Методичні рекомендації до виконання лабораторних і практичних робіт збіології 6 клас

Про матеріал
Розробки допоможуть учням у вконанні лабораторних та практичних робіт з біології, є алгоритм виконання, малюнки, додатки та ін.
Перегляд файлу

МЕТОДИЧНІ  РЕКОМЕНДАЦІЇ

ДО ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНИХ ТА ПРАКТИЧНИХ РОБІТ З БІОЛОГІЇ

У 6 КЛАСІ

(за новою програмою)

Алгоритм виконання лабораторних і практичних робіт

І. Проведення інструктажу з безпеки життєдіяльності та правил використання лабораторного приладдя.

ІІ. Виконання лабораторної чи практичної роботи.

  1. Уважно ознайомитися з темою та метою роботи, вислухати вказівки вчителя; використовуючи даний посібник оформити роботу в зошиті.

ІІІ. Оформлення результатів.

  1. Спосіб оформлення результатів залежить від змісту роботи (заповнення таблиці; використання гербарію, колекції, ілюстрацій; опис досліджуваного об’єкта; виконання малюнку та ін.)
  2. Малюнок повинен бути чітким, розміром не менше, ніж на ¼ сторінки, виконаний простим олівцем (при необхідності розфарбованим).
  3. Малюнок розміщуйте справа аркуша, підпис робіть ручкою зліва, або малюнок посередині, а підпис знизу; під малюнком підпишіть назву, наприклад, Мал. 1. «Рослинна клітина».

IV. Висновок.

  1. Висновок – це результат проведеної роботи, який містить завдання тестового характеру, відкрите питання, заповнення таблиці, біологічний диктант, опис спостереження чи висловлювання особистої думки.

Успіхів у виконанні лабораторного практикуму!

 

Правила безпеки

під час виконання лабораторних і практичних робіт

 

 

  1. Перед виконанням лабораторної або практичної роботи підготуйте своє робоче місце. Нічого зайвого на робочому столі не повинно бути.
  2. Уважно вислухайте завдання та пояснення вчителя.
  3. Використовуйте робочі інструменти за призначенням.
  4. Обережно поводьтеся зі скляним посудом та мікроскопом.
  5. Кожну роботу виконуйте за інструкцією, вказаною в даному посібнику.
  6. Категорично забороняється вживати їжу та напої під час виконання лабораторних та практичних робіт.
  7. У разі виникнення пожежі чи загоряння негайно вимкніть електромережу,  вийдіть з приміщення та повідомляйте пожежну охорону.
  8. У разі отримання травми, негайно зверніться до вчителя.
  9. Наприкінці роботи приведіть до ладу робоче місце, здайте посібник, матеріали та обладнання вчителю.
  10. Після закінчення лабораторної чи практичної роботи ретельно вимийте руки з милом.

 

 

Будьте обережними та уважними!

 

Лабораторне дослідження №11

Тема: «Будова зелених нитчастих водоростей»

Мета: ознайомитись з особливостями будови й життєдіяльності нитчастих водоростей; формувати вміння та навички спостерігати та описувати об'єкт дослідження.

Матеріали та обладнання: мікроскоп, постійний мікропрепарат зеленої нитчастої водорості, підручник.

Хід роботи

1. Підготуйте мікроскоп до роботи.

2. Встановіть постійний мікропрепарат нитчастої водорості на предметний столик, розгляньте при великому та малому збільшенні.

3. Розгляньте об’єкт та знайдіть частини: оболонку, цитоплазму, ядро, вакуолю, хлоропласт, пиреноїд.

3. Використовуючи свої спостереження зробіть малюнок, підпишіть знайдені частини.            

 

                                                                                1                 2

C:\Users\admin\Desktop\02030101.gif

                                                                            6       5        4     3

Мал. 1. «Будова нитчастої водорості»

Опис. Улотрикс – це багатоклітинна нитчаста прісноводна водорість, яка складається з клітин, розташованих в один ряд  у вигляді довгої нитки (до 10 см.) Створює у водоймах яскраво-зелене обростання. Клітини короткі, однакові, циліндричної форми. Мають один хлоропласт з одним або кількома пиреноїдами, одне ядро та товсту оболонку.

Висновок.

1) Поясніть, що таке «цвітіння» води.

2) Заповніть таблицю «Процеси життєдіяльності водоростей»

Живлення

Дихання

Виділення

Ріст і розвиток

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лабораторне дослідження №12

Тема: «Будова моху»

Мета: ознайомитись із особливостями будови й різноманітністю мохоподібних; формувати вміння та навички спостерігати та описувати пристосування мохів до середи мешкання.

Матеріали та обладнання: мікроскоп, лупа, препарати, гербарні зразки, підручник.

Хід роботи

Бесіда. Про що нам хотілося б дізнатися? Чим характеризуються мохоподібні? Що таке ризоїди? Чим утворено статеве покоління мохів? Чим утворено безстатеве покоління мохів?

Опис. Мохи – це вищі спорові рослини, які не мають коріння та не здатні ефективно регулювати вміст води в тілі, тому більшість видів здатні висихати та швидко відновлювати свою життєздатність при зволоженні. Слань (тіло) мохів – це пластинка з ризоїдами, за допомогою яких вона кріпиться до грунту чи каміння.

Статеве покоління формує полові органи, в яких утворюються статеві (чоловічі та жіночі) клітини.

Безстатеве покоління формує спори, за допомогою яких здійснюється безстатеве розмноження.

1. Розгляньте гербарні зразки запропонованих видів мохів. Знайдіть листостеблові та шарові види.

2. Розгляньте за допомогою лупи пагони та спорогін мохів. Знайдіть ніжку, коробочку з крижкою. Позначте частини відповідними цифрами.

C:\Users\admin\Desktop\slide_5.jpg

Мал. 1. «Будова моху зозулін льон»

  1.   Підготуйте до роботи мікроскоп. Розгляньте препарат спорогну, знайдіть його частини:  ніжку, кришечку, урночку, шийку та кільце.
  2.   Зробіть малюнок, підпишіть частини спорогону.

C:\Users\admin\Desktop\ris._4_51.jpg

Мал. 2. «Будова спорогону мохів»

5. Розгляньте за допомогою лупи мох сфагнум, ознайомтесь з його будовою.

Опис. Стебло сфагнума досягає 50 см у висоту, дуже розгалужений. Ризоїди відсутні. Ріст верхівковий, дуже повільний, нижня частина поступово відмирає. Запліднення відбувається за допомогою води.

Висновок.

1) Опишіть особливості життєдіяльності мохів

   2) Виберіть правильну відповідь

    Зозуілін льон у відмінності від сфагнума

а) швидко всмоктує воду;

б) не має ризоїдів;

в) розмножується спорами;

г) не має листя.

 

 

 

Лабораторне дослідження №13

Тема: «Будова папоротей»

Мета: ознайомитись з особливостями зовнішньої будови папороті; виявити риси приналежності до вищих рослин; формувати вміння та навички спостерігати та описувати пристосованість об’єкту до середовища існування; працювати із збільшувальними приладами.

Матеріали та обладнання: мікроскоп, лупа, постійні мікропрепарати, гербарні зразки рослин, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте запропоновані гербарні зразки папороті щитника чоловічого. Знайдіть кореневище, прикореневі розетки з листям.

2. Розгляньте лист, зверніть увагу на особливості його будови. Знайдіть на нижній стороні листа соруси, розгляньте за допомогою лупи. Порівняйте побачене з малюнком 175 у підручнику (стор. 182)

Опис. Папороті – це вищі спорові рослини. Мешкають у місцях з вологим кліматом. Мають добре розвинений спорофіт, який утворює товсте підземне кореневище. Листя великі, прості, перисті. На нижній стороні мають округлі соруси – спорагнії, прикриті індузієм з яких розвивається гаметофіт – проросток.

3. Підготуйте до роботи мікроскоп. Розгляньте мікропрепарат сорусу в розрізі. Знайдіть спори.

4. Зробіть малюнок з підписами.

 

C:\Users\admin\Desktop\a73_1.png

Мал. 1. «Зовнішня будова папороті щитника чоловічого»

5. Розгляньте уважно малюнок, підпишіть органи листа папороті,позначені цифрами.

 

C:\Users\admin\Desktop\hello_html_30c7d923.png

Мал. 2. «Внутрішня будова листа з сорусами»

Висновок.

1) Які особливості будови стебла у папороті?

2) Чим пояснюється той факт, що молоде листя папороті закручено равликом?

3) В тропічних лісах яких країн папороті нагадують пальмові дерева, їх ваї досягають 10 м в довжину?

4) Заповніть таблицю «Значення папоротеподібних»

В природі

В житті людини

 

 

 

 

   

Лабораторне дослідження №14

 

Тема: «Будова голонасінних»

Мета:  ознайомитись з характерними рисами голонасінних рослин на прикладі сосни звичайної та ялини звичайної; формувати вміння та навички характеризувати загальні ознаки будови голонасінних; навчитись розпізнавати голонасінні за гербарними зразками.

Матеріали та обладнання: мікроскоп, постійний мікропрепарат поперечного зрізу хвої сосни, лупа, гербарні зразки представників голонасінних рослин, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте запропоновані гербарні зразки представників голонасінних рослин – сосни звичайної та ялини звичайної. Зверніть увагу на хвоїнки: визначте їх форму, довжину, колір, розташування на гілці.

Опис. Листя хвойних щільні, жорсткі, шкірясті, покриті товстим шаром кутикули. Продихи розташовані рядами в особливих поглибленнях. В середині листя в хлорофіловій тканині знаходяться смоляні ходи.

2. За результатами спостережень заповніть таблицю «Порівняння ознак сосни звичайної та ялини звичайної»

Назва рослини

хвоя

довжина

колір

розташування на гілці

Сосна

 

 

 

Ялина

 

тем

 

3. Підготуйте мікроскоп до роботи. Розгляньте постійний мікропрепарат поперечного зрізу хвої сосни звичайної. Зверніть увагу на зовнішній восковий шар, шкірку, хлорофілоносну тканину, судинно-волокнистий пучок, продихи, смоляні ходи.

4. Зробіть малюнок, підпишіть частини хвої.

C:\Users\admin\Desktop\image001.png

Мал. 1. «Внутрішня будова хвої сосни»

Висновок.

1) Поясніть особливості життєдіяльності хвойних рослин.

2) Що з нижчезазначеного НЕ є характерною ознакою хвойних?

а) утворення насіння;          б) утворення живиці;

в) справжні сосуди, які забезпечують швидке випаровування води;

г) формування чоловічих та жіночих шишок.

 

 

Практична робота №3

Тема: «Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин»

Мета: на природніх рослинних (гербарних) зразках провести аналіз будови тіла основного фотосинтезуючого покоління мохів, папоротей та квіткової рослини; встановити подібні та відмінні ознаки цих рослин.

Матеріали та обладнання: зразки представників мохів, папоротей та покритонасінних рослин, гербарні екземпляри, лупа, таблиці, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте уважно запропоновані рослини, за потребою використайте лупу.

2. Визначте, які частини тіла представлені у досліджуваних зразках моху, папороті та квіткової рослини.

3. Визначте, які органи розмноження (спорангії чи квітки) представлені на рослинах.

4. Із запропонованих ознак виберіть ті, які характерні споровим чи насінним рослинам (відмітьте  знаком + відповідні риси). Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика спорових та насінних рослин»

Ознаки для порівняння

Спорові рослини

Насінні рослини

1. Утворення спор

 

 

2. Утворення багатоклітинного насіння з запасом поживних речовин

 

 

3. В життєвому циклі може переважати як гаметофіт, так і спорофіт

 

 

4. Незалежність статевого процесу  та запліднення від крапельно-рідкої води

 

 

5. Тісний взаємозв’язок статевого процесу та запліднення з крапельно-рідкою водою

 

 

6. Розвиток жіночих статевих клітин в особливих утвореннях – насінних зачатках

 

 

7. Значна редукція гаметофіта та переважна дія спорофіта в життєвому циклі

 

 

8. Способи розмноження

а) статевий

б) безстатевий

в) вегетативний

 

 

 

Висновок.

1) Опишіть роль вищих рослин в природі.

 

 

 

 

Практична робота №4

Тема: «Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах»

Мета: ознайомитись з деякими видами кімнатних рослин, особливостями догляду за ними; навчитися розпізнавати кімнатні рослини та характеризувати їх, відображаючи пристосованість до місць зростання в природних умовах; формувати вміння і навички спостерігати і описувати ознаки та процеси життєдіяльності об’єктів дослідження.

Матеріали та обладнання: живі кімнатні квіти, гербарні зразки, лупа, таблиці, визначники кімнатних рослин.

 

Хід роботи

Довідковий матеріал. Для того, щоб кімнатна рослина виглядала приємно, добре росла та цвіла, треба ретельно доглядати за нею: вчасно поливати, мити листя, підживлювати, пересаджувати. Для правильного догляду треба знати біологію рослини та перш за все її походження. Наприклад, якщо кактуси взимку поливати, то вони влітку не будуть цвісти. Є рослини, які в природніх умовах ростуть у вологих місцях (монстера) чи у болотистих (циперус), тому і в кімнатних умовах вони потребують відповідних водних режимів.

   Доглядаючи за кімнатними квітами, насамперед, орієнтуйся на сезон. Адже кожна операція з догляду за квітами має відбуватися з різною періодичністю і в найбільш відповідний для цього час.

   Навесні рослини пробуджуються після зимового "відпочинку", дають нові паростки, багато які починають цвісти і тому вимагають більше поливу. Влітку рясний полив потрібен у жаркий і посушливий період. Восени вологість збільшується, зростання рослин сповільнюється, і тому потреба в поливі зменшується. А взимку полив зводиться до мінімуму. З весни до осені рослини треба не тільки поливати, а й підживлювати добривами.

1. Розгляньте запропоновані живі кімнатні рослини, ознайомтесь з особливостями їх зовнішнього вигляду (вид стебла, форма листя, жилкування та листорозміщення, квітки).

2. За допомогою літератури (визначника), знайдіть назву та короткий опис цих рослин та походження, з’ясуйте до якої родини належать досліджувані рослини.

3. На основі спостережень, заповніть таблицю «Кімнатні рослини»

Назва кімнатної рослини

Родина

Походження

Короткий опис

Алое

 

 

 

Амариліс

 

 

 

Бегонія

 

 

 

Драцена

 

 

 

Монстера

 

 

 

Опунція

 

 

 

Сансев’єра

 

 

 

Традесканція

 

 

 

Хлорофітум

 

 

 

Циперус

 

 

 

Висновок.

1) Які види кімнатних рослин ви вирощуєте вдома?

2) Опишіть свою улюблену кімнатну квітку.

 

 

 

Лабораторне дослідження №15

Тема: «Будова шапинкових грибів»

Мета: вивчити особливості будови вищих грибів; навчитись розпізнавати гриби за будовою нижньої сторони шляпки;  розвивати вміння порівнювати та знаходити риси схожості та відмінності між грибами та рослинами, між грибами та тваринами.

Матеріали та обладнання: муляжі шапинкових грибів, ілюстрації, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте плодове тіло шапинкового гриба. Знайдіть ніжку та шляпку. Зверніть увагу на будову нижньої частини шляпки, знайдіть пластинки або трубочки, на яких визрівають спори.

2. Зробіть схематичний малюнок з підписами.

C:\Users\admin\Desktop\1_html_232f2e9e.png

Мал. 1. «Будова шапинкового гриба»

3. За результатами набутих знань та спостережень заповніть таблицю «Порівняльна характеристика грибів з рослинами та тваринами»

Ознаки схожості з рослинами

Ознаки схожості з тваринами

Індивідуальні ознаки

 

 

 

 

 

Висновок.

1) Вставте пропущені слова.

    Шляпка та _________ – частини _________ тіла шапинкового гриба. Плодове тіло складається з _________. За будовою шляпки відрізняють _________ та _________ гриби. За способом харчування гриби є _________. Гриби не мають ________, тому не здатні _________.

 

 

 

 

 

Лабораторне дослідження №16

Тема: «Будова цвілевих грибів (за допомогою оптичного мікроскопа)»

Мета: вивчити особливості будови міцелію та спороносних органів нижчих грибів; розвивати вміння відрізняти нижчі та вищі види грибів.

Матеріали та обладнання: мікроскоп, мікропрепарати цвілевих грибів, дріжджі, лупа, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте неозброєним оком за допомогою лупи цвілеві гриби на продуктах.

2. Покладіть на предметне скло шматочок грибниці мукору в краплю води та розгляньте при малому та великому збільшенні.

3. Знайдіть на кінцівках міцелію чорні голівки зі спорами, розгляньте спори, визначте їх форму.

Опис. Мукор живиться останками організмів або продуктами їх життєдіяльності. На продуктах харчування утворюється білий пухкий наліт, який з часом чорніє. Міцелій складається з однієї розгалуженої клітини. Спорангії розвиваються на кінцівках довгих ніжок.

4. За результатами спостережень зробіть малюнок та відповідні  підписи.

C:\Users\admin\Desktop\13.jpg

Мал. 1. «Будова мукору»

5. Розгляньте неозброєним оком за допомогою лупи дріжді.

6. Покладіть на предметне скло дріжджі в краплю води та розгляньте при малому та великому збільшенні.

Опис. Дріжджі походять від багатоклітинних предків. Розміри 8-10 мкм. Справжнього міцелію немає. Вегетативне тіло представлено поодинокими клітинами. Дріжджі швидко ростуть і розмножуються брунькуванням та поділом. Спори утворюються без запліднення.

7. За результатами спостережень зробіть малюнок з відповідними підписами.

C:\Users\admin\Desktop\000002.jpg

Мал. 2. «Будова дріжджів»

Висновок.

1) Вкажіть найбільш характерні риси, притаманні нижчим організмам.

     

 

Практична робота №5

Тема: «Розпізнавання їстівних та отруйних грибів   своєї місцевості»

Мета: ознайомитись з основними зовнішніми ознаками, які дозволяють відрізняти ядовиті гриби від їстівних; навчитись розпізнавати їстівні та отруйні гриби своєї місцевості.

Матеріали та обладнання: муляжі, ілюстрації, підручник, визначник грибів.

Хід роботи

1. Ознайомтесь з приведеними основними зовнішніми ознаками, які відрізняють смертельно та особо ядовиті гриби від їстівних та неїстівних.

Опис. Смертельно ядовиті гриби. Бліда поганка, білий та смердючий мухомор мають пластинчату будову білого кольору, два покривала – приватне та загальне, пластинки не спускаються на ніжку, молочний сік відсутній.

Особливо ядовиті з павутинним покривалом. Гриб-павутинник оранжево-червоний, Патуйяра, помилковий опеньок мають пластинчату будову іржаво-коричневого або брудно-жовтого кольору, пластинки якого не спускаються на ніжку. Молочний сік відсутній. Відмінна риса – наявність в центрі шляпки горбика, який додає форму дзвоника.

Особо ядовиті гриби з приватним покривалом. Лепіота коричнево-червона та лепіота ядовита мають білий пластинчатий гіменофор, пластинки якого не спускаються на ніжку, добре помітне приватне покривало. Додаткова ознака – наявність коричневих лусок на шляпці та коричневого горбика.

Зовнішні  ознаки їстівних та неїстівних грибів. Небезпечних ядовитих представників немає серед шапинкових трубчастих грибів. Тим не менш більшість із них може викликати легкі отруєння при вживанні їх у сирому вигляді. Серед них є також неїстівні види з гіркою м’якоттю.

Ядовитих грибів немає серед дощовикових та веселкових грибів, а також серед усіх трутовиків з м’яким плодовим тілом. Ці гриби не належать до шапинкових. В їжу вживають лише молоді плодові тала, старі не їстівні.

Висновок.

1) Розгляньте запропоновані плодові тіла грибів найбільш поширених у вашій місцевості, впізнайте, назвіть та опишіть зовнішню будову.

2) Складіть правила збору грибів.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Денисенкова Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0