Методичний прийом в біології - диктанти

Про матеріал
В серії посібників «Для тих, хто викладає біологію (ботаніка) » розміщені матеріали, що стануть в нагоді вчителям для активізації пізнавальної діяльності школярів на різних етапах уроку та в позаурочний час. У посібнику наведено зразки можливих форм роботи: навчальні дослідження, схеми, опори, міжпредметні зв`язки, традиційні та нетрадиційні уроки ,тести, біологічні диктанти та вікторини.
Перегляд файлу

Фон для титульного листа - 56 фото            Управління освіти ,культури,молоді та спорту

Лозуватської сільської ради

КЗ «Христофорівська гімназія»

 

 

 

 

 

Для тих, хто викладає біологію

Диктанти

 

 

 Вчитель біології Мотуз Л.О.

 

 

 

 

 

 

2024

 

В серії посібників   «Для тих,  хто викладає   біологію (ботаніка) » розміщені матеріали, що стануть в нагоді вчителям для  активізації пізнавальної діяльності школярів на різних етапах уроку та в позаурочний час. У  посібнику наведено зразки можливих форм роботи:

навчальні дослідження, схеми,  опори, міжпредметні  зв`язки, традиційні та нетрадиційні уроки ,тести,  біологічні диктанти та вікторини.

 


 Сучасна школа вимагає творчого підходу до викладання шкільного курсу біології, що створило б якісні передумови для підвищення зацікавленості учнів матеріалом.

  Усім відомий давньогрецький вислів: «Учень – не чаша, яку необхідно наповнити, а факел, який потрібно запалити». В наш час існують технології,  які можуть розбудити в дитині інтерес,  дати особистості можливості для розвитку і самореалізації.

         Зараз вчителів турбує проблема суспільної пасивності більшості школярів. Захоплення комп’ютерними іграми призводить до зниження інтересу до здобуття знань, зменшення активності учнів на уроці та в позаурочній діяльності .Даний  посібник може стати в нагоді вчителю, що бажає підняти інтерес до здобуття знань учнями,  що вивчають ботаніку.

Навчання і виховання , які не враховують передусім розвитку дитини , втрачають своє значення. Відтворення матеріалу без збудження думки , без виховання прагнення до глибин і вершин відіграє у формуванні дитини роль більше негативну , ніж позитивну , привчаючи учня до автоматизму в поглядах  і вчинках , до неможливості мати власну думку , до страху критики тощо.

Однією з ефективних   і цікавих форм перевірки знань учнів є біологічні диктанти.

Біологічні диктанти           додаток № 8

 

Вегетативні органи.

      Підземний вегетативний орган покритонасінних називають _________.

Надземний вегетативний орган покритонасінних – це _________. Корені бувають трьох типів: __________,____________ і __________.  Пагін складається з осьової частини - ____________ та бічної -  ____________.

На пагоні у пазухах листків є __________. Корінь і пагін, пристосовуючись до життя на суходолі, зазнають __________. Основними видозмінами кореня є _____________ і ____________. Бульба, кореневище і цибулина – підземні _____________.

 

Генеративний орган рослини.

  1. Квітка – це __________________. Вісь квітки називається ________________. Квітка складається з ____________, ____________ і _____________. Оцвітина буває ______________ і ____________. Чашечка утворена  _______________. Віночок утворюють ______________.
  2. Головними частинами квітки є _____________ і ____________. У пиляках  тичинок утворюються _____________.  У зав’язі маточки знаходяться _____________. Із насінного зачатка утворюється _______________.
  3. Запилення є важливою умовою ______________. Потрапивши на приймочку маточки, пилякове зерно _____________. Проростаючи, пилякове зерно утворює __________________. Пилякова трубка росте через стовпчик маточки і проникає до ______________.
  4. У зав’язі знаходяться ______________.  У насінному зачатку є ______________. Коли пилякова трубка проникає до зародкового мішка, вона _____________. Один спермій зливається з ____________, а другий спермій – з _____________. Таке запліднення називається ________________. Після запліднення із насінних зачатків утворюються ________________, а сама квітка перетворюється на _______________.

 

 

Процеси життєдіяльності рослин

Одним із основних проявів життя є ____________ і  ___________. Поглинання і виділення речовин – це ______________ обмін, він відбувається з витрачанням ____________. Перетворення речовин у клітині – це ____________ обмін. Під час нього енергія ______________.

Процес утворення зеленими рослинами органічних речовин з неорганічних з використанням енергії Сонця називається _______________. Та частина процесу фотосинтезу, під час якої виділяється _______________, називається світловою ______________. Та частина процесу фотосинтезу, під час якої утворюються _____________ речовини, називається _____________ фазою.

Фотосинтез відбувається у клітинах, що містять зелені пластиди, - ______________. У хлоропластах міститься пігмент ______________. У процесі фотосинтезу поглинається ______________ газ і виділяється ____________. У процесі фотосинтезу утворюється органічна речовина - ______________.

 

                                    Клітина

 Клітини ззовні вкриті щільною _________________________________.

Під оболонкою знаходяться прозора в’язка рідина ________________.

У цитоплазмі знаходяться численні безбарвні і забарвлені тільця, які називають ________________. У клітинах шкірки м’ясистої луски цибулі є безбарвні пластиди _________________, а в клітинах м’якоті плодів калини вони забарвлені і називаються ________________.

У цитоплазмі знаходяться тільце округлої або овальної форми, це - ________________. У цитоплазмі є порожнини - _______________, заповнені прозорим або забарвленим _______________________. Зв’язок між сусідніми клітинами здійснюється через ____________.

 

Процеси життєдіяльності рослин(2)

 

 Одним із основних проявів життя є ___________ і _____________. Ріст багатоклітинних вищих рослин забезпечується діяльністю _______________ тканини. Ріст і розвиток регулюються ______________. Квіткові рослини наростають у висоту завдяки двом типам росту ______________ і ____________. Вставний ріст відбувається за рахунок твірних тканин, що розташовуються у _______________.

 

Для багатьох рослин характерний стан, коли ріст та обмін речовин і енергії майже припиняється. Цей стан називають станом ______________. Розвиток окремого організму від народження до смерті називають ________________.

 

Водорості

 

Хламідомонада є ________________ водорістю. Вона має один _______________ чашоподібної форми. У хлоропласті знаходиться пігмент _____________. Хламідомонада пересувається за допомогою ________________. У сприйнятті світла бере участь __________________.

  Діатомові водорості - ______________ мікроскопічні __________ чи _____________ організми. Вони мають своєрідну будову _______________, схожу на панцир.

   Панцир просочений _____________________. Вони мають забарвлення ____________________. Хлоропласти цих водоростей містять ____________________ і ____________________.

 

Слань бурих водоростей забарвлена у ________________________ колір. За розмірами бурі водорості  сягають від ______________ до ______________. Ці  водорості мають своєрідну будову: клітини зібрані в _________________, що нагадує _______________. Розмножуються вони _________________ та ___________________________.

 

Червоні водорості – виключно ____________________. Вони містять пігменти: ______________________________________. Розмножуються ___________________________, _____________________________ та _____________________ способами. Червоні водорості запасають _________________________________.

 

Водорості належать до ________________ рослин. Тіло водоростей називається __________________. Воно не почленоване на _________________. Серед водоростей є __________________, ______________ та __________ ___ види. Всі водорості містять пігмент __________________. Водорості об’єднують у відділи, наприклад: __________________, _____________________, _____________________.

 

 

 

                     Плауноподібні

   

 Сучасні плауноподібні є  __________    рослинами. Пагони у них галузяться                 _______________  , тобто їхні верхівки розділяються на дві ____________ частини. Листки у плауноподібних є виростами _____________ . У життєвому циклі плауноподібних переважає _____________ . Гаметофіт плауна веде ___________ спосіб життя. Спорангії утворюються на листках ____________ І зібрані у _____________ . Для статевого процесу їм потрібна ___________ . Розмножуються плауноподібні ______________ . Із спори у плауноподібних розвивається ______________ .

                                                             

       Хвощеподібні

     Сучасні хвощеподібні – це ______________ рослини. Тіло хвощів поділене на ____________  і __________ . Листки у хвощів мають вигляд  _____________ . Під землею у хвощів знаходиться __________ ,яке почленоване на ___________ та ___________ . На верхівках пагонів хвощів розташовані ____________ ,які зібрані в  ____________ . Хвощі є ___________ рослинами . У хвощів ____________  гамето - фіти  представлені розчленованими зеленими ____________ . На гаметофіті  у хвощів утворюються зигота, з якої розвивається _________ .

                                                             Папоротеподібні

     У життєвому циклі папоротеподібних переважає ___________ . Він складається з підземного ___________ , від якого відходять ____________ корені . Молоді листки папоротеподібних закручені у ____________ .

   Спори у папоротеподібних знаходяться в ____________.  Спорангії зібрані у  __________ , які знаходяться з ____________ боку листків . Серед папоротеподібних  є ____________ і ____________ рослини. Із спор рівноспорових папоротеподібних розвиваються _____________  гаметофіти. Гаметофіт до ґрунту прикріплюється _____________ . На гаметофіті розвиваються статеві органи: ____________ і ____________, в яких формуються _____________ клітини . Для запліднення папоротеподібних необхідна ____________ . Із зиготи у папоротеподібних розвивається ____________ .

                                                               Розмноження вищих спорових

     Вищі спорові рослини мають статеві органи двох типів: чоловічі - __________ , жіночі - ____________. Запліднення у мохоподібних можливе лише за наявності _____________ . Після дозрівання статевих клітин чоловічі статеві органи розкриваються у _______________ погоду. Назовні виходять ____________ ,які досягають верхівки стебла ____________ особини. Відбувається процес _________ .

 

      Природне середовище

       Сукупність природних тіл і явищ називають _____________ . Чинники середовища, що впливають на організми ,називають _______________ .  Чинники неживої природи – це: ___________ , ___________ , ___________ , ____________ . Чинники живої природи – це: _______________ . Усі форми співжиття організмів різних видів називають _____________ . Вплив діяльності людини на природу називають ____________ чинником.

                                                              

       Життєві форми рослин  

       Основними життєвими формами рослин є ___________ , ___________ , __________. Трав’янисті рослини за тривалістю життя поділяють на ____________ , ____________ , ____________ . Групи взаємопов’язаних між собою між собою рослин різних вплів, які тривалий час зростають на певній ділянці місцевості, називають ____________ . Основні типи рослинних угрупувань є: ___________ , ____________ , ____________ . Види які потребують охорони в межах України, включають до ____________ . Види рослин, які повинні охоронятися на територіях усіх країн світу ,занесені до _____________ .  

 

  Бактерії

         Бактеріальна клітина зверху вкрита ____________ . Навколо бактеріальної клітини утворюється __________________________ . Під оболонкою знаходиться ____________ та _____________ . Організми, які мають таку будову клітини, називають ________________ .     За способом живлення бактерії та ціанобактерії поділяють на  ______________ і ______________ . Організми, які самостійно виробляють речовини для живлення, називають ____________ . Бактерії, які живляться речовинами живих організмів, називаються _____________ . Бактерії, що живляться відмерлими органічними рештками,називаються _______________ . Бактерії за несприятливих умов утворюють ______________. Розмножуються бактерії ___________________ .

 

 

docx
Додано
22 лютого
Переглядів
35
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку