Я знаю: нездібних дітей не буває,
Бог кожній дитині дарує талант,
І в кожній із них якась здібність дрімає -
Електрик, поет, автослюсар, маляр.
А далі - потрібно цю здібність розкрити, Розвинути, вихід для неї знайти,
Щоб кожен робив те, що може робити, Щоб міг він життя якнайкраще пройти.
ЗЕЛЕНОДОЛЬСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ
ПЕДАГОГІЧНИЙ ДОСВІД
ВИХОВНОЇ РОБОТИ
КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
ДАШКО ІРИНИ МИХАЙЛІВНИ
«НАВЧАЮЧИ ПРОФЕСІЇ -
ВИХОВУЄМО ПАТРІОТА
СВОЄЇ ДЕРЖАВИ»
Зеленодольськ
Моє кредо - стратегія успіху
Я знаю: нездібних дітей не буває,
Бог кожній дитині дарує талант,
І в кожній із них якась здібність дрімає -
Електрик, поет, автослюсар, маляр.
А далі - потрібно цю здібність розкрити, Розвинути, вихід для неї знайти,
Щоб кожен робив те, що може робити, Щоб міг він життя якнайкраще пройти.
АНОТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
Я, Дашко Ирина Михайлівна, працюю в Зеленодольському професійному ліцеї з 1996 року.
В 1979 я закінчила Дніпропетровський інститут інженерів залізничного транспорту за фахом інженер-математик та працювала на заводі, але за певних обставин прийшла до ліцею. Мої перші кроки були нелегкими, я не мала досвіду роботи з дітьми, тому що він, як відомо, приходить із роками. Адже цей досвід має глобальне значення в роботі класного керівника, тому що від цього залежить ефективність виховного процесу. Тому довго обмірковувала, які форми й методи роботи використати, яку мету визначити на найближчий час, якою повинна бути система роботи класного керівника.
За основу виховної роботи із групою взяла модель, у якій результатом виховання особистості виступає життєва позиція «Стратегія успіху». Адже нерідко виховані, совісні, справедливі діти важко адаптуються в житті, складно вписуються в суспільство. Тому своїм завданням визначила виховання, яке б забезпечувало поєднання інтересів держави і особистості.
Вважаю дуже важливим аспектом виховання - навчити учнів пристосовуватися до нових умов життя, знаходити в новому позитивне, брати до уваги нові вимоги і норми, керуватися ними в своїй діяльності.
Виховна діяльність класного керівника охоплює багато проблем і є багатогранною як за змістом, так і за розмаїтістю методів, форм і засобів педагогічного впливу на учнів. Будь-яка практична діяльність учня так чи інакше знаходить своє відображення в роботі його наставника, стосується обов'язків педагога.
На мій погляд, завдання класного керівника полягає у:
Провідним напрямком діяльності класного керівника є формування в учнів основ наукового світогляду, виховання їх у дусі суспільної моралі, патріотизму.
Патріотизм в українському суспільстві - це відданість і любов до своєї Вітчизни, до свого народу, громадянська відповідальність і мужність, суспільна ініціативність й активність, готовність трудитися для розвитку Батьківщини.
Працюючи над проблемою ліцею та своєю власною, я виділяю такі основні пріоритети в патріотичному вихованні:
1.Патріотичні почуття (любов до всього рідного, гордість, відповідальність
за долю Вітчизни);
2. Національна гідність людини;
3. Потреба в задоволенні національних
інтересів;
4. Громадянська свідомість, осмислення своєї
ролі в суспільстві;
5.Національний такт і повага до національної гідності людей інших націй,
інтерес до пізнання інших культур, історії;
6.Потреба і готовність до діяльності патріотичного змісту, захисту
Вітчизни.
Своєю метою я ставлю формування почуття любові до рідної землі; дбайливе ставлення до рідної мови, культури, традицій; розвиток національної свідомості, гідності, почуття гордості за приналежність до українського народу; прищеплення поваги до національних героїв; формування відповідальності за долю свого народу; прагнення до патріотичної діяльності, захисту Вітчизни, праці на її благо; збереження здоров'я нації.
Для здійснення патріотичного виховання використовую такі організаційні масові заходи: турніри, змагання, розваги, години класного керівника, лекції, огляди, конкурси, збереження пам'ятників, шефська допомога ветеранам війни та праці, людям похилого віку.
Звертаю увагу на такі актуальні питання
сьогодення:
- європейський вибір України (глибоке оволодіння знаннями, підвищення
престижу України у світі, піднесення культурного, духовного і
матеріального добробуту рідного народу);
- прищеплення загальнолюдських цінностей, народної моралі.
Виділила основні напрямки патріотичного виховання:
- громадянське виховання (шанування рідної мови та історії, формування поваги до Конституції та державних символів, збереження та примноження традицій українського народу, виховання правової культури);
- родинно-сімейне виховання ;
- трудове виховання (профорієнтація, трудові
десанти);
- художньо-естетичне виховання (любов до мистецтва, літератури,
проведення свят народної творчості, виставок народних ремесел);
- екологічне виховання (природоохоронні заходи, формування здорового
способу життя, спортивні змагання)
-превентивне виховання (профілактика правопорушень, правова та
психологічна підтримка дітей із т. зв. неблагополучних сімей).
На мій погляд, цей напрямок виховної роботи має велику практичну значущість, тому що саме він допоможе дітям впевнено увійти в доросле життя.
Класний керівник виступає як основний організатор морального виховання учнів у позаурочний час. Зрозуміло, що діяльність класного керівника в цьому напрямку характеризується великою складністю, широким методичним різноманіттям, і має потребу в глибокому осмисленні виховних завдань і педагогічних функцій, які покладені на нього.
Вважаю, що для педагогічно грамотного, успішного й ефективного виконання своїх функцій класному керівникові необхідно добре знати психолого-педагогічні основи роботи з учнями певного віку, тому намагаюся бути обізнаною про нові тенденції, способи й форми виховної діяльності, цікавлюся сучасними технологіями виховання. Упевнена, що класному керівникові у своїй діяльності необхідно враховувати рівень виховання учнів, соціальні й матеріальні умови їхнього життя.
Мета моєї діяльності як класного керівника - створення умов для саморозвитку й самореалізації особистості учня, його успішної соціалізації в суспільстві, і розвитку його творчого потенціалу.
Відносини з учнями будую на принципах співробітництва, співтворчості і пам'ятаю, що вчитель може і повинен допомогти учням розвивати почуття прекрасного, пробуджувати їх творчі сили.
Для реалізації своєї концепції «Стратегія успіху» вважаю необхідним показувати особистий приклад позитивного погляду на життя, тому, що людина, яка не вважає себе успішною, не може навчити цьому учнів.
Я усвідомлюю, що класний керівник є для підростаючого покоління духовним посередником між суспільством і учнем, тому прагну створити сприятливі умови для формування особистості, скоординувати зусилля учителя і сім'ї.
В своїй роботі керуюсь принципом: необхідно допомогти учневі знайти свій ключ до успіху, створити умови, за яких він розкриватиме свої здібності, творитиме своє життя, зростатиме духовно, творчо, інтелектуально й самовдосконалюватиметься.
Я намагаюся створити умови для ініціативи учнів в житті групи і ліцею, спонукаю до самостійного пошуку.
Важливим напрямком роботи вважаю роботу з батьками. І це не тільки батьківські збори, а постійний телефонний контакт, зустрічі і бесіди в ліцеї, залучення батьків до участі в позаурочних заходах (походи, екскурсії, сумісна робота батьків і учнів по благоустрою класу.).
Педагогічний досвід допоміг мені зробити однозначний висновок: основний рушійний фактор у вихованні дитини - сім'я. І як би класний керівник ефективно не будував свою роботу, необхідних результатів він не отримає, коли не буде справжнього виховання в родині. Твердо переконана, що оптимальний варіант виховання - співдружність учителя і сім'ї.
Під час планування виховної роботи я намагаюся враховувати ступінь зайнятості дітей суспільнокорисними справами, рівень їх організаційних навичок. Іноді легше зробити все самій, ніж доручати дітям, але з досвіду знаю, що потужний виховний ефект приносять лише ті справи, організаторами і виконавцями яких є діти.
Ретельна підготовка будь-якого виховного заходу має іноді більше значення для виховання учнів, ніж сам виховний захід. Тому в план краще включати ті заходи, які можна ретельно підготувати, якісно провести, які принесуть групі моральне задоволення і радість успіху. Наприклад, дуже потужним виховним важелем є колективна робота групи по підготовці до конкурсу художньої самодіяльності. Важливо , щоб були задіяні всі учні.Тоді , в процесі численних репетицій група згуртовується і обʼєднується. Цей прийом особливо допомагає адаптувати в колектив учнів з дивіантною поведінкою, яких група не сприймала попри всі зусилля.Таким же впливовим методом е колективна підготовка групи до позаурочних виховних заходів. Головне – залучити до роботи всіх.
Вважаю дуже важливим переконати кожну дитину в тому, що вона може бути успішною в подальшому дорослому житті, створити такі умови в групі, щоб кожен міг знайти в ній своє місце, і бути впевненим в своїй потрібності і значущості. Бо багатьом дітям не вистачає саме впевненості в собі, через що вони відчувають тривогу перед майбутнім самостійним життям. І першим важливим кроком в напрямку досягнення цієї мети вважаю правильний розподіл доручень в групі. Знову ж таки , доручення повинно бути реальним , потрібним, і , щоб охоплені були всі учні. Це допоможе кожному учневі почуватися більш впевнено і значуще.
Я намагаюся шукати нових підходів у вихованні, які б відповідали потребам у розвитку творчої особистості, були б спрямовані на досягнення творчих і культурно-національних цінностей. Всю систему навчально-виховної роботи в класі спрямовую на вивчення творчого потенціалу особистості учня, створення сприятливих умов для розвитку особистості.
Як класний керівник, стараюся організувати виховний процес, що формував би совість і честь, індивідуальність та гідність моїх учнів. Я цікавлюся не тільки навчанням і ставленням до нього, а й ставленням до батьків і друзів, тому, що успіх в моїй роботі залежить від розуміння переживань учня та мотивів його поведінки.
Я, як класний керівник і педагог взагалі, намагаюся переконати учнів в тому, що кожен з них обдарований і потрібний суспільству. Тому, провідна ідея моєї роботи, мій девіз такий:
Я знаю, нездібних дітей не буває,
Бог кожній дитині дарує талант,
І в кожній із них якась здібність дрімає -
Політик, поет, педагог, музикант.