__________
План – конспект
уроку фізики у 8 класі
Тема. Закон Паскаля. Сполучені посудини
Мета уроку: навчальна - познайомити учнів із законом передачі тиску рідинами й газами; установити закономірність розподілу рідин у сполучених посудинах.
розвивальна – розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння проявляти знання в нестандартних ситуація, виявлення в учнів творчих здібностей;
виховна – виховувати акуратність, трудолюбивість, акуратність під час виконання робіт
Тип уроку: комбінований урок.
Вид уроку: вивчення нового матеріалу.
Демонстрація: Залежність тиску твердого тіла на опору від сили й площі опори. Розрізування шматка пластиліну тонким дротом.
План уроку
1. Закон Паскаля.
2. Сполучені посудини.
3. Застосування сполучених посудин
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Заходжу в клас, вітаюся з учнями та перевіряю присутніх і їх готовність до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
За вказівкою Паскаля міцну дубову бочку до країв наповнили водою й наглухо закрили кришкою. У невеликий отвір у кришці вставили кінець вертикальної скляної трубки такої довжини, що кінець її опинився на рівні другого поверху. Вийшовши на балкон, Паскаль взявся наповнювати трубку водою. Не встиг він вилити й десятка склянок, як раптом, на диво усіх, хто обступив бочку, бочка із тріском лопнула. Її розірвала незрозуміла сила. Паскаль переконується: так, сила, що розірвала бочку, зовсім не залежить від кількості води в трубці. Вся справа у висоті, до якої трубка була заповнена.
У цьому досліді проявляється дивна властивість води — передавати тиск, що здійснюється на її поверхні (у бочці) по всьому об’єму, кожній точці стінки або дна бочки.
Так Паскаль приходить до відкриття закону, що одержав його ім’я.
Виконаємо дослід за допомогою приладу Паскаля.
Це твердження називають законом Паскаля.
Візьмемо три посудини різної форми, але з однаковою площею дна, і наллємо в них води до однакового рівня.
Результати досліду можна пояснити, користуючись законом Паскаля:
Пояснюється гідростатичний парадокс тим, що оскільки гідростатичний тиск р завжди нормальний до стінок посудини, силатиску на похилі стінки має вертикальну складову p1, що компенсує вагу зайвого, порівняно з циліндром 1, об’єму рідини в посудині 3 і вагу відсутнього, порівняно з циліндром 1, об’єму рідинив посудині 2.
2. Сполучені посудини
Наллємо в шкільний прилад «сполучені посудини» підфарбовану воду. Ми помічаємо, що у сполучених посудинах будь-якої форми поверхня рідини встановлюється на одному рівні.
Це легко пояснити, користуючись формулою . Справді, якщо подумки проведемо через середину трубки, що з’єднує дві посудини, вертикальну площину, то тиски ліворуч і праворуч від площини будуть рівні відповідно p1 й p2. Оскільки рідина не перетікає з посудини в посудину, то , отже, , тобто .
Якщо в сполучені посудини налиті різні рідини, що не змішуються, то рівень рідин у посудинах може бути не однаковим.
З умови , випливає, що , тобто .
3. Застосування сполучених посудин
Сполучені посудини широко застосовуються в побуті й техніці. Відомий усім чайник являє собою дві сполучені посудини. За принципом сполучених посудин діють системи водопроводів. Обов’язковим елементом такої системи є водонапірна вежа — резервуар, піднятий на таку висоту, щоб рівень води в ньому був вищеспоруд, до яких подається вода.
Неподалік від С.-Петербурга знаходиться Петергоф — ансамбль парків, палаців і фонтанів. Це єдиний ансамбль у світі, фонтани якого (їх понад 100) працюють без насосів і складних водонапірних споруджень. Тут використовується принцип сполучених посудин — різниця в рівнях, на яких розташовані фонтани й ставки-водосховища.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
Закріплення вивченого матеріалу
1. Навчаємося розв’язувати задачі
Звідси . Таким чином, у лівому коліні рівень рідини вище на
.
Відповідь. У лівому коліні рівень рідини вище на 2 см.
1. Чи виконується закон Паскаля в невагомості? Наведіть приклад, що підтверджує вашу відповідь.
2. На рисунку показана морська бухта з підводною печерою. На якого з водолазів вода буде чинити більший тиск: на того, котрий перебуває у відкритому морі, чи на того, котрий перебуває в печері?
3. Чи справедливий закон сполучених посудин в умовах невагомості?
4. Чому водонапірна башта повинна бути вище будинків, які забезпечуються водою із цієї вежі?
V. Домашнє завдання. § 18, ст. 91-97, впр 17(4)
Завдання із самостійної роботи № 12 «Тиск твердих тіл»
Початковий рівень
1. На руку людини сіл комар. Виберіть правильне твердження.
А Комар чинить на шкіру при укусі більший тиск, ніж танк на дорогу.
Б Чим більше сила, що діє на поверхню, тим менше тиск.
В Чим більше площа опори, тим більший тиск.
2. Виберіть правильне твердження. По тонкому льоду безпечніше повзти, ніж іти.
А Людина, що повзе, тисне на лід з меншою силою, ніж та, що йде.
Б У людини, що йде, площа опори більше, ніж у тої, що повзе.
В Людина чинить на лід менший тиск, ніж та, що йде.
1. Коток, що працює на будівництві шосе, чинить на нього тиск 400 кПа. Площа опори котка 0,12 м2. Чому дорівнює маса котка?
2. Лід витримує тиск 8 кПа. Чи зможе пройти по цьому льоді автомобіль масою 3 т, якщо площа всієї поверхні його опори 800 см2?
1. а) При скріпленні різних деталей гвинтами й болтами під них підкладають спеціальні шайби. Для чого це роблять?
б) Приймаючи довжину однієї лижі рівною за 1,5 м і ширину — 10 см, визначте тиск, що чинить хлопчик масою 45 кг на сніг. Чи зможе він проїхати на лижах по льоду, що витримує тиск 1 кПа?
2. а) Чи залежить тиск, що здійснюється автомобілем на землю, від того, як сильно накачані його колеса?
б) Трактор чинить на ґрунт тиск 40 кПа. Визначте його масу, якщо відомо, що опорна площа однієї його гусениці становить 6500 см2.
1. а) Два чоловіки однакової маси лежать — один на підлозі, інший на дивані. Чи однакові сили тиску, здійснювані ними на опору? Чому диван здається більш м’яким, ніж підлога?
б) На столі стоїть суцільний мідний куб. Яка маса куба, якщо він чинить на стіл тиск 8 кПа?
1