Єланецька ЗОШ І-ІІІ ступеня
Методи та прийоми розвитку критичного мислення
на уроках в початкових класах
Вчитель початкових класів Расторгуєва Т.М.
Критичне мислення – це здатність людини чітко виділити проблему, яку
необхідно вирішити; самостійно знайти, обробити й проаналізувати інформацію; логічно побудувати свої думки, привести переконливу аргументацію; здатність мислити мобільно, обирати вірне рішення проблеми; бути відкритим до сприйняття думок інших й одночасно принциповим у відстоюванні своєї позиції.
Критичне мислення є досить складним процесом творчої переробки інформації, пов’язаної з її усвідомленням, переосмисленням такої діяльності.
Критичне мислення формується та розвивається під час опрацювання інформації, розв’язання задач, проблем, оцінки ситуації, вибору раціональних способів діяльності. Тому уроки, де це постійно відбувається, створюють плідні умови для формування та розвитку критичного мислення. Якщо ж планувати уроки з використанням на них відповідних специфічних форм та методів, то результат буде ще більш високим.
Методи та прийоми роботи з розвитку критичного мислення на уроках в початкових класах:
Сенкан – це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з 5 рядків.
Алгоритм складання сенкану:
1)Тема (іменник)
2) Опис (прикметник)
3) Дія (дієслово)
4) Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного.
5) Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).
Така форма роботи не тільки сприяє покращенню емоційного стану школярів, а й дає змогу перевірити, як учні запам’ятали найважливіші поняття теми, розвиває вміння узагальнювати вивчений матеріал. Складаючи сенкани, учні перетворюють нові знання на власні.
Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному стилі.
Алгоритм «Есе»:
– Збирання інформації за проблемою.
– Аналіз інформації.
– Виявлення власної точки зору.
– Викладання власної точки зору.
Есе може бути абсолютно вільним чи аргументованим (від 5 до 20 хвилин).
Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій, дебатів.
Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички.
Хід дискусії:
Алгоритм складання асоціативного куща:
Необхідно виготовити куб, на гранях якого записані назви основних розумових операцій:
За допомогою цих запитань всебічно характеризуються об’єкти, явища та ін.
Ця вправа пропонує скласти зв’язний текст із запропонованих. Завдання такого типу можна використовувати перед початком вивчення творів, а потім порівняти, як це зробив автор, уживши ті самі слова.
Послідовність створення кластера:
1) У центрі дошки або паперу пишеться ключове слово або речення.
2) Записуються слова або речення, які, на думку учнів стосуються поданної теми (або розкривають її).
3) Встановлюються зв’язки між поняттями та ідеями.
4) Записується стільки ідей, скільки зможуть запропонувати учні.
«Гронування» – малюнкова технологія, суть якої в тому, що по середині аркуша записується чи замальовується основне слово (ідея, тема), а по сторонах фіксуються слова (малюнки), пов’язані з ним. Такий вид роботи ефективний для використання у 3-4 кл. на уроках природознавства, укр.мови.
Етапи методу прес:
Текст або матеріал для вивчення поділить на логічно завершені частини. Учні вголос читають за цілими частинами, ставлять самі запитання:
Новий образ може з’явитися, якщо взяти два слова, між якими є певна змістова дистанція. Це вимушено активізує уяву, а в результаті виходить єдине фантастичне ціле. В «біномі фантазії» слова використовуються не в їх звичайному значенні, а звільненими з мовного ряду, в якому вони звично фігурують. Наприклад, «шафа» і «собака». Ці слова можуть бути поєднані за допомогою прийменника: собака з шафою, шафа собаки, собака на шафі. Кожне з цих поєднань може слугувати основою для вигадування конкретних ситуацій, з яких утворюється казка.
Дітям дають слова, на основі яких вони вигадують яку-небудь історію. Наприклад: п’ять слів, які підказують сюжет казки «Червона шапочка»: дівчина, ліс, квіти, вовк, бабуся; з шостим словом, наприклад, потяг.
Групі учнів пропонується скласти тексти певної тематики, можливо за планом. Але ніхто не бачить попереднього речення, тому що папір загортається, як у відомій дитячій грі. Результат зачитується вчителем, або старшим групи (можна також ставити певні умови).
Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст (робота в парах чи групах).
Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити інтригуючу ситуацію очікування.
Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується.
Учні класу об’єднуються у постійні групи (кількість учнів – це кілька частин у тексті). Кожен учень має певний номер.Текст поділяється учителем на логічно завершені частини. Кожна частина вивчається певною експертною групою, яка формується за однаковими номерами, за кольоровими картками.
Робота експертних груп. Учні вивчають свою частину, готуються донести її зміст до своїх товаришів у постійній групі.
Отже, кожна дитина вивчає свою частину тексту, але за допомогою товаришів (експертів з іншої частини) повинна сприйняти весь текст в цілому. Повернення експертів до постійної групи і взаємонавчання. Перевірка засвоєння змісту в цілому всіма учнями.
Це цікавий прийом узагальненої нісенітниці. Діти самі можуть скласти лімерик, виконуючи такі операції:
– вибір героя;
– вказана риса характеру, яка виражена дією;
– реалізація присудка;
– вибір кінцевого епітета.
Учитель повідомляє учням тему для вивчення.Учні розбиваються на пари і протягом 4—5 хвилин обговорюють одне з одним усе, що знають про тему. В цей час учитель креслить на дошці таблицю.
Учитель надає слово кожній парі і з її слів заповнює першу графу таблиці. При цьому він може редагувати інформацію. В тих випадках, коли учні не дуже впевнені в своїх знаннях, учитель записує інформацію в другу графу. Учитель пропонує учням разом шукати відповіді на запитання другої графи.Коли відповідь знайдено, її записують у третю графу. Учні читають текст (підручник, інше джерело) і формулюють відповіді на запитання або просто сповіщають нову інформацію. Це теж записують у третю графу. Учитель звертає увагу учнів на запитання з другої графи: в тому разі, якщо відповіді не знайдено, педагог пропонує інші джерела.
Що ми знаємо |
Що хочемо знати |
Що ми вивчили |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Діаграма Венна — техніка графічного подання інформації, що виявляється при обговоренні двох ідей або текстів, між якими існують загальні та відмінні риси.
Інформацію подано у вигляді двох або кількох кіл, які накладають одне на одне пропорційно до збігу/відмінностей, виявлених у процесі обговорення.
Відмінні риси
Учитель пропонує тему для обговорення, порівнюючи її з іншою, вже відомою учням. Індивідуально, в парах або групах учні малюють кола і пишуть необхідний текст або слова. Частину кіл, які збігаються, можна виділити штрихом або кольором. На них пишуть аспекти збігу. Учні усно коментують усі випадки розбіжності в думках стосовно діаграми.
Алгоритм методики
– Що запам’ятали?
– Про що думали під час читання?
– Яке найважливіше повідомлення в цьому матеріалі?
– На які питання цей матеріал не дав відповіді?
– Якщо б це писали ви, що б ви змінили?
– Чи є цей матеріал унікальним? Чому?
– Чим саме автор утримав вашу увагу?
– Яким чином автор виділив серйозну інформацію?
Прочитати текст, запам’ятати його. Два учні виходять до дошки. Один переказує зміст прочитаного. Другий уважно слухає. Потім все, що було пропущено, показує за допомогою рухів, жестів, міміки. А перший учень намагається доповнити розповідь тим, про що ще не було сказано.
Наприклад, на уроці природознавства учні складають та заповнюють таку таблицю:
|
Місце проживання |
Спосіб пересування |
Живлення |
На кого схожі |
||||||
Кит |
небо |
земля |
вода |
літає |
плаває |
бігає |
риба |
м’ясо |
все |
|
Кінь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Орел |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22.«Написання звіту з використанням різних джерел».
Цей метод допомагає учням скласти звіт таким чином, щоб дослідження починалося з власних питань, відповіді на які шукаються в декількох джерелах. Метод доцільний для самостійної діяльності на уроках природознавства.
Питання |
Підручник 1 |
Підручник 2 |
Журнали, газети, енциклопедії, довідники тощо |
Інтерв’ю |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.Коли таблиця заповнена, можна буде писати звіт (якщо, користуючись різними джерелами, учні помітять розбіжність думок стосовно одного і того ж питання, вони повинні пристати на чиюсь позицію або запропонувати свою точку зору).
5.Писати можна і навіть бажано, користуючись методом «чернетки».
Застосування вище значених методів, прийомів та цілеспрямована робота щодо вдосконалення розвитку критичного мислення в учнів початкових класів забезпечуватиме появув у них позитивних змін: зросте інтерес молодших школярів до навчання; збільшиться бажання глибше осмислити нову інформацію; відбуватимуться певні зміни в напрямку вироблення критичного ставлення до власного навчання.