«Профорієнтація завжди на часі»
Рекомендації закладам професійної (професійно-технічної) освіти що проведення профорієнтаційної роботи
Світлана Юрченко,
методист НМЦ ПТО у Волинській області
Вступне слово.
Важливе місце в роботі закладу професійної (професійно-технічної) освіти займає профорієнтаційна робота. Правильно організована профорієнтаційна робота забезпечує успіх як закладу професійної освіти щодо його існування, діяльності і розвитку, так і молодої людини в правильності її професійного вибору, у подальшій професійній самореалізації та кар’єрного росту.
Війна, яку російська федерація розпочала та веде проти України, кардинально змінила ринок праці - інтелектуальні професії поступаються робітничим, в пріоритеті затребуваності стають ті професії, які працюватимуть на відбудову зруйнованої інфраструктури, відновлення економіки. З вірою у Перемогу дивимося в майбутнє України, а тому профорієнтаційну роботу маємо організувати з врахуванням викликів нашого сьогодення та умов воєнного часу, коли переважає режим роботи у форматі онлайн.
Цілі профорієнтаційної роботи.
Якісно і правильно проведена профорієнтаційна робота досягає ряд цілей – допомагає вступникові зробити правильний професійний вибір, забезпечує ринок праці необхідними робітничими кадрами, самоутверджує заклад професійної освіти на ринку надання профорієнтаційних послуг. Профорієнтація має ставити знак рівності між життєвими прагненнями вступника, молоді і суспільними потребами в трудових ресурсах на ринку праці.
Труднощі в проведенні профорієнтаційної роботи.
З введенням на території України воєнного стану з’явилися певні труднощі у проведенні профорієнтаційної роботи. Перехід на дистанційну форму навчання обмежило проведення очних зустрічей з випускниками закладів загальної середньої освіти; війна спричинила появу тимчасово переміщених осіб, серед них є діти, яких потрібно включити в систему профорієнтаційного інформування та консультування; не всі мають якісне підключення до інтернету, що утруднює доступ до інформації.
Напрямки профорієнтаційної пропаганди.
Враховуючи вищеназвані чинники труднощів профорієнтаційної роботи, профорієнтаційну пропаганду слід провести в різних напрямах та широкого інформування через:
молодіжні соціальні мережі короткими, цікавими, динамічними і
мотивуючими відеороликами та відео презентаціями; аудіо інформативні меседжі на місцевому радіо, ринку, в транспорті,
супермаркетах; розміщення інформативно профорієнтаційних листівок в місцях масового скупчення людей, в тому числі і в центрах надання соціальних послуг різним категоріям населення, волонтерських пунктах, на зупинках, в транспорті, скрізь, де це є можливим.
Зміст профорієнтаційної інформації.
Зміст профорієнтаційної інформації закладу професійної (професійнотехнічної) освіти має враховувати:
-перелік професій, з яких проводиться набір на навчання, актуальність їх сьогодні на ринку праці;
-пакет соціальної допомоги в закладі освіти (стипендія, забезпечення гуртожитком, умови для розвитку); -контактні телефони для отримання детальної інформації.
Вимоги до змістової частини профорієнтаційної інформації:
-аудіо та відео інформація має бути чіткою, короткою, містити головне, не тривалою в часі (довго слухати, дивитися, читати слухач/глядач не буде);
-інформативна листівка повинна бути яскравою, шрифт читабельний, зміст можна викласти у формі інфографіки, посилити увагу на контактні телефони виділивши їх шрифтом чи використавши інші засобами;
- відеоролики мать зберігати динаміку, мати мало тексту на відеокартинці, хороше музичне озвучення та постановку голосу;
- при аудіо озвученні повинен бути приємний тембр голосу.
Профорієнтаційної робота немає так званого «канікулярного часу». Керівники та колективи тих закладів, які розуміють, що профорієнтаційна робота є одним із головних чинників забезпечення життєдіяльності закладу освіти, не припиняють цю роботу круглий календарний рік. Вже у жовтні починають нову вступну кампанію, стартом якої є детальний аналіз профорієнтаційної роботи за попередній рік, визначення заходів та форм роботи, які були результативними, що не спрацювало, проведення моніторингу ринку праці, запровадження рейтингової оцінки діяльності та використання методів стимулювання результативності праці кожного педагога з профорієнтаційної роботи. Це не повний перелік заходів, які забезпечують стовідсоткове виконання регіонального замовлення.
Орієнтовні напрямки профорієнтаційної роботи.
Профорієнтаційної робота має проводитися за умовно орієнтовними напрямками:
1. Організаційний: створення приймальної комісії, розподіл функціональних обов’язків між її
членами; планування профорієнтаційної роботи (цілі, завдання, напрямки
проведення, об’єкти охоплення, учасники / залучені фахівці);
управлінсько-методичний супровід профорієнтаційної роботи (різнозмістові заходи, активні форми роботи, співпраця з дотичними суб’єктами, аналіз якості проведення, методи стимулювання результатів).
2. Робота над створенням позитивного іміджу закладу, його авторитету на ринку надання освітніх послуг в освоєнні робітничих професій.
Авторитетний заклад є привабливим для вступу. Орієнтовними складовими авторитетності закладу є:
авторитет на ринку надання освітніх послуг (матеріально-технічна база, професійний рівень викладачів, умови для навчання, саморозвитку, проживання); гарантоване працевлаштування;
висока оцінка від роботодавців про якість навчання, підготовки; співпраця з виробниками, виробнича практика, освоєння нових
технологій; участь у проєктах, конкурсах, виставках; успішні випускники, їх кар’єрний ріст та професійний успіх.
3. Використання ефективних, сучасних, інноваційних методів і форм профорієнтаційної кампанії:
залучення до інформаційної кампанії здобувачів освіти; психолого-педагогічний супровід, мотиваційні тренінги;
впровадження дистанційних форм участі, надання інформації,
консультування; інформування у соціальних мережах, радіо, ЗМІ, ютуб-каналі; проведення спільних заходів з об’єднаними територіальними громадами, закладами дошкільної та загальної середньої освіти, укладання договорів про співпрацю, тощо; різноманітність друкованої продукції, цікавої для молоді; дайджести про заклад, навчання, дозвілля, конкурси; агітаційні групи, агітаційні виступи на заходах міста, села; відеоролики про заклад, робітничі професії.
4. Створення та активне використання відео контенту.
У наш час прогресивних технологій відео є одним з ефективних способів передачі інформації. В профорієнтаційній агітації вступники добре сприймають цей профорієнтаційний продукт, особливо авторами яких є самі здобувачі освіти. Зацікавити, надати інформацію, гарно монтоване, влучно підібрані ключові слова, посилено мотиваційний аспект, приємний тембр голосу, дикція. Такі відеоролики допомагають вступнику прийняти самостійне відповідальне рішення.
Працюючи над створенням презентаційних інформаційних та рекламних відеороликів слід звернути увагу на наступні моменти:
вони мають бути короткими та мотивуючими, містити заклики до дії,
мати привабливий заголовок; дотримуватися технічних вимог: якість відео, тривалість в часі викладу, чіткість вимови автора, уникання накладки об’ємного тексту на відеокартинку, музики на голос автора, монотонності голосу; залучати здобувачів освіти до розповіді про професії, про заклад освіти; залучати випускників до розповіді про успішні практики, кар’єрні успіхи,
досягнення, тощо; відеоролики розміщувати у соціальних мережах, просувати на сайти
популярних сторінок, які мають багато відвідувачів, тощо.
5. Розміщення на офіційному сайті орієнтовної профорієнтаційної інформації:
затверджені правила вступу до закладу;
необхідна інформація для осіб з особливими освітніми потребами, різних соціальних груп і категорій населення, про додаткові освітні послуги – підвищення кваліфікації, перепідготовка; перелік найбільш поширених запитань, коротких відповідей на них; мапа розташування закладу, вказівки доїзду до закладу; електронна заява вступу; легкий, швидкий доступ до сторінки та меню сторінки.
Післяслово.
У закладах професійної освіти Волинської області напрацьовано позитивний досвід проведення профорієнтаційної роботи. Оновлюється її зміст, впроваджуються цікаві методи та форми профорієнтаційної агітації, до популяризації робітничих професій залучаються здобувачі освіти, проводиться робота з професійного орієнтування та консультування різновікових категорій дітей, соціальних груп, дорослого населення, використовуються сучасні засоби, технології для профорієнтаційного інформування.
Приклади цікавих форм роботи та практик профорієнтаційної роботи зібрано та узагальнено в збірнику «Калейдоскоп профорієнтаційних здобутків». На сайті Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Волинській області в розділі «Профорієнтація» можна ознайомитися з різними матеріалами для проведення профорієнтаційної роботи: профорієнтаційний проєкт «Від мрії до дії», профорієнтаційні тренінги, матеріали обласних семінарів, профорієнтаційні відео закладів професійно-технічної освіти області. Покликання на сайт НМЦ ПТО у Волинській області, розділ «Профорієнтація»:
pto.volyn.ua/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=103 &Itemid=560
.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:
1.Концепція державної системи професійної орієнтації населення, постанова Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2008 р. № 842
2.Проведення комплексу комунікаційних заходів з профорієнтації, лист Міністерства освіти і науки України від 20.09.2021 № 1/9-476 3.Інтернет-ресурси:
Вебсайт ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», сторінка «Профорієнтаційна робота».
Білас Лідія. Крок у невідомість: як випускнику обрати професію в умовах війни. І чому не варто боятися зробити хибний вибір.