___________
уроку фізики у 8 класі
Тема уроку: Механічна робота. Потужність
Мета уроку: навчальна – сформувати поняття роботи й її одиниць; навчити учнів обчислювати механічну роботу; сформувати в учнів поняття потужності як фізичної величини, що характеризує швидкість виконання роботи.
розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуванні вправ;
виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання:
План уроку
І. Організаційна частина (привітання, перевірка д/з)
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Що таке механічна робота?
Слово «робота» у повсякденному житті має багато значень. Ми використовуємо його: а) для позначення професії (Ігор Юрійович працює вчителем); б) для позначення характеру діяльності (робота рятувальника небезпечна); в) для характеристики стану (холодильник працює); г) для оцінки результату праці (шахтарі виконали велику роботу); д) для характеристики складності праці (вантажник виконав нескладну роботу з переносу ваги) і т. ін.
Робота — скалярна величина, але скалярні величини можуть бути позитивними, негативними або рівними нулю. Якщо напрямок руху тіла збігається з напрямком прикладеної сили, то ця сила виконує додатну роботу і її обчислюють за формулою.
Якщо напрямок руху протилежний напрямку дії сили, то ця сила виконує від’ємну роботу і її обчислюють за формулою: .
Якщо кинути, наприклад, м’яч вертикально угору, то під час польоту м’яча на нього діє сила ваги, спрямована вниз протилежно переміщенню. Робота сили ваги в цьому випадку від’ємна.
З формули для роботи сили випливає, що у випадку, коли хоча б один зі співмножників (сила F або переміщення s) дорівнює нулю, робота дорівнює нулю — незалежно від величини іншого співмножника.
Виходить, робота дорівнює нулю:
а) якщо переміщення дорівнює нулю;
б) якщо сила перпендикулярна до переміщення: адже в цьому випадку переміщення тіла в напрямку дії сили також дорівнює нулю;
в) якщо сила, що діє на тіло, дорівнює нулю.
Наприклад, якщо м’яч котиться по землі в горизонтальному напрямку, то сила ваги буде перпендикулярна до напрямку руху й роботи не виконає: A = 0. Тіла, що лежать на столі, чинять тиск на стіл, але роботи не виконують. Під час руху планети по круговій орбіті навколо Сонця робота сили притягання дорівнює нулю. Якщо тіло рухається за інерцією, то при цьому не відбувається механічної роботи, тому що в цьому випадку є переміщення, але немає діючої сили.
а) Робота сили тяжіння
Коли тіло рухається угору, сила тяжіння спрямована протилежно переміщенню. Тому під час руху тіла угору робота сили тяжіння від’ємна й дорівнює .
Коли ми стискаємо недеформовану пружину, сила, що діє з боку пружини, спрямована протилежно деформації. Виходить, при збільшенні деформації сила пружності пружини виконує від’ємну роботу.
У розглянутих вище прикладах на тіло діяла тільки одна сила. Якщо на тіло, що рухається, діє кілька сил, то кожна з них може виконувати роботу. При цьому можна підрахувати й роботу кожної з них окремо, й роботу рівнодійної цих сил.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Навчаємося розв’язувати задачі
Розв’язок. Скористаємося визначенням роботи: . При цьому пройдений шлях дорівнює: . Остаточно одержуємо: .
Перевіряємо одиниці величин:
.
Обчислюємо роботу: .
2. Визначте роботу, виконувану при підйомі гранітної плити об’ємом 0,3 м3 на висоту 4 м.
3. Людина штовхає візок, прикладаючи горизонтальну силу 50 Н. При цьому візок рухається рівномірно. Яка його швидкість, якщо за 2 хв виконана робота, що дорівнює 12 кДж?
4. Чи може сила тертя спокою виконувати роботу? Якщо так, наведіть приклад.
Розв’язок. Може. Наприклад, коли людина піднімає вертикально лом, обхопивши його пальцями, роботу виконує сила тертя спокою, що діє на лом з боку руки.
2. Поміркуй і відповідай
2. Чи виконує роботу сила ваги, що діє на м’яч, коли він: а) лежить на землі; б) летить у футбольні ворота?
3. При рівномірному підйомі вантажу на 10 м виконана робота 1 кДж. Яка вага вантажу? Яка його маса?
4. Вантаж вагою 10 Н рівномірно підняли, виконавши роботу 200 Дж. На яку висоту підняли вантаж?
Гляньте на рисунок: копач й екскаватор почали працювати одночасно. При цьому за однакову кількість часу копач виконав менше роботи. Тому говорять, що потужність екскаватора більше, ніж потужність копача.
Очевидно, потужність більше в тій ситуації, де відбувається більше роботи за той самий час. І, навпаки: потужність менше в тій ситуації, де відбувається менше роботи за той самий час. Отже,
.
де N — потужність, А — виконана робота, t — проміжок часу, за який ця робота виконана.
2. Одиниця потужності
.
Одиниця потужності названа ватом на честь англійського винахідника Джеймса Уатта, що створив першу парову машину. У техніці часто застосовують більші одиниці потужності — кіловат (кВт) і мегават (МВт).
Потужність є важливою характеристикою будь-якого двигуна. Потужності двигунів, створених людиною, можуть коливатися в дуже широких межах: від часток вата (двигун електричної бритви) до сотень і тисяч мегават (ракетний двигун).
3. Як виразити потужність через силу й швидкість?
Позначимо модуль швидкості v, а модуль сили F. Оскільки , а , одержуємо:
,
тобто потужність дорівнює добутку сили на швидкість.
Під час руху з постійною швидкістю сила тяги двигуна компенсує силу опору руху. Наведена формула для потужності пояснює, чому водій робить перемикання на малу швидкість, коли автомобіль їде нагору по схилу: щоб збільшити силу тяги при тій же потужності мотора, необхідно зменшити швидкість руху.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
Закріплення вивченого матеріалу
1. Навчаємося розв’язувати задачі
1. Гоночний автомобіль, маса якого 500 кг, розвиває потужність 400 кВт. З якою швидкістю рухається цей автомобіль, якщо сила тяги дорівнює вазі автомобіля?
Розв’язок. Відповідно до визначення:
.
З іншого боку:
.
Звідси одержуємо:
.
Перевіряємо одиниці величин:
.
Обчислюємо шукану швидкість:
.
2. Кінь тягне віз зі швидкістю 3 м/с, прикладаючи силу 100 Н. Яку потужність розвиває кінь?
5. Гиря годинника має масу 800 г і за добу опускається на 120 см. Яка потужність такого механізму?
2. Автомобіль в’їжджає в гору, зберігаючи постійною потужність двигуна. Чому при цьому зменшують швидкість його руху?
3. Чому при розгоні двигун автомобіля розвиває більшу потужність, ніж при рівномірному русі?
5. Збільшується чи зменшується швидкість руху судна щодо води при його переході з ріки в море? Уважайте, що при цьому потужність, яку розвивають двигуни, і число обертів гвинта не змінюються.
V. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал за підручником та виконати вправи після параграфа §
Завдання для самостійної роботи «Механічна робота. Потужність»
Початковий рівень
1. Виберіть правильне твердження. У якому з перерахованих нижче випадків не відбувається механічна робота?
А М’яч падає з деякої висоти.
Б Книга лежить на столі.
В Кінь тягне сани по горизонтальній дорозі.
2. Яка потужність електродвигуна, що за 10 хв виконує роботу 240 кДж? Виберіть правильну відповідь.
А 400 Вт;
Б 12 кВт
В 24 кВт.
1. Автокран, піднімаючи вантаж масою 1,5 т, виконав роботу 22,5 кДж. На яку висоту піднятий при цьому вантаж?
2. Скільки часу повинен працювати двигун потужністю 25 кВт, щоб виконати роботу 36 000 кДж?
1. а) Тіло підвішене до пружини й перебуває в рівновазі. Чи виконує роботу сила пружності, що діє на тіло? Сила ваги?
2. а) Чи однакову потужність розвивають двигуни вагона трамвая, коли він рухається з однаковою швидкістю без пасажирів і з пасажирами?
б) З якою швидкість рухається трактор, якщо він розвиває силу тяги 60 кН при потужності 60кВт?
1. а) З лука вистрілили стрілою під кутом до горизонту. Стріла описала в польоті параболу. Чи виконувала сила ваги роботу, коли: а) стріла піднімалася в точку найвищого підйому;
б) опускалася вниз на землю?
б) Кінь рівномірно везе сани масою 300 кг зі швидкістю 2 м/с.
Яку частку від ваги саней становить сила тертя, якщо за 1 год
робота з переміщення саней складає 2,1 МДж?
2. а) Тіло рухається з постійною швидкістю по горизонтальній поверхні стола. Чи виконує під час цього руху роботу сила ваги?
б) Яку роботу треба виконати, щоб підняти із дна ріки до поверхні води камінь масою 3 кг й об’ємом 1,2 дм3? Глибина ріки 4 м. Опором води можна знехтувати.
1