Вчитель: Ю.Л. Луценко
ТЕМА УРОКУ: Методи вивчення природи
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із методами та обладнанням, які використовуються для дослідження природи. Формування ключових компетентностей : саморозвитку й самоосвіти, інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки й узагальнення.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
Науку часто плутають із знанням. Це грубе
непорозуміння. Наука є не лише знання, а й свідомість,
тобто вміння користуватися знанням, як слід.
В. Ключевський
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
1) Що відноситься до природи?
2)Як можна назвати науки, які вивчають природні явища?
3) Що ми бачимо навколо себе?
4) Які предмети ми можемо описати?
5) За допомогою чого ми їх описуємо?
6) Що в результаті опису ми можемо сказати?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Вправа ,,Асоціаційний кущ “.
Людина в усі часи прагнула досліджувати та пізнавати природу та використовувала для цього різні способи. Давайте подумаємо, які способи використовувала і успішно використовує людина?
СПОСОБИ ПІЗНАННЯ ПРИРОДИ
2. Формулювання теми і завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. У Стародавньому Єгипті початок землеробства та передбачення майбутнього урожаю співпадало з певною поведінкою річки Ніл. І так відбувалося з року в рік. Що ж сприяло початку землеробства? (розливи річки, колір та кількість мулу).
Який спосіб пізнання був у єгиптян? (спостереження).
Давайте зараз переглянемо з вами приклад спостереження. Спостереження за дощем: https://www.youtube.com/watch?v=jdXlB2qJ-q0
2. Спостереження проводять як у природі, так і в спеціальних наукових лабораторіях. Географи спостерігають за погодою та зміною клімату використовуючи метеорологічні прилади; хіміки спостерігають за перетворенням речовин; біологи – за змінами у поведінці тварин, та за життєдіяльністю рослин; астрономи спостерігають за переміщенням небесних тіл по небосхилу.
Знаменитий французький учений-ентомолог Жан Анрі Фабр вивченню комах присвятив все своє життя. Не шкодуючи часу і сил для спостережень за осами, бджолами, метеликами, жуками, він став кращим у світі знавцем комах. Свої відкриття Фабр описав у книгах, якими і сьогодні захоплюються вчені і знавці природи різних країн.
Спостереження втрачають своє наукове значення без їх опису. Описи найбільш важливих подій передаються у наукові архіви і публікуються у наукових журналах.
Приготуйте свої телефони. За допомогою QR коду ознайомтеся з правилами ведення спостереження
Вимірювання – другий крок до пізнання природи.
Вимірюють, наприклад, розміри і масу тіл, їх температуру, швидкість руху, тривалість певних явищ тощо. Які вимірювальні прилади ви знаєте?
Демонстрація демонстраційного метра, термометра, мезурки, годинника та терезів.
На наступному уроці ви дізнаєтеся більше про вимірювальні прилади.
4. Зараз вам знову знадобляться телефони. Перейдіть за посиланням, подивіться відео та з’ясуйте, який вид спопстереження там проводиться?
https://www.youtube.com/watch?v=v9q2VfYePbE
Експеримент – третій крок до пізнання природи.
Експеримент (дослід) – вивчення тіл і явищ природи у спеціально створених умовах, його можна неодноразово відтворювати.
Слово «експеримент» (від латинського experiment – проба, дослід) означає науково поставлений дослід, проведений у цілком певних умовах, що дає змогу стежити за перебігом відповідного процесу та відтворювати його при повторенні цих умов.
Видатний вчений-експериментатор Кюв’є сказав: «Спостерігач слухає природу, а експериментатор запитує і примушує її розкриватися».
Експеримент. Розчинність марганцевокислого калію у холодній та гарячій воді
Правила проведення експерименту
- Дослідник обирає об'єкт дослідження.
- Ставить питання, на яке буде намагатися відповісти за допомогою експерименту.
- Далі планує сам експеримент.
- Результати експерименту дають змогу підтвердити передбачення дослідника або спростувати його.
За умовами проведення експерименти поділяються на експерименти, які здійснюють у природних умовах (польові), та експерименти, які проводять у спеціально обладнаних приміщеннях – лабораторіях (лабораторні).
З народженням космонавтики виникли методи космічних досліджень, які застосовуються в астрономії, географії, біології і в фізиці для отримання нової інформації про світ.
5. Правила застосування методів вивчення природи.
6. Вчені-натуралісти.
V Фізкутзвилинка
Слухати ми перестали
I тепер вci дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз,
I легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
VI Перевірка засвоєння і закріплення знань
Прийом «Шпаргалка»
Незнайка біг під дощем та впустив в калюжу листочок з текстом, деякі слова розмилися водою. Давайте, допоможемо Незнайці відновити текст. Усно.
Закінчити речення:
Природа - це все, що нас _______(оточує). Природознавство - це ________(знання) людини про природу. Метою природничих наук є вивчення й __________(пояснення) явищ природи. Основні методи вивчення природи: __________(спостереження, вимірювання, експеримент , дослід). Відтворення природних процесів у штучних умовах -________(експеримент). Для спостережень та експериментів часто користуються____________(збільшувальними та вимірювальними ) приладами.
VII Домашнє завдання