Методична розробка правового турніру «Права людини починаються з прав дитини»

Про матеріал

Методична розробка правового турніру «Права людини починаються з прав дитини» пропонується для учнів 9-10 класів.

Навчальна мета. Поглибити та закріпити знання учнів про права, свободи та обов'язки дитини;

Розвиваюча мета. Розвивати уміння орієнтуватися в повсякденних ситуаціях, самостійно робити висновки та аналізувати їх; надати можливість відчути свій потенціал кожному учневі, комунікативні компетентності;

Виховна мета. Сприяти вихованню почуття правової самосвідомості, пошану до законів України.

Форма проведення: правовий турнір.

Перегляд файлу

Методична розробка

правового турніру

«Права людини починаються
з прав дитини»

Я маю право жити на землі,

Творити, дихати, учитись.

Примножувати багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Навчальна мета. Поглибити  та закріпити знання учнів про права, свободи та обов’язки дитини;

Розвиваюча мета. Розвивати  уміння орієнтуватися в повсякденних ситуаціях, самостійно робити висновки та аналізувати їх; надати можливість відчути свій потенціал кожному учневі, комунікативні компетентності;

Виховна мета. Сприяти вихованню почуття правової самосвідомості, пошану до законів України.

Форма проведення: правовий турнір.

Обладнання та наочність: цитати та афоризми за темою, емблеми, пам’ятка для учасників турніру, аудіо записи, малюнок «терези», жетони червоного та чорного кольорів по кількості учнів, ватмани, фломастери, грамоти для нагородження, презентація, відео сюжет,  комп’ютер, мультимедійний проектор.

Очікувані результати:

Після цього заняття учні зможуть:

  •             закріпити правові терміни,  поглибити правові знання;
  •             вдосконалювати навички навчального співробітництва, вміння логічно й критично мислити; працювати в групах;
  •             аргументовано доводити власну думку.

Методи та прийоми:  вправа «Знайомство», конкурси , обговорення ситуацій,  творче завдання «Пропагування прав», перегляд презентації, відео сюжету «Я маю право».

Попередня робота:  робота з інформації в бібліотеці, періодичній пресі, Інтернеті за темою; відбірка відео сюжету, підготовка до презентації команд.

Вікова категорія: 14-16 років.

Життя – це суцільна гра

А ти в ній головний герой.

Хто ти? Раб чи повелитель,

Переможець чи переможений?

Вибір за тобою.

Віктор Суворов

 Хід виховної години

І. Організаційний момент. Емоціональний настрій.

Глядачі займають місця в залі, команди займають місця за столами, журі займає свої місця. Звучить музика.

Учитель: Доброго дня, сонечко ясне,

Доброго дня, земле прекрасна.

Доброго дня, гості милі,

Доброго дня, будьмо усі щасливі!

ІІ. Мотивація діяльності.

Учитель:  Шановні друзі! Кожен з вас - частина суспільства, і наскільки гармонійним буде ваше співіснування, залежить від вас як особистості. Людина від народження наділена правами, а з часом у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку, набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії. Однак, запам’ятайте: поряд з вами живуть люди, які також мають права. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав та інтересів інших – це своєрідне мистецтво. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості і грамотності, а перш за все тоді, коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю, повагою до оточуючих.

Молодь – це та сила, яка в змозі здійснити перетворення на краще і забезпечити більш справедливе майбутнє держави.

ІІІ. Повідомлення теми заходу.

Ведучий 1:  Сьогодні в цій чудовій залі на нас чекає захоплююча гра-турнір ерудитів із правознавства. У змаганні беруть участь дві команди. (ведучий представляє учасників та капітанів команд).

Вправа «Знайомство».

Ведучий 2:  Зараз ми проведемо «Знайомство»,  де кожен учасник команди назве своє ім'я і розкриє його значення. (Діти по черзі називають ім'я, його значення). Наприклад: Катерина — чистота; Віталій — життя; Анна — грація.

Ведучий 1:  Всім подобаються власні імена?  У нашій країні згідно зі статтями Сімейного і Цивільного кодексу по досягненні 16 років громадянин України має право змінити своє ім'я.

Ведучий 2:  Шановні учасники, запам’ятайте правила нашої гри:

  •                      Грай чесно.
  •                      Шкода, що програв, але не заздри, не сумуй.
  •                      Не тішся з невдачі іншого.
  •                      Виконуй свою роботу вчасно і якнайкраще, при цьому пам'ятай про загальну роботу колективу.
  •                      Допоможи, навчи, покажи тому, хто не може впоратись з роботою.
  •                      Вчись у інших того, чого не вмієш сам, із вдячністю приймай допомогу і підтримку друзів, якщо це необхідно.
  •                      Стався до інших так, як ти бажаєш, щоб до тебе ставились.

Ведучий 1:   Творчі змагання команд будуть оцінювати журі. (ведучий оголошує склад журі).  Журі наше справедливе і сьогодні визначить мудрішого та кмітливішого у знаннях прав та обов’язків.

IY. Проведення турніру.

Конкурс 1. Презентація (Конкурс оцінюється в 5 балів).

Ведучий 2:  3апрошую команди для привітання - презентація команди (до 5 хвилин). (назва команди, девіз, побажання супернику).

(Журі оцінює презентації).

Конкурс 2. Бліц «Юридичний марафон»

Ведучий 1:   Цей конкурс буде проходити за принципом: короткі чіткі запитання – короткі чіткі відповіді, на обміркування яких ви матимете 30 секунд. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо команда не дає правильну відповідь на поставлене запитання, то право відповісти передається команді суперників.

1. Якими правами дитини користуєтеся ви у даний момент ? (Правом на життя та освіту).

2. Добре вчитися – це право чи обов’язок ? (Обов’язок)

3. Хто надає дитині найперше право у житті ? (Мама)

4. Продовжить вислів Вольтера: «Свобода полягає в тому, щоб залежати лише від...»  (Закону).

5. Завершіть фразу  Віктора Гюго «Право – це все те, що є істинне та ...» (Справедливе).

6. Дочка Урана і Геї, друга дружина Зевса. За однією з версій – мати Прометея, Богиня передбачення – передавала людям повеління Зевса. Зображувалась з пов’язкою на очах (символ неупередженості), терезами в одній руці і мечем в другій. Хто вона? (Феміда).

7.  Як називається міжнародний документ щодо захисту дітей? (Конвенція)

8.  Коли була підписана Конвенція ООН про права дитини? (У 1989 році)

9. В якому році в Україні було прийнято Закон щодо охорони дитинства?
(у 1991 році)

10.  Які органи в Україні  покликані  забезпечувати  захист прав людини в наші державі? (прокуратура , суд)

11. Чи є громадянином України дитина, яка народилася на території України від осіб без громадянства, котрі постійно проживають в Україні? (Так).

12. Певні правила соціальної поведінки людини. (Мораль).

13. Основний Закон України. (Конституція).

14. Особа, наділена державою юридичними правами та обов’язками. (Громадянин).

15. Перше і важливе право кожного громадянина. (Особиста свобода).

16. Здатність особи мати права і обов’язки. (Правоздатність).

17. Протиправна дія. (Правопорушення)

18. Протиправна поведінка. (Проступок).

19. Членами політичних партій можуть бути тільки громадяни України, які досягли... (18-річного віку).

20. Засновником молодіжних та дитячих організацій можуть бути громадяни ... (з 15-річного віку).

(Журі оцінює цей конкурс)

Конкурс 3. «Дешифрувальник»

Ведучий 2:  За цифрами приховані відповідні літери. Потрібно якнайшвидше відгадати зашифроване слово, про яке говорив Авраам Лінкольн … це народне правління, яке здійснюється народом заради народу, за таким кодом 6781631536

1 – А, З, О, Ч.                 4 – Г, Ї, С,Ь                         7 – Е, Л,Ф

2 ­– Б, И, П, Ш                 5 – Й, Т, Ю                          8 – Є, М, Х

3 – В, І, Р, Щ                    6 – Д, К, У,Я                       9 – Ж, Н, Ц.

Конкурс оцінюється в 5 балів. (Журі оцінює цей конкурс)

Конкурс 4.  Юридична консультація

Ведучий 1:   Уявіть, що ви стали юристом. До вас звертаються громадяни, щоб отримати юридичну допомогу. Надайте юридичну консультацію з такої ситуації. 3а повну відповідь команда отримує 5 балів.  Кожна команда отримує по 3 ситуації.

1. Хлопець, бажаючи похизуватися своєю силою підняв дівчину на руки і за її згодою тримав за огорожею балкона. Хлопець не втримав дівчину, вона впала з 5 поверху, унаслідок чого дістала складні переломи. Було порушено кримінальну справу. (Скоєно злочин через необережність)

2. Покупець кілька днів тому придбав у магазині фотоапарат. Він виявився неякісним. (3вернутися до магазину, якщо е чек про придбання фотоапарату, вимагати повернення грошей чи обміну товару на якісний, у разі відмови — звернення до суду).

3. Після смерті громадянина Б. у нього залишилося майно на 10 тис. грн. Про своє бажання отримати це майно заявили 12-річна донька померлого, 83-річна мати та 40-річний брат померлого. Хто з них не отримає спадку? (Брат не отримає спадщину, бо є спадкоємці 1-ї черги — неповнолітня донька та стара мати)

4.  За вчинену бійку, зрив уроку, прогул навчального заняття учнів у школі покарано словесними приниженнями, ставленням учня у куток, побиттям. Дозволені чи заборонені правом способи покарання у цій школі? (Конвенція говорить про те, що шкільна дисципліна може підтримуватись лише за допомогою покарань, що захищають гідність учня та повагу до дитини).

5. 14-річний В. вирішив скористатись своїм правом на свободу висловлювання. Він висловів однокласнику все, що про неї думав. При цьому використовував грубі слова, зухвалу форму. Чи мав він на це право? (Ми маємо використовувати свої права, але при цьому не можемо порушувати права інших людей. В.  не тільки повів себе негарно, він здійснив правопорушення, за яке має відповісти).

6. Директор державного ліцею, викладач правознавства, прийняв рішення про введення оплати за навчання. Чи мав він на це право? (В Україні обов’язковою і безоплатною є середня освіта в державних установах, тому директор не мав права вводити плату за навчання. Права дитини у цьому ліцеї порушені).

(Журі оцінює цей конкурс)

Конкурс  5.  «Капітанський мостик».

Ведучий 2:  Запрошуємо наших капітанів до поєдинку.

Перше ваше завдання: Конкурс оцінюється в 5 балів. Капітанам команд необхідно протягом 5 хвилин підготувати промову для виступу в парламенті на тему: «Якого захисту та яких прав потребують діти?»

Друге завдання: пояснити учасникам гри  по черзі правовий термін, використовуючи міміку та жести. Відповідає першою команда, що першою підняла сигнальну картку. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

Терміни записані на аркушах, які капітани беруть по черзі.

Влада, гімн, мораль, власність, заповіт, Верховний суд.

(Журі оцінює  конкурс капітанів)

Конкурс  6.  Творче завдання «Пропагування прав».

Ведучий 1:  Команди отримують чисті аркуші та фломас­тери. Вам пропонується  намалювати плакат, який би пропагував яке-небудь право дитини, зазначене Конвенцією. Час виконування - 5 хвилин. Конкурс оцінюється в 5 балів.

Поради:

1.     Перед тим як виконувати завдання, продумайте ідею, яку ви хотіли б відобразити у своєму плакаті. Сфор­мулюйте і запишіть її.

2.      Спочатку кожен учасник групи має зробити маленький ескіз нашвидкуруч. Потім на основі кількох ескізів можна розробляти загальний малюнок.

3.      Придумайте короткий вислів, у якому б висловлювалась ваша спільна думка,— слоган.

Перегляд відео сюжету «Я маю право»

(http://www.youtube.com/watch?v=NtuAJetm1H4)

Команди демонструють плакати. (Журі оцінює  цей конкурс).

Конкурс 7. «Музична скринька»

Ведучий 2:  Право поширюється на всі сфери нашого життя, воно необмежене ні в просторі, ні в часі.. Деякі правові ситуації стали сюжетом популярних музичних хітів. Отже, визначте, про які галузі права, обов'язки чи права людини йде мова...  (Відповідає першою команда, що першою підняла сигнальну картку. Кожна правильна відповідь – 1 бал).

  1.               «Отпусти», Т. Повалий, С. Михайлов. (Сімейне право)
  2.               «Это мое», «Отпетые мошенники» . (Цивільне право)
  3.               «Банда», «Дискотека Авария» . (Кримінальне право)
  4.               «Граница»,  Л. Агутин. (Військовий обов'язок)
  5.               «Персона VIP»,  Dress cod: (Адміністративне право, порушення ПДР)
  6.               «Отдыхай», А. Пугачова. (Право на відпочинок)
  7.               «Money, Money, Money», АББА. (Фінансове право)

ІV. Підведення підсумків турніру

Ведучий 1:  Ми з вами сьогодні провели чудовий турнір правознавців,     пригадали  свої права, побачили реальне рішення різних ситуацій,  які трапляються з нами в повсякденному житті. Якщо у вас є життєві проблеми або ситуації, які ви самі не можете розв’язати, звертайтеся і наші юні знавці права вам допоможуть.

Ведучий 2:  Обидві команди успішно справилися із поставленими перед ними задачами, а зараз ми надаємо слово журі, яке дасть оцінку нашій грі і підведе підсумки (журі оголошує переможців гри, вручення призів).

Ведучий 1:  Усім учасникам  ми пропонуємо також дати оцінку нашої гри, «поклавши» на терези жетони різних кольорів. Червоний колір – « усе було добре, мені сподобалося» ; чорний колір – «було не цікаво, я сумував». ( на дошці – малюнок «терези»).

Учитель: Жити серед людей непросто. В суспільстві кожен відіграє певну роль. Права і обов’язки, свобода і відповідальність - тільки в комплексі ці поняття роблять людину людиною, яка живе в суспільстві.

Ведучий 1:  Я маю право жити на землі.

Творити, дихати, учитись,

Примножувати багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право Україну восхваляти,

 Боротися за неї і за честь стоять,

Безкрайнії поля її любити,

І щовесни журавликів із вирію зустріти.

Ведучий 2:  Я маю право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну,

І на лани із стиглим житом,

На золотаве сонце в небесах,

Що щедро Україну зігріває,

На соловейка спів в гаях

І на любов батьків, безмежну і безкраю.

Список використаної літератури:

  1.          Снігульська В. Права дитини в Україні.// Соціальний педагог, №4, квітень 2010
  2.          Моральне та громадянське виховання. - Х: Видавнича група «Основа», 2006
  3.          Конвенція  прав дитини
  4.          Мовчун А.І. Кожна дитина має право. Виховні заняття. Харків. Видавництво «Ранок», 2004
  5.          Конституція України і основи правознавства в школі.[Текст]: Книга для вчителя / За ред. У.Б.Усенка. – К.: Український центр правничих студій, 1999. – 384 с.

Інтернет ресурси:

http://teacherjournal.com.ua

http://osvita.ua/

http://szenki.in.ua/

http://metodportal.net/

http://www.youtube.com/watch?v=NtuAJetm1H4

 

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
1976
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку