних при¬міщеннях І т. ін.; дбайливе ставлення до об’єктів природи, бажання економити енергію.

Перегляд файлу

Виховна година: «Збереження  тепла та електроенергії в оселях»

Мета:

  • формування предметних компетентностей: сприяти розумінню учнями понять «електроенергія», «енергоефективність» та «основні засоби забезпечення енергоефективності житла»; розвивати вміння застосовувати на практиці здобуті знання, спрямовані на збереження тепла, електроенергії у власних домівках, шкільних при­міщеннях І т. ін.; формувати навички пошуково-дослідницької роботи; формувати вміння працювати з додатковою літературою; розвивати творчу активність, уваж­ність, мислення, мовлення, спостережливість, уміння порівнювати, класифікувати, робити висновки, узагальнювати; розвивати логічне мислення, увагу;  виховувати любов до природа рідного краю, дбайливе ставлення до об’єктів природи, бажання економити енергію.
  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання, презентувати свої дослідження, оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників;

комунікативної: удосконалювати вміння виділяти під час читання і слухання важ­ливі за змістом слова, робити висновок-узагальнення за допомогою вчителя, відпо­відати «своїми словами», зв’язно й послідовно описувати побачене, знаходити у на­уково-популярних текстах конкретні відомості;

здоров’язбережувальної: удосконалювати вміння розпізнавати правильне і непра­вильне сидіння за партою;

соціальної: удосконалювати навички продуктивної співпраці в команді {під час ро­боти в малих групах): підвищувати пізнавальний інтерес до предмета.

Основні терміни: електроенергія, енергоефективність, енергозбереження, екологія.

Обладнання: тлумачний словник; енергозбережувальні лампочки; лампочки розжарю­вання; реферати учнів; таблиці; сонцезахисні штори; акумуляторні батареї; маски Кота Матроскіна, Шарика, Галченяти, Колобка, баби, діда, зайця, вовка, вед­медя.

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

  1. Організаційний момент

Вправа «Очікування»

—До кожної   літери    доберіть слова прикметники, якими ви  хотіли б бути.

У — уважними

Р — розумними

О — організованими

К — кмітливими

— Чекаю від вас плідної та   творчої праці!

II.Актуалізація опорних знань

Що таке енергія?

Назвіть джерела енергії, які вони бувають? ( відновлювальні та не відновлювальні )

  • Чи можна розраховувати на те , що корисні копалини за нашого життя утворяться знову? Поясніть
  • До яких джерел енергії належать дрова?( Це ті природні ресурси, що вичерпуються).
  • Що називають зеленою енергією?
  • Що ви знаєте про сонячну енергію?
  • Назвати види енергії ( теплова, світлова , рухома)

Гра «Природний диктант»

Для руху потрібна …(енергія)

Прояв енергії це … ( сила)

Електрична енергія увімкненої лампочки перетворюється на…

( світлову)

Електрична енергія увімкненого  електричного чайника перетворюється на ( теплову)

II.Повідомлення теми

1.Повідомлення вчителя

  • Для того щоб електроприлади могли працювати у кожній нашій оселі, її потрібно дуже багато. Електростанціям іноді важко забезпечити усіх не­обхідною кількістю енергії. Ми знаємо, що електричну енергію виробляють на електростанціях: на теплових електростанціях (ТЕС), спалюючи газ або вугілля, на гідроелектростанціях, виробляючи електроенергію з допомогою водних ресурсів, на атомних електростанціях. Запаси природних ресурсів не безмежні. Тому ми повинні ощадливо використовувати електроенергію.
  • Сьогодні у нас незвичайний урок — урок, присвячений темі енергоефективності, енергозбереженню, екології. Ми станемо дослідниками, і наше за­вдання: дослідити, що таке збереження тепла та електроенергії в побуті.
  1.              Словникова робота
  • Хто зрозумів, що означають ці слова?

Енергоефективність  культура енерговикористання й екологічна куль­тура.

Енергозбереження — це дії для зменшення кількості використовуваної енергії.

Екологія — наука, спрямована на охорону навколишнього середовища, збе­реження та розумне використання природних багатств,

  • Чи бережете ви електроенергію, тепло вдома, у школі?
  • Як ви це робите?

IIІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

  1. Повідомлення завдань

Ми об’єдналися у дві команди «Електроники» та «Тепловички». Кожна команда отримує однакові завдання.(для поділу на команди беремо фішки)

  • Використовуючи дібраний матеріал, удома слід дібрати проектний про­дукт у вигляді пам’ятки щодо збереження тепла або економії електро­енергії.
  • Під час підготовки у кожній команді слід знайти артистів для інсценізації окремих творів.
  • Представити свій проектний матеріал.
  • Виступ команд

1-ша група «Електроники»

Девіз команди:

Розумна економія ніколи не завадить.

1) Відгадування загадок,

• На вигляд, як груша,

Але зовсім її

Не слід їсти. (Лампочка)

• Робота над прислів’ям

Що дім освітлює щоднини,

Без полум’я вечерю зварить,

Працює в електромашинах,

А необачних сильно вдарить. (Струм)

Вдень ліхтар не потрібен.

2.)Оповідання.

ДВІ ПОДРУГИ

Дівчинка Оля щодня ходила в школу. А коли поверталася, то завжди вми­кала лампочку і робила уроки. Вона подружилася з лампочкою. Якось раз, ідучи в школу, Оля забула вимкнути світло. Коли дівчинка повернулася до­дому, то побачила, що лампочка не горить, як горіла раніше. Дівчинці було дуже шкода подругу. Тоді мама купила нову лампочку. І розповіла, що по­трібно робити, щоб лампочка жила довше.

— Як ви вважаєте, про що розповіла мама Олі? 

3.Декламування віршів.

Бережіть, люди, світло,

Нам без світла життя немає.

Якщо не було б світла,

Жили б ми, не знаю як.

Не було б у людини

Ніяких для життя благ.

Бережіть енергію, діти!

Не лінуйтеся на кнопку натиснути.

А не станете світло економити —

Грошей будете багато втрачати!’

До енергозбереження Має бути повага.

Повинні берегти ми світло і газ.

І не забути б про запас:

Коли настануть холоди,

То газ нас виручить завжди!

У кожному будинку, на майданчику

З нами світло грає в хованки:

То горить він, то блимає —

Шлях додому він висвітлює.

А коли йдемо до школи —

Висвітлює всі простори:

– Тротуари і поріжки, пішохіднії доріжки, Щоб діти не боялися — на дорозі не губилися

Кожен в світі повинен знати:.

Вдома, у школі, на роботі

Треба дружно налягти

І енергію зберегти.

І електрика,

І газ у побуті у нас — чудово!

Але дуже часто громадяни їх витрачають Даремно!

4.Вірш-інсценізація «Простоквашино».

Кіт Матроскін всіх нас вчив, Всіх наполегливо просив:

— Економія — це добре.

Кіт  Матроскін

А ти, Шарику, ідучи, вимикайте світло!

За енергію грошей скоро не буде видно!

Не вмикай даремно бра,

Це всіх нас доведе, ох, не до добра!

Раптом пожежа станеться або замикання,

Вже тоді не уникнути всім нам загоряння!

Шарик

Гав, постараюсь.

Буду вимикати бра,

Коли виходитиму з хати.

Кіт Матроскін

А ти, Галченя, бережи електроенергію!

                     Досить лампочкам горіти, витрачати всю енергію!

Гал ч е н я. Кар! Я згодне, але ти теж старайся!

Кіт Матроскін.

Тепер я, Галченя, вимикач, бо стежитиму за лампами І у всьому домі.

Кіт М ат р ос к ін.

Бережіть світло!

Без світла нам і життя немає!

Холодильник не включити —

Молоко не охолодити!

Чайник не закип’ятити!

Ш арик,

                    І праску не підключити!

Телевізор, міксер, фен,

Магнітофон і відік —

Нічого не включиш, і

Якщо світло відключать!

І в темряві лягаю спати,

Я не можу журнал читати!.

Галченя.

Не сидіти ж при свічках у сучасному світі? Нас сусіди засміють!

Та й свічок не напасешся у нашій квартирі! Так що всіх попереджаю: бережіть світло! А інакше буде шкода!

Кіт Матроскін

Не купити нам ні цукерок,

Ні корову, ні мопед!

Не буде грошей на сметанку,

На молочко, кефір, бублик!

Я ж з голоду помру!

Ой, я ж з вами пропаду!

Ось тоді ви зрозумієте,

Як вам погано без мене!

Що тоді ви заспіваєте:

Разом. Матроскін мав-таки рацію!

Кіт Матроскін

Тому, друзі мої,

Ухвалив я рішення:

Будемо жити за правилами Енергозбереження!

Разом.

 Згода, бо економія – це раціональне  використання всіх видів.ресурсів

Кіт  Матроскін

А ще це дуже вигідно, адже збережене сто раз віддячить.

5.Пам’ятка як зекономити електроенергію

  • Робота за підручником (с. 73-75). Критичне читання «Система позначок».
  • Пам’ятка «Як зекономити електроенергію». Зачитування окремих порад.
  • Замініть звичайні лампи розжарювання на енергозбережувальні люмінес­центні. Термін їхньої служби в б разів більше ламп розжарювання, спожи­вання нижче в 5 разів. За час експлуатації лампочка окупає себе 8-10 разів.
  • Візьміть за правило, залишаючи кімнату, вимикати світло!
  • Застосовуйте світлі тони при оформленні стін квартири. Світлі стіни, світлі штори, чисті вікна, лампочки, плафони, розумна кількість кольорів ско­рочують витрати на освітлення на 10-15%. (Забруднене скло зменшує світловіддачу на ЗО %.)
  • Застосовуйте місцеві світильники, якщо немає необхідності в загальному освітленні.
  • Вимикайте пристрої, що тривалий час перебувають у режимі очіку­вання*. Телевізори, відеомагнітофони, музичні центри, зарядні пристрої в режимі очікування протягом 4 років дадуть додаткову витрату енергії 300-400 КВт/год. Вимикайте всі побутові прилади! Не використовуйте функцію «Stand-by».
  • Поменше дивіться телевізор, грайте на планшеті або телефоні, приставці. По телефону розмовляйте лише за потреби, коротко й чітко, оскільки теле­фони працюють завдяки електроенергії.
  • «Спи, мій комп’ютер, засни…» Вимикайте комп’ютер або переводьте в сплячий режим, якщо немає необхідності в його постійній роботи. Якщо безперервна робота потрібна, то ефективніше використовувати ноутбук або комп’ютер зі зниженим енергоспоживанням.
  • Скорочуйте час роботи дисководів, відрегулюйте яскравість монітору.
  • Купуючи побутові електричні прилади, слід звертати увагу на найбільш енергоефективні моделі маркування класу «А».
  • За необхідності замініть абажури на плафони, що добре розсіюють світло.
  • Обладнуйте світлорегулятори.
  • У сонячний день давайте доступ у кімнату денному світлу — розсувайте штори. Збільште надходження природного світла. Денне світло — наш по­мічник!
  • Прибирайте*квіти з підвіконня (для поліпшення доступу денного світла), якщо перед вікнами відсутні зелені насадження.
  • Вимагайте встановлення таймерів або сенсорів руху для зовнішнього освіт­лення, щоб освітлення вимикалося, коли в ньому немає потреби. Під’їзди будинків можна обладнати автоматикою, що вимикає освітлення, якщо воно не потрібно.
  • Режим роботи праски і фена не повинен бути максимальним.
  • Користуйтеся праскою з регулятором температури (це заощадить до 5% енергії).
  • Користуйтеся паровою праскою (до 10%).
  • Замінить стару електропроводку.
  • Установлювати холодильник слід у прохолодному місці та не можна біля плит, батарей центрального опалення тощо (чим менша різниця темпе­ратур у камері холодильника і зовні, тим краще), завжди між стіною і хо­лодильником потрібно залишати повітряний зазор, щоб відбувалася вільна циркуляція повітря вздовж задньої стінки холодильника.
  • Для зменшення витрати енергії холодильником своєчасно його розморо­жуйте, стежте за станом ущільнювача дверцят, не тримайте холодильник

тривалий час відкритим, не кладіть на нього гарячу їжу, протирайте раз на місяць теплообмінник холодильника від бруду, пилу та павутиння.

  • Чим нижча температура у холодильнику, тим більше енергії потрібно для її підтримання. Температура +6-7°С в холодильнику і -18°С в морозильній камері є цілком достатніми.
  • Пральну машину завантажуйте завжди повністю, оскільки щомісячна потреба у пранні для родини з 4-х осіб становить » 22-25 кг, при повному завантаженні — 5 машин, а при половинному — 11 машин. Це призведе до економії »4,8 кВт/год за місяць, а за рік — 57,6 кВт/год.
  • Вибирайте програму прання відповідно до матеріалу виробів (на одязі є спеціальні бирки з позначеною на них температурою прання) та з ураху­ванням забруднення. Це дає можливість заощаджувати 30% енергії, 15 л води, 20 % прального порошку і 25 % часу, а також берегти речі.
  • Для ефективної роботи пилососа велике значення має ретельне очищення пилозбірника {для цього потрібно користуватися щітками).
  • Краще пилососом користуйтеся тільки для чищення м’яких меблів, салону машини, а килими витрушуйте на вулиці, узимку — чистіть у снігу.
  • Можна встановити сонячні батареї.
  • Кип’ятіть в електричному чайнику стільки води, скільки хочете викори­стовувати. Чайник із накипом витрачає більше енергії.
  • Готуйте їжу в скороварках (пароварках)’, економлячи до 50% енергії та часу. Не наливайте в них надто багато води. Картопля чи інші овочі не му­сять плавати у воді, вистачає декілька сантиметрів води.
  • Весь посуд повинен бути з кришками. (Якщо їжу готують у каструлі без кришки, то при цьому витрачається в 2,5-3 рази більше енергії, причому не має значення відсутня кришка взагалі, чи просто нещільно прилягає).

° Води в каструлю необхідно наливати відповідно до того, що буде вари­тися, наливаючи багато води, ви збільшуєте час приготування і витрачаєте більше енергії.

  • Час приготування їжі не залежить від того, кипить вона на великому вогні чи на маленькому, оскільки температура кипіння води стала і дорівнює 100 °С.
  • Уночі (з 23:00 до 7:00) електроенергія в 4 рази дешевша, ніж удень. Можна обладнати «нічні» електролічильники.

Учитель. Якого висновку дійшли, заслухавши інформацію цієї групи?

2-га група «Тепловички»

Девіз команди:

Як про тепло дбаєш, так і маєш.

І)    Відгадування загадок.

  • Він синім полум’ям горить,

На.кухні.дуже.знаменитий.(Газ)

Що зараз майже в кожнім домі

Є необхідним,  безперечно,

Бо варить їжу всім без втоми,

Хоч він отруйний, небезпечний,

Ним користуємось щораз.

Вже здогадались? Це… (газ).

  • Одяг цей не простий,

Не з хутра горностая,

В одяг цей, ось тобі на,

Одягають будинки.

Навіть старі споруди

Зберігають тепло стійко. {Термошуба)

  • Ви їх у вікнах затикайте

Утеплюйте двері, балкон,

І тоді морозне повітря

Точно не проникне у ваш дім. (Щілини)

  • Робота над прислів’ям.

«Збережемо тепло у хаті — зекономимо на оплаті». Інсценізація казки «Нові пригоди Колобка».

Автор. Жили-були старий зі старою. І ось одного разу попросив старий стару…

Старий. Спечи ти мені, стара, колобок рум’яний!

С т а р а. Та з чого спекти?

Старий. А ти помети по коморі та по засіках пошкреби — може, що і на- шкребеш.

Автор. Так стара і зробила: помела та й нашкребла жмені дві борошна, за­місила тісто на сметані, скачала колобок, спекла в жаркій печі та поставила на вікно охолонути. Набридло Колобку на вікні лежати, продуло його: він і поко­тився за порадою до місцевих звірів.

Котиться Колобок по дорозі, а назустріч йому Заєць.

Заєць. Колобку, що ти тут робиш?

Колобок. За порадою прикотився. Косий, скажи, що зробити, щоб у бу­динку було тепло?

Заєць. Заклей вікна!

Колобок. Спасибі, Косий!

Автор. Покотився Колобок далі, Заєць тільки його й бачив. Котиться Ко­лобок по стежці в лісі, а назустріч йому — Сірий Вовк.

В о в к. Колобку, куди котишся?

Колобок. Скажи, Сірий, що зробити, щоб у будинку було тепліше?

В о в к. Утепли двері!

Колобок. Спасибі, Сірий!

Автор. Покотився Колобок далі, тільки Вовк його і бачив. Котиться Ко­лобок по лісу, а назустріч йому Ведмідь іде.

Ведмідь. Колобку, ти що заблукав?

Колобок. Ні, клишоногий, шукаю поради! Що зробити, щоб у будинку було тепліше?

В е д м ід ь. Залатай діри в стіні та затопи піч.

Колобок. Спасибі, клишоногий!

Автор. Покотився додому. Розповів Колобок дідові й бабі те, що йому звірі порадили. Заклеїли вони, вікна, утеплили двері, залатали дірки в стіні та Затопили піч. З того часу живуть вони в теплі та не знають холодів. І все тому, що правильно використовують тепло.

  • Пам’ятка «Як зберегти тепло». Зачитування окремих порад.

Кілька простих способів утеплення

  • Стежте, щоб тепле повітря не виходило крізь шпарини та відчинені вікна. Закладення щілин у віконних рамах і дверних отворах. Для цього викори­стовують різні самоклейкі ущільнювачі та прокладки, монтажні піни, гер- метизаційні стрічки, силіконові та акрилові герметики і т. ін. Ущільнюють вікна не тільки по периметру, але, і між рамами. (Підвищення на 1-2°С.)

Установка нових пластикових або дерев’яних вікон з багатокамерними склопакетами. Краще, якщо шибки будуть з тепловідображувальною плівкою, і в конструкції вікна передбачено провітрювання (підвищення на 2-5°С і зниженнярівня вуличного шуму).

Коли немає змоги замінити вікна, то можна встановити спеціальну тепло­ізоляційну стрічку, що вкладається у прорізані пази коробки чи рами вікна. Здійснюйте вентиляцію, частіше відчиняючи вікно не більше ніж на 10-15 хвилин. За цей час стіни не встигнуть охолонути.

Стежте за вологістю повітря. «Сухість» вимагає підвищення температури, повісьте випарник з водою на батарею.

Перед початком опалювального сезону слід перевіряти систему (повітряні пробки, ремонт).

Використовуйте тепловідбивний матеріал (або алюмінієву фольгу) на стіну за радіатор опалення.

Замініть чавунні радіатори на алюмінієві. їхня тепловіддача на 40-50% вища.

Регулярно чистість радіатори, не використовуйте декоративні плити (вони знижують тепловіддачу на 10-20%) для їхнього покриття.

Намагайтеся не закривати радіатори щільними шторами, екранами, меб­лями— тепло ефективніше розподілятиметься в приміщенні.

Можна пофарбувати батареї у коричневий колір (зростає енерговіддача у 10-15 разів).

З батарей опалення зчистити товстий шар старої фарби, саму батарею очис­тити від бруду, пилу, павутиння — це поліпшить тепловіддачу.

Встановіть радіаторні терморегулятори на вхідному трубопроводі, те­пловий лічильник.

Скління балкона або лоджії еквівалентно установці додаткового вікна. Це створює тепловий буфер з проміжною температурою на 10 градусів вище, ніж на вулиці в сильний мороз.

Чим ширше підвіконня, тим менше тепла виходить назовні крізь вікно. Використовуйте жалюзі, оскільки вони скорочують втрати тепла на 8-15%.

Посильте теплоізоляцію підлоги. Обладнайте подвійні вхідні двері в по­мешканні.

Припиняйте надходження тепла під час потепління та якщо нікого немає вдома.

Часткове відключення тепла вночі. Інколи краще одягнути щось тепліше, ніж футболка. За даними лікарів, сон у прохолодному приміщенні корис­ніший, аніж у теплому. Найбільш сприятливою температурою визнано +16-18°С.

Перед сном під ковдру можна класти пляшки з гарячою водою. Закривайте штори на ніч.

Ізолювання стін (повісити килим).

Звичайна шафа-купе допомагає зберігати тепло, якщо її помістити вздовж холодної стіни.

Пар чайника підвищує температуру в домі.

Частіше готуйте — 15 хвилин роботи духовки підвищує температуру У домі.

Утеплюйте фасад та дах будівлі.

Кабельні системи опалення запобігають замерзанню під’їзних шляхів, тро­туарів, сходинок, водостічних ринв (довговічність — 50 років).

Утеплення квартири зберігає не тільки тепло взимку, але й прохолоду влітку.

У сучасних «Розумних будинках» установлюється спеціальна апаратура, за допомогою якої можна стежити на персональному комп’ютері за всіма системами життєзабезпечення: вентиляцією, опаленням, охолодженням повітря, енергопостачанням, пожежною безпекою, освітленням.

— Якого висновку дійшли ви, заслухавши інформацію цієї групи?

IV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

  1. Практичне завдання: скласти план власної поведінки

Денне світло — наш помічник.

Без зайвого світла.

Прилади вимкнуто.                                                         

Тепла оселя.

Телефонні розмови.

 

  1.              Підбиття підсумків. Рефлексія
  • Що вам запам’яталося з уроку найбільше?
  • Чим вражені?
  • Чи з’явилось у вас бажання бути заощадливими?
  • Які відкриття ми зробили для себе ?
  • Що ви розповісте своїм рідним вдома ?
  • Сподіваюся, що здобуті сьогодні знання будуть для вас корисними.
  • Економити електроенергію сьогодні стає необхідністю, що допомагає за­хистити довкілля та заощадити кошти. Сподіваюся, що ми ощадливо ставити­мемося як до енергії, так і до навколишнього середовища.
docx
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
2561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку