ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНЯ М.БЕРЕСТЕЧКО
Шкільна бібліотека: інноваційні процеси
( МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ)
Мороз Н.Д., директор школи
ВСТУП
Незамінним джерелом знань і невичерпним джерелом духовного багатства кожної людини є книга. Як не можна уявити собі навчального закладу без книги, так не можна уявити його без зв’язку із бібліотекою. Саме бібліотека навчає читачів орієнтуватися у світі інформації, користуватися її джерелами, знати, де і як можна підібрати необхідну літературу з певної теми.
Бібліотека – це інформаційний центр, складова частина виховної, культурної,освітньої діяльності школи. Тому шкільні бібліотеки завжди знаходяться у тісному контакті з педагогічним та учнівським колективами школи. Ця співпраця допомагає у формуванні в учнів бібліотечної грамотності, культури, вміння працювати з книгою, аналізувати, узагальнювати, робити висновки, виховувати любов і повагу до книги.
У час змін і модернізації до шкільної бібліотеки йде новий користувач із новими цілями і потребами. Змінюються шкільні програми і зростає рівень запитів учнів та вчителів. Комп’ютерні технології проникли в усі сфери людської діяльності. Під впливом процесів глобальної інформатизації відбувається процес створення нової загальноосвітньої школи. Комп’ютеризація бібліотек, користування ресурсами Інтернету значно розширюють доступ до інформаційних ресурсів, дозволять максимально задовольняти інформаційні потреби користувачів у процесі їх навчальної діяльності.
Сучасна шкільна бібліотека – це не тільки зібрання книжкових колекцій, але й величезний світ соціальних комунікацій для учасників навально-виховного процесу, об`єднаннях пошуком знань. Реальне майбутнє – у тих шкільних бібліотеках, які поєднують традиційну культуру спілкування з книгою та нові інформаційні технології.
Концепція розвитку шкільної бібліотеки
ЗОШ І-ІІІ ступеня м.Берестечко
на 2015-2021 роки
Концепція розвитку шкільної бібліотеки на період до 2021 року спрямована на реалізацію Конституції України, Національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року, Національної доктрини розвитку освіти, Концепції національного виховання, освітнього напрямку Державної програми „Освіта. Україна ХХІ століття” і розроблена на основі Законів України „Про освіту”, „Про загальну середню освіту”, Положення про загальноосвітній навчальний заклад, Положення про шкільну бібліотеку.
Головна мета концепції шкільної бібліотеки :
Стратегічними напрямами діяльності шкільної бібліотеки є:
Основним завданням шкільної бібліотеки є формування інформаційної культури учасників навчально-виховного процесу через:
Основні напрями розвитку шкільної бібліотеки:
Концепція шкільної бібліотеки враховує потреби сучасного українського суспільства, умови його інтеграції в європейське і світове співтовариство, соціальне замовлення в період оновлення. У зв’язку з цим в її основу покладено наступні ідеї: гуманізація, врахування традицій української народу, соціалізація, нероздільність роботи шкільної бібліотеки з навчанням і вихованням, формування цілісної і розвиненої особистості, виховання життєтворчості.
Концепція розвитку бібліотеки школи зорієнтована на неперервний розвиток особистості, на формування життєвої компетентності вихованців, що є необхідною умовою інтеграції випускників у соціум.
Головна мета шкільної бібліотеки – надання допомоги учням і педагогам у забезпеченні їхніх інформаційних потреб. Успішна реалізація цієї мети можлива лише за умови грамотного планування всієї діяльності бібліотеки.
При реалізації загальноосвітньої функції бібліотека буде використовувати різноманітні ресурси, форми та методи бібліотечно-інформаційної діяльності:
- формувати універсальний, з врахуванням завдань школи, профілю бібліотеки, запитів та інтересів користувачів, бібліотечний фонд;
- допомагати користувачам бібліотеки виробляти навички самостійно добувати знання, що передбачає постійне, скрупульозне, поступове, уміле, професійне формування в учнів умінь та навичок працювати з книгами, іншими документами бібліотеки, робити з них виписки, а з часом – писати анотації, створювати огляди ряду документів за відповідною тематикою, висловлювати і аргументувати свою точку зору на книги, явища, події;
- прищеплювати навички систематичного читання та засвоєння не тільки програмного матеріалу, а й документів, що за змістом та за складністю виходять за рамки шкільної програми, виробляти потребув постійному підвищенні загальноосвітнього рівня;
- навчати користувача - учня орієнтуватись у величезному потоці друкованої та іншої інформаційної продукції;
- загальноосвітня функція направлена і на таку категорію користувачів, як вчителі, вихователі, батьки, інші громадяни, які відповідно до своєї професійної діяльності зв’язані з гімназією, іншими навчально-виховними закладами та управління ними тощо.
Загальноосвітня функція тісно пов’язана з виховною. Необхідно зазначити, що не можна провести чіткої межі, чіткої грані між тією чи іншою соціальною функцією шкільної бібліотеки. Виховна функція націлює педагогів, вихователів, бібліотекаря, батьків, громадськість на реалізаціюряду першочергових завдань. Серед них:
Інформаційна функція бібліотеки багатогранна. Серед окремих її аспектів:
Економічна функція шкільної бібліотеки багатопланова і охоплює всі грані бібліотечної і педагогічної діяльності:
Реалізація завдань шкільної книгозбірні здійснюється через цільові проекти одним з яких є управлінський імідж - проект: « Наша чудова шкільна книгозбірня».
Управлінський імідж-проект «Наша чудова шкільна книгозбірня »
Актуальність проекту:
У сучасному суспільстві на даному етапі його розвитку кардинально змінилися вимоги до якості, змісту сучасної освіти, яка зараз знаходиться процесі пошуку нових альтернатив, нових моделей навчання і виховання. Процеси, які сьогодні відбуваються в бібліотечному середовищі, повинні бути адаптовані до інтересів читацької аудиторії освітнього простору. Перед усіма типами бібліотек, в тому числі і перед шкільними бібліотеками , стоїть завдання створення сучасного образу бібліотеки: доступної, необхідної, комфортної. Конкурентноздатною шкільною бібліотекою може бути та, яка не тільки має яскраво виражену індивідуальність, неповторне обличчя, а й здатна до створення власного позитивного іміджу. Тому проблема сучасної шкільної бібліотеки – це пошук, розробка та застосування управлінських пізнавальних та художніх засобів створення позитивного образу шкільної бібліотеки, відображення в цьому образі змісту та завдань, особливосте її діяльності. Потрібно взяти до уваги, що формування іміджу, підвищення престижу шкільної бібліотеки - процес безперервний. Тому шкільній бібліотеці необхідно удосконалювати свій образ, гарантуючи теперішнім і майбутнім користувачам належну якість послуг та продукції, професіоналізм персоналу. Імідж бібліотеки ЗОШ І-ІІІ ст. м. Берестечко відображається у дзеркалі думки навчального закладу та професійного бібліотечного середовища. Образ, який створює шкільна бібліотека, з однієї сторони, допомагає просуванню інформаційних ресурсів та послуг, а, з іншої, - стимулює її подальший розвиток.
Термін реалізації проекту : постійно діючий.
Учасники проекту: вчителі, учні, батьки, громадськість, випускники школи.
Ідея інноваційного проекту:
1). Створення оптимальних умов для максимального забезпечення розвитку та саморозвитку дітей через діяльність шкільної книгозбірні.
2). Формування толерантної, соціально-адаптованної особистості, що володіє стійкою мотивацією до пізнання і творчості.
Мета проекту :
- формування позитивного іміджу шкільної бібліотеки ЗОШ І-ІІІ ступеня м. Берестечко, забезпечення стійкого положення школи на ринку освітніх послуг;
- створення організаційно-методичних умов для освоєння і застосування сучасних вимог до змісту і організації діяльності шкільної бібліотеки, спрямованих на створення бібліотеки як інформаційного, культурного та освітнього центру школи;
- створення на основі існуючої шкільної бібліотеки сучасного інформаційного, культурного та освітнього центру;
- підвищення ефективності інформаційного забезпечення урочної і позаурочної діяльності учасників навчально-виховного процессу;
- створення позитивного іміджу шкільної бібліотеки, який сприятиме її конкурентоздатності серед бібліотек освітніх закладів освітнього округу та району.
Завдання проекту:
Методи реалізації проекту:
Науково-методичне та дидактичне забезпечення освітньо-виховного процесу шкільною книгозбірнею:
Етапи діяльності за імідж – проектом
« Наша чудова шкільна книгозбірня»
І етап: підготовчий (січень 2019 – лютий 2019)
Заходи:
Першим етапом було створення організаційного комітету на базі загальноосвітньої школи І – ІІІ ступеня м.Берестечко до складу якого ввійшли учні та вчителі, випускники школи та представники громадськості. Члени оргкомітету організували вивчення відповідної літератури по формуванню іміджу шкільної бібліотеки; ознайомлення з роботою шкільної бібліотеки. На основі здобутих знань створили колективний проект « Наша чудова шкільна книгозбірня».
II етап: виготовлення проектної документації.
Термін здійснення: березень 2019 року.
Заходи:
Результат здійснення етапу:
ІІІ етап: практичної реалізації проекту( основний етап)
Термін здійснення: квітень - вересень 2019 року.
На основному етапі роботи за проектом у ході проведення практичних робіт у шкільній книгозбірні забезпечується реальний внесок учасників проекту в благоустрій шкільної бібліотеки та формування її позитивного іміджу.
Заходи:
На даному етапі реалізації проекту планується організувати низку заходів. Провести анкетування та аналіз результатів соціологічного опитування всіх учасників навчально-виховного процесу.
Забезпечити участь школярів, вчителів, батьків у проектуванні ландшафту пришкільного ділянки: розподіл пришкільної ділянки по класах, створення власних дизайнерських проектів клумб.
Організувати спільну роботу учнів і вчителів з формування позитивного іміджу шкільної бібліотеки.
ІV етап: заключний етап (презентація й оцінювання результативності проекту)
Термін здійснення: жовтень 2019 року.
Заходи:
Механізм оцінки результатів: створюється експертна комісія з представників адміністрації школи, представників шкільної республіки «Берест» та батьківської громадськості, яка буде контролювати реалізацію і якість виконуваної роботи на кожному етапі проекту.
Підведення підсумків реалізації проекту. Висвітлення ходу проекту у шкільній газеті «Бересток» та на сайті школи. Проведення засідання учасників проекту з метою оцінки результатів. Проект « Наша чудова шкільна книгозбірня» є ефективним засобом формування активної позиції школярів та їх культури.
Очікувані результати від реалізації проекту «Наша чудова шкільна книгозбірня » можна розглядати і як соціальний ефект: підвищення загальної культури учнів, створення естетично привабливого вигляду шкільної бібліотеки.
Короткострокові результати:
1. Озеленення та благоустрій пришкільної ділянки: розбивка клумб, оновлення насаджень чагарників, дерев і т. д. Підтримка чистоти і порядку на шкільній території.
2. Знайомство учнів з основами квітництва, ландшафтного дизайну, оволодіння агротехнічними прийомами вирощування рослин.
Довгострокові результати:
1. Поява в учасників проекту навичок практичної природоохоронної роботи;
2. Якісне поліпшення екологічного стану та естетичного вигляду пришкільній території;
3. Підвищення рівня екологічної та загальної культури населення району;
4. Формування особистісних якостей в учнів: цілеспрямованості, працьовитості та ін.
Соціальний ефект проекту «Наша чудова шкільна книгозбірня» у довгостроковій перспективі виразиться в тому, що підвищиться загальна культура учнів та їх батьків, а також жителів міста Берестечка.
Кількісні показники:
1. Збільшиться кількість співробітників школи, учнів та їх батьків, залучених у практичну діяльність з вирішення проблем формування іміджу шкільної бібліотеки, благоустрою території школи;
2. Збільшиться кількість учнів, вчителів, батьків, які візьмуть участь в організації та проведенні масових літературних заходів;
3. Розшириться асортименту послуг шкільної бібліотеки.
Якісними показниками проекту мають стати:
1. Приміщення шкільної бібліотеки стане привабливішим;
2. В результаті підвищення ролі освітнього середовища шкільної книгозбірні будуть зміцнені міжпредметні зв'язки;
3. Реалізується новий підхід до іміджу шкільної бібліотеки, її естетичному оформленню;
4. Відбудеться підвищення читацької активності у школярів та мешканців нашого міста.
Перспектива розвитку проекту «Наша чудова шкільна книгозбірня»
У перспективі розвитку проекту має відбутися якісна зміна структури шкільної книгозбірні. Формування позитивного іміджу шкільної бібліотеки, що зробить її більш привабливою, сприятиме створенню позитивного іміджу школи. Проекти (реалізовані і заплановані у перспективі) вирішать проблему зайнятості підлітків у літній період і вільний від навчального процесу час, будуть сприяти їх соціальній адаптації. Перспективою розвитку проекту ми бачимо також у долучені інших шкіл до формування іміджу шкільних бібліотек навчальних закладів Берестечківського освітнього округу силами учасників навчально-виховного процесу.
Розвивати цю перспективу ми будемо за двома напрямками:
1. Інформування шкіл Берестечківського освітнього округу про роботу відповідно до проекту із закликом підтримувати його.
2. Власні дослідження щодо формування позитивного іміджу шкільної бібліотеки.
Моніторинг успішності реалізації проекту.
• дослідження рівня формування читацької компетентності учасників проекту .
Про створення позитивного іміджу шкільної бібліотеки у
ЗОШ І-ІІІ ступеня м.Берестечко ( власний досвід)
Створення позитивного іміджу шкільної бібліотеки загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня м.Берестечко здійснюється за такими напрямками:
· зовнішній ( Берестечківський освітній округ та район);
· внутрішній (школа);
· формування суспільної думки в громаді міста Берестечка .
В основних груп користувачів (педагогів, учнів) сформувався свій образ бібліотеки, котрий можна визначити як суму емоцій, вражень, відчуттів, згадок, висновків, так чи інакше пов’язаних з бібліотекою. Багато в чому він залежить від:
- культури обслуговування, рівня кваліфікації бібліотекаря;
- організації вільного доступу до джерел інформації;
- надання повної інформації про ресурси та послуги бібліотеки.
На нашу думку, позитивний вплив на формування іміджу шкільної бібліотеки мають різноманітні форми подачі інформації різним групам користувачів. Для педагогів підтримка позитивного іміджу супроводжується повнотою наданих інформаційних послуг. Ріст та стійкість значимості іміджу шкільної бібліотеки для цієї категорії читачів залежить від якості послуг і від того, наскільки вони відповідають вимогам користувачів. Читачі-учні більш емоційні, й іміджевий образ бібліотеки для них багато в чому пов’язаний з культурою обслуговування, тобто з особистим спілкуванням. Учні очікують від бібліотекаря більше уваги, ввічливості, здібності спокійно, терпеливо і детально відповідати на поставлені питання. Одним із дієвих способів з’ясувати, що представляє собою бібліотека, який її образ, є анкетування. Тому бібліотекар школи разом із шкільним психологом постійно проводять соціологічні вивчення думки користувачів. Прикладом може слугувати анкетне опитування "Якість бібліотечного обслуговування очима читачів". Це дослідження показало важливість не тільки надання якісної інформації (поповнення книжкового фонду новими виданнями, електронні носіі та інше), але й рівня професіоналізму, компетентності, культури обслуговування, тобто здійснення особистого контакту: бібліотекар - читач. Отже, потрібно враховувати, що кожний фахівець є представником школи , який перебуває у постійному контакті з читачами. Працівник шкільної бібліотеки повинен мати тверде усвідомлення причетності до реалізації завдань бібліотеки, адже саме він поширює всебічну інформацію про її діяльність, ресурси, сервісні послуги і т.і. Імідж бібліотекаря є потужною складовою іміджу установи в цілому, що безпосередньо пов’язано з ефективністю її функціонування.
Сьогодні для створення позитивного іміджу бібліотеки активно використовуються ІКТ-технології, адже грамотно складені рекламні тексти та програми можуть докорінно змінити думку читацької аудиторії. Слід велику увагу звертати на поширення позитивної інформації про діяльність шкільної бібліотеки за допомогою буклетів, пам’яток, виступів на ММО, методичній раді школи. Для досягнення бажаного образу надійної, солідної, ділової і професійної установи варто піклуватися про створення фірмового стилю . З цією проблемою шкільна бібліотека стикнулись не так давно і вже почали створювати власний фірмовий стиль (фірмовий знак, логотип), який простежується в усьому – в назві бібліотеки, в емблемі або символі, у виданнях. Велике значення для підвищення іміджу шкільної книгозбірні в очах користувачів, особливо у учнів, набуває демонстрація презентації про роботу шкільної бібліотеки під час "Місячника шкільної бібліотеки".
Інформаційні технології та сучасні засоби комунікації зробили свій внесок у існування бібліотеки двадцять першого сторіччя. Література залишається важливою і значущою частиною нашого життя. Книги відкривають перед читачем світ таємних мандрівок, небезпечних пригод, інтриг та історичних подій. Ми стаємо свідками подій минулого і передбачень майбутнього. Фантасти дозволяють нам уявити подорожі на космічних кораблях та слідкувати за мандрівками усередину Землі. Всі ці історії зосереджені у книжках, а книги - зібрані в бібліотеках. Незважаючи на те, що сьогодні новий етап розвитку отримали всі сфери людської діяльності завдяки інноваційним технологіям, бібліотечні послуги були і залишаються актуальними.
Бібліотека була і є інформаційною системою навчального закладу як його структурний підрозділ. Проте сьогодні бібліотека, у сприйнятті її нинішнього статусу, не може повною мірою виконувати покладені на неї функції, а відтак має стрімко розвиватися, щоб іти попереду тих інноваційних процесів, які характеризують модернізацію освіти.
Невід’ємною частиною загальної освіти кожного учня стає інформаційна культура, яка набуває актуальності в умовах інформаційного суспільства. Шкільна бібліотека в має відігравати важливу роль у вихованні майбутніх освічених членів інформаційного суспільства . Часто шкільна бібліотека стає чи не єдиним осередком, що забезпечує юних читачів безкоштовним та оперативним доступом до інформаційних ресурсів.
Бібліотека в інформаційно-комунікаційних процесах створення загальноосвітнього середовища має посідати вагоме місце, охоплюючи інформаційні ресурси закладу на традиційних, паперових, і нових, електронних, носіях, комунікації та бібліотечні технології.
В останні роки активізувалось співробітництво шкільної бібліотеки в професійному середовищі. Плідно розвиває вона відносини з іншими бібліотеками міста Берестечка, навколишніх сіл і звичайно шкільними бібліотеками Берестечківського освітнього округу. Бібліотекар школи бере активну участь у семінарах, конференціях, роботі круглих столів міського та регіонального рівнів. Виступи шкільного бібліотекаря завжди є яскравим прикладом формування позитивного іміджу книгозбірні серед бібліотечної спільноти.
Велике значення для реклами та формування позитивного іміджу шкільної бібліотеки відіграє веб-сайт школи. Саме він є важливим інструментом інформування користувачів про досягнення, структуру бібліотеки, її ресурси, послуги, допомагає знайти інформацію про заходи, котрі уже відбулися в книгозбірні або відбудуться найближчим часом. Отже, веб-сайт школи дає можливість користувачам отримати першу уяву про стиль роботи та імідж шкільної бібліотеки.
З року в рік робота бібліотеки висвітлюється в засобах масової інформації – це певна реклама власної діяльності .
Особливе місце у формуванні позитивного іміджу шкільної бібліотеки займає культурно-просвітницька діяльність. В основному, вона реалізується через проведення масових заходів. Тематичні виставки, відкриті перегляди, бібліографічні огляди - це візитна картка нашої бібліотеки. Саме переглянувши виставку, як традиційну, так і віртуальну, читач отримує уявлення про фонд бібліотеки, стиль роботи, творчі здібності працівників. Масові заходи сприяють тому, що до шкільної книгозбірні користувачі звертаються не лише як до джерела інформації, а й як до середовища культурного збагачення, центра неформального спілкування, місця відпочинку, проведення дозвілля.
У літературній вітальні бібліотеки успішно діє Клуб юних літераторів ( міні - проект « Шкільна газета » ). В інтер’єр літературної вітальні органічно вписуються малюнки школярів. Відкриття кожної дитячої виставки супроводжується презентацією із висвітленням у ЗМІ; бібліотека в таких випадках виступає в ролі мецената, надаючи можливість талановитим учням продемонструвати свою творчість.
Імідж шкільної бібліотеки, як і будь-якої іншої організації, ніколи не залишається постійним впродовж усього періоду діяльності та розвитку. Кожна шкільна бібліотека повинна час від часу переглядати свій імідж і корегувати його. На сьогоднішній день найважливішого значення набуває демонстрація інформаційних можливостей ресурсної бази бібліотеки. Реклама електронного каталогу, банків даних повнотекстової інформації, можливостей використання Інтернету, сервісних послуг, сканування, копіювання документів тощо підвищує рейтинг бібліотеки.
Шкільна бібліотека – це особливе середовище, і бібліотекар - Подолець Вікторія Ігорівна у своїй професійній діяльності виступає посередником між читачем і послугами, які надає бібліотека. Із професійно вагомих якостей бібліотекаря читачі особливо цінять готовність прийти на допомогу, професійну компетентність, відповідальність, тактовність. Бути доброзичливим, комунікабельним, професійно-компетентним – ці фактори впливають на ріст престижу та покращення іміджу бібліотеки в цілому та на формування якісного бібліотечного середовища зокрема.
Не залишається поза увагою робота шкільної бібліотеки з батьками учнів. Двері бібліотеки завжди відкриті для батьків учнів: для них оформлено тематичну поличку «Для Вас, батьки!». Основним напрямком роботи з батьками юних читачів є вивчення ролі сім’ї у читанні дитини. Проводяться індивідуальні бесіди з батьками про життя дітей, їх ставлення до книг та підручників. Батьки повинні знати захоплення своїх дітей, їх інтереси, допомагати їм у роботі з книгою, подавати особистий взірець високої культури в цілому і читанні зокрема. Спілкуючись з батьками на батьківських зборах, шкільний бібліотекар надає консультації по керівництву дитячим читанням, пропонуються батькам анкети . Анкета для батьків дає можливість: відшукати закономірності між інформаційною культурою учня - читача і його сім’єю; урізноманітнює та покращує ефективність роботи з батьками; надає можливість досягти конструктивних рішень у формуванні читацької культури та читацьких інтересів. Робота шкільного бібліотекаря з батьками ведеться постійно і систематично. Згадані фактори в цілому направлені на створення позитивного образу бібліотеки та формують імідж красивої, оригінальної, змістовної, багатої інформаційними ресурсами установи - Палацу Книги, Палацу Знання. Імідж шкільної бібліотеки - це її образ в очах читачів, людей, громадськості і для того, аби від був позитивним потрібно усім разом гарно працювати, робити книгозбірню затишною, теплою саме у душевному плані. Потрібно більше спілкуватися з читачами, допомагати в усьому, дізнаватися про їх побажання, дбати про власний позитивний імідж, тому, що тільки люди з позитивним іміджем можуть щось змінити в світі, у тому числі й бібліотечному.
ВИСНОВКИ
Імідж бібліотеки, як і людини або установи формується постійно впродовж всього періоду її діяльності та розвитку. Імідж шкільної бібліотеки - це її образ в очах користувачів, який відображає не тільки обличчя бібліотеки як живого організму, а й її душу та серце. Тобто, включає форму і зміст діяльності бібліотеки як соціальної системи суспільства. Cучасній шкільній бібліотеці бібліотеці потрібно виявляти активність, впливати на зовнішнє середовище. Час і обставини змушують фахівців постійно думати про імідж та зміцнення набутого авторитету бібліотеки школи.
Сьогодні, коли бібліотеки активно почали створювати інтернет-сайти, веб-сторінки, освоювати простір всесвітньої мережі, іміджу шкільної бібліотеки потрібно приділяти особливе значення. Якщо шкільна книгозбірня хоче бути сучасною, орієнтованою на користувача, вона повинна звернути увагу на соціальні медіа і роботу в них. Під час розвитку новітніх технологій та надмірну зайнятість саме соцмережі дають змогу заповнити порожнечу самотності і надати простір для спілкування з друзями, знайомими, колегами. Зниження в суспільстві інтересу до науки, змушує шкільну бібліотеку шукати самостійні шляхи поширення, популяризації наукових і технологічних знань.
Чи залишиться бібліотека тихим місцем, де не відбувається ніяких подій, чи модернізується, усвідомивши свою потрібність, - залежить від професіоналізму та креативності її працівників!!!