ТзОВ Медичний коледж «Монада»
Первомайська філія
Методична розробка
заняття (лекція)
з теми:
«Розчини. Способи їх приготування та зберігання. Охорона праці під час приготування розчинів кислот, лугів. Обчислення.»
Автор: : Паращук А.В.
викладач техніки лабораторних робіт.
м. Первомайськ 2018р.
Тема: Розчини. Способи їх приготування та зберігання. Охорона праці під час приготування розчинів кислот, лугів. Обчислення.
І Підготовчий етап
Актуальність теми: Розчини різних речовин у воді і органічних розчинниках широко використовуються в лабораторній практиці (в біології та медицині), тому лабораторному техніку (експериментатору) необхідно вміти готувати розчини різних концентрацій. Розчини технічних і аналітичних концентрацій вимагають різної техніки приготування. Розчини, що вимагають високої точності приготування, називаються розчинами з аналітичними концентраціями. Такі розчини готуються з використанням точних розрахунків, аналітичних терезів, спеціального мірного посуду.
Мета: освітня: сформувати знання в учнів про способи вираження складу розчинів; ознайомити з поняттям «масова частка розчиненої речовини»; розширити знання про кількісний склад розчину;
розвиваюча: розвивати навички обчислення кількісного складу розчину; приготування розчину; розвивати логічне мислення, вміння та навички працювати з додатковою літературою та текстом підручника;
виховна: виховувати самостійність, почуття відповідальності за свої вчинки, бережне ставлення до здоров'я.
Методи і прийоми навчання: розповідь, пояснення, бесіда, інструктаж (інформаційно-рецептивні); самоконтроль, закріплення набутих знань (репродуктивні), проблемно-пошуковий (постановка проблемного питання); навчально-дослідницький, самостійна робота учнів
Базові поняття: розчин, розчинник, розчинена речовина, масова частка розчиненої речовини
Очікувані результати навчальних досягнень:
Студенти повинні знати: кількісний склад розчину
Студенти повинні вміти: розраховувати масову частку розчиненої речовини; масу розчиненої речовини за відомою масовою часткою, масу та об’єм води для приготування розчину із заданою масовою часткою
Тип заняття: проблемне
Епіграф до заняття
«Просто знати – це ще не все, знання потрібно використовувати»
(Гете)
ІІ. Міждисциплінарна інтеграція.
№ п/п |
Дисципліни |
Знати |
Уміти |
І. Попередні (забезпечуючі) |
|||
1
|
Неорганічна хімія
|
Поняття про розчини. Фізико – хімічні властивості лікарських речовин, здатність розчинятися в розчинниках, наявність окислювальних властивостей, можливість утворювати складні комплекси у розчинах. |
Визначати фізико – хімічні властивості компонентів пропису, розчинність у воді та інших розчинниках. Проведення окислювально – відновних реакцій.
|
2 |
Фізика |
Поняття про концентрацію розчину. Поняття про показник заломлення у розчині. |
Користуватися рефрактометром для визначення концентрації речовин у розчинах. Користуватися формулою для визначення концентрації речовини у розчині з використанням показника заломлення. |
3 |
Технологія ліків |
Особливі випадки виготовлення розчинів. Способи виготовлення концентрованих розчинів . |
Готувати розчини з лікарськими речовинами, які мають різні фізико – хімічні властивості, і виконувати додаткові технологічні прийоми. Готувати концентровані розчини різними способами. Використовувати концентровані розчини для приготування мікстур. |
II. Внутрішньопредметна інтеграція
|
|||
1 |
Техніка лабораторних робіт |
Способи приготування та зберігання розчинів. Приготування розчинів заданої концентрації. Важки та гирі. Методика зважування на терезах. Поняття про рефрактометричний метод аналізу. |
Виконувати основні технологічні операції по приготуванню розчинів. Правильно зважувати речовини на терезах. Користуватися рефрактометром для визначення концентрації речовин у розчинах. |
ІІІ. Основний етап
Хід заняття
IV. План проведення лекції
V.Зміст лекційного матеріалу
Для вивчення нової теми пригадаємо з курсів хімії та математики:
ІІІ. . Мотивація навчальної діяльності
Людина в своєму житті використовує дуже багато різних розчинів. У повсякденному житті нерідко виникає потреба приготувати той чи інший розчин. Який же склад мають розчини? Як визначити кількості компонентів у розчині?
І найголовніше питання ,
Проблемне питання. Як часто у житті ми використовуємо розчини?
IV Вивчення нового матеріалу
Основний зміст теми
Розчинами називають однорідні (гомогенні) системи, які складаються з двох або більше компонентів, відносна кількість яких може змінюватися в широких межах без порушення однорідності.
Компонентами розчину називають розчинник та розчинені в ньому речовини.
Під час вивчення дисципліни «Техніка ліків» ви вивчали вже питання,» що таке розчинник»? Повторимо/ конспект
Відповідь студентів
Розчинник— це середовище, в якому розчинені речовини рівномірно розподілені у вигляді молекул або йонів.
Розчинником прийнято вважати компонент, агрегатний стан якого не змінюється при утворенні розчину або вміст якого переважає вміст інших компонентів. Поняття розчинник і розчинена речовина умовні. Наприклад, при змішуванні чистої води та твердої речовини солі одержують рідкий розчин. У даному випадку розчинником є вода. Якщо обидва компоненти до розчинення перебували в одному агрегатному стані, то розчинником вважається компонент, взятий у більшій кількості, а якщо їхні об'єми однакові, то байдуже, який із компонентів називати розчинником, а який розчиненою речовиною.
Основні параметри стану розчину — це температура, тиск та концентрація.
Залежно від концентрації розчиненої речовини розчини поділяють на розведені та концентровані.
Розведений розчин містить зовсім малу масу розчиненої речовини порівняно з масою розчинника.
Наприклад, у 100 г води розчинено 5 г хлороводню. Розчин, який містить 36,5 г хлороводню в 100 г води, вважають концентрованим.
Межі між розведеними та концентрованими розчинами умовні. Наприклад, для сульфатної кислоти концентрованим вважається розчин, який містить 96 г Н2SО4, для хлоридної — 37г НС1 у 100 г води
Кількість розчиненої речовини, що міститься в даній кількості розчину або розчинника, називають його концентрацією.
Кількісний склад розчину
Під час роботи з розчинами важливо знати їхній кількісний склад, зокрема масову частку розчиненої речовини. Цю важливу кількісну характеристику завжди зазначають на етикетках хімічних реактивів, харчових продуктів, лікарських засобів у формі розчинів.
Наведіть приклади з позначенням складу розчину.
(Відповіді учнів)
Хочу зазначити, що багато з вас спостережливі і вмієте уважно читати етикетки.
Кількісна характеристика зазначена на етикетках означає, наприклад, масова частка йоду в його спиртовому розчині становить 5 %; масова частка амоніаку в його водному розчині - 10 %; масова частка оцтової кислоти у столовому оцті – 9 %, а масова частка гідроген пероксиду в його водному розчині - 3 % .
5% 5% 10% 9% 3%
а) Пояснення вчителя
Склад розчину кількісно виражається співвідношенням кількості розчиненої речовини й розчинника. Розчин складається з розчиненої речовини та розчинника (для двокомпонентних систем), маса розчину являє собою суму мас розчиненої речовини та розчинника:
m(р-ну) = m (р. р.) + m (р-ка)
З питанням масової частки розчиненої речовини зустрічалися на курсі хімії. Повторимо Відповідь студентів/ конспект
Масова частка розчиненої речовини у розчині позначається - W (дубль-ве)
Масова частка розчиненої речовини - це фізична величина, що дорівнює відношенню маси компонента mр.р. до маси розчину m р-ну і визначається за формулами:
Масова частка — безрозмірна величина. Виражається у частках одиниці або відсотках. Наприклад, масова частка дорівнює 0,06, або 6 %. Так, запис «масова частка кислоти у водному розчині становить 15%», означає, що у 100 г розчину міститься кислоти 15% і 85% води, а за масою 15 г кислоти і 85 г води.
Алгоритм для обчислення масової частки розчиненої речовини
m(р-ну) = m (р. р.) + m (р-ка)
Знання масової частки розчиненої речовини часто використовують для обчислень, пов’язаних із приготуванням розчинів: із чистої речовини та води, розведення розчинів певної концентрації тощо. Але на практиці зручніше вимірювати об’єм розчину, а не його масу. Як ви знаєте, ці величини пов’язані через густину ρ:
З курсу фізики згадаємо формулу густини та основні характеристики.
Густину розчинів зазвичай виражають у грамах на мілілітр (г/мл):
1 мл = 1 см3, 1 л = 1 дм3 = 1000 см3.
Значення густини чисельно дорівнює масі розчину (в грамах), що займає об’єм 1 мл. Густина води дорівнює:
1 г/мл, тобто 1 мл води важить 1 г.
Титр розчину (Т) показує, скільки грамів або міліграмів розчиненої речовини міститься в 1 мл розчину/ Одиниці виміру — г/мл або мг/мл
Розчини класифікують за рядом ознак:
— залежно від природи розчинника розчини поділяють на водні та неводні (спиртові, бензольні тощо);
— залежно від концентрації йонів гідрогену розчини можуть бути кислими, нейтральними та лужними
— залежно від агрегатного стану розчинника та розчиненої речовини розчини поділяють на газоподібні, рідкі та тверді.
Прикладом газоподібних розчинів є повітря. Воно складається з азоту, кисню, оксиду карбону (IV), водяної пари та благородних газів. Молекули цих речовин, незалежно від їхнього походження, поводять себе як молекули газу, тобто повітря є гомогенною системою.
До твердих розчинів належить більшість металевих сплавів. Сталь, наприклад, є кристалічним розчином карбону в залізі.
Основні правила приготування розчинів
Зберігання розчинів.
Виготовлення розчинів потребує точності, акуратності й попереднього проведення правильних математичних розрахунків. Усі ці якості та вміння знадобляться вам не лише під час виконання лабораторних дослідів по приготуванню розчинів, а й у повсякденному житті.
Запам'ятайте! Тривале й неправильне зберігання може призвести до псування розчину аж до повної непридатності - появи пластівців і каламуті, зміни кольору й складу, тощо.
Зберігання пожежо небезпечних реактивів
Пожежо небезпечні реактиви здатні до мимовільного займання, загоряння, вибуху від впливу тепла, електричної іскри, удару, тертя, стиснення, при з'єднанні з водою і т. п. Пожежо небезпечні реактиви необхідно зберігати в окремому приміщенні, подалі від нагрівальних приладів, враховуючи можливість їхнього мимовільного запалення, або вибуху використовуючи спеціальне лабораторне обладнання .
Зберігання токсичних реактивів
Токсичні реактиви при попаданні в організм, на шкіру, або слизові людини, роблять особливо шкідливий вплив, порушуючи діяльність органів, або приводячи до їх загибелі. Токсичні реактиви групи сильнодіючих отруйних речовин зберігаються за зазначеними правилами.
Визначення масової частки розчиненої речовини в розчині
Розв'язування задач
Задача 1
Обчисліть масову частку розчиненої речовини в розчині, який утворюється в результаті змішування 20 г цукру і 180 г води.
Алгоритм для обчислення масової частки розчиненої речовини (Додаток 2)
Дано: Розв'язання
m(цукру)=20 г 1) Визначаємо масу розчину за формулою:
m(Н₂О)=180 г m(р-ну) = m (р. р.) + m (р-ка)
Знайти: m (р. цукру) = 20+180 = 200 (г)
W(цукру)-? 2) Визначаємо масову частку цукру у розчині за формулою:
W(цукру) = 20 : 200 х 100;
W(цукру) = 10%
Відповідь: W (цукру)=10%
Задача 2
Визначити масу кухонної солі в розчині масою 120 г з масовою часткою солі 10%.
Дано: Розв'язання
m(р. солі)=120 г Визначаємо масу розчиненої речовини у
W(солі)=10% розчині:
Знайти: m(р.р.) = m(р-ну) х W(р.р.) : 100%
m(солі) - ? m(солі) = 120 г х 10% : 100%
m(солі) = 12 г
Відповідь: m(солі) = 12 г
Запам'ятайте! Важливо уважно читати етикетки на споживчих товарах. Не сплутайте, наприклад, столовий оцет, масова частка оцтової кислоти в якому не перевищує 9 %, з оцтовою есенцією в якій масова частка оцтової кислоти в ній становить 40 %. Помилкове вживання оцтової есенції замість столового оцту може спричинити важкі хімічні опіки органів травлення.
(Пояснення, демонстрація)
а) Повторення правил техніки безпеки під час проведення хімічного експерименту - приготування розчинів .
Охорона праці під час приготування розчинів кислот, лугів
(Доповідь студента)
(Не можна брати реактиви руками, обережно працювати зі скляним посудом, стежити, щоб приготовлені розчини не потрапили на одяг, шкіру, в очі) (Колективне обговорення)
Для виготовлення розчину з певною масовою часткою розчиненої речовини необхідно:
Щоб приготувати розчин необхідно провести обчислення маси розчиненої речовини та розчинника, потім визначити об’єм розчинника. На терезах зважити масу розчиненої речовини, мірним циліндром відміряти певний об’єм розчинника. Розчинену речовину висипати у хімічний стакан, долити розчин-ник. Для прискорення розчинення суміш перемішати скляною паличкою. Перед виготовленням розчинів тверді речовини зазвичай подрібнюють. За потреби (поясніть, коли вона виникає) готовий розчин фільтрують.
Задача №2. Виготовити 20 г розчину кухонної солі (натрій хлориду) з масовою часткою розчиненої речовини 5%.
План виготовлення розчину
Послідовність роботи |
Обчислення |
|
m(солі) = 20 х 0, 05 = 1 г |
та об’єм розчинника (дистильованої води) |
а) m (р-ка) = m(р-ну) - m (р. р.) m(Н₂О) = 20 – 1 = 19 (г) б) ρ(Н₂О) = 1 г/мл V(Н₂О) = m:ρ = 19 г : 1 г/мл = 19 мл |
солі і висипаємо у хімічний стакан (колбу) місткістю 100 мл |
|
обережно по скляній паличці для перемішування виливаємо її у хімічний стакан з сіллю |
|
|
|
У хімічних лабораторіях навчальних закладів порції твердих речовин зважують на терезах із погрішністю (для навчальних цілей) не більш 0,1-1 г. У хімічних і фармацевтичних лабораторіях використовують високоточні електронні терези. Розчинення здійснюють у чистому посуді, який не взаємодіє з розчином.
ІV. Систематизація та узагальнення знань студентів
Прийом «Перетвори інформацію на знання»
Вибрати правильне твердження.
А Відношення маси розчину до маси розчиненої речовини;
Б Відношення маси розчинника до маси розчину;
В Відношення маси розчиненої речовини до маси розчинника;
Г Відношення маси розчиненої речовини до маси розчину.
А m; Б w; В Mr; Г Ar.
А Грамах; Б Відсотках; В Градусах; Г Літрах;
V. Підведення підсумків заняття
На сьогоднішньому занятті ми розглянули масову частку і масу розчиненої речовини в розчині та ознайомилися з правилами виготовлення розчину.
«Чорна скринька»
Завдання для І групи.
Із історії відомо, що через цю речовину виникали бунти. Астрономи кажуть, що із цією речовиною, пов’язана назва частини нашої Галактики, яка називається “Чумацький шлях». Багато людей платять великі гроші, щоб зануритися у цей розчин. Деяким хворим вводять 0,85% розчин цієї речовини, який називають «фізіологічним». Без неї борщ – не борщ, і каша – не каша. Вона настільки важлива, що з нею пов’язані різні приказки, загадки, прислів’я. Наприклад, у воді росте, у воді кохається, у воду впаде – води злякається (кухонна сіль).
Розрахуйте масову частку солі, якщо для приготування 200 г розчину взяли кухонну сіль масою 15 г.
Розв’язання
т розчиненої речовини * 100%
w (реч)= ----------------------__(у відсотках)___
т розчину
w (реч)=15*100/200=7,5%.
Відповідь. Масова частка солі становить 7,5%.
Завдання для ІІ групи.
Ця речовина безбарвна. Під час першої світової війни виготовляли грілки для зігрівання поранених солдат при транспортуванні за таким рецептом: «Візьміть 1 кг залізних ошурків та 2 ложки цієї речовини». Це її називають сестрою Гримучого газу і дочкою короля Окса. Це про цю речовину співають в пісні, що вона греблю рве (вода).
Для підживлення капусти використовують 3%-ий розчин калій хлориду. Скільки води та солі необхідно для приготування 500 г такого розчину?
Розв’язання
т розчиненої речовини * 100%
w (реч)= ----------------------__(у відсотках)___
т розчину
т розчиненої речовини= w (реч)* т розчину/100
т(солі)=3*500/100=15 г
т(р-ну)=т(реч.)+т(р-ка)
т(води)=т(розчину)-т(розчиненої речовини)
т(води)=500-15=485 г
Відповідь. Для приготування 500 г такого розчину необхідно 15 г калій хлориду та 485 г води.