Методичні рекомендації "Підсумкове оцінювання в дистанційному форматі. Сервіси для перевірки знань"

Про матеріал
Оцінювання навчальних досягнень учнів є невід’ємною складовою освітнього процесу. В Україні оголошено курс на компетентнісну освіту, в умовах якої затребуваним стає такий підхід до оцінювання досягнень учнів, який дає можливість виключити негативні моменти в навчанні, сприяє індивідуалізації освітнього процесу, підвищенню навчальної мотивації й самостійності учнів.
Перегляд файлу

Підсумкове оцінювання в дистанційному форматі.

Сервіси для перевірки знань.

 

                        C:\Users\MSI\Desktop\презентація\11.png

Вступ. Загальновідомим є той факт, що будь яка діяльність оцінюється та за її  результатами отримується відповідна нагорода. Якщо мова йде про професійну діяльність, то нагорода визначається заробітною платою/преміюванням/моральним заохоченням. Якщо ж мова йде про освітній процес, то нагорода учнів визначається балами за певний рівень навчальних досягнень та цінуванням їхньої навчально-пізнавальної діяльності.

Метою перевірки результатів навчання завжди є оцінювання, під яким розуміють процес встановлення відповідності рівня навчальних досягнень учня в оволодінні змістом предмета вимогам чинних прог­рам.

Оцінювання навчальних досягнень учнів є невід’ємною складовою освітнього процесу. В Україні оголошено курс на компетентнісну освіту, в умовах якої затребуваним стає такий підхід до оцінювання досягнень учнів, який дає можливість виключити негативні моменти в навчанні, сприяє індивідуалізації освітнього процесу, підвищенню навчальної мотивації й самостійності учнів.

Мотивація позитивного ставлення учня до навчання може бути позитивною лише за умови правильного підходу до оцінювання, адже головне в сучасному світі: не підготувати учня до іспитів, а підготувати його до життя. Таким чином оцінки мають слугувати показниками для аналізу індивідуального прогресу та планування індивідуального темпу навчання кожного учня,  тобто є  рекомендаціями до дії.

                        C:\Users\MSI\Desktop\2.png

І. Різновиди оцінювання

Попри дистанційне навчання незмінними залишаються основні види оцінювання результатів навчання учнів:

  • формувальне оцінювання. Тобто оцінювання для навчання, яке стимулює, допомагає і спрямовує на покращення навчальних навичок, на розвиток учня;
  • поточне (рівневе) оцінювання -  це оцінки, які ми ставимо у формі балів, коли визначаємо рівень навчальних досягнень;
  • підсумкове оцінювання – це результат навчальної діяльності учня. Важливим при виставленні підсумкових оцінок дистанційно є те, що учні повинні бути знайомі з чіткими критеріями оцінювання.

C:\Users\MSI\Desktop\презентація\3.png

 

 Власне, підсумковим оцінюванням є:

  • Тематичне оцінювання -  враховуються всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню впродовж вивчення теми. При цьому проведення окремої тематичної атестації при здійсненні відповідного оцінювання не передбачається.
  • Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. При цьому мають враховуватися динаміка особистих навчальних досягнень учнів з предмета протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо.
  • Річне оцінювання здійснюється на підставі семестрових або скоригованих семестрових оцінок. При виставлення річної оцінки мають враховуватися: динаміка особистих навчальних досягнень учня (учениці) з предмета протягом року; важливість тем, які вивчались у І та ІІ семестрах, тривалість їх вивчення та складність змісту; рівень узагальнення й уміння застосовувати набуті протягом навчального року знання тощо.

ІІ. Підсумкове оцінювання в дистанційному форматі. Сервіси та  платформи для перевірки знань у дистанційному форматі.

                      C:\Users\MSI\Desktop\презентація\4.png

Підсумкове оцінювання в дистанційному форматі. Сервіси та платформи для перевірки знань у дистанційному форматі.

Отже, які ж сервіси для перевірки знань зустрічаються у дистанційному форматі? Коли ми працюємо офлайн, ми можемо опитати учнів. Але також можемо використати абсолютно усі сервіси, перебуваючи на онлайн навчанні.

Пропоную вашій увазі декілька сервісів та платформ, які використовую у своїй практичній діяльності. Сервіси, які мають безмежні можливості не лише для організації дистанційного навчання, але й професійного розвитку педагогів:

  • Classtime   – онлайн-платформа з безоплатним та преміумдоступом. Безплатний варіант дає змогу провести оцінювання учнів дистанційно та в безпосередньо в аудиторії, під час уроку. Є бібліотека ресурсів, але є і можливість створювати запитання.
  • Padlet. Онлайн-дошка, яку можна використовувати для надання учням більшої автономії і самостійності, наприклад, у справі перевірки домашнього завдання. На дошці учні можуть публікувати примітки, посилання, відео тощо.
  • Mentimeter інструмент, який має безліч можливостей для створення інтерактивного контенту. Підходить до використання як на уроках, так і на семінарах, майстер-класах та воркшопах.
  • Learningapps - Конструктор інтерактивних завдань, що дозволяє зручно й легко створювати електронні інтерактивні вправи, або користуватися готовими, що сприяє активності, самостійності, ефективності, зв'язку теорії з практикою, поєднання колективних та індивідуальних форм навчальної роботи тощо.
  • Kahoot.com – безкоштовний конструктор ігор та вікторин. За допомогою цього сервісу можемо перевірити і закріпити знання учнів в ігровій формі.
  • Освітній проєкт «На Урок» та «Всеосвіта» - наші українські сервіси, які використовую, як для обміну досвідом між колегами та для створення онлайн завдань, домашніх завдань, тестових завдань, діагностичних робіт.
  • Moodle – навчальна платформа, де є змога представляти навчальний матеріал у різних форматах (текст, презентація, відеоматеріал, вебсторінка); тестувати та опитувати учнів із використанням запитань закритого і відкритого типу; виконувати завдання з можливістю пересилати відповідні файли.

 

ІІІ. Організація контролю і оцінювання навчальної діяльності учнів на платформі Moodle. Особливості налаштувань для проведення підсумкового контролю.

Виконуючи роль освітнього навчального середовища, система онлайн-навчання Moodle  має добре розвинені інструменти організації контролю знань. Насамперед тут забезпечено можливість приймати письмові роботи через “Завдання” (Assignment), проводити онлайн взаємооцінювання між учнями через “Воркшоп” (Workshop), а також тестування через “Тести” (Quiz).

                      C:\Users\MSI\Desktop\презентація\5.png

Одним із засобів контролю результатів дистанційного навчання є тести. Тести можуть бути використані: як підсумок завершення курсу навчання; як міні-тести в окремих завданнях або в кінці кожної теми; для отримання зворотного зв’язку з метою оцінки ефективності навчання; для самоконтролю. Тестування в Moodle можна налаштувати під різні вимоги та потреби. Зокрема, актуальним на сьогодні є проведення підсумкового контролю в дистанційному форматі, використовуючи тестові технології.

Створення тесту на платформі Moodle  відбувається за кількома етапами.

Етап перший. Створюємо тест та налаштовуємо його параметри.

Розглянемо, що першочергово потрібно і на що це впливає.

Першочергове треба заповнити  обов’язкові поля:

                                 C:\Users\MSI\Desktop\презентація\6.png

  •  «Назва тесту» (Контрольний тест, тест для самоперевірки, тест для тренування, назва теми з якої проводиться тестування тощо) і «Опис» (бажано пояснити умови тестування, тобто обмеження у часі, здавання тесту з конкретного комп’ютера, кількість спроб, яка з оцінок буде врахована тощо).

При створенні тесту вказуємо крім назви та загального опису,
наступні параметри:

  • вибір часових рамок проведення тестування, та обмеження часу проходження  тесту. Тобто вказати дату і час коли тест відкривається [Почати тестування] і коли закривається [Завершити тестування]. Раніше вказаної дати, учні не зможуть побачити і виконувати тестові завдання. І коли вказаний час сплине, учні також не матимуть змоги виконувати цей тест.
  • кількість спроб тестування, які може здійснити учень. За замовчуванням, система дає необмежену кількість спроб для проходження тесту, тому важливо відкрити опцію [Оцінка] та встановити скільки [Дозволено спроб]. Якщо передбачається надавати учням більше ніж одну спробу, тоді треба також вказати [Метод оцінювання], тобто яка спроба буде йти в журнал оцінок і зараховуватися, як остаточна (перша, остання чи найкраща).
  • кількість запитань на сторінку. Не менш важливо, як саме учні будуть бачити питання під час проходження тесту. Опція [Нова сторінка] дає можливість компонувати питання всі на одній сторінці, або розміщувати кожне питання на окремій сторінці, або групувати по декілька.
  • перемішування відповідей у питаннях. Порядок подачі питань тесту під час кожного його виконання учнем змінюється (для кожного окремого учня). Це запобігає переписуванню учнями один в одного. Для цього, треба увімкнути опцію [Випадковий порядок відповідей].
  • також визначається режим груп, коли викладач призначає тестування не для усіх учнів одразу, а за визначеними групами.

                          C:\Users\MSI\Desktop\презентація\7.png

Етап другий: Створюємо банк питань.

Будь-який тест в системі Moodle створюється на основі банку питань (спеціальної бази даних). Тобто, щоб наш тест запрацював, потрібно наповнити банк даних питаннями і завданнями для цього тесту. Для створення банку питань ми маємо визначитися з типом питань.

Платформа дистанційного навчання Moodle надає змогу створювати запитання наступних типів:

                     C:\Users\MSI\Desktop\презентація\8.png

 - Множинний вибір - (учень обирає відповідь на питання з декількох запропонованих йому варіантів, причому питання можуть мати одну або відразу декілька правильних відповідей);

 - «Так»/ «Ні» - відповідь на питання, учень  обирає між двома варіантами «Так» чи «Ні»)

  - Відповідність – (кожному елементу відповідей першої групи потрібно зіставити елемент відповідей другої групи);

 - Коротка відповідь – (відповіддю на питання є слово або коротка фраза, що учні вводять за допомогою клавіатури, при цьому допускається кілька правильних відповідей (варіантів написання), які можуть мати різні оцінки;

  - Есе - (учень коротко викладає свій погляд на запропоновану проблему). Результати оцінюються викладачем вручну;

                                 C:\Users\MSI\Desktop\презентація\9.png

 - Визначити пропущені слова – пропущені в тексті слова заповнюються за допомогою меню, що випадають;

  - Відповідність коротких випадкових відповідей – схоже на питання «На відповідність» але створюється з питань типу «Коротка відповідь», які вибираються випадковим чином з вказаної категорії;

 - Перетягування в тексті – пропущені в тексті слова заповнюються за допомогою перетягування;

 - Перетягування маркерів - маркери перетягуються та розміщуються на картинці;

 - Перетягування на картинку - мітки із зображенням або текстом перетягніть в зони відповіді на зображенні.

 Після того, як завдання в банку питань створено, а параметри проходження тесту налаштовано, потрібно, умовно кажучи, «зв’язати» тест із банком питань. Тобто, треба додати питання з банку питань до тесту. У «Банку питань» треба відзначити галочкою ті питання, які мають увійти до тесту. Натискаємо кнопку «Додати до тесту». Під час додавання питань до тесту встановлюємо загальний бал і розбаловку кожного питання.

Система тестування Moodle здійснює автоматичну перевірку всіх типів питань, крім питання типу “есе”. Якщо тест містить есе, тоді оцінка за тест буде підрахована після ручного оцінювання викладачем цих відкритих питань. У всіх інших випадках  оцінка за тест виводиться автоматично і викладач бачить її негайно після завершення спроби.

                      C:\Users\MSI\Desktop\презентація\10.png 

Учень починає роботу тесту з екрана опису. Далі він виконує тест, вибираючи відповіді або заповнюючи поля. Ліворуч відображається навігація по тесту і час, що залишився. Після того як учень закінчив тест, він автоматично переміщається на сторінку з результатами, де може побачити час на виконання тесту, кількість набраних балів і отриману оцінку. По кожному питанню виводяться відповіді із зазначенням їх правильності. При цьому можна повернутися і переглянути, як відповів на питання і де саме помилився.

Отже, використання тестових  технологій в освітньому процесі дозволяє оптимізувати роботу викладача і учнів. Дозволяє викладачеві швидко перевіряти результати одразу багатьох учнів, оскільки їх відповіді перевіряються автоматично та одразу вносяться до журналу оцінок. Тож основні затрати часу викладача пов’язані не з перевіркою робіт, а з розробкою питань, наповненням ними «Банку запитань» та налаштуванням тесту.

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 травня 2023
Переглядів
445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку