Методична розробка «Узагальнення і систематизація знань з теми: «Віруси, прокаріоти, еукаріоти.» Інноваційні методики проведення відкритого заняття з використанням передового педаг

Про матеріал
В розробці показані форми і методи викладання підсумкового заняття в режимі дистанційного навчання, за допомогою різноманітних засобів телекомунікацій і інших можливостей інтернету. Вебінар представлений у вигляді веб-форума з елементами ділової гри. За допомогою різних засобів, через визначені форми і види діяльності, здобувачі освіти систематизують та аналізують пройдений матеріал. Для цього їм пропонуться способи оформлення освітнього продукту в інтерактивних формах.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Кам’янський державний енергетичний технікум

                            

 

Методична розробка

«Узагальнення і систематизація знань з теми: «Віруси, прокаріоти, еукаріоти.»

Інноваційні методики проведення відкритого заняття з використанням передового педагогічного досвіду дистанційного навчання  з предмету «Біологія і екологія»

 

 

 

 

 

 

 

Кривець А.А.

 

 

Кам’янське

 2021

Укладач – Кривець А.А., викладач першої категорії.

 

Рецензент:

Н.В. Могіна – голова регіонального методичного об’єднання викладачів біології, екології і хімії, викладач фундаментальних дисциплін, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист Кам’янського медичного коледжу.

 

Розглянуто і схвалено на засіданні ЦК природничо-наукових дисциплін Кам’янського державного енергетичного технікуму

Протокол №  _  від ____________ року

 

 

Розглянуто і схвалено на засіданні методичної ради Кам’янського державного енергетичного технікуму

Протокол № __ від ____________ року

 

 

Розглянуто та рекомендовано для подальшого використання на заняттях, згідно навчальної програми, регіональним методичним об’єднанням викладачів біології і екології

Протокол № __ від ___________року

 

Укладач: Кривець А.А., викладач хімії та біології і екології, Кам’янського державного енергетичного технікуму.

 

Анотація: в розробці показані форми і методи викладання підсумкового заняття в режимі дистанційного навчання, за допомогою різноманітних засобів телекомунікацій і інших можливостей інтернету. Вебінар представлений у  вигляді веб-форума з елементами ділової гри.

 За допомогою різних засобів, через визначені форми і види діяльності, здобувачі освіти систематизують та  аналізують пройдений матеріал. Для цього їм пропонуться способи оформлення освітнього продукту в інтерактивних формах.

 

 

 

 

 

Зміст

 

  1. Вступ…………………………………………………………………….4
  2. План-конспект заняття…………...…………………………………….5
  3. Організаційний момент …………………………….…………..……...6
  4. Актуалізація опорних знань ……..……………….………….………...6
  5. Основна частина………………………………………………..………7

6. Підбиття підсумків заняття. ………………………………….……….30

7. Домашнє завдання…………………………………………….……..…31

  1. Перелік використаної літератури……………………….……..……..32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Під час проведення занять з  предмету «Біологія і екологія» ставиться мета:

1.) систематизавати та закріпити знання про особливості основних груп організмів;

2.) розвивати критичне мислення, аналізувати відмінні і спільні риси різних груп організмів,  розвивати навички індивідуальної самоорганізації в процесі створення презентацій, розвивати вміння вести діалог стосовно фізіологічних та анатомічних особливостей різних груп організмів;

3.)  виховувати турботливе ставлення до всіх живих організмів, прагнення до самовдосконалення та саморозвитку в процесі пізнання біосфери; виховувати почуття професійної гідності, гордості за якісно виконане завдання, виховувати бережливе ставлення до живих організмів планети, а також до життя людини як найвищої цінності.

 Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова, вміння вчитися впродовж життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Організаційний момент (3 хв.)

Вітання з учнями, проведення перевірки присутності на занятті, перевірка готовності до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань (7 хв.)

«Так чи ні»

1. Різноманіття – це прогрес, розвиток, еволюція +

- Уявіть собі, що наш Всесвіт складається тільки з однакових атомів (наприклад, водню) – хіба б ми з вами при цьому могли з'явитися на світ?

2. Неклітинні форми життявіруси +

3. Клітинні форми життя  - бактерії, археї, еукаріоти+

4. Прокаріоти не мають морфологічно оформленого ядра +

5. Еукаріоти – домен, до яколго відносяться організми, в клітинах
яких є ядро.-

6. Пріони - прокаріотичні організми. -

7. Біомаса бактерій перевищує біомасу тварин і рослин.+

8. Саме завдяки дії бактерій у нас є імунна система+

9. Еукаріотичні клітини за розмірами значно менші від прокаріотичних  -

10. Прокаріоти складають два домени: Археї і Бактерії. Різниця між якими полягає у відсутності двошарової ліпідної мембрани у архебактерій та її наявності у бактерій.+

11. Домен Еукаріоти поділяється на царства: Рослини, Гриби, Тварини, кілька царств, до яких належать представники одноклітинних еукаріотичних організмів.+

12. Різноманіття живих організмів виникло внаслідок тривалого процесу еволюції. +

За допомогою  тегів  пригадаємо значення основних  термінів.

 

 Рисунок 1

 

ІІІ. Основна частина

1.Різноманітність форм життя. Сучасна система живої природи (5хв.)

Сучасне розуміння організації життя ґрунтується на системному підході, згідно з яким жива природа існує у формі біосистем. Будь-яка із живих природних систем є цілісною сукупністю взаємопов’язаних компонентів, що виконують особливі функції і забезпечують їх єдність.

Біорізноманіття сучасного органічного світу - результат історичного розвитку упродовж 3,3 - 4,2 млрд років.

І живемо ми ще й досі на планеті виключно в силу того, що генотипи у нас всіх різні. Зовсім не випадково споконвіку всі релігії світу накладали строге табу на шлюби з близькими родичами. Цим зберігається генетична різноманітність популяції, без якої відбувається виродження і зникнення видів.

Якщо тепер уявити собі, що в світі зникла різноманітність, то разом з нєю ми втратимо:

    а) здатність до розвитку;

    б) стійкість;

    в) власне життя.

Біосистематика (від грец. біос - життя і система - упорядкування) - наука про різноманітність організмів. Основною метою біосистематики є побудова системи органічного світу.

 Загальними принципами біосистематики, що упорядковують й організовують дослідження видового різноманіття, є такі.

• Для визначення місця виду в системі органічного світу використовуються систематичні (таксономічні) категорії: домен, царство, тип (відділ), клас, ряд (порядок), родина, рід і вид .

• Основною і найменшою одиницею класифікації є вид, а найбільшою одиницею класифікації є домен - категорія, що включає декілька царств.

• Кожен вид слід обов’язково класифікувати -визначити ступінь його подібності й відмінності від інших, порівнявши з ними.

 

Бінарна номенклатура - подвійна назва видів, перше слово якої вказує на родову належність, а друге - на видову. Наприклад, пес свійський (Canis familiaris).

Біологічна класифікація — Вікіпедія

Рисунок 2

3. Критерії виду ( 5хв.)

Критерії виду (від грец. критеріон – засіб для суджень) – ознаки подібності між особинами одного виду, а також ознаки, за допомогою яких один вид відрізняють від іншого. Видову самостійність певної групи особин установлюють за такими критеріями, як морфологічний, каріотипічний, фізіологічний, біохімічний, географічний, екологічний.

Презентація уроку "Критерії виду."

Рисунок 3

Морфологічний критерій передбачає виділення та опис зовнішніх ознак у особин одного виду. Так, за розмірами, забарвленням пір’я можна розрізнити зеленого й чорного дятлів. Цей критерій є найзручнішим і тому широко застосовується в систематиці. Проте в природі  трапляються види, що їх неможливо розрізняти за зовнішніми ознаками. Це види-двійники – морфологічно схожі між собою, але відрізняються за іншими ознаками.

 Каріотипічний (генетичний) критерій пов'язаний з вивченням кількості хромосом у каріотипі та особливостей їхньої будови. Саме ці особливості визначають генетичну відокремленість як головну ознаку виду.Це один із найнадійніших критеріїв, проте й він не абсолютний. Так, усі шість видів-двійників малярійного комара мають 2n = 2,  46 хромосом є не лише в каріотипі людини, а й у люпину.

 

56 цікавих фактів про психологію людини » Senfil.net - Цікавий журнал46 хромосом Люпин — Википедия

Рисунок 4

 

Фізіологічний критерій полягає в подібності процесів життєдіяльності особин одного виду і передусім подібності розмноження, що визначає можливість отримання потомства під час схрещування. Але й цей критерій «спрацьовує» не завжди: встановлено чимало різних видів, які можуть схрещуватися в природі й давати плідні гібриди.

Біохімічний критерій для визначення видової належності передбачає аналіз особливостей будови і складу макромолекул та перебігу певних біохімічних реакцій.

Географічний критерій пов'язаний з тим, що кожен вид займає певну територію або акваторію (ареал).

Екологічний критерій передбачає пристосованість до певних умов існування. Для кожного виду характерні певні умови середовища існування, що їх називають екологічною нішею.

Отже, види і належність особини до певного виду визначають  за сукупністю ознак-критеріїв, які взаємно доповнюють один одного.

 

Чому в науці немає єдиного розуміння виду?

 Універсального визначення виду немає, але у становленні цього поняття відіграли свою роль різні концепції. Найдавнішою і найпоширенішою є морфологічна концепція, згідно з якою видом є сукупність особин, які відрізняються від інших певними зовнішніми ознаками

В основі біологічної концепції виду лежить поняття репродуктивної ізоляції і, відповідно, відсутність гібридів за умов проживання на одній території близьких видів. Але вона також є недосконалою, про що свідчать численні приклади гібридизації видів у природі та наявність гібридних зон між близькими видами.

Біологічний вид (лат. species) – сукупність особин у складі популяцій, що характеризуються спадковою подібністю ознак, вільно схрещуються і дають плодюче потомство, пристосовані до певних умов життя і займають у природі певну територію – ареал [2].

Отже, різні погляди й концепції на поняття виду пов’язані  зі складністю узагальнення вражаючого видового різноманіття  та різноманітністю способів їхнього виникнення.

 

Завдання №1 ( 5 хв.)

Заповнити таблицю (в конспектах) наведіть по три приклади представників кожної групи користуючись додатком №1

Назва групи

Представники

Бактерії

 

Археї

 

Одноклітинні твариноподібні

 

Одноклітинні водорості

 

Рослини

 

Тварини

 

Гриби

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

1. Бактерії

  1. Археї

АРХЕИ БАКТЕРИИ

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Одноклітинні твариноподібні

4. Одноклітинні водорості

Представники водоростей - Dovidka.biz.ua

 

 

 

 

 

5. Рослини

 Квіткові рослини

 

 

6. Гриби

Їстівні, неїстівні та отруйні гриби, категорії їстівних грибів, грибні  отруєння » Допомога учням

 

 

 

 

 

 

7. Тварини

Рослиноїдні тварини — опис, характеристика, приклади

Хижі тварини

 

 

 

Біологія + Символіка

 Воля - це українська національна ідея. Вона записана на українському гербі, символом якого є сокіл. Науковці зазначають, що як за часів Київської Русі, так і нині під цією назвою розуміють такий вид, як сапсан (Falco peregrinus). Визначте місце цього виду в системі органічного світу. Висловіть свої судження щодо того, чому саме сапсан є символом на українському гербі.

Перший офіційний Державний герб України - 25 лютого - знаменні дати  поточного календарного року. Календар :: Свята та події   

Рисунок 5

 

 

  1.               Сучасна система органічного світу ( 5 хв.)

Всі організми поділяються на клітинні і неклітинні.

 До неклітинних відносяться  - віруси, віроїди та пріони.

До клітинних  - прокаріоти та еукаріоти

 

Презентація до уроку біології в 10 класі за новою програмою "Систематика"

 

 

Рисунок 6

 

У 1990 році Карл Воуз запропонував новий варіант систематики живих організмів. Згідно з ним, організми поділяються на великі систематичні групи – домени. 

Домен – таксон найвищого рангу, що включає в себе кілька царств живих організмів.

  Тридоменна  Класифікація живих організмів

1. У міру того, як вчені дізнаються більше про організми, системи класифікації змінюються.Генетичне секвенування дало дослідникам абсолютно новий спосіб аналізу взаємин між організмами. Нинішня, тридоменна  система, групує організми, головним чином, на основі відмінностей в структурі рибосомальної РНК (рРНК) -  молекулярним будівельним блоком  рибосом.

2. У відповідності до цієї системи організми діляться на  

Рисунок 7

 

3. Протягом багатьох років вчені розробили декілька систем класифікації організмів.

До 1969 року: життя була розділена на два царства:  Рослини   Тварини.

 З 1969 по 1990  роки організми класифікували за системою «П’ять Царств». Ця модель класифікаційної системи базувалася на принципах, розроблених шведським вченим Карлом Ліннеєм, чия ієрархічна система групує організми на основі загальних фізичних характеристик: анатомічних, морфологічних, ембріологічних та   цитологічних.

4 .Віруси не входили  ні в одну з цих  царств  тому, що вчені не класифікують їх як «живі»[3].

  Проте традиційна система п’яти Царств нічого не говорила про те , як організми можуть бути звязані одині з одними в Царствах або між Царствами з  еволюційної точки зору .

5. Починаючи з початку 1970-х, доктор Карл Воуз , професор кафедри мікробіології Університету Іллінойсу, Урбана-Шампейн та інші вчені, почали детально  вивчати раніше невідомоу  групу прокаріотичних організмів. Ці організми жили в екстремальних умовах - глибоководних гідротермальних отворах, "чорних курцях", гарячих джерелах, Мертвому морі, кислих озерах, ставках для випаровування солі – тобто  в  середовищах, про які вчені ніколи не підозрювали, що вони містять  живі організми!

 Оскільки вони  виявилися прокаріотичними, їх віднесли до  бактерій  і назвали "архебактеріями" ("древніми" бактеріями). Однак з біохімічних характеристик та аналізу послідовності ДНК стало очевидним, що між цими архебактеріями та іншими бактеріями існують численні відмінності. Невдовзі було зрозуміло, що ці архебактерії більш тісно пов'язані з еукаріотами (включаючи нас самих!), ніж з бактеріями. Сьогодні ці бактерії були перейменовані в  Археї.

  На основі  цього відкриття  доктор Воуз запропонував створити нову категорію класифікації життя - Домен, категорію класифікації вищу за Царство.

6.  Система біологічної класифікації, введена Карлом Воузом в 1990 році, що підкреслює розділення прокаріотів на дві групи, спочатку названі Еубактерії (Eubacteria) і Археобактерії (Archaebacteria). Воуз доводив, засновуючись на відмінностях генів 16S рРНК, що ці дві групи і Еукаріоти кожна з'явилася окремо від спадкового прогенота з дуже слабко розвиненою генетичною структурою. Щоб підкреслити це стародавнє походження, він ввів термін «домен», таксономічний ранг вищий за царство, і поділив всі клітинні організми на домени Бактерії, Археї та Еукаріоти.

7. Отже Трьохдоменна класифікація визнає фундаментальну відмінність між двома групами прокаріотів, вважаючи архей ближчими  до еукаріотів, ніж до  бактерій .               І з точки зору  еволюції , вони є  тою    проміжною формою життя, що дає можливість  встановити еволюційні  звязки   між  про- і еукаріотами[4].

 В даний час система виділяє наступні царства в кожному домені:

8. Домен Археї. Від еубактерій відрізняються за особливостями РНК і біохімії. Вони мають унікальну  стародавню еволюційну історію, тому їх вважають одними з найдавніших організмів на Землі.  Їх особливістю є різноманітний, екзотичний метаболізм, який дозволяє їм харчуватися неорганічним речовиною.  єдиний спосіб відрізнити їх від «справжніх» бактерій - це екстремальні, суворі умови, в яких вони загальновідомо процвітають.  

Археї мають гени, схожі як на бактеріальні , так і на еукаріотичні. Оскільки вони за зовнішнім виглядом дуже схожі на бактерії,  їх спочатку помилково  плутали  з бактеріями.  Бо як і бактерії, Археї є прокаріотичними організмами і не мають ядра, пов'язаного з мембраною. Їм також не вистачає внутрішніх клітинних органел.               Схожими з бактеріями  робить те, що вони приблизно однакового розміру та подібні  до них за формою,  розмножуються бінарним поділом, мають одну кругову хромосому та використовують джгутики для переміщення у своєму  середовищі.  Але Археї - це   організми, які живуть  найекстремальніших екологічних умовах. Це включає в себе гідротермальні , кислі  , солоні та лужні джерела   і навіть живуть під арктичним льодом.

9. Класифікація архей. Археї поділяються на три основні типи: Кренархеота, Евріархеота та Корархеота.

Кренархеоти -  включають багато організмів, які є гіпертермофілами та термоацидофілами. Ці археї процвітають у середовищах з великими температурними перепадами (гіпертермофіли) та в надзвичайно гарячих та кислих середовищах (термоацидофіли).

  Еуархеоти – до цього типу належать  організми, відомі як метаногени. Вони виробляють метан, як побічний продукт обміну речовин і потребують безкисневого середовища.

 Про   Корархеот поки-що  мало відомо, оскільки   не так багато   видів знайдено в таких місцях, як гарячі джерела, гідротермальні отвори та обсидіанові басейни.

10. Бактерії класифікуються під доменом бактерій. Серед них  є  багато організмів, що є   патогенними і здатними викликати захворювання. Однак бактерії мають важливе значення для життя, оскільки деякі є частиною мікробіоти людини.

 Ці бактерії формують життєво важливі функції, такі, що дозволяють нам правильно перетравлювати та засвоювати поживні речовини з їжі, яку ми їмо. Бактерії, які живуть на шкірі, перешкоджають патогенним мікробам колонізувати цю ділянку, а також сприяють активізації імунної системи.

 Бактерії також важливі для переробки поживних речовин у світовій екосистемі, оскільки вони є первинними розкладачами.

 Бактерії мають унікальний склад клітинної стінки та тип рРНК. Вони згруповані в п'ять основних категорій

12.Класифікація бактерій

Протеобактерії: Цей тип містить найбільшу групу бактерій і включає E.coli, Salmonella, Heliobacter pylori та Vibrio. бактерії.

Ціанобактерії: Ці бактерії здатні до фотосинтезу. Вони також відомі як синьо-зелені водорості через їх забарвлення.

 Еубактерії: Ці грампозитивні бактерії включають Clostridium, Bacillus і мікоплазми (бактерії без клітинних стінок).

Хламідії: Ці паразитичні бактерії розмножуються всередині клітин господаря. Організми включають Chlamydia trachomatis (викликає хламідіозний ЗПСШ) та Chlamydophila pneumoniae (викликає пневмонію).

Спірохети: Ці бактерії у формі штопор проявляють унікальний скручувальний рух. Приклади включають Borrelia burgdorferi (спричиняє хворобу Лайма) та Treponema pallidum (викликають сифіліс).

13. Домен Еукаріоти включає в себе    організми, які мають ядро, пов'язане з мембраною. Цей домен далі підрозділяється на   ескавати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аморфеї та діафоретики.

 

 За палеонтологічними даними, прокаріоти на нашій планеті виникли біля 3,2 млрд. років тому, тоді як еукаріоти є набагато молодшими – їхній вік складає лише біля 1,6 млрд. років.

Прокаріотичні клітини за розмірами значно менші від еукаріотичних – їхній середній діаметр становить біля 0,5-2 мкм, тоді як у еукаріот – 5-20 мкм.

Відмінності між прокаріотами та еукаріотами на геномному рівні полягають у тому, що прокаріотична клітина є системою, яка містить лише один геном, зосереджений у нуклеоїді, тобто є моногеномною. Еукаріотична клітина є системою з кількома (двома, трьома або навіть чотирма) неспорідненими геномами, тобто є полігеномною.

Прокаріоти складають два домени: Археї і Бактерії. Різниця між якими полягає у відсутності двошарової ліпідної мембрани у архебактерій та її наявності у бактерій.

Домен Еукаріоти поділяється на декілька царств: Рослини (Plantae, або Vegetabilia), Гриби (Fungi), Тварини (Animalia), кілька царств, до яких належать представники одноклітинних еукаріотичних організмів.

За самими обережними оцінками сьогодні на нашій планеті зареєстровано біля 1,8 млн. видів живих організмів. З них понад 1000 видів вірусів, близько 4500 видів дроб'янок, біля 500 тис. видів – це рослини, біля 100 тис. видів – гриби, біля 1,5 млн. видів – тварини (з них понад 1 млн. – комахи). Це різноманіття виникло внаслідок тривалого процесу еволюції, під час якого одні види давали початок іншим, деякі зникали. Види, що утворилися від спільного предка, зберігають чимало ознак схожості. Чим віддаленішим є історичний зв'язок між видами, тим суттєвішими є відмінності між ними. Таким чином, усі види, що населяють нашу планету, пов'язані між собою родинними зв'язками, тобто утворюють природну систему.

 

Завдання №2 (15 хв)

Презентації студентів з тем:

Здобувач освіти

 1. «Неклітинні форми життя. Їх історія виникнення. Віруси, віроїди, пріони»

Здобувач освіти

2. « Археї, їх анатомічні та фізіологічні особливості»

Здобувач освіти

3. « Бактерїі, їх  значення для навколишнього середовища»

Здобувач освіти

4. « Еукаріотичні організми, історія їх еволюції, поділ на групи»

Здобувач освіти

5. «Порівняльні характеристики клітинних та неклітинних форм життя»

Здобувач освіти

6. «Порівняльні характеристики особливостей життєдіяльності прокаріотів та еукаріотів»

Здобувач освіти

7. «Роль кожного організму для гармонійного існування всього живого »

 

Завдання №3 (15 хв.)

Гра «Правда чи брехня»

Смайл в очках (Picardia, Memeball)

 За списком кожен повинен відповісти чи вірне це твердження чи ні, якщо вгадав, тоді додається +1 бал за заняття.

Починаємо) [5]

1.Віруси можуть бути у 10 разів небезпечніші, якщо потрапляють до організму своєї жертви вранці.

Так.

(У рамках дослідження вчені інфікували мишей вірусами грипу та герпесу. Дослідження показали, що відносна кількість вірусу у організмах мишей, яких заразили вранці, у 10 разів перевищувала кількість вірусу у мишах, яких заразили увечері. Вчені зробили висновок, що вірусам не вдавалося узяти під контроль внутрішні процеси у клітинах після певного часу - коли певні механізми у них зупинялися. Кажучи умовно, вірусу не вдавалося захопити фабрику після того, як її працівники розходилися по домівках.)

 

2.  Віруси вміють заражати один оного.

Так.

(Віруси вміють заражати тварин, рослини, грибки, одноклітинні організми та бактерії. Мамавіруси разом із супутником заражають також інші віруси.0

3. У тілі людини міститься більше ніж сто трильйонів клітин. А в тілі слона їх шість з половиною квадрильйонів.

Так.

4. Перша в історії зареєстрована пандемія (світова епідемія) чуми

Так

Виникла під час правління візантійського імператора Юстиніана I, і яка охопила всю територію цивілізованого світу того часу. 

5. Дослідження, проведене вченими з Університету Манчестера, показало, що на поверхні мобільного телефону знаходиться мікробів істотно більше, ніж виявлено на сидінні унітазу або на підошві взуття.

Так.

6.  Унікальні мікроби, що живуть в кишечнику японців, забезпечують більш ефективну переробку вуглеводів морських водоростей, що входять до складу суші, ніж у людей з інших регіонів.

Так

7. У роті людини налічується майже 40 тисяч бактерій різного типу. Під час поцілунку люди можуть передати один одному 278 видів бактерій. Безпечними з їх числа є 95%. 

Так.

8.  Бацила – різновид бактерії  

Ні

(Мало хто знає, що бацила і бактерія є одним і тим же живим організмом. Просто у слова «бацила» латинське походження, а слово «бактерія» – з грецької мови)

9. Саме завдяки бактеріям в атмосфері Землі почав накопичуватися кисень, за кілька мільярдів років досяг концентрації, придатної для дихання.

Так.

10. Більшість хворих на СНІД помирають від виліковних хвороб, оскільки СНІД робить їх імунну систему практично беззахисною. Іноді вірус вражає мозок, викликаючи слабоумство, яке погіршується з плином часу.

Так.

11. Надмірна втрата ваги або “синдром виснаження” є проблемою для приблизно 20% людей з ВІЛ-інфекцією. Це пов’язано з незрозумілою втратою 10% або більше від нормальної маси тіла, а також хронічною діареєю (30 днів або більше) або хронічною слабкістю з лихоманкою (30 днів і більше).

Так.

12. Ви скоріше мікроб, ніж людина - якщо порахувати всі клітини вашого організму, то лише 43% з них будуть людськими.

Так.

(Решта - це наш мікробіом, який містить бактерії, віруси, гриби та одноклітинні археї.)

13. Середовища, у яких живуть Археї, є надзвичайно екстремальними, де не можуть існувати інші живі істоти. Ниткові колонії Археїв із холодних метанових джерел із дна океану.

 

14. Найбільша бактерія, що носить ім’я «сіра перлина Намібії»

Так.

 Була відкрита в 1999 році. Її розмір у розрізі досягає 0,75 міліметрів і перевищує стандартну точку, що має діаметр 1/12 дюйма – це дорівнює 0,351 міліметра.

15. Живе каміння існує

Так.

Літопс

(Як із цих двох маленьких камінців виростає така прекрасна сонячна квітка?! Виявляється, це зовсім не каміння, а товсті листки літопса. Так вражаюча рослина пристосувалась до спекотного клімату кам’янистих пустель Південної Африки, звідки вона родом. А ще батьківщиною квітки вважають Намібію, ПАР та Ботсвану.)

16. На малюнку зображений вірус папіломи

Ні

Росянка

 

Ні. (Тільки уяви собі, ця унікальна рослина росянка їсть комах! Листя росянки виділяє крапельки клейкої речовини, що паралізує комаху і згодом «перетравлює» її. Як тільки жертва сяде на рослину, листок росянки згортається, повністю огортаючи комаху.)

17. Венерина мухоловка – рослина, справжня  тварина,  еукаріотичний організм?

(Росте вона в Північній Кароліні в болотистих сирих місцях на подушках сфагнових мхів. Ловить комах листя, по краях якого розташовані волоски-вії. Як тільки комаха зачіпає вію, лісточок миттєво закривається і складається навпіл. Вії сходяться одна з одною і утворюють клітку для здобичі. Тварина, намагаючись вибратися, зачіпає ще більше волосків і капкан листа наглухо закривається, заповнюючи травним соком. Здобич перетравлюється кілька днів. Після лист відкривається і все починається спочатку)

18. Гриби старші за динозаврів

Так.

(Гриби є дуже давніми організмами. Їх існування починається 400 мільонів років тому, задовго до появи динозаврів. Це найдавніші мешканці планети, які жили разом з гігантськими папоротями і, на відміну від останніх, які не подрібнилися, а видозмінилися і пристосувалися, зберегли свій вигляд до нинішніх часів.)

19. Самий великий білий гриб 140 кг

Так.

(Було знайдено в Америці (штат Вісконсін) в 1985 році. Він важив і мав охоплення два метрии. У штаті Орегон знайдена грибниця, що займає площу 900 гектарів і важить кілька сотень тонн. А в Швейцарії виявили гриб у віці близько 1000 років - опеньок, розмірами 800х500 метрів. Його грибниця займала 35 гектарів площі швейцарського національного парку м Офенпасс.)

20. Гриби засмагають

Так.

(При достатній кількості сонячного світла, виробляють вітамін Д - від цього залежить колір їх капелюшків. Тобто вони насправді засмагають)

21. У золотої рибки памяті 3 секунди

Так.

22. Котяче мявкання – це форма спілкування лише з людьми, а не з іншими котами.

Так.

 Коти, наші пухнасті друзі, які люблять проводити свій час, відпочиваючи поруч з нами … або поверх нас, але ви помітили, що вони завжди мяють навколо нас? Ну, це форма спілкування, але лише між котами та людьми. Ви не побачите наших котячих друзів, які використовують ту саму форму контакту з іншою кішкою, крім кошенят та їх матерів. Кішки притуляють голову до людей, щоб вони могли знати, що вони відчувають себе в безпеці.

Завдання №4 (10 хв.) «Перший мільйон». [6]

Пропоную вам 10 хв. пограти в гру «Перший мільйон». Хто виграє найбільше грошей, отримає гарну оцінку.

  • Для цього вам необхідно ввімкнути презентацію екрану, і перейти за посиланням.
  •  Натиснути увійти як гість.

 

  • Внизу сторінки є клавіша

 

Рисунок 8

  1. Бактерії  http://zno.academia.in.ua/mod/game/view.php?id=2735&forceview=1
  2. Рослини http://zno.academia.in.ua/mod/game/view.php?id=2736&forceview=1

 

Щоб показати результат необхідно зробити скріншот екрану, прикрипіти до завдання,  для перевірки результату і підняти руку.

Завдання №5  (5 хв.)

 Пропоную всім трошки розім`ятись під час руханки, тож вставайте зі своїх стільців, і розімнемось.

РУХАНКА

https://www.youtube.com/watch?v=cFq3UcfW4J0&list=RDCMUCVF4WEjn1hufd-pkmPoVe-Q&index=2

Завдання № 6  (10 хв.)

Тест контроль

 В гугл формі ви знайдете тест який необхідно пройти. В ньому питання з нашої теми, про неклітинні і клітинні форми життя та їх особливості.

Отже підводити підсумок даної теми можна наступними словами:

 Виникнення життя на Землі — поки що таємниця для науки. Чому. наприклад, в обміні речовин живих організмів велику роль відіграє молібден — елемент, якого на нашій планеті практично немає? Зелені рослини постійно ведуть боротьбу за енергію і, за логікою речей, мали б поглинати сонячне проміння на тій частоті, на якій його найбільше до них доходить. Але ж ні! Рослини поводяться так, ніби зародилися й розвинулися на планеті іншої зірки... Чому?

Все живе на Землі має одну колиску, ім’я якій природа. [7]

ІV. Підбиття підсумків заняття. Виставлення оцінок. Коментарі помилок. Пояснення, на що треба звернути увагу при вивченні цієї теми.

 

 

 

 

V. Домашнє завдання:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Література:

1.Соболь В. І. Біологія і екологія : підруч. для 10 кл. закл. загальної середньої освіти / В.  І.  Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. – 250-275 с.

2. Підручник для 11 класу Біологія і екологія : підруч. для 11 кл. закл. Загальної середньої освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. – 272 с. : іл.

  1.   Біологія: підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти/ Р. В. Шаламов, Г. А. Носов, М. С. Каліберда, А. В. Коміссаров — Харків: Соняшник, 2018. — 312 с.: іл.
  2.   О. А. Андерсон, М. А. Вихренко, А. О. Чернінський , « Біологія та екологія» рівень стандарту Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів, Київ: Школяр, 2018.

5. Екологія та охорона навколишнього природного середовища/ Джигерей В.С.: Навч.посіб.-К.:Т-во «Знання» КОО, 2000.-203с.

6. http://zno.academia.in.ua/login/index.php

7. http://ukped.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
9 лютого 2021
Переглядів
2959
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку