Методична розробка позакласного заходу з інформатики “Безпечний Інтернет”

Про матеріал

Методична розробка позакласного заходу з інформатики “Безпечний Інтернет” розроблена, як конференція у якій беруть участь всі учні. Спочатку викладач проводити тестування для того, щоб було зрозуміло як мало ми знаємо про Інтернет в цілому. Мета – ознайомити учнів з можливостями та небезпеками, які є в Інтернет; показати можливості безпечного користування Інтернету; сформулювати загальні правила користування Інтернетом; розвивати творчі здібності учнів; спонукати учнів поглянути на глобальну комп'ютерну мережу Internet з різних сторін; розвиток пізнавального інтересу, творчої активності учнів; розвиток у школярів уміння висловлювати думки, моделювати ситуацію; виховати пошану до суперника, уміння гідне вести суперечку, стійкість, волю до перемоги, винахідливість, уміння працювати в команді. Використання інтерактивних ігор яскраво демонструє небезпеки в Інтернеті. У додатках – відеоролики про Інтернет, фото проведення заходу.

Методична розробка може бути використана як у ПТНЗ, так і в загальноосвітніх навчальних закладах.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки

Полтавської обласної державної адміністрації

Вище професійне гірничо-будівельне училище

C:\Users\диавест\Desktop\images.jpg

 

 

 

Позакласний захід з інформатики

розробив викладач інформатики

Кузьменко Аліна Василівна

 

Горішні Плавні 2017

 


 

АНОТАЦІЯ

      Методична розробка позакласного заходу з інформатики “Безпечний Інтернет” розроблена, як конференція у якій беруть участь всі учні. Спочатку викладач проводити тестування для того, щоб було зрозуміло як мало ми знаємо про Інтернет в цілому.  Мета –  ознайомити учнів з можливостями та небезпеками, які є в Інтернет; показати можливості безпечного користування Інтернету; сформулювати загальні правила користування Інтернетом; розвивати творчі здібності учнів; спонукати учнів поглянути на глобальну комп'ютерну мережу Internet з різних сторін; розвиток пізнавального інтересу, творчої активності учнів; розвиток у школярів уміння висловлювати думки, моделювати ситуацію; виховати пошану до суперника, уміння гідне вести суперечку, стійкість, волю до перемоги, винахідливість, уміння працювати в команді. Використання інтерактивних ігор яскраво демонструє небезпеки в Інтернеті. У додатках – відеоролики про Інтернет, фото проведення заходу.

Методична розробка може бути використана як у ПТНЗ, так і в загальноосвітніх навчальних закладах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

ознайомити учнів з можливостями та небезпеками, які є в Інтернет; показати можливості безпечного користування Інтернету; сформулювати загальні правила користування Інтернетом; розвивати творчі здібності учнів; спонукати учнів поглянути на глобальну комп'ютерну мережу Internet з різних сторін; розвиток пізнавального інтересу, творчої активності учнів; розвиток у школярів уміння висловлювати думки, моделювати ситуацію; виховати пошану до суперника, уміння гідне вести суперечку, стійкість, волю до перемоги, винахідливість, уміння працювати в команді.

Тип уроку: конференція.

Тривалість уроку: 45 хв.

Групи: 15 професія Слюсар з ремонту автомобілів, водій автотранспортних засобів категорії С,25 професія Слюсар з ремонту автомобілів, водій автотранспортних засобів категорії С.

 Вид діяльності:  пізнавальний.

Обладнання: плакати з афоризмами, скрепки, плакат, комп’ютер, відео.

 


Хід уроку

1. Організаційний момент.

Вчитель: Із розвитком глобальної мережі Інтернет наш звичний спосіб життя дуже змінився. Розширились межі наших знань і досвіду.

Сучасні діти народжені у цифровому світі ХХІ століття. Ви з раннього віку знайомі з плеєрами, мобільними телефонами, ноутбуками. Величезна кількість інформації чекає вас повсюди і дуже впливає на ваше виховання та сприйняття навколишнього світу. Ви легко сприймаєте інформацію, подану за допомогою медіа-засобів.

Але, ми з вами знаємо, що будь-яка медаль має дві сторони. Так і мережа Інтернет має як позитивний, так і негативний вплив на наше життя.

У нас є доступ практично до будь-якої інформації, що зберігається на мільйонах комп'ютерів у всьому світі. Але, з іншого боку, мільйони комп'ютерів отримують доступ до нашого комп'ютера. І не сумнівайтеся, вони скористаються цією можливістю. І не колись, а прямо зараз.

  1. МОЗКОВИЙ ШТУРМ

Урок розпочинається з мозкового штурму щодо користі Інтернету. Пропонується задати питання учням, що таке Інтернет та яка його користь. Учнів ділемо на групи й даємо ватмани, де розміщуємо дві колонки. В одній учні записують + використання Інтернету, в іншій записуються мінуси використання Інтернет мережі.  В кінці вправи учні вивішують ватмани на дошку й зачитують написане.

Вчитель озвучує результати.

  1. Пропоную вам пройти тест на знання правил поведінки в Інтернеті

1. Новий друг, в чиїх даних зазначено той же вік, що і у
тебе пропонує тобі обмінятися фотографіями. Ви…
А. Попрошу його фото, і потім відправлю своє.
Б. Пораджуся з батьками.
2. У чаті тебе обізвали дуже грубими словами. Ви…
A. Скажу у відповідь: «Сам такий».
Б. Припеню розмови з цією людиною.
3.Знайомий запропонував розіслати телефон і адресу «дівчини, яку  недолюблює », щоб усі знали про неї. Ви…
A. Зажадаю доказів, що вона погана.
Б. Відразу відмовлюся.
4. Прийшло повідомлення із заголовком «Від провайдера»  запитують твій логін і пароль для входу в Інтернет. Ви…
A. Вишлю тільки пароль: Вони самі повинні знати логін.
Б. Відзначу лист як Спам.

Порахуй, скільки вийшло відповідей «А» і скільки «Б».
4 «А»
Тобі ще багато чому треба навчитися.
3 «А» і 1 «Б»
Уважно прочитай цю пам'ятку.
2 «А» і 2 «Б»
Непогано, але ти захищений лише наполовину.
1 «А» і 3 «Б»
Ти майже впорався, але є слабкі місця.
4 «Б»
Молодець! До Інтернету готовий!

Цифри і факти

  •       З 96% дітей-користувачів Інтернетом у віці від 10 до 17 років 51% не знає про небезпеки в мережі.
  •        52% дітей виходять в Інтернет насамперед для спілкування в соціальних мережах, де залишають дані про свій телефон (46%) і домашню адресу (36%), а також особисті фото (51%).
  •       44% дітей перебувають у потенційно ризиковій зоні (розміщують особисту інформацію) і 24,3% вже були в ризикових ситуаціях (ходили на зустріч з віртуальними знайомими) – у віковій групі від 15 до 17 років цей показник сягає 60,3%.
  1. Вправа "Корова"

Один учень отримує  підготовлений малюнок корови. Учасник, який має малюнок, не повинен показувати його, а виключно словами передати зміст зображеного. Учасники, які мають чисті аркуші паперу та олівці, повинні якомога точніше намалювати  те, що буде казати напарник,  тобто  зробити  свою копію малюнка.

Вчитель: Чому ж тоді у вас неоднакові малюнки?

Висновок: Не можна довіряти інформації, отриманій лише завдяки одному органу чуття (в даному випадку – слуху). Тоді чому ми довіряємо інформації, яку отримуємо від  співрозмовників у соціальних мережах чи просто взяту із сайту? Ця інформація є недостовірною.

  1. Інтерактивна гра «Казка про Скріпочку»

На початку гри кожному з учасників видається канцелярська скріпка (бажано, кольорова).

Викладач:

Уявіть, що у вас є менша сестричка, яку звати Скріпочка, така ж, як і у Вас в руках. Скріпочка дуже товариська і весела.

На день народження батьки подарували їй комп’ютер та підключили до мережі Інтернет, тепер у неї з’явилося більше можливостей для спілкування.

(Учасникам пропонується розігнути скріпочку і зробити з неї посмішку).

- Спілкуючись «в контакті» з друзями, одного разу вона отримала цікаве повідомлення від незнайомого хлопця, який незабаром запропонував їй дружбу. З кожним днем спілкування Скріпочка розуміла, що в них багато спільного, та й за віком хлопець був лише на один рік старше за неї.

На фото, яке вона отримала, він був дивовижно гарним і добрим хлопцем, тому у Скріпочки не виникло сумнівів щодо зустрічі з ним. Але говорите про це батькам дівчинка не стала, адже думала, що повернеться додому раніше, ніж вони прийдуть з роботи.

Скріпочка уявляла, що її новий друг прийде на зустріч з гарними квітами.

(Учасникам пропонується зробити зі скріпочки квітку)

- Коли ж дівчинка прийшла на призначене місце зустрічі, там було темно і безлюдно, проте це її зовсім не турбувало, адже її новий знайомий хотів, щоб їм ніхто не заважав. Пройшов деякий час і, раптом перед Скріпочкою з’явився  неохайно вдягнений дорослий чоловік. Як з’ясувалося - це був той, хто видавав себе в Інтернеті за чемного і доброго  хлопця.

Чоловік відібрав сумку і мобільний телефон та почав погрожувати, якщо вона розповість про нього. Дівчинка дуже злякалась, вирвалась з ціпких рук чоловіка та втекла додому. Ця історія дуже вразила Скріпочку. Вона хотіла забути про те, що сталося і повернути все на свої місця. (Учасникам пропонується повернути скріпочку в первину форму)

- У вас вийшло? Ось і у Сріпочки не вийшло.

 Як ви гадаєте, де допустила помилку Скріпочка?

 Що було необхідно зробити інакше?

Відповіді учнів.

ПАМ’ЯТАЙТЕ:

Якщо хтось незнайомий запропонує Вам дружбу в Інтернеті, згадайте про маленьку Скріпочку та дотримайтесь цих правил:

  •   не вірте тим даним і фотографіям, які Вам надсилають;
  •   погоджуйтесь на зустріч лише вдень та в людному місці;
  •   повідомте батькам про зустріч або візьміть їх з собою.

Але не лише така небезпека чекає на нас в мережі, а ще безліч інших.

Розповідь учнів про небезпечні ситуації.

Небезпека 1. Комп'ютерний вірус — це невелика програма, написана програмістом високої кваліфікації, здатна до саморозмноження й виконання різних руйнівних дій. На сьогоднішній день відомо понад 50 тис. комп'ютерних вірусів. Дія вірусів може проявлятися по-різному: від різних візуальних ефектів, що заважають працювати, до повної втрати інформації. Більшість вірусів заражують виконавчі програми, тобто файли з розширенням .ЕХЕ та .СОМ, хоча останнім часом дедалі популярнішими стають віруси, що розповсюджуються через систему електронної пошти. Для захисту від вірусів на комп’ютера потрібно встановлювати потужні антивірусні програми, брандмауери.

Небезпека 2. Нелегальні та шкідливі матеріали, що не відповідають віковим особливостям і негативно впливають на фізичне та психічне здоров 'я дітей — це контент для дорослих, пропагування насилля над дітьми, жорсткої поведінки, шкідливих звичок тощо, онлайн-зваблення дітей.

Небезпека 3. Кібер-хуліганство — термін, який використовують для того, щоб описати інформаційні атаки на людину через Інтернет. На відміну від традиційного хуліганства, якого ви може уникнути, знаходячись удома, стати жертвою кібер-хуліганства можна й у власній оселі на очах у батьків. Кібер-хулігани можуть на інших сайтах розмістити матеріали, що компрометують вас (фото-, відеозйомки тощо) або досить легко встановити з вами контакт у соціальних мережах, форумах і, починаючи з віртуального спілкування та входячи у довіру до вас, запропонувати потоваришувати, а потім поступово переходять до розмов про зустріч у реальному житті та переводять тему спілкування в сексуальну площину.

Небезпека 4. Онлайн-хижаки. Вони встановлюють з вами контакт, виявляють по відношенню до вас увагу та турботу, пропонують подарунки і в такий спосіб намагаються поступово спокусити свою жертву, не шкодуючи для цього ні часу, ні грошей, ні енергії. Вони в курсі найостанніших музичних новинок і все знають про хобі, які найчастіше цікавлять дітей. Вони вислуховують дітей і «співчувають» їхнім проблемам. Вони намагаються позбавити комплексів молодих людей, поступово вводячи у свої розмови інтимний контекст або показуючи відверто інтимні матеріали. Деякі «хижаки» працюють швидше, одразу ж втягуючи дітей у розмови на інтимні теми тему. Цей більш прямолінійний підхід може включати і домагання. Хижаки також можуть спонукати дітей, з якими вони знайомляться в онлайні, до контакту віч-на-віч. Щоб не стати жертвою хижака, поговоріть з людиною вашого оточення, якій ви довіряєте.

Небезпека 5. Інтернет-шахрайство. Часто заманливими салоганами та зображеннями користувачів заманюють пройти певний тест чи дізнатися якусь неймовірно цікаву інформацію. Якщо перейти за запропонованим посиланням можна отримати вірус на комп’ютер. Пройшовши тест, вам запропонують дізнатися його результати надіславши SMS на певний номер. Результат буде сумнівним, а з телефону зникне округлень сума коштів.

Небезпека 6. Спам — це масове розсилання реклами або інформації особам, які не висловлювали бажання їх отримувати. Метою спаму є отримання від вас особистих відомостей, грошей або зараження вашого комп'ютера вірусом. Будьте уважними: не переходьте запропонованими посиланнями, якщо не впевнені, від кого ви їх отримали.

Небезпека 7. SMS-повідомлення. Спам може поширюватися не тільки через Інтернет. Рекламні SMS-ПОВІДОМЛЄННЯ, які надходять на мобільні телефони, особливо неприємні тим, що від них важче захиститися і одержувач іноді повинен платити за кожне повідомлення. Це може бути досить велика сума, особливо якщо абонент використовує роумінг.

Небезпека 8. Недостовірна інформація.  В Інтернеті є багато інформації, яка є неправдивою та не превіреною.

Небезпека 9. Онлайнове піратство.

Це незаконне копіювання і поширення (як для ділових, так і для особистих цілей) матеріалів, захищених авторським правом, - наприклад, музика, фільми, ігри або програми – без дозволу правовласника.

Пам’ятка для учнів

http://dniprolib.com.ua/images/bezpeka_v_interneti/3.jpghttp://dniprolib.com.ua/images/bezpeka_v_interneti/3.jpgПРАВИЛА Інтернет-БЕЗПЕКИ І Інтернет-ЕТИКИ 
 

 

  1. Ніколи не давайте приватної інформації про себе (прізвище, номер телефону, адресу, номер школи) без дозволу батьків.
  2. Якщо хтось говорить вам, надсилає вам, або ви самі віднайшли у мережі щось, що бентежить вас, не намагайтеся розібратися в цьому самостійно. Зверніться до батьків або вчителів - вони знають, що треба робити.
  3. Зустрічі у реальному житті із знайомими по Інтернет-спілкуванню не є дуже гарною ідеєю, оскільки люди можуть бути дуже різними у електронному спілкуванні і при реальній зустрічі. Якщо ж ви все ж хочете зустрітися з ними, повідомте про це батьків, і нехай вони підуть на першу зустріч разом з вами.
  4. Не відкривайте листи електронної пошти, файли або Web-сторінки, отримані від людей, яких ви реально не знаєте або не довіряєте.
  5. Нікому не давайте свій пароль, за виключенням дорослих вашої родини.
  6. Завжди дотримуйтесь сімейних правил Інтернет-безпеки: вони розроблені для того, щоб ви почували себе комфортно і безпечно у мережі.
  7. Ніколи не робіть того, що може коштувати грошей вашій родині, окрім випадків, коли поруч з вами батьки.
  8. Завжди будьте ввічливими у електронному листуванні, і ваші кореспонденти будуть ввічливими з вами.
  9. У електронних листах не застосовуйте текст, набраний у ВЕРХНЬОМУ РЕГІСТРІ - це сприймається у мережі як крик, і може прикро вразити вашого співрозмовника.
  10.  Не надсилайте у листі інформації великого обсягу (картинки, фотографії тощо) без попередньої домовленості з вашим співрозмовником.
  11.  Не розсилайте листи з будь-якою інформацією незнайомим людям без їхнього прохання - це сприймається як "спам", і звичайно засмучує користувачів мережі.
  12.  Завжди поводьтеся у мережі так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами! 
  1. Пропоную вам зіграти у цікаву гру, яка називається  «Гаряча картопля»

Роль «гарячої картоплі» у цій вправі виконує диск, який учасники передають один одному. Той, хто отримав диск називає  Інтернет-термінологію, тобто все, що пов’язано з Інтернетом. Але назви сайтів називати не можна.

Наприклад: спам, комунікації, вірус, друзі, сайт, пошта та інші.

 Далі він передає диск наступному з учасників.

  1. Підсумки. Вправа “Валіза”

Пропоную учасникам відповісти на питання:

- Чи вивчаєте ви правила поведінки на дорогах?

- Так.  Інтернет – це теж автострада, тільки інформаційна. Давайте розробимо свої правила безпечного користування Інтернетом, які починатимуться зі слова «Я».   (Учні записують свої правила, озвучують їх та приклеюють у валізу). Після закінчення заходу кожен з вас повинен забрати цю валізу і використовувати в своєму житті.

Шість правил розумного користувача Інтернету:

  1. Я буду поводитись в Інтернеті чемно і не ображати інших.
  2. Я буду залишати негарні веб-сайти.
  3. Я буду зберігати свій пароль в таємниці.
  4. Я буду розповідати своїм батькам про проблеми й користуватися їхньою підтримкою.
  5. Я буду шукати цікаві веб-сайти й ділитися посиланнями зі своїми друзями.
  6. Я знаю, що можна бути легко обманутим і не буду повідомляти реальні імена, адреси й номери телефонів.

Учень:

Хто володіє інформацією - той світом володіє,

Тож павутина Інтернету здійсняє наші мрії

Знайти тут можна все, що стане у нагоді,

бо технології прогресу завжди лишаться в моді.

Та про безпеку в мережі нам варто пам’ятати,

про антивірусні програми повинен кожен знати.

Троянські коні, хробаки та хакерські атаки

вам здатні шкоду нанести, тож знайте їх ознаки.

Від пошти логін і пароль нікому не давайте

аби від спаму вберегтись, на це завжди зважайте.

Безпеки заходи прості сприймайте, як закони

і в Інтернеті не страшні вам жодні перепони!

Викладач:

Щороку за ініціативи «Майкрософт Україна» кожен другий вівторок лютого в Україні відзначається Міжнародний День безпечного Інтернету. Мета свята – об’єднання зусиль зацікавлених державних, громадських і приватних сторін для підвищення рівня знань про безпечне та відповідальне використання інтернет-технологій.

І на завершення хотілося б сказати словами одного з великих сучасників: "Інтернет, він не зближує. Це скупчення самотності. Ми начебто разом, але кожен один. Ілюзія спілкування, ілюзія дружби, ілюзія життя"

Тож поки маєте можливість не промінюйте реальне спілкування з близькими і друзями на віртуальне. Колись цього може так не вистачати. І жодна мережа ніколи вам не компенсує цього спілкування.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бойченко Раїса Михайлівна
    Матеріал сподобався. Чітко, лаконічно, цікаво. Дякую. Скористуюся.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 грудня 2017
Переглядів
3622
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку