Методична розробка виховної години

Про матеріал
Методична розробка сприяє формуванню в учнів рис сучасного патріота української держави, розвитку почуття гордості за приналежність до української нації; формуванню високого рівня громадянського самовизначення й відповідальності; підвищенню інтересу до української мови та літератури, звичаїв та традицій українського народу
Перегляд файлу

 

 

 

 Методична розробка виховної години

на тему: «Несе Франко нащадкам хліб щоденний, несе у серці вистражданий вірш…»

 

C:\Users\Андрей\Desktop\273448_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Несе Франко нащадкам хліб щоденний, несе у серці вистражданий вірш…»

Мета: ознайомити учнів з етапами життєвого і творчого  шляху письменника, створити його літературно-психологічний портрет, розкрити багатогранність його таланту в найрізноманітніших галузях творчості, культури й політичного життя; стимулювати учнів до самоосвіти; виховувати почуття патріотизму.

 

Обладнання: портрет І.Франка, виставка творів письменника, ілюстрований   матеріал із життя І.Франка, таблиця «Основні віхи життя Каменяра», фотографії музею-садиби І.Франка

 

 

Лиш боротись – значить жить.

І.Франко

 

Хід заходу

 

1. Вступна частина

  «Невеликий, хоч сильний мужчина. Високе чоло, сірі, трохи холодні очі, в лініях бороди енергійне, уперте. Рудувате волосся непокірливо пнеться, вуса стирчать. Скромно одягнений, він тихий і непомітний, поки мовчить. А заговорить – і вас здивує, як ця невисока фігура росте і росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно від світла його очей, а його мова здається не словом, а сталлю, що б’є об кремінь і сипле іскри. Сильна, уперта натура, цілою вийшла з життєвого бою» (М.Коцюбинський).

Це – Іван Франко.

Завдання заходу ознайомитися з життєвим та творчим шляхом письменника, формувати власне ставлення до  такої особистості, як Франко.

Результатом нашої діяльності стане створення літературно-психологічного портрету титана праці.

І. Франко зазначав «Лиш боротись – значить жить». Ці слова є  епіграфом нашої виховної години.

Що означає цей вислів для вас? (Відповідають по колу)

 

2. Основна частина

Сьогодні ми будемо говорити про І.Франка – найбільш потужну  й інтелектуально багату творчу особистість ІІ половини ХІХ ст. не лише Західної України, а й усієї Європи, письменника-мислителя і енциклопедиста, визначного вченого. Якщо Т.Шевченко, згідно формули Є.Маланюка, став могутнім явленням національної емоції, то І.Франко – національного  інтелекту.

Творчість галицького поета, прозаїка і драматурга – потужне завершення українського нового письменництва ХІХ ст. і водночас високий початок новітньої літератури вже ХХ віку. У цьому сенсі І.Франка можна зіставити з великим Данте Аліг’єрі,  останнім митцем старого часу та першим – нового.

Кажуть, щоб зрозуміти письменника, треба піти у його рідний край. Адже, де можна дізнатися більше про митця, як не на його батьківщині?

Тому я передаю слово кореспондентові (прізвище студента), який зараз перебуває в с. Нагуєвичі, Львівської області. На основі усіх повідомлень, заповніть таблицю «Літературно-психологічний портрет І.Франка».  (Додаток 1)

Ситуативне моделювання  -  телерепортаж «Франковими стежками».

Кутаються у хмари сиві Карпати, про щось весело гомонять гірські потічки, а стрункі смереки слухають тиху зажуру вітру. Підгір’я … Мальовничий куточок України. Тут, у Нагуєвичах, 27 серпня 1856 народився Іван Франко. У цьому селі промайнуло його дитинство, тут він часто бував, коли навчався у Дрогобичі та Львові, сюди приїжджав зі своєю сім’єю, тут знайшов притулок після другого арешту.

Садиба Франків знаходилася на горбі у нижньому кінці села Нагуєвичі, яке розтягнулося вздовж річки Збір. У будинку – дві кімнати ( долішня та світлиця) і сіни. У долішній кімнаті – велика піч. Посередині кімнати стоїть довгий дерев’яний стіл. Навколо нього збиралася уся сім’я Франків. На центральній стіні рядочком  - образи (показує фотографії – додаток 2).

У великі сіни виведено димник. За комин на хаті треба було платити податок-подимне, тому й виводили димник у сіни, і коли в хаті палилося, вони наповнювалися димом (хата була напівкурна). У світлиці Іван Франко працював, коли приїжджав до села.

Востаннє відвідував рідне село у 1910 році. Ще кілька років тому В Нагуєвичах стояла церква, де хрестили малого Франка. Тут зберігалося Євангеліє у срібній оправі, яке Яків Франко подарував церкві. На жаль, храм у 1996 році згорів, вогонь знищив і книгу.

Поруч Нагуєвичів розташувалося село Ясениця Сільна, звідки була родом мати Франка. Тут малий Івась навчався у початковій школі (1862-1864рр.).Жив він тоді у свого дядька Павла Кульчицького, хата якого була поряд зі школою.

З 1902 по 1916 рік жив у власному будинку у Львові. У дворі ростуть посаджені ним дерева: чотири яблуні, груша і два горіхи. Ділянку під будівництво І.Франко купив у 1901 році за 5852 крони. На спорудження будинку пішов посаг дружини Ольги Федорівни, гроші, подаровані йому прогресивною громадськістю до 25-річного ювілею літературної діяльності, а також 12000 крон довелося взяти в борг в банку. Цей борг письменник не зміг повернути до кінця  життя.

Минають роки. Час змінює вигляд міст і сіл, зникають під асфальтом і бруківкою стежки, якими ходив Франко, та зберігається пам'ять.

                      О краю мій! Підгір’я  ти прекрасне,

                      Як я люблю, як я люблю тебе!

                      Мов зірка та, що світить і не гасне,

                      Так та любов в душі моїй живе.

                                                               ( Іван Франко)

Сьогодні юні франківці зібралися на науково-практичну конференцію.

Отже, ми маємо змогу побувати на цьому заході.

Прес-конференція (рольова гра).

 

Головуючий.

 Починаємо прес-конференцію, присвячену життєвому і творчому шляху унікальної постаті в історії України – Івану Франкові. Ми серйозно готувалися до зустрічі з вами і сподіваємося, що наша робота буда плідною. Запрошуємо до розмови. (У розмові беруть участь чотири учні «франкознавці», які мали  випереджувальне завдання ознайомитися з життям і творчістю І.Франка, та представники ЗМІ – учні групи).

Представник ЗМІ.

- Скажіть, будь ласка, хто були ваші батьки?

1 учасник.

-         Мати – Марія Франко за походженням із дрібношляхетського роду Кульчицьких ( втратить її у 16 років).

Батько – Яків Франко, сільський коваль ( втратить його у 9 років)

Вітчим Гринь Гаврилик був війтом.

Представник ЗМІ.

- Чи збереглися відомості про те, як зовні виглядав поет?

2 учасник.

- Так. Франко любив одяг строгого кольору, нешнуровані черевики. Майже завжди носив вишивану сорочку. Був завзятим рибалкою. Друга його пристрасть – грибництво, яке часто поєднував із пішою мандрівкою.

Представник ЗМІ.

 - Яку освіту здобув І.Франко?

3 учасник.

- З 1862-1864 навчався в так званій «тривіальній» школі села Ясениця Сільна. За цей час навчився писати й читати не тільки українською, а й польською та німецькою. Реалізуючи мрію батьків, продовжив освіту в «нормальній» школі чернечого ордену василіян у  Дрогобичі (1864-1867) та в  гімназії того ж міста (з 1867-1875)

З 1875 року навчається  на філософському факультеті Львівського університету.

У 1882 році захистив докторську дисертацію у Віденському університеті.

Представник ЗМІ.

- Які політичні переконання мав І.Франко?

4 учасник.

- І.Франко – активний учасник народовського руху проти соціального гніту, засновник Русько-української радикальної партії.

Представник ЗМІ. 

- Скільки разів був ув’язнений І.Франко і за що?

5 учасник.

- І.Франко був тричі ув’язнений за політичну діяльність. 1877 – перший арешт, 1880 – другий, 1889 – третій. У вірші «Думка в тюрмі» є такі слова:

                 Бажав я для скованих волі,

                 Для скривджених кращої долі

                 І рівного права для всіх –

                 Се весь і єдиний мій гріх.

Представник ЗМІ.

- Скільки псевдонімів було  у І.Франка? Навіщо? Назвіть деякі з них.

1 учасник.

- У І.Франка було 99 псевдонімів. Причин, щодо такої кількості було кілька: 1) проблеми з цензурою; 2) створення масовості у своїх журналах; 3) бажання друкуватися у жіночих виданнях; 4) мода.

( Мирон, Іван Живий, Дженджелик, Хома Брут, Віршороб Голопупенко).

Представник ЗМІ.

- Якою є творча спадщина І.Франка?

2 учасник.

- Результатом 40-річної діяльності Франка було 6 тисяч художніх творів  та чимала низка наукових публікацій, статей, заміток тощо.

 

Представник ЗМІ.

- Яке значення І Франка?

3 учасник.

- Про письменника влучно сказав Д.Павличко: «Титанічна діяльність І.Франка відбила національні волання розірваної між  імперіями  Романових і  Габсбургів українські землі…Шевченко народив, а Франко виховав українську націю».

Представник ЗМІ.

- Ще навчаючись у гімназії І.Франко почав збирати особисту бібліотеку. Скільки книг було в ній? Як йому це вдалося зробити?

4 учасник.

- Ще школярем, він зібрав собі невеличку бібліотеку в 500 томів. (Роблячи  за товаришів письмові завдання, в нагороду брав лише книжки. Щотижня заходив у книгарні, де мав «особистий рахунок», купував часто антикварні книги, повторюючи при цьому фразу «Я їх не читаю, а нюхаю».)

Представник ЗМІ.

- Де знаходиться останній притулок поета?

5 учасник.

- В останні дні письменника доглядали студенти й добрі люди (сини були на війні, донька – в Києві). Його серце перестало битися 28 травня 1916 року. Преса понад 50 країн світу відгукнулася на трагічну звістку про смерть українського генія. Оскільки І.Франко був «такий бідний, як цілий наш народ», його ховали 31 травня у Львові на Личаківському  цвинтарі в чужій вишиваній сорочці й єдиному старенькому костюмі. Грошей на окрему могилу не було, тому його поховали в «позиченій» ямі на шість домовин. Лише через десять років митця перепоховали на почесному місці при вході на цвинтар.


3. Висновки

Головуючий.

- Дозвольте підбити підсумки. Результатом нашої роботи став «Літературно-психологічний портрет І.Франка».

- Який внесок зробив І.Франко в українську культуру?

 - Чи можна Івану Яковичу адресувати його ж слова: «талант се властиво більша вразливість нервова на певні враження і більша спосібність задержати ті вражіння і викликати їх заново»?

- Чи можна ім’я Івана Франка поставити серед імен геніїв?

Метод «Рюкзак»: Які із знань, що отримали сьогодні, візьмете з собою для використання на інших заняттях, у житті?


  1. Використана література

 

  1. Павличко Д. Заповідь пророка [Текст ] / Д.Павличко // Літ. Україна. – 2006.

11 травня – с.7.

  1. Поліщук Я. Мойсей І. Франка на перехресті традицій і модерну
  2. Рудко М. Титан: До 150-ліття від дня народження І. Франка [ Текст ] /            М. Рудко //Культура і життя. – 2004. - №4. – с.3.
  3. Соя Б. З когорти борців за віру: Поема «Іван Вишенський» І Франка: проблема морального вибору людини //Дивослово. – 2005. – № 9. – с.24-28
  4. Феномен Івана Франка [Текст ] //Літ. Україна. – 2001. – 31 травня – с.3
  5. Шот М. « Хто тебе бачить, той мусить любити»: До 150-річчя І. Франка   [Текст ] / М. Шот //Уряд. кур’єр. – 2006. – 16 червня – с.8.
  6. Шляхами Івана Франка на Україні: Путівник. – Львів: Каменяр,1982. – 127 с.

 

Використані сайти в Інтернеті

http://www.newsua.org/ukrlit/5.htm

www.refine.org.ua/pageid-2704-1.html

http://www.uvkr.com.ua/ua/visnyk/uvkr-2002/august/franko.html

http://www.kinokolo.ua/cyclopedia/film.php/551

http://www.umka.com.ua/ukr/catalogue/458/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Місце і дата народження

 

Сім’я

 

Зовнішність

 

Вдача, характер

 

Захоплення, інтереси

 

Освіта

 

Громадська діяльність

 

Творча спадщина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

C:\Users\Андрей\Desktop\Новая папка\DSC02736.JPG

 

C:\Users\Андрей\Desktop\Новая папка\DSC02747.JPG

C:\Users\Андрей\Desktop\Новая папка\DSC02739.JPG

C:\Users\Андрей\Desktop\Новая папка\DSC02746.jpg

 

 

C:\Users\Андрей\Desktop\Новая папка\DSC02756.JPG

C:\Users\Андрей\Desktop\Новая папка\DSC02760.JPG

 

1

 

docx
Додано
2 квітня 2021
Переглядів
380
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку