Методичний посібник «Розвиток громадянської компетентності»

Про матеріал
Розбудова здорового та безпечного освітнього середовища для формування ключових компетентностей учасників освітнього процесу «Розвиток громадянської компетентності». Методичний посібник з розробками уроків та занять для педагогічних працівників.
Перегляд файлу

Початкова школа «Лісові дзвіночки»

Деснянського району міста Києва

 

 

 

 

 

 

 

 

Розбудова здорового та безпечного освітнього середовища для формування ключових компетентностей учасників освітнього процесу

«Розвиток громадянської компетентності»

 

Методичний посібник  з розробками уроків та занять

для педагогічних працівників

 

 

БЕЗПЕЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ – Центр аналітично-методичного  та матеріально-технічного забезпечення розвитку освітніх закладів області

 

 

 

 

 

 

Київ 2023 р.

 

 

       Громадянське виховання школярів – це вимога часу.

       Виховання громадянськості – одна з умов підготовки покоління людей, здатних відродити суспільство і духовність нації, розвинути ідею державності, звернену до людини.

       Формування активної громадянської позиції, відповідальності за своє життя, розвиток громади та суспільства, збереження навколишнього світу – це ціннісний орієнтир  що реалізує мету початкової освіти, який визначений Державним стандартом початкової освіти.

       До ключових компетентностей, що визначені Державним стандартом початкової освіти належить громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають: спроможність діяти як відповідальний.  громадянин та брати повноцінну участь у громадському та суспільному житті, зокрема школи та класу, спираючись на розуміння соціальних, економічних і політичних понять та сталого розвитку, критичне оцінювання основних подій національної, європейської та світової історії, а також повагу до прав людини та верховенство права, цінування культурного розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України; виявлення поваги  до інших та толерантності, уміння конструктивно співпрацювати, співчувати та діяти в конфліктних ситуаціях, зокрема пов’язаних з різними проявами дискримінації. Дбайливе ставлення до особистого, соціального і фізичного добробуту та здоров’я, дотримання здорового способу життя; розуміння правил поведінки і спілкування, що є загальноприйнятними в різних спільнотах і середовищах, спроможність діяти в умовах невизначеності та багатозадачності. 

      У 2022-2023 навчальному році педагогічним колективом була визначена методична тема закладу освіти : Розвиток громадянської компетентності учасників освітнього процесу, як важливої складової у розбудові здорового та безпечного освітнього середовища.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          

                                                    Олійник Тетяна  Вікторівна

                                                    Вчитель початкових класів, «старший вчитель»

                                                    Початкова  школа « Лісові дзвіночки»

                                                    Деснянського району міста Києва

 

Урок-свято «Посвята в першокласники»

Тема: «Незабутня  мандрівка  в країну Знань»

Мета:

-створення позитивного мікроклімату в колективі;

- формувати  у вихованців  зацікавленість до знань,  прагнення їх здобувати;

-розширення  знань учнів про рідну країну; та  державні символи України;

-виховання у молодших школярів почуття патріотизму та гордості за свою країну;

-розвиток творчих здібностей учнів,

-формування компетентностей: навчальної, пізнавальної, інформаційної, комунікативної.

Обладнання: мультимедійна дошка, кодекс учня, вислови про Україну, презентація,  карта України, фотографії, бутафорія для оформлення дошки, розфарбовки сердечка України, долоньки, предмети шкільного приладдя та іграшки, портфелі.

Хід уроку

І Організаційний момент

 

                          

Вчитель,  діти з батьками заходять до класу під музику (дзвоник кличе…)

 

Вчитель:

    Доброго дня, дорогі діти, батьки та гості!

Сьогодні у нас свято, свято великої родини, свято тих, хто вперше переступив поріг нашої школи. Рада вітати вас у стінах нашої школи. Ви тепер – першокласники, учні 1- А класу  Початкової Школи « Лісові дзвіночки».

                         

    Я – ваша перша вчителька, Олійник Тетяна Вікторівна. Разом зі мною ви потрапите у справжню Країну Знань, де немає місця лінощам та поганій поведінці, бо тут панують знання, бо лише вони найсильніші у світі. І я думаю, що вам сподобається.

    Ви знаєте, що в усьому світі  прийнято всі урочисті зустрічі розпочинати з гімну? Як себе потрібно поводити під час виконання гімну? Отже, до урочистого виконання гімну приготуйтесь

Звучить Гімн України.

                      C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\100D3200\DSC_0250.JPG

 

ІІ Актуалізація опорних знань

Вчитель:

   Дорогі мої батьки та любі першокласники! Я дуже щаслива тим, що сьогодні ми з вами розпочинаємо подорожувати досить цікавою та незабутньою країною Знань. Ще зовсім нещодавно ви були дошкільнятами, усі відвідували дитячий садочок. А сьогодні ви переступили поріг школи і стали першокласниками. Віднині ви – члени великої дружної шкільної родини. Перед вами відчиняються двері в чудову і неосяжну країну Знань.

       Сьогодні на нашому святі  нас супроводжуватиме  в Країну Знань Кольорова Веселка, яка є символом радості та єдності . Кожен її колір буде  відкривати для вас  цікаві зупинки із завданнями. Ви  готові до подорожі зупинками?   

                                                     

Отже, І зупинка веселки –це колір червоний і має назву «Будьмо знайомі».

                           

    Мені дуже приємно, що ми всі разом зібралися в нашому класі. Але щоб зустріч продовжилася, ми маємо познайомитися. На нашому святі є чарівний букет 1-А класу соняхів. Але вітер розвіяв деякі квіточки, ось вони у  мене на столі. Давайте їх повернемо. Ви по черзі виходите до дошки,  чиє ім’я написане на квітці.  Я називатиму, а ви вплітаєте свою квітку у наш чарівний букет нашого класу.

- Погляньте, діти, на цей чарівний букет соняхів.

    C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\DSC_0292.JPG                C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\IMG_2683.JPG

                                                                      

    Ми всі різні – маємо різний колір очей, волосся, різний зріст, голос. Але тепер у нас буде багато спільного. Нас об’єднала наша школа, наш клас, ми будемо вчитися, співати, танцювати, веселитися. Тепер ми одна родина, один колектив. Цей букет буде символізувати міцну дружбу нашого класу. Від сьогодні він буде з нами, щоб нагадувати про те, що наша дружба міцна, що всі ми житимемо у мирі й злагоді. Саме у цю хвилину народився наш клас!!!!

А тепер усі встаньте і візьміться за руки, щоб утворився букет, який є у нашому класі. Віднині, діти, ми одна дружна сім’я. Тому жити треба у мирі й злагоді, заступатися одне за одного, дружити, ділити з усіма радість і смуток, щоб наше шкільне життя було цікаве і змістовне, насичене хорошими вчинками і цікавими подіями. (Діти  стають у коло і беруться за руки, повторюють слова за вчителем.)

                            C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\DSC_0323.JPG     

 

ІІІ Основна частина

                     ІІ зупинка – оранжевий колір «Ти – першокласник»  

                                  C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\DSC_0216.JPG     

Вчитель: Наш  оранжевий колір веселки  хоче перевірити, чи справді ви стали школярами.

Ну, й щоб зараз не гаяти часу, запитати хочу усіх вас я.

А ви разом  промовляйте, «так» чи «ні»  швидко мені відповідайте.

 

  1.               Чи щасливі  йшли до нас на свято ? (Так)
  2.               Лінь-дрімоту побороли? (Так)
  3.               Чи готові з усіма дружити, в колективі дружно жити? (Так)

4.       Чи може зараз вам хочеться ще  подрімати? (Ні)

5.       Чи може з друзями весело пограти? (Ні)

6.       То ви прийшли до школи , щоб гарно навчатись? (Так)

7.       А невдач та труднощів ніколи не боятись? (Так)

8.       Зізнайтеся чесно, портфелі вже  придбали? (Так)

9.       А приладдя для школи усі туди поклали? (Так)

 

Зараз перевіримо. По черзі ви будете вибирати серед речей тільки предмети шкільного приладдя і класти їх до портфеля.

 (Діти складають портфель)

 

                                        

 

Вчитель: Ой, які ж ви молодці! Взяли до школи речі всі.

    Усі уважні та кмітливі, тож будьте ви завжди такими!

 

Фізкультхвилинка

                     

                     ІІІ зупинка –колір жовтий  «Кошик правил учнів»

                                      

Ми дружно будемо долати всі незгоди і радіти успіхам кожного, наше шкільне життя буде світлим і радісним, цікавим і незабутнім. А щоб дійсно воно було таким давайте складемо

« Правила життя в нашій родині»

  1.               Щоб наша родина була доброю, потрібно…( не сваритись, не битись).
  2.               Щоб вона була розумною, потрібно -…(гарно вчитися, багато читати).
  3.               Щоб колектив був щедрим ,потрібно -…(ділитися, допомагати).
  4.               Щоб був веселим,…(посміхатися, радіти).

Отже, «загадаємо» жити дружно, гарно вчитися, більше посміхатися.

                              ІV зупинка –колір зелений «Світ загадок » 

                                          

Вчитель: А зараз колір зелений  пропонує нам відгадати загадки.

Перевіримо, чи вмієте ви відгадувати загадки. Це будуть не просто загадки, а загадки про школу і шкільне приладдя. Приготувались?

Але прошу не кричати – просто руку піднімати.

І нехай відповідає той, кому я дозволяю!

Чи домовились ми з вами? Ви й справді стали школярами…

То усі ладком сідайте і кмітливість підключайте.

 

  1.               Як минає тепле літо, то спішать до неї діти.

Сміх і гам дзвенить довкола –

Відкриває двері … (школа)

 

  1.               Буває в лінію, в клітинку,

У ньому пише кожна дитинка. (зошит)

 

  1.               Язика не має, а всіх грамоти навчає. (книга)

 

  1.               Спокою вона не знає, дітям креслить помагає.

 Різні лінії, фігурки, щоб прямими вони були. (лінійка)

 

  1.               Виводить букви і слова ота цікава штучка.

В руці виблискує здаля нова, гарненька… (ручка)

 

  1.               Довгі пальчики кругленькі: сині, жовті, червоненькі.

На папері походили, кольори свої лишили.

Звуться палички оці – кольорові … (олівці)

 

  1.               Ручки й олівці, щоб знали,

Ми кладемо у … (пенали)

 

  1.               Щоб не спізнитись на урок,

Нам голос подає … (дзвінок)

 

                   V зупинка – голубий колір «Ми діти твої, Україно» 

 

                             

 

   Україна – це наша Батьківщина, це рідна ненька для кожного із нас, бо ми – її діти, ми – українці. Наша ненька-Батьківщина зараз страждає від воєнних дій, відважно захищаючи нашу землю від ворога, йдуть активні бойові дії, гинуть українці, наші герої, що відважно та до останнього подиху захищали наш спокій та мирне небо.

Перегляд мультфільму https://www.youtube.com/watch?v=Fgk1LREdYWY

Поробка-подарунок для України

  У діток на партах лежать заздалегідь підготовані вчителем  подвійні долоньки (можуть бути усі однакового кольору або хлопчикам-сині,  дівчаткам - жовті).

-Візьміть долоньки до рук, розгорніть їх і намалюйте щось, щоб порадувати нашій Україну, те, що на вашу думку, може підняти настрій і потішити її. ( Дітки, які вміють писати, можуть підписати свою роботу)

   Богатство кожної країни її люди, які працюють на її благо,творять майбутнє. Нині саме ви, діти,є майбутнє нашої держави .

Тепер візьміть свої долоньки і приклейте навколо карти. Подивіться на неї майбутнє нашої країни у ваших руках.

 

                     C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\100D3200\DSC_0421.JPG

   Україна зараз переживає складні часи, тому кожен, як може, підтримує її. Одним з найпростіших варіантів, це прославляти Батьківщину у пісні. Пропоную зараз заспівати дуже відому пісню разом з відомими виконавцями та звичайним хлопцем Лео. (Можна батьків попередити заздалегідь, хоча зараз усі діти знають цю пісню.)

 

C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\DSC_0496.JPGC:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\100D3200\DSC_0417.JPG                   

 

Розмальовка-серце «Ми – українці»

  На краю парти ви бачите незвичне сердечко. Ваше завдання з батьками додому, скласти його та розфарбувати кольоровими олівцями.

                      Ми - українці

 

                 зупинка – колір синій «Посвята в першокласники!»

Ось передостанній колір веселки синій, що має назву «Посвята в першокласники!».

      - Увага! Увага! Прошу всіх першокласників дати урочисту обіцянку бути працьовитими і старанними, Після кожної строфи обіцянки Ви маєте дружно відповісти: «Обіцяємо!»             

Вчитель:

Законів і правил існує багато.

Все неможливо запам’ятати.

А ось ці правила прості

Мають виконувати всі.

Перше правило – учитись.

Обіцяєте?

Учні: обіцяємо!

Друге правило – трудитись.

Обіцяєте?

 Учні: обіцяємо!

Бути чесним і правдивим – третє правило у нас.

Бути другом незрадливим.

Ти – за всіх, за – тебе клас.

Обіцяєте?

Учні: обіцяємо!

А четверте – незвичайне,

Посміхніться всім негайно!

П’яте правило – читати,

Малювати і співати.

Гратися з товаришами

І дружити з малюками.

Шосте правило, малята,

На уроках не жувати.

Не розмовляти і не спати.

Сьоме правило говорить:

Щоб навчались ви сумлінно

І поводились відмінно.

Щоб батьки могли радіти,

Що такі в них гарні діти.

Обіцяєте? Учні: обіцяємо!

 

C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\DSC_0502.JPG                    C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\DSC_0510.JPG

 

Вчителька:

А тепер настала моя черга дати вам обіцянку.

Урочисто обіцяю:

Щоб ви могли багато знати,

Буду добре вас навчати.

Нікого не ображати,

Хлопчикам і дівчаткам –

Всім допомагати.

До всіх ставитись з любов’ю.

Дбати про ваше здоров’я.

Іменем Науки учням 1-А класу  присвоюється почесне звання «Учень»

(вручення медальок першокласника)

 

VІІ зупинка– колір фіолетовий «Однокашники»

Вчитель: А раніше однокласників називали однокашниками. І ось чому.

Колись діти вчились у церковноприходських школах. Жили вони часом далеко і приходили до неї з різних сіл. Тому обідали діти всі разом. По черзі приносили горщик каші і їли з однієї миски. Так вони стали  називатися однокашниками.

Ви, діти, теж  будете навчатись разом, тому ми приймаємо вас в однокашники.

Вчитель: Вітаємо вас, діти! (роздають ложки, виходить мати і виносить горщик з кашею)

 

Мати:

 До  схід сонця раненько вставала,

У трьох водах крупу вимивала,

На  жаркому вогні жарку кашу варила,

Щоб  була в наших дітей сила,

Щоб ви гарно навчались і добра набували.

 

Вчитель:

Хто скільки з*їсть крупинок,

Той матиме скільки відмінних оцінок.

Ложки діставайте, з Богом починайте,

І кашу з*їдайте. Смачного !

(Діти їдять кашу)

 

C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\DSC_0572.JPG                                  C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\DSC_0576.JPG

 

Вчителька: Діти, для кожного з вас я приготувала невеличкий подарунок на згадку про цей урок.( кульки-сердечка)

  

                C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\DSC_0623.JPG

 

 

ІV Підсумок уроку

 

Вчителька: Ось і добіг кінця наш перший урок. Ви зробили перший крок на шляху до знань – стали першокласниками. Нехай цей шлях буде для вас радісним і цікавим! Нехай наша школа стане для вас другою домівкою! Бажаю вам знайти тут вірних друзів, здобути міцні знання. Не зупиняйтеся перед труднощами, будьте наполегливими та чемними учнями. Завжди вам допоможуть ваші рідні та близькі..

 

Вчителька: У нашого українського народу є дуже гарна традиція. Перед початком будь-якої важливої справи попросити  рясного Божого благословення. Давайте і ми з вами попросимо Бога допомагати у наших шкільних буднях (Діти складають ручки у молитві)

                       

 

C:\Users\SADOK\Desktop\фото діти 2022-2026\Перший дзвоник\100D3200\DSC_0233.JPGБлагослови нас, добрий Боже,   

Благослови, пречиста Мати –                        

При яснім розумі та доброму здоров’ї         

Шкільне життя нам розпочати!

(Пісня « Нові портфелики»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  Веремейчук Ганна Миколаївна

                                                  Вчитель початкових класів, «вчитель-методист»

                                                  Початкова  школа « Лісові дзвіночки»

                                                  Деснянського району міста Києва

 

Конспект уроку з предмету «Я досліджую світ»

Тема:  Культурна спадщина народу. 

Мета: Навчитися працювати із додатковою літературою та інтернет джерелами. Розширювати кругозір учнів, бажання пізнавати нове, формувати та розвивати почуття гідності, що ми є українці. Прагнути зберігати досягнення нашого народу. Виховувати майбутнє покоління українців, які прагнутимуть прославляти свою державу в світі.

Обладнання : мультимедійна дошка, презентація, підручник Я досліджую світ (Н. Бібік, Г.Бондарчук) , фото та відеоматеріали.

Хід уроку

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

 “Я - сонце”

Діти, давайте привітаємося із сонячним промінцями і перетворимося на маленькі сонечка.

«Я - маленьке сонце. Я прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто.

Я - велика Куля. В мене є багато тепла і світла.

Я - велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.»

 ІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. .Давайте поміркуємо, як ви розумієте слова «спадщина», «культурна спадщина»?

      2.2.Словникова робота.

Спадщина (цивільне право) — матеріальні і нематеріальні цінності, права та обов'язки, що переходить до спадкоємців.

Культу́ра (лат. Cultura — «обробіток», «обробляти») — сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людством протягом його історії; історично набутий набір правил усередині соціуму для його збереження.

Культу́рна спа́дщина — сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об'єктів культурної спадщини, результат духовної і матеріальної діяльності.

     2.3.  Створення кластера до словосполучення «ОБ’ЄКТИ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ»

 

 

ІІІ.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Сьогодні ми будемо знайомитися з культурною спадщиною нашого народу.

 ІV. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ 

Стор.  111

 

V. ПЕРЕГЛЯД ВІДЕОМАТЕРІАЛІВ

https://www.youtube.com/watch?v=aMaFuDNDQjA Зроблено в Україні. Софійський собор

https://www.youtube.com/watch?v=F3Tk_0y2c_U Уманське диво

VІ.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

 https://www.youtube.com/watch?v=jTWryZ8fDww Ми українці Фізкультхвилинка. Руханка справжніх патріотів

VІІ. СЛОВНИКОВА РОБОТА ЗА МАТЕРІАЛАМИ ПІДРУЧНИКА

  Голубой грот (Капри) — Википедия

                                ГРОТ

                                                                                            

 

 

 

 

 

 

 

           КАСКАД                                                                АЛЬТАНКА

Модные стрижки (каскад на длинные волосы)- идеи стрижек | Tufishop.com.ua

  • Поміркуйте, яке з цих слів могло бути багатозначним?

                                                                       Каскад – зачіска.

VІІІ. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ 

Опрацювання статті «Уманське диво».

ІХ. РОБОТА З ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСАМИ.

Пошук і представлення інформації про культурну спадщину України.

(https://via-regia.org.ua/materialna-ta-nematerialna-kulturna-spadshhyna/

Матеріальна та нематеріальна культурна спадщина )

Х. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. 

  • Про які пам’ятки культурної спадщини ти дізнався?
  • Чому кожний народ має оберігати свою культурну спадщину?

 ХІ. ТВОРЧЕ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Пофантазуй, яку культурну спадщину ти міг би залишити своїм нащадкам.

                                                   Касіяненко Юлія Миколаївна

 Вчитель початкових класів, «вчитель-методист»

                                                   Початкова школа «Лісові дзвіночки»

                          Деснянського району міста Києва

 

                                  Розробка заняття на тему:

                              «Ми дружні хлопці і дівчата»

                                        (з презентацією)

 

  • Сьогодні ми з вами поговоримо про дружбу, друзів, про те, яким має бути справжній друг, як берегти дружбу і вчитися підтримувати доброзичливі стосунки з однокласниками.
  • Тема нашого сьогоднішнього заняття: «Ми дружні хлопці і дівчата». (Слайд 1).

 

 

  • Давайте всі разом подумаємо над таким запитанням: «Що означають поняття «дружба», «дружити», «дружелюбність»». Спробуємо розібратися в цьому. (Слайд 2).

                          

  • Як ви розумієте слово «дружба»? (Дружба – це коли люди хочуть бути разом, коли вони цікавлять одне одного, довіряють одне одному. Це особливі стосунки, що виникають між людьми, які мають спільні погляди та інтереси. Це близькі стосунки, що засновані на взаємній допомозі, прив'язаності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей, активній зацікавленості один в одному).
  • Що означає слово «дружити», як ви думаєте? (Виявляти взаємну прихильність, відданість, довір’я один до одного).
  • А що таке дружелюбність? (Це дружні стосунки, доброзичливе ставлення, приязнь). Дружні відносини виникають в результаті добрих справ і слів,

звернених до інших. Іноді дружелюбність виявити нелегко, особливо до тих, хто, на нашу думку, не подібний до нас.

  • Подумайте і скажіть, на що схожа «дружба»?(Слайд 3).

 

 

  • Кожен з нас мріє мати справжнього друга чи друзів. А що має бути між справжніми друзями? (Слайд 4).

  

  • Між справжніми друзями завжди існує взаємна допомога і емоційна близькість, схожість почуттів і переживань. Від друга ми чекаємо вірності, у нього шукаємо підтримки і допомоги у скрутну хвилину. До друга ідемо з радістю, бо він розділить її. Друг зрозуміє наші найзаповітніші мрії і збереже таємниці.
  • Давайте спробуємо скласти модель слова «друг». Яким має бути справжній друг? (Слайд 5).

 

 

              

 

 

 

 

 

  • Чому добре мати друзів? Що друзі роблять разом? (Вчаться, граються, працюють, спілкуються, відпочивають, подорожують).
  • Кого ми можемо назвати справжнім другом? (Людину, якій можна довірити будь-яку таємницю. Це людина, яка буде разом з вами у хвилини радості і смутку, буде щиро радіти успіхам та сумувати через ваші невдачі).
  • Яким би ви хотіли бачити свого друга? (Слайд 6).

 

 

  • Чи маєте ви друзів? Кого ви можете назвати своїм справжнім другом? Поясніть, чому? Розкажіть, як ви знайшли своїх друзів.
  • Як ви вважаєте, чи важко бути другом, і що для цього потрібно?
  • З ким би ви хотіли подружитися і чому?
  • Чи можуть дружити хлопчики і дівчата? (Хлопчики і дівчатка мають багато спільного. Вони можуть цікаво проводити спільний час).
  • Як ви думаєте, у нашому класі хлопчики і дівчатка дружать між собою, допомагають один одному?
  • А під час спілкування не сваряться, не ображають один одного,  поважають?
  • А як хлопчики мають ставитися до дівчат? А дівчатка до хлопців?
  • Кожного дня ви приходите до школи. Зустрічаєте один одного в нашому класі. У вас є багато спільного: спільні завдання, інтереси, радощі, тривоги. Кожен із вас здібний, працьовитий, розумний, неповторний.
  • Для того, щоб бути гарним класом і дружним колективом, треба допомагати один одному долати труднощі, казати один одному приємні

та добрі слова, підтримувати, поважати.

  • Неодмінні ознаки дружного класу – це взаємоповага, чуйність, доброта та ввічливість. Не можна в класі ображати один одного, виявляти неповагу та грубість. Адже дружбу дуже легко зруйнувати. Завжди потрібно діяти з добром, уміти дорожити дружбою, цінувати її. А для цього потрібно знати й формувати в собі позитивні якості характеру.
  • Давайте розберемося, які якості хороші, а які – ні. Серед поданих, назвіть ті якості характеру, які, на вашу думку, необхідні для справжньої дружби. (Слайд 7).

                               

 

 

 

 

 

  • А зараз пограємо у гру «Долоньки друзів». Якщо справжні друзі мають це виконувати, то даруйте один одному долоньку, яка є у вас на партах.  (Слайд 8).

 

 

  • Давайте тепер пригадаємо прислів’я про друзів, а для цього спробуємо з’єднати частини цих прислів’їв. (Слайд 9).

 

 

  • А що ж потрібно зробити, щоб мати гарних друзів? Є чудове правило, яке завжди слід пам’ятати. Спробуйте роз’єднати слова і ви зможете його прочитати. (Слайд 10).

 

  

  • Як ви розумієте цей вислів?            
  • Що означає «бути гарним другом»? (Піклуватися про друзів, допомагати,

співчувати, турбуватися, ділитися з ними, зробити для них щось

 

хороше, не сваритися, підтримувати у важкий час, радіти успіхам друзів).

  • Давайте з вами разом складемо «правила дружби», яких слід дотримуватися. (Слайд 11).

  • А зараз спробуємо відновити вірш «Дружба». Потрібно самостійно закінчити, дописати кожний рядок вірша. (Слайд 12).

 

                    

  • Які висновки ви зробили з сьогоднішнього заняття? (Слайд 13).

 

 

 

 

 

  • Як ви думаєте, для чого потрібна дружба? (Слайд 14).

 

 

  • Молодці! Я впевнена, що ви станете ще дружнішими. Будете гарним класом і колективом. Будете допомагати один одному та піклуватися про друзів. І будете дотримуватись правил дружби. Тому що ви – дружні хлопці і дівчата! (Слайд 15).

 

       

 

 

Фото з проведеного заходу (малюнки і творчі роботи учнів).                                                        

 

                 

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

                                                  Гуриненко Світлана Степанівна

                                                 Вчитель початкових класів, «вчитель-методист»

                                                  Початкова школа «Лісові дзвіночки»

                         Деснянського району міста Києва

 

Міні проєкт «Протипожежна безпека» 2 клас

Тема. Протипожежна безпека.

Мета: продовжити формувати уявлення про причини виникнення пожежі в побуті та її наслідки;

вчити учнів правильно діяти у випадку виникнення пожежі ;

розвивати навички самозахисту;

виховувати розсудливість, почуття відповідальності за свої вчинки, повагу до професії пожежника.

                                                    Хід заняття

І. Актуалізація знань. Оголошення теми.

1. Загадки  1) Скільки б не їв, а ніколи ситий не буде.

                   2)  Він може зігріти, зварити обід.

                        Він плавить метал і розтоплює лід.

                        А може і ліс велетенський спалити,

                        Майно і будинок - усе спопелити.           (Вогонь)

 

2. Проблемна ситуація «Чи корисний вогонь?»

-Дуже часто ми можемо почути: стережися вогню, будь з вогнем обережним, пожежа - страшне лихо, під час пожежі загинули люди і згоріло майно. Можливо, варто взагалі відмовитися від вогню, не впускати його в наше життя і не буде біди?

(Відповіді дітей. Вправа «Мікрофон»)

Якщо холоди настали-

Допоможе нам вогонь.

Він розтопить піч у хаті,

Але ти стій осторонь.

Якщо раптом світло гасне,

Свічку ми запалимо.

В цьому випадку вогню

Ми подякуємо.

 

А в печі велетенській- у домні-

Плавлять сталь сталевари невтомні.

 

На вогні готують їжу,

Пиріжки мама пече.

В кухні ти, малюк, не грайся-

Вогонь миттю припече.

 

Летить ракета в небесах,

Вогонь із сопла рветься-ах!

Такий він сильний, мудрий, дужий.

Вогонь потрібний людям, друже!

 

Оголошення теми: «Правила пожежної безпеки»                                                                                                                                                                                              

ІІ. Сприймання і усвідомлення матеріалу.

1.Розповідь вчителя 

-Вогонь здавна є другом людини. Він допомагає їй обігріватися , готувати їжу. З його допомогою людина варить метал. Вогонь рухає техніку, допомагає людині проникнути в таємниці космосу.

 

 -Але вогонь може стати і жорстоким ворогом. Якщо з ним необережно поводитись, він виходить з-під контролю людини, може знищити міста і села, будинки, ліси, урожаї, все, що зустрінеться на його шляху. Часто у вогні пожеж гинуть люди.

             Але й іншим буває вогонь-

             Злим, як змій, і жорстоким, як ворог.

             Не зігріє він ваших долонь,

             Може все спопелити на порох.

 

-Що ж таке пожежа? Знайдіть тлумачення цього слова в «Тематичному словнику школяра» (робота у групах)

 

     Пожежа - це полум’я, яке охоплює і знищує все, що горить. Це неконтрольований процес горіння, який загрожує життю людей і тварин, знищує все, що горить.

 

-Поміркуйте, які ситуації можуть перетворити вогонь із друга у ворога?

(Вправа «Мікрофон»)

 

   Причини пожежі можуть бути різноманітними. Але завжди вона починається тому, що з вогнем поводились необережно.

   Приблизно кожна шоста-восьма пожежа в нашій країні виникає від пустощів дітей, від їхнього невмілого, необережного поводження з вогнем. Вогонь приваблює дітей, і вони люблять з ним гратися, оскільки ще не розуміють, яку небезпеку приховує вогонь у руках дитини.

   Ось доволі типова ситуація: батьки ідуть з дому, залишаючи на деякий час дітей самих. Хтось із малюків заходить на кухню, увагу його привертає коробочка з яскравою етикеткою. Наслідуючи батька чи матір, дитина дістає сірника , чиркає ним... Спалахує вогник. Горить, добираючись до пальців. І раптом починає пекти. Зляканий малюк кидає палаючого сірника на підлогу, на стіл... А температура полум’я сірника достатня, щоб загорілось більшість речей, виготовлених з дерева, текстилю, синтетики і пластмас. Так стається пожежа.

2. Читання учнями віршів, розмірковування над причинами виникнення пожеж

                Причини виникнення пожеж:

  1. Недбале поводження та ігри з сірниками, запальничками.

              На роботі мама й тато.

              Сірники знайшли малята.   

              І не знає дітвора,

              Чим скінчитись може гра.

 

2) Просушування одягу, речей над відкритим вогнем або поблизу нього                          (над включеною газовою плитою, на каміні)

3) Запалені свічки на новорічній ялинці, бенгальські вогні, хлопавки, петарди.

              Новий рік! Зійшлись малята,

             Щоб ялинку прикрашати.

             Та свічкам - прикрасам - зась,

             Хвоя щоб не зайнялась.

 

4) Несправна електропроводка або перевантажена електророзетка.

            Наказали мама й тато

            Всі електроприлади разом не вмикати,

            Бо нагріється розетка,

            Спалахне вогнем умить,

            І від того й дім згорить.

5) Причинною пожежі можуть стати залишені без нагляду увімкнуті електроприлади.

            Електропраска- кожен знає-

            У побуті допомагає.

            Та пам’ятати має кожний:

            Лишать без нагляду її не можна.

 

- Ви повинні знати, як правильно користуватись електроприладами: якщо електрокамін чи праску залишити увімкнутими без нагляду, вони перегріваються і від них можуть загорітись домашні речі. Щоб цього не трапилось, нагрівальні електричні прилади слід встановлювати на вогнетривкі підставки і своєчасно вимикати.

6) Недбале ставлення  до електроприладів (залишена газета на абажурі лампи, електрокамін, що стоїть близько до тюлю чи скатертини).

                 Калорифер не вмикати

                 При фіранці, - каже мати.

                 Мама вийшла і не знає,

                 Що вікно уже палає.

 

7) Іграшки, що розкидані де завгодно, навіть на кухонній плиті.

8) Дорослі, які дозволяють собі палити в ліжку.

                                           

Фізкультхвилинка

 

    На галявині вогнище (крокують),

    Полум’я стелиться низько-низько (присідають ),

    Далі багаття розгоряється (піднімаються )

    І полум’я коливається (показують руками ).

    Ми взяли водичку прямо із кринички (нахиляються ).

    Полили, загребли (імітація руками )

    І з галявини пішли (крокують ).

 

3. Відгадування загадок ( у групах )

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Загадки про електроприлади                  

Всю білизну позбирає

І старанно покупає.

Буде знову вся чистенька,

Незабруднена, гарненька.  (пральна машина)

 

Дуже любить він тканини,

Сукні, светрики, гардини.

Всі їх складочки знайде!

Розізлиться- пара йде!  (праска)

 

Суп, морозиво, ковбаси,

Сало, м’ясо, яйця, кваси…

Все в животику ховає

І свіженьким зберігає.  (холодильник)

 

Де кого нагородили,

Де супутник запустили.

Фільми, казочки, новини.

Нам транслює щохвилини.  (телевізор)

 

Кілобайти, гігабайти,

Папки, файли, блоги, сайти…

Знань чимало різних має,

Цілий світ про нього знає.  (комп’ютер)

 

Може моркву покришити,

Свіжий сік для нас зробити.

Непотрібно йому рук-

Має функцій безліч штук.  (кухонний комбайн)

 

Розморожувати вміє.

Що потрібно розігріє.

Піцу зробить за хвилину.

Нагодує всю родину.  (мікрохвильова піч)

 

Хоч і голосу не має,

Але голосно гукає.

Щоб могли порозмовляти

І про все на світі знати.  (телефон)

 

-Всі ці електроприлади роблять наш будинок комфортним і зручним. Але при роботі з ними треба дотримуватись правил безпеки, щоб уникнути пожежі або ураження електричним струмом.

 

4. Читання і обговорення правил користування електроприладами

               Правила користування електроприладами:

1) Вимикати електроприлади взявшись за вилку, а не тягнути за дріт.

2 )Включати електроприлади тільки у справну, а не пошкоджену розетку.

3) Ввімкнуті електроприлади не залишати без нагляду.

4) Не перевантажувати розетку великою кількістю приладів.

5) Не братися за вимикач мокрими руками.

6) Коли ідеш з дому,  вимикати всі прилади з розетки.

7) Не всовувати в розетку сторонні предмети.

8) Не можна заповнювати водою ввімкнені в електромережу чайники, кавоварки, каструлі.

 

 

 

 

5. Рухлива гра на повторення правил користування електроприладами

 

                                  Гра «Можна – не можна»

(у поєднанні з рухами: якщо можна, то дві руки підняти вгору, якщо не можна – то присісти і опустити голову)

         -гратися з включеними у мережу електроприладами;

         -користуватися справними електроприладами;

         -наближатися до обірваних дротів;

         -включати одразу всі лампи, які є в будинку;

         -вимикати світло, виходячи з будинку;

         -мокрими руками вставляти вилку у розетку;

         -вимикати телевізор одразу після закінчення телепередачі;

         -хапатися руками за дріт;

         -користуватися настільною лампою під час читання;

         -залишати світло в кімнаті, коли виходиш надовго.

 

-Молодці, ви гарно запам’ятали правила користування електроприладами.

6. Пам’ятка «Мої дії у випадку виникнення пожежі»

                       Якщо виникла пожежа, а дорослих немає вдома

1) Якщо вогонь невеликий, накинь на нього товсту ковдру або залий водою.

2) Якщо горить шнур електроприладу, перш ніж залити полум'я водою, вийми штепсель електроприладу з розетки. Гасити увімкнені електроприлади водою не можна!

3) Якщо тобі не вдалося самостійно загасити вогонь, вибігай з квартири і клич на допомогу або дзвони за номером 101.

4) Зателефонувавши до пожежної частини, чітко називай свої прізвище та адресу і повідом, що горить.

5) Не намагайся врятуватися від пожежі у шафі, кладовці або іншому тісному місці — можеш учадіти там від газів, що виділяються під час горіння.

6) Не можна відкривати вікно, доки вогонь у кімнаті не згас — свіже повітря підживить його і полум'я спалахне з новою силою.

7) Доки чекаєш на пожежників, не панікуй, шукай вихід із кімнати, але не намагайся вистрибнути у вікно.

8) Довірся пожежним, виконуй усе, що вони накажуть тобі.

9) Якщо ти знаєш, що хтось не може вийти з будинку, який горить, повідом про це дорослих або пожежних.

7. Розповідь вчителя

   Пожежа – це особлива битва, тактика якої – наступ на вогненну стихію. При пожежі не можна чекати і бути повільним. Адже підрахунок часу іде на секунди.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

У ці страшні хвилини на допомогу приходять пожежники. Ці люди в блискучих касках по-справжньому безстрашні. Їхні рухи швидкі, стрімкі і точні. Ще б пак, адже мова йде про рятування життя людей та народного достатку. Кому доводилось бачити роботу пожежників в умовах бурхливої стихії, той міг переконатися, що ліквідація пожежі – це важка і небезпечна праця. Декілька разів за чергування лунає в пожежній частині тривога. У будь-яку пору дня і ночі пожежники готові вступити в боротьбу з вогнем.

Професія пожежника поєднує в собі і високий гуманізм, і справжній героїзм. До цього їх зобов’язує високий професійний обов’язок.

ІІІ. Творча робота. Виготовлення кижечки - пожежної машини.

  1. Вікторина

Давайте зараз проведемо невеличку вікторину, а ваші відповіді прокоментуємо:

 

  • Якого кольору пожежна машина? (Червоного).
  • Як ви гадаєте, чому вона червоного кольору? (Щоб її швидко помітили водії інших машин на вулиці і дали їй дорогу).
  • Як водій пожежної машини попереджує водіїв інших машин про те, що вони поспішають на пожежу? (Водій вмикає світловий маяк синього кольору і звуковий сигнал – сирену).
  • Чому пожежники намагаються якнайшвидше прибути на місце пожежі? (Вони поспішають загасити вогонь, врятувати людей та їхнє майно).
  • Чим відрізняється пожежна машина від інших машин? (Вона має обладнання для гасіння пожеж, високу драбину, рукави, резервуар із водою).
  • Для чого потрібна драбина? (Якщо пожежа виникла на верхньому поверсі висотного будинку, пожежники швидко піднімаються по ній до місця пожежі).
  • Для чого потрібні рукави? (Їх прикріплюють до насоса пожежної машини і по них подається вода для гасіння вогню).

 

  1. Виконання завдань на сторінках книжечки-машини (тренінг з набирання номеру пожежної служби, лабіринт, засоби гасіння пожежі, речі професії пожежника).

    C:\Users\Sveta\Desktop\публікація пожежна безпека\IMG_20221215_133026.jpg   

C:\Users\Sveta\Desktop\публікація пожежна безпека\IMG_20221215_125626.jpg

  1. Виготовлення книжечки- саморобки

 ( робота у групах )

 

 

 

ІV. Закріплення матеріалу. Підсумок заняття.

-Сьогодні ми багато дізналися про добрий та лихий вогонь. А зараз ми дізнаємось, як ви засвоїли правила пожежної безпеки?

 

1. Правила протипожежної безпеки

1) Не грайся із сірниками та запальничками.

2) Не запалюй свічки та бенгальські вогні без нагляду.

3) Не залишай іграшки, книжки, одяг біля увімкнених обігрівачів, не суши речі над газовою плитою.

4) Не пали багать у сараях, підвалах, на горищах.

5) Не вмикай багато електроприладів одночасно, електромережа може згоріти.

6) Обов'язково вимикай електроприлади, коли ідеш із дому. Але не тягни за дріт руками, обережно вийми штепсель із розетки.

7) На дачі або у селі не відкривай грубку - від маленької вуглинки, що випаде з неї, може статися пожежа.

2. Гра « Та це я, та це я, та це вся моя сім’я»

-Після кожного питання

Відповідь давай негайно:

«Та це я, та це я, та це вся моя сім’я».

1. Слухайте уважно:

Хто знає з вас про те,

Що з вогнем погані жарти?...

 

2. Хто почувши запах диму,

Сповіщає про пожежу?..

3. Хто із вас пустує з вогнем

Вранці, ввечері і вдень?

 

4. Хто від меншої сестри

 ховає в домі сірники?...

 

5. Якщо в полі хліб горить,

Хто пожежних сповістить?...

 

6. Хто із вас, я вас питаю,

Із електрикою грає?

 

7. Хто пожежним допомагає,

Добро держави оберігає?...

 

-Молодці! Чи сподобався вам наш проєкт? Що саме?

Будьте обережні, не пустуйте з вогнем та дотримуйтеся правил протипожежної безпеки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                      Бражник Олександра Віталіївна

                                                     Вчитель початкових класів

                                                                      Початкова школа «Лісові дзвіночки»

                                                                Деснянського району міста Києва

 

Тема: День вишиванки.

Мета: Ознайомити учнів з вишиванкою як одним із видів національного українського мистецтва. Формувати уявлення про народні традиції створення та носіння вишитого українського одягу. Виховувати громадянські й патріотичні почуття.

Хід заняття:


  • Привітання
  • Повідомлення теми та мети заняття.


— Діти, сьогодні ми з вами  перенесемося в історичне минуле нашого народу і познайомимося з річчю, що є для українців культурною частинкою, символом нашої Батьківщини. Щоб дізнатися про що піде мова, я пропоную вам відгадати загадку:

 

— Так, сьогодні ми будемо говорити про вбрання, що є національним символом нашого народу. Ми всі одягнені у вишиванки і я пропоную нам пограти в гру.


Гра «Комплімент»

 

Діти стають у коло і роблять один одному комплімент.

  • Пізнання нової інформації

— Всесвітній день вишива́нки — міжнародне свято, яке покликане зберегти споконвічні народні традиції створення та носіння етнічного вишитого українського одягу. Дата проведення — щороку в третій четвер травня (будній день). Свято є самобутнім і самодостатнім, не прив'язане до жодного державного чи релігійного. У цей день кожен охочий може долучитись до свята, одягнувши вишиванку на роботу, до університету, школи чи садочка.

Перегляд відео «День вишиванки: історія свята»

Обговорення:

 

— Отже, вишиванка єднає українців, які проживають в усіх країнах світу, а не лише в Україні.

Руханка «Україна – це ми!»

— Кожен регіон має свій унікальний орнамент і традиційні кольори вишивання.

  • Математична хвилинка

Робота в групах «Визнач регіони вишивки»

Перегляд відео «Це наше і це твоє. Знана у всьому світі вишиванка – наша»

- Які речі українці прикрашають вишивкою?(рушники, одяг, скатертини)

- З якими подіями, святами пов’язані традиції української вишивки? (весілля, хрестини, приїзд гостей, свято вишиванки)

Робота на картках «Моя вишиванка»

- Спробуємо створити свою вишиванку.

Руханка «Скоро перемога!»

  • Творча робота  

— Нам знадобляться: ножиці; кольоровий папір; клей; стрічковий орнамент (із паперу або тканини).

Учні працюють в групах, під музику.

  • Презентація робіт
  • Рефлексія





 

   

 

  

 

 

 

 

 

                                                   Касперська Галина Миколаївна

                                                   Заступник директора з НВР   

                                                   Вчитель початкових класів, «старший  вчитель»

                                                   Початкова  школа « Лісові дзвіночки»

                                                   Деснянського району міста Києва

 

 

Урок інформатики

Тема: Робота з онлайн-програмами на підтримку вивчення навчального предмету. Вишиванка – Генетичний код нації.

Мета: розширити уявлення про вишиванку, як вид мистецтва, про її значення у житті українців; виховувати любов до національних традицій, до краси і гармонії навколишнього світу; почуття національної гордості; сприяти розвитку естетичного смаку та творчого мислення. Удосконалювати роботу за комп’ютером під час уроку. Ознайомитися із онлайн-програмами на підтримку вивчення навчального предмету мистецтво.

Обладнання: вишиванки, ноутбук, проектор, екран, презентація  

Хід уроку.

На початку зустрічі вчитель пропонує учням розібрати значення слів вишиванка, генетика, код, нація. Можна скористатися пошуком в інтернеті.

Проблемне запитання:  Що я  знаю  про вишиванку?

Історія появи Дня вишиванки.

Свято зародилося як студентська ініціатива. Ідею акції у 2006 році запропонувала на той момент студентка Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича Леся Воронюк. Дівчина запропонувала одногрупникам та студентам обрати один день і всім разом одягнути вишиванки. Її підтримали інші студенти та викладачі й одяглися відповідно. Спершу вишиванки вдягнули декілька десятків студентів та кілька викладачів факультету. Нині ж у цей день український традиційний одяг надягають усе більше людей не тільки в нашій країні, а по всьому світу.

 

Цікаві факти про українську вишиванку

  1. Українська вишиванка має дуже давнє походження. Численні дослідження свідчать, що вбрання із вишивкою створювали ще до VI ст. За свідченням давньогрецького історика Геродота, скіфи оздоблювали свій одяг вишитим орнаментом. Це підтверджують знайдені на Черкащині срібні чоловічі фігурки VІ ст, котрі при дослідженні виявилися схожими на українське народне вбрання XVІІІ-XІX ст.
  2. Перші вишиванки відігравали не стільки функцію одягу, а, згідно з повір’ями, були таким собі оберегом для їхніх власників від зла. Тому сорочки оздоблювали візерунками на рукавах, комірах і подолі, щоб візерунок торкався тіла.
  3. Вишивати національний одяг раніше бралися лише жінки, адже саме вони дарували виробу потужну позитивну енергетику. Зараз вишивають не тільки жінки, а й чоловіки.
  4. У кожному регіоні України є своя техніка вишивання, орнамент і традиційні кольори вишиванки. Іноді навіть окремі села можуть похвалитися своїми особливими вишиванками.
  5. В Україні є близько сотні різних вишивальних технік. Серед найвідоміших – хрестик, гладь, низь, мереження, бігунець, плетіння.
  6. Першим модником, який поєднав українську вишиванку із буденним одягом, став Іван Франко. Він стильно скомбінував вишиту сорочку із піджаком. Саме у такому вигляді письменника можна побачити на 20-гривневій купюрі.
  7. Найбільша кількість людей у вишиванках, яка зібралась в одному місці, була зафіксована у День Незалежності в 2011 році у місті Рівному. На центральному Майдані міста тоді зібралося 6570 людей у вишиванках. Цю цифру зафіксовано у Книзі рекордів України.
  8. Українське національне вбрання все більше надихає дизайнерів. На модних подіумах тема вишивки подається у найрізноманітніших варіантах.

У кожного народу, нації є свій унікальний код, ДНК, який може бути захований, здавалося б, у простих речах – піснях, казках, оберегах, вишиванках… Для українця вишиванка – не просто одяг. Це щось дуже особливе: особисте, рідне, святе.

Вишиванка вважається оберегом від усього лихого, що може статися в людському житті. Вона є символом краси та міцного здоров’я, а також щасливої долі.  Вишиванка теж символізує і родинну пам’ять, вірність та любов у сім’ї. Експерти вважають, що український народ намагається закодувати щастя, долю, життя та волю в орнаменті вишиванок.

Отже, елемент орнаменту- це своєрідний код.

Зараз вишивка сприймається тільки як декоративний елемент, але для наших предків вона мала велике значення. Вони могли буквально “читати” вишивку як книги, тому що кожен символ в орнаменті має своє значення.

Це не просто кола, ромби, гілки і спіралі, ці фігури створювались десятки століть тому як унікальні символи. У часи, коли наші предки володіли магічним зв’язком зі світом природи: рослин, тварин, небесних світил,  Символами Сонця, Землі, Всесвіту, Роду вони малювали свою долю, відтворюючи їх на полотні, виписуючи таємничі древні знаки як заклинання, як обереги, як коди свого роду.

Зараз є можливість зашифрувати слова, назви міст та власне ім’я у схему українського орнаменту, який нагадує QR-код. Кожна літера – це вишитий символ, кожен символ – це потужний оберіг. Абетку та її тлумачення видав у своїй книзі Володимир Підгірняк, дослідник української писанки та вишивки. Шляхом аналізу народної творчості прикарпатського краю, він виявив певні закономірності в орнаментах, які наштовхнули його на виявлення в них закодованої інформації.

Ось так виглядають звичні поширені імена українців, які закодували в українській вишивці.

«Код нації» – так називають українську вишиванку. І це не просто красиві слова. Кожен регіон України може похвалитися  своїм унікальними вишиванками, які відрізняються фасонами, кольором, способом вишивання, орнаментом і візерунками. І  всі вони (регіони) об’єднуються в одну державу Україна. А на початку ХХ століття, коли українська нація почала боротьбу за свої політичні права, вишиванка стала використовуватися як патріотичний та культовий одяг, символ української ідентичності. Але ми знаємо, що український народ самобутній, який відзначається природною своєрідністю, не схожий на інших (інші); самостійний у своєму розвитку, незалежний від будь-яких впливів; неповторний, оригінальний і завжди обирає те що йому до душі. Тож давайте ми спробуємо відчути свою унікальність, неповторність та оригінальність, створивши  вишивку  свого імені. Закодувати своє ім’я. (створити свою неповторну карту нашої спільної шкільної родини).

Робота за комп’ютером. Інструктаж з ТБ.

Кожен учасник створює своє ім’я у вигляді елементу орнаменту, який розміщується на карті України.

Онлайн програма, що використовується під час роботи:

 https://igru.com.ua/ihry-novi/36858-hra-vyshyvannia-khrestykom.html

https://vyshyvka.ukrzen.in.ua/word/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B0 

Рефлексія.

Зараз – особливий час. Ми звертаємося до джерел народної творчості, до народних традицій. І як радісно усвідомлювати, що вони сьогодні оновлюються, оживають, і, мабуть, чим більше ми будемо їх знати, тим життя наше буде радіснішим, духовно багатшим.

Фото з проведеної роботи.

 

 

 

 

 

 

        

        

        

 

      

 

           

            

 

   

  

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку