Управління освіти ,культури,молоді та спорту
Лозуватської сільської ради
КЗ «Христофорівська гімназія»
Для тих, хто викладає біологію
Диктанти
Вчитель біології Мотуз Л.О.
2024
В серії посібників «Для тих, хто викладає біологію (ботаніка) » розміщені матеріали, що стануть в нагоді вчителям для активізації пізнавальної діяльності школярів на різних етапах уроку та в позаурочний час. У посібнику наведено зразки можливих форм роботи:
навчальні дослідження, схеми, опори, міжпредметні зв`язки, традиційні та нетрадиційні уроки ,тести, біологічні диктанти та вікторини.
Сучасна школа вимагає творчого підходу до викладання шкільного курсу біології, що створило б якісні передумови для підвищення зацікавленості учнів матеріалом.
Усім відомий давньогрецький вислів: «Учень – не чаша, яку необхідно наповнити, а факел, який потрібно запалити». В наш час існують технології, які можуть розбудити в дитині інтерес, дати особистості можливості для розвитку і самореалізації.
Зараз вчителів турбує проблема суспільної пасивності більшості школярів. Захоплення комп’ютерними іграми призводить до зниження інтересу до здобуття знань, зменшення активності учнів на уроці та в позаурочній діяльності .Даний посібник може стати в нагоді вчителю, що бажає підняти інтерес до здобуття знань учнями, що вивчають ботаніку.
Навчання і виховання , які не враховують передусім розвитку дитини , втрачають своє значення. Відтворення матеріалу без збудження думки , без виховання прагнення до глибин і вершин відіграє у формуванні дитини роль більше негативну , ніж позитивну , привчаючи учня до автоматизму в поглядах і вчинках , до неможливості мати власну думку , до страху критики тощо.
Однією з ефективних і цікавих форм перевірки знань учнів є біологічні диктанти.
Біологічні диктанти додаток № 8
Вегетативні органи.
Підземний вегетативний орган покритонасінних називають _________.
Надземний вегетативний орган покритонасінних – це _________. Корені бувають трьох типів: __________,____________ і __________. Пагін складається з осьової частини - ____________ та бічної - ____________.
На пагоні у пазухах листків є __________. Корінь і пагін, пристосовуючись до життя на суходолі, зазнають __________. Основними видозмінами кореня є _____________ і ____________. Бульба, кореневище і цибулина – підземні _____________.
Генеративний орган рослини.
Процеси життєдіяльності рослин
Одним із основних проявів життя є ____________ і ___________. Поглинання і виділення речовин – це ______________ обмін, він відбувається з витрачанням ____________. Перетворення речовин у клітині – це ____________ обмін. Під час нього енергія ______________.
Процес утворення зеленими рослинами органічних речовин з неорганічних з використанням енергії Сонця називається _______________. Та частина процесу фотосинтезу, під час якої виділяється _______________, називається світловою ______________. Та частина процесу фотосинтезу, під час якої утворюються _____________ речовини, називається _____________ фазою.
Фотосинтез відбувається у клітинах, що містять зелені пластиди, - ______________. У хлоропластах міститься пігмент ______________. У процесі фотосинтезу поглинається ______________ газ і виділяється ____________. У процесі фотосинтезу утворюється органічна речовина - ______________.
Клітина
Клітини ззовні вкриті щільною _________________________________.
Під оболонкою знаходяться прозора в’язка рідина ________________.
У цитоплазмі знаходяться численні безбарвні і забарвлені тільця, які називають ________________. У клітинах шкірки м’ясистої луски цибулі є безбарвні пластиди _________________, а в клітинах м’якоті плодів калини вони забарвлені і називаються ________________.
У цитоплазмі знаходяться тільце округлої або овальної форми, це - ________________. У цитоплазмі є порожнини - _______________, заповнені прозорим або забарвленим _______________________. Зв’язок між сусідніми клітинами здійснюється через ____________.
Процеси життєдіяльності рослин(2)
Одним із основних проявів життя є ___________ і _____________. Ріст багатоклітинних вищих рослин забезпечується діяльністю _______________ тканини. Ріст і розвиток регулюються ______________. Квіткові рослини наростають у висоту завдяки двом типам росту ______________ і ____________. Вставний ріст відбувається за рахунок твірних тканин, що розташовуються у _______________.
Для багатьох рослин характерний стан, коли ріст та обмін речовин і енергії майже припиняється. Цей стан називають станом ______________. Розвиток окремого організму від народження до смерті називають ________________.
Водорості
Хламідомонада є ________________ водорістю. Вона має один _______________ чашоподібної форми. У хлоропласті знаходиться пігмент _____________. Хламідомонада пересувається за допомогою ________________. У сприйнятті світла бере участь __________________.
Діатомові водорості - ______________ мікроскопічні __________ чи _____________ організми. Вони мають своєрідну будову _______________, схожу на панцир.
Панцир просочений _____________________. Вони мають забарвлення ____________________. Хлоропласти цих водоростей містять ____________________ і ____________________.
Слань бурих водоростей забарвлена у ________________________ колір. За розмірами бурі водорості сягають від ______________ до ______________. Ці водорості мають своєрідну будову: клітини зібрані в _________________, що нагадує _______________. Розмножуються вони _________________ та ___________________________.
Червоні водорості – виключно ____________________. Вони містять пігменти: ______________________________________. Розмножуються ___________________________, _____________________________ та _____________________ способами. Червоні водорості запасають _________________________________.
Водорості належать до ________________ рослин. Тіло водоростей називається __________________. Воно не почленоване на _________________. Серед водоростей є __________________, ______________ та __________ ___ види. Всі водорості містять пігмент __________________. Водорості об’єднують у відділи, наприклад: __________________, _____________________, _____________________.
Плауноподібні
Сучасні плауноподібні є __________ рослинами. Пагони у них галузяться _______________ , тобто їхні верхівки розділяються на дві ____________ частини. Листки у плауноподібних є виростами _____________ . У життєвому циклі плауноподібних переважає _____________ . Гаметофіт плауна веде ___________ спосіб життя. Спорангії утворюються на листках ____________ І зібрані у _____________ . Для статевого процесу їм потрібна ___________ . Розмножуються плауноподібні ______________ . Із спори у плауноподібних розвивається ______________ .
Хвощеподібні
Сучасні хвощеподібні – це ______________ рослини. Тіло хвощів поділене на ____________ і __________ . Листки у хвощів мають вигляд _____________ . Під землею у хвощів знаходиться __________ ,яке почленоване на ___________ та ___________ . На верхівках пагонів хвощів розташовані ____________ ,які зібрані в ____________ . Хвощі є ___________ рослинами . У хвощів ____________ гамето - фіти представлені розчленованими зеленими ____________ . На гаметофіті у хвощів утворюються зигота, з якої розвивається _________ .
Папоротеподібні
У життєвому циклі папоротеподібних переважає ___________ . Він складається з підземного ___________ , від якого відходять ____________ корені . Молоді листки папоротеподібних закручені у ____________ .
Спори у папоротеподібних знаходяться в ____________. Спорангії зібрані у __________ , які знаходяться з ____________ боку листків . Серед папоротеподібних є ____________ і ____________ рослини. Із спор рівноспорових папоротеподібних розвиваються _____________ гаметофіти. Гаметофіт до ґрунту прикріплюється _____________ . На гаметофіті розвиваються статеві органи: ____________ і ____________, в яких формуються _____________ клітини . Для запліднення папоротеподібних необхідна ____________ . Із зиготи у папоротеподібних розвивається ____________ .
Розмноження вищих спорових
Вищі спорові рослини мають статеві органи двох типів: чоловічі - __________ , жіночі - ____________. Запліднення у мохоподібних можливе лише за наявності _____________ . Після дозрівання статевих клітин чоловічі статеві органи розкриваються у _______________ погоду. Назовні виходять ____________ ,які досягають верхівки стебла ____________ особини. Відбувається процес _________ .
Природне середовище
Сукупність природних тіл і явищ називають _____________ . Чинники середовища, що впливають на організми ,називають _______________ . Чинники неживої природи – це: ___________ , ___________ , ___________ , ____________ . Чинники живої природи – це: _______________ . Усі форми співжиття організмів різних видів називають _____________ . Вплив діяльності людини на природу називають ____________ чинником.
Життєві форми рослин
Основними життєвими формами рослин є ___________ , ___________ , __________. Трав’янисті рослини за тривалістю життя поділяють на ____________ , ____________ , ____________ . Групи взаємопов’язаних між собою між собою рослин різних вплів, які тривалий час зростають на певній ділянці місцевості, називають ____________ . Основні типи рослинних угрупувань є: ___________ , ____________ , ____________ . Види які потребують охорони в межах України, включають до ____________ . Види рослин, які повинні охоронятися на територіях усіх країн світу ,занесені до _____________ .
Бактерії
Бактеріальна клітина зверху вкрита ____________ . Навколо бактеріальної клітини утворюється __________________________ . Під оболонкою знаходиться ____________ та _____________ . Організми, які мають таку будову клітини, називають ________________ . За способом живлення бактерії та ціанобактерії поділяють на ______________ і ______________ . Організми, які самостійно виробляють речовини для живлення, називають ____________ . Бактерії, які живляться речовинами живих організмів, називаються _____________ . Бактерії, що живляться відмерлими органічними рештками,називаються _______________ . Бактерії за несприятливих умов утворюють ______________. Розмножуються бактерії ___________________ .