Підсумкове оцінювання в дистанційному форматі.
Сервіси для перевірки знань.
Вступ. Загальновідомим є той факт, що будь яка діяльність оцінюється та за її результатами отримується відповідна нагорода. Якщо мова йде про професійну діяльність, то нагорода визначається заробітною платою/преміюванням/моральним заохоченням. Якщо ж мова йде про освітній процес, то нагорода учнів визначається балами за певний рівень навчальних досягнень та цінуванням їхньої навчально-пізнавальної діяльності.
Метою перевірки результатів навчання завжди є оцінювання, під яким розуміють процес встановлення відповідності рівня навчальних досягнень учня в оволодінні змістом предмета вимогам чинних програм.
Оцінювання навчальних досягнень учнів є невід’ємною складовою освітнього процесу. В Україні оголошено курс на компетентнісну освіту, в умовах якої затребуваним стає такий підхід до оцінювання досягнень учнів, який дає можливість виключити негативні моменти в навчанні, сприяє індивідуалізації освітнього процесу, підвищенню навчальної мотивації й самостійності учнів.
Мотивація позитивного ставлення учня до навчання може бути позитивною лише за умови правильного підходу до оцінювання, адже головне в сучасному світі: не підготувати учня до іспитів, а підготувати його до життя. Таким чином оцінки мають слугувати показниками для аналізу індивідуального прогресу та планування індивідуального темпу навчання кожного учня, тобто є рекомендаціями до дії.
І. Різновиди оцінювання
Попри дистанційне навчання незмінними залишаються основні види оцінювання результатів навчання учнів:
Власне, підсумковим оцінюванням є:
ІІ. Підсумкове оцінювання в дистанційному форматі. Сервіси та платформи для перевірки знань у дистанційному форматі.
Підсумкове оцінювання в дистанційному форматі. Сервіси та платформи для перевірки знань у дистанційному форматі.
Отже, які ж сервіси для перевірки знань зустрічаються у дистанційному форматі? Коли ми працюємо офлайн, ми можемо опитати учнів. Але також можемо використати абсолютно усі сервіси, перебуваючи на онлайн навчанні.
Пропоную вашій увазі декілька сервісів та платформ, які використовую у своїй практичній діяльності. Сервіси, які мають безмежні можливості не лише для організації дистанційного навчання, але й професійного розвитку педагогів:
ІІІ. Організація контролю і оцінювання навчальної діяльності учнів на платформі Moodle. Особливості налаштувань для проведення підсумкового контролю.
Виконуючи роль освітнього навчального середовища, система онлайн-навчання Moodle має добре розвинені інструменти організації контролю знань. Насамперед тут забезпечено можливість приймати письмові роботи через “Завдання” (Assignment), проводити онлайн взаємооцінювання між учнями через “Воркшоп” (Workshop), а також тестування через “Тести” (Quiz).
Одним із засобів контролю результатів дистанційного навчання є тести. Тести можуть бути використані: як підсумок завершення курсу навчання; як міні-тести в окремих завданнях або в кінці кожної теми; для отримання зворотного зв’язку з метою оцінки ефективності навчання; для самоконтролю. Тестування в Moodle можна налаштувати під різні вимоги та потреби. Зокрема, актуальним на сьогодні є проведення підсумкового контролю в дистанційному форматі, використовуючи тестові технології.
Створення тесту на платформі Moodle відбувається за кількома етапами.
Етап перший. Створюємо тест та налаштовуємо його параметри.
Розглянемо, що першочергово потрібно і на що це впливає.
Першочергове треба заповнити обов’язкові поля:
При створенні тесту вказуємо крім назви та загального опису,
наступні параметри:
Етап другий: Створюємо банк питань.
Будь-який тест в системі Moodle створюється на основі банку питань (спеціальної бази даних). Тобто, щоб наш тест запрацював, потрібно наповнити банк даних питаннями і завданнями для цього тесту. Для створення банку питань ми маємо визначитися з типом питань.
Платформа дистанційного навчання Moodle надає змогу створювати запитання наступних типів:
- Множинний вибір - (учень обирає відповідь на питання з декількох запропонованих йому варіантів, причому питання можуть мати одну або відразу декілька правильних відповідей);
- «Так»/ «Ні» - відповідь на питання, учень обирає між двома варіантами «Так» чи «Ні»)
- Відповідність – (кожному елементу відповідей першої групи потрібно зіставити елемент відповідей другої групи);
- Коротка відповідь – (відповіддю на питання є слово або коротка фраза, що учні вводять за допомогою клавіатури, при цьому допускається кілька правильних відповідей (варіантів написання), які можуть мати різні оцінки;
- Есе - (учень коротко викладає свій погляд на запропоновану проблему). Результати оцінюються викладачем вручну;
- Визначити пропущені слова – пропущені в тексті слова заповнюються за допомогою меню, що випадають;
- Відповідність коротких випадкових відповідей – схоже на питання «На відповідність» але створюється з питань типу «Коротка відповідь», які вибираються випадковим чином з вказаної категорії;
- Перетягування в тексті – пропущені в тексті слова заповнюються за допомогою перетягування;
- Перетягування маркерів - маркери перетягуються та розміщуються на картинці;
- Перетягування на картинку - мітки із зображенням або текстом перетягніть в зони відповіді на зображенні.
Після того, як завдання в банку питань створено, а параметри проходження тесту налаштовано, потрібно, умовно кажучи, «зв’язати» тест із банком питань. Тобто, треба додати питання з банку питань до тесту. У «Банку питань» треба відзначити галочкою ті питання, які мають увійти до тесту. Натискаємо кнопку «Додати до тесту». Під час додавання питань до тесту встановлюємо загальний бал і розбаловку кожного питання.
Система тестування Moodle здійснює автоматичну перевірку всіх типів питань, крім питання типу “есе”. Якщо тест містить есе, тоді оцінка за тест буде підрахована після ручного оцінювання викладачем цих відкритих питань. У всіх інших випадках оцінка за тест виводиться автоматично і викладач бачить її негайно після завершення спроби.
Учень починає роботу тесту з екрана опису. Далі він виконує тест, вибираючи відповіді або заповнюючи поля. Ліворуч відображається навігація по тесту і час, що залишився. Після того як учень закінчив тест, він автоматично переміщається на сторінку з результатами, де може побачити час на виконання тесту, кількість набраних балів і отриману оцінку. По кожному питанню виводяться відповіді із зазначенням їх правильності. При цьому можна повернутися і переглянути, як відповів на питання і де саме помилився.
Отже, використання тестових технологій в освітньому процесі дозволяє оптимізувати роботу викладача і учнів. Дозволяє викладачеві швидко перевіряти результати одразу багатьох учнів, оскільки їх відповіді перевіряються автоматично та одразу вносяться до журналу оцінок. Тож основні затрати часу викладача пов’язані не з перевіркою робіт, а з розробкою питань, наповненням ними «Банку запитань» та налаштуванням тесту.