МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
„ФАСТІВСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ”
Методична розробка та проведення уроку «Основи енергоефективності та екології» за професією «Слюсар з ремонту колісно транспортних засобів» на тему:
«Нормативно-правові акти в сфері екології. Основи раціонального використання, відтворення і збереження природних ресурсів»
Підготови:
викладач предмету
«Основи енергоефективності та екології»
Мельник Іван Анатолійович
План – конспект уроку
Тема уроку: Нормативно-правові акти в сфері екології. Основи раціонального використання, відтворення і збереження природних ресурсів.
Ця методична розробка покликана ознайомити здобувачів освіти із сферою екологічного законодавства та формувати навички відповідального ставлення до природних ресурсів у процесі професійної діяльності.
Мета уроку:
-
Навчальна: Ознайомити здобувачів освіти з основними екологічними нормативно-правовими актами в Україні та світі, що стосується раціонального використання природних ресурсів.
-
Розвивальна: Розвивати навички екологічно відповідальної професійної діяльності, зокрема під час ремонту та обслуговування колісно транспортних засобів.
-
Виховна: Виховувати екологічну свідомість і відповідальність за збереження природних ресурсів у професійному та побутовому житті.
Тип уроку: Комбінований урок (лекція з елементами практичної роботи та обговорення).
Завдання уроку:
-
Ознайомити здобувачів освіти з основними законодавчими документами, що регулюють екологічну діяльність в Україні та світі.
-
Навчити основам раціонального використання, відтворення і збереження природних ресурсів.
-
Розглянути вплив професійної діяльності слюсаря на стан навколишнього середовища та можливі способи його мінімізації.
Обладнання та матеріали:
-
Презентація з основними нормативно-правовими актами у сфері екології.
-
Роздаткові матеріали: витяги з законодавчих актів (Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища», міжнародні договори про екологію).
-
Комп’ютер для демонстрації екологічних відеоматеріалів.
-
Друковані схеми щодо раціонального використання природних ресурсів.
Методи навчання:
-
Лекція з демонстрацією матеріалів.
-
Дискусія і групове обговорення.
-
Практичні вправи з аналізу нормативних актів.
-
Робота в групах над екологічними кейсами.
Структура уроку
І. Організаційний момент…………………………………………………2-3 хв.
ІІ. Актуалізація знань……………………………………………………..5-7 хв.
ІІІ. Виклад нового матеріалу…………………………………………..25-30 хв.
ІV. Закріплення та оцінювання знань………………………………..15-20 хв.
V. Підсумок уроку, домашнє завдання та рефлексія…………………..5-7 хв.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
-
Привітання, перевірка присутніх.
-
Оголошення теми, мети та завдання уроку.
ІІ. Актуалізація знань:
-
Обговорення із здобувачами освіти їхнього розуміння важливості екологічної відповідальності.
-
Вступні запитання про роль природних ресурсів у професійній діяльності слюсаря та їхнє збереження.
ІІІ. Виклад нового матеріалу:
Тема "Нормативно-правові акти в сфері екології; основи раціонального використання, відтворення і збереження природних ресурсів" охоплює ключові аспекти державного регулювання екологічної діяльності та раціонального використання природних ресурсів. Вона важлива для розуміння того, як юридичні норми впливають на екологічну політику та практичні дії для захисту навколишнього середовища.
1. Нормативно-правові акти в сфері екології
Законодавство в галузі охорони довкілля регулює використання природних ресурсів, захист екосистем та екологічну безпеку.
Основні нормативно-правові акти в Україні:
-
Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища":
-
Визначає правові основи екологічної політики та природоохоронної діяльності.
-
Містить положення про державний екологічний контроль, екологічні права громадян, обов'язки підприємств та організацій щодо охорони довкілля.
-
Регулює питання управління природними ресурсами та заходи щодо їхнього збереження.
-
Закон України "Про екологічну експертизу":
-
Встановлює вимоги до оцінки впливу проектів і діяльності на навколишнє середовище.
-
Зобов'язує проведення екологічної експертизи проектів будівництва, виробничих та інших об'єктів з метою мінімізації їхнього негативного впливу.
-
Закон України "Про стратегічну екологічну оцінку":
-
Вимагає екологічну оцінку при плануванні стратегій розвитку, проектів та політик у різних сферах (сільське господарство, транспорт, енергетика).
-
Забезпечує інтеграцію екологічних міркувань у процеси планування для досягнення сталого розвитку.
-
Закон України "Про відходи":
-
Регулює управління відходами, їхню переробку та утилізацію.
-
Встановлює правила поводження з небезпечними відходами, визначає відповідальність за порушення в цій сфері.
-
Конвенції і міжнародні угоди:
-
Кіотський протокол та Паризька угода – регулюють міжнародну співпрацю у сфері зменшення викидів парникових газів і боротьби з глобальним потеплінням.
-
Конвенція про біологічне різноманіття – зобов'язує країни зберігати різноманіття видів та екосистем.
Основні вимоги законодавства:
-
Забезпечення екологічної безпеки.
-
Раціональне використання природних ресурсів.
-
Впровадження екологічно безпечних технологій.
-
Захист прав громадян на сприятливе довкілля.
2. Основи раціонального використання, відтворення і збереження природних ресурсів
Раціональне використання природних ресурсів передбачає їхнє ефективне та обережне використання, збереження для майбутніх поколінь і забезпечення екологічної рівноваги.
Ключові принципи раціонального використання природних ресурсів:
-
Збереження природних ресурсів:
-
Земельні ресурси: Правильне використання сільськогосподарських земель, заходи з протидії ерозії ґрунтів, відновлення деградованих земель.
-
Водні ресурси: Оптимальне використання води в промисловості та сільському господарстві, очищення стічних вод, захист водних екосистем.
-
Лісові ресурси: Збереження лісів, боротьба з незаконною вирубкою, впровадження програм з відновлення лісів (лісовідновлення).
-
Корисні копалини: Економічне використання мінеральних ресурсів, скорочення видобутку корисних копалин з негативними екологічними наслідками, розробка альтернативних матеріалів.
-
Відтворення природних ресурсів:
-
Біологічне відтворення: Відновлення популяцій рослин і тварин, включаючи реінтродукцію зникаючих видів у природні екосистеми.
-
Рекультивація земель: Відновлення порушених земель після видобутку корисних копалин або інших промислових дій.
-
Лісонасадження: Створення нових лісових масивів у місцях, де природні лісові ресурси були знищені.
-
Економія та збереження ресурсів:
-
Впровадження технологій, що дозволяють знизити витрати сировини та енергії.
-
Використання відновлюваних джерел енергії (сонячна, вітрова, гідроенергія).
-
Переробка відходів та повторне використання ресурсів, зменшення залежності від первинних матеріалів.
-
Раціональне планування та управління:
-
Використання економічних стимулів для зниження ресурсоспоживання та забруднення (екологічні податки, субсидії на відновлювану енергію).
-
Впровадження систем екологічного моніторингу та контролю за дотриманням природоохоронного законодавства.
-
Освіта та екологічна свідомість громадян для формування культури відповідального споживання ресурсів.
Висновок:
Знання нормативно-правової бази у сфері екології, а також розуміння основ раціонального використання та збереження природних ресурсів є необхідними для формування стійких екологічних практик. Це дозволяє забезпечити не лише економічний розвиток, але й збереження навколишнього середовища для майбутніх поколінь.
ІV. Закріплення знань:
-
Практичне завдання: Здобувачі освіти аналізують уривки з законодавчих актів щодо екології та визначають їхню роль у професійній діяльності слюсаря.
-
Групова робота: Розробка пропозицій для зменшення екологічного впливу ремонтних майстерень. Здобувачі освіти обговорюють та презентують
Оцінювання знань:
-
Оцінка активності здобувачів освіти під час обговорення і практичних завдань.
-
Оцінювання правильності виконання практичних завдань та участі у груповій роботі.
-
Перевірка виконання домашнього завдання на наступному уроці.
V. Підсумок уроку:
-
Узагальнення отриманих знань про нормативно-правові акти у сфері екології та основи раціонального використання ресурсів.
-
Обговорення важливості дотримання екологічних стандартів у професії слюсар.
Домашнє завдання:
-
Підготувати короткий аналіз одного із законодавчих документів, що регулює екологічну діяльність в Україні, з акцентом на його застосування у сфері автосервісу.
Рефлексія:
-
Обговорення із здобувачами освіти їхніх вражень та розуміння екологічних викликів у професії.
-
Здобувачі освіти діляться, як вони можуть впроваджувати принципи раціонального використання природних ресурсів у своїй професійній діяльності.