Методичний прийом в біології - гра

Про матеріал
В серії посібників «Для тих, хто викладає біологію (ботаніка) » розміщені матеріали, що стануть в нагоді вчителям для активізації пізнавальної діяльності школярів на різних етапах уроку та в позаурочний час. У посібнику наведено зразки можливих форм роботи: навчальні дослідження, схеми, опори, міжпредметні зв`язки, традиційні та нетрадиційні уроки ,тести, біологічні диктанти та вікторини.
Перегляд файлу

Фон для ворда природа - 35 фотоУправління освіти ,культури,молоді та спорту

Лозуватської сільської ради

КЗ «Христофорівська гімназія»

 

 

 

 

 

Для тих, хто викладає біологію

Методиний прийом - гра

 

 Вчитель біології Мотуз Л.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

2024р

 

 

 

В серії посібників   «Для тих,  хто викладає   біологію (ботаніка) » розміщені матеріали, що стануть в нагоді вчителям для  активізації пізнавальної діяльності школярів на різних етапах уроку та в позаурочний час. У  посібнику наведено зразки можливих форм роботи:

навчальні дослідження, схеми,  опори, міжпредметні  зв`язки, традиційні та нетрадиційні уроки ,тести,  біологічні диктанти та вікторини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сучасна школа вимагає творчого підходу до викладання шкільного курсу біології, що створило б якісні передумови для підвищення зацікавленості учнів матеріалом.

  Усім відомий давньогрецький вислів: «Учень – не чаша, яку необхідно наповнити, а факел, який потрібно запалити». В наш час існують технології,  які можуть розбудити в дитині інтерес,  дати особистості можливості для розвитку і самореалізації.

         Зараз вчителів турбує проблема суспільної пасивності більшості школярів. Захоплення комп’ютерними іграми призводить до зниження інтересу до здобуття знань, зменшення активності учнів на уроці та в позаурочній діяльності .Даний  посібник може стати в нагоді вчителю, що бажає підняти інтерес до здобуття знань учнями,  що вивчають ботаніку.

У Стародавньому Римі вчителя, який викладав основи наук, називали «учителем ігор». Це свідчить про те, що в той час процес навчання проходив у формі гри, тобто вчителі підходили до процесу навчання творчо. Певно, вже тоді педагоги вважали, що такий підхід до навчання здатний активізувати діяльність учнів, підвищити інтерес до предмета, розвивати мовлення та мислення дітей.

               Для розвитку  інтересу учнів  спробуйте  використовувати методичний прийом – гру. Спостерігаючи за учнями під час різних видів ігор ( дидактичні, ігри – подорожі, ділові, рольові та ін. ),  помітите , що учні працюють з великим емоційним піднесенням, часом з граничним напруженням своїх здібностей. Захопившись грою, учні не помічають, що навчаються, до активної участі залучаються навіть найпасивніші учні. Коли   на уроці використовуються  елементи гри, то в класі створюється доброзичлива обстановка, бадьорий настрій, бажання вчитися.

          Для ефективного використання цього методу дотримуйтесь  наступних елементів :

- несподіванка – поява, пошук і знаходження ;

- загадка, що інтригує учнів, стимулює їхню творчу фантазію ;

- врахування  індивідуальних особливостей учнів ( здібностей, інтересів ) ;

- добираю ігри, які були б цікаві й зрозумілі ;

- підсумок гри – чіткий, справедливий.

                Наприклад перевіряємо знання граючи, ці форми роботи захоплюють  дітей ,спонукають працювати з ентузіазмом.

             Використовуючи гру як засіб розвитку дослідницького інтересу учнів на уроках біології із використанням між предметних зв’язків, я переконалась, що саме в іграх розпочинається невимушене спілкування школяра із колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. У процесі гри у школярів виробляється звичка зосереджуватись, працювати вдумливо, самостійно, розвивається увага, пам’ять , жадоба до знань. Перебуваючи у захопленні, учень не помічає, що вчиться, а разом з тим, пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює раніше набутий життєвий досвід, поповнює запас понять, уявлень.

Перевіряємо знання учнів граючи.

 

Назва прийому   Бліц-опитування по ланцюжку

Опис прийому

 Перший учень ставить коротке питання другому. Другий - третьому, і так до останнього учня. Час на відповідь - кілька секунд, учитель має право зняти питання, яке не відповідає темі або недостатньо коректне. Кожний учень має право відмовитися від участі в бліц-турнірі, тому, щоб процедура не зірвалася, учитель з’ясовує наперед, хто з учнів хотів би взяти участь у цій дії.

Як варіант для перевірки домашнього завдання або на узагальнюючому уроці можна запропонувати влаштувати змагання між рядами на якийсь час, тобто яка з груп, не перериваючи ланцюжок, правильно і швидше за інших відповість на питання. При цьому треба вибрати рефері, які контролюватимуть правильність відповідей і час, за який учні впораються із завданням.

Тема: «Пагін і брунька»

  1. Вегетативний орган , що має листостеблову будову.                                        (пагін)
  2. Місце прикріплення листка до стебла.                                                                (вузол)
  3. Відстань між двома вузлами.                                                                                (міжвузля)
  4. Кут між листком і стеблом.                                                                                   (листкова пазуха)
  5. Зачатковий пагін із дуже вкороченими міжвузлями.                                          (брунька)
  6. Брунька з якої виростають стебло і листочки.                                                      (вегетативна)
  7. Брунька з якої виростають квіти або суцвіття.                                                      (генеративна)
  8. Ріст під час якого стебло росте верхівкою.                                                            (верхівковий)
  9. Ріст за рахунок видовження міжвузля.                                                                   (вставний)
  10. Назвіть відомі вам бруньки за місцем їх розташування.                                       (верхівкові,пазу

                                                                                                                                   шні,бічні,додат.)

Назва прийому               «Вірю - не вірю»

Опис прийому

 Цей прийом можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Кожне питання починається словами: «Чи вірите ви, що…» Учні повинні погодиться з цим твердженням чи ні.

 

Перевірити знання про водорості у вигляді гри “Чи вірите ви, що…”:

- усі водорості живуть у воді;

- усі водорості багатоклітинні;

- розмір водоростей може бути кілька десятків метрів;

- водорості є різного кольору;

- розмноження тільки статеве;

- водорості живуть усередині інших організмів;

- у клітинах водоростей одне ядро;

- водорості автотрофи;

- водоростям властиве чергування поколінь;

- водорості не здатні до фотосинтезу.

 

Назва прийому           Диктант для «шпигуна»

Опис прийому

 Цей методичний прийом дозволяє розвивати зорову пам’ять, тренує уважність і відповідальність за кінцевий результат. Він добре працює на уроках філологічного циклу, на уроках математики, географії.

Клас поділений на 5-6 команд. Текст диктанту теж ділять на стільки ж частин. Аркуші з текстом прикріпляються до стін якнайдалі від команди, для якої вони призначені. Кожний з членів команди стає «шпигуном». Він підходить до тексту (стільки разів, скільки потрібно), читає його, запам’ятовує, повертається до команди і диктує їм свою частину. Команди змагаються, перемагає та група, яка закінчить роботу раніше і не зробить помилок (або зробить менше за інших).

Тема:Гриби.

На листочках в різних місцях описано : - середовище існування

-         Будова

-         Живлення

-         Дихання

-         Розмноження

-         Різноманітність

Учні працюючи складають загальну характеристику грибів.

Назва прийому                Місткий кошик

Опис прийому

 Цей методичний прийом дуже доречний перед проведенням тематичного оцінювання, оскільки грає роль розминки.

На аркуші паперу діти малюють кошик, на якому пропонується написати терміни  з вивченої теми. Головне, щоб «кошик» був заповнений доверху. Через певний час учитель зупиняє гру і просить одного з учнів зачитати слова. Учні викреслюють назви, які повторюються в їх записах. Переможцем виявиться учень, у якого більше за інших записано термінів, тобто в якого найбільш місткий кошик для знань.

Наприклад в кошик слід  скласти складові квіткової рослини.

Назва прийому            Ідеальне опитування

Опис прийому

 Ідеальне опитування - це коли фактично опитування немає. На питання вчителя: «Хто сьогодні готовий отримати найвищу оцінку? Хто добре готовий до уроку? Хто не готовий?» Варіацій питань може бути безліч, головне, що діти самі оцінюють свій рівень підготовки домашнього завдання. Поставте собі оцінку.

Можливо переодично використовувати :Чи однаково з батьками ми оцінюємо вашу підготовку до сьогоднішнього уроку?Можливо відразу виставити оцінки батьків , які вони поставили в зошит разом з підписом, інколи слід викликати дітей на уроці.

Назва прийому            Інтелектуальна розминка

Опис прийому

 Інтелектуальна розминка - це два-три не дуже складні питання для розмірковування; основна мета такої розминки - налаштування дитини на роботу.

У  можна доручити дітям скласти вдома цікаві задачі  і з цих задач почати урок. Найбільш цікавими є задачі, які складаються методом  поєднання знань з декількох предметів.

Тема: Водорості.

 Прослухати розповідь і дати пояснення:

“ Життя у вологих тропіках стало серйозною проблемою для двох полярних ведмедів, що живуть у сінгапурському зоопарку, - вони позеленіли. Їхні білі шуби позеленіли від того, що на шерсті почали активно рости водорості. Це сталося внаслідок жаркого і вологого клімату Сінгапуру. Одного разу працівники зоопарку намагалися відчистити їх пероксидом водню. Стара ведмедиця побіліла, а от її внук – маленький ведмедик – ні.”

Назва прийому                Лото

Опис прийому

 Цей методичний прийом теж вимагає попередньої підготовки. На аркуші щільного паперу або на картоні великими буквами записують формули (умовні знаки, словарні слова і т. д.), які були вивчені на попередніх уроках. Потім аркуш паперу розрізають так, щоб на кожній частині паперу залишилися окремі цифри, букви,  знаки. Розрізані частини лото (у двох екземплярах) перемішують на столі. Учитель викликає двох учнів до столу і пропонує скласти формули (слова). Перемагає той, хто це зробить швидше і правильніше. До гри можна ввести рефері, який оцінить і прокоментує ре­зультати.

Цей методичний прийом ідеально підходить для індивідуальної роботи (тихого опитування). Покладіть на столі перед учнем (який через певні причини соромиться відповідати при всіх) лото і попросіть зібрати його за визначений час. Тим самим ви перевірите його знання.

Варіант 1. Учні отримують по вісім карток, які виготовляє вчитель. Можна взяти стандартний білий аркуш, на якому намалювати з одного боку якийсь простий малюнок (будинок, квітку, дерево), або одразу підготувати аркуші з малюнками і розрізати їх на вісім частин. Зі зворотного боку на утворених картках написати текст, поділений на певні частини. Запропонувати учням розкласти ці картки за логічною послідовністю. Виграє той, хто правильно складе малюнок.

 

Тема:Загальна характеристика покритонасінних.

Із  запропонованих термінів склади характеристику :- однодольних рослин

 

Дві сім»ядолі.                                                                   – дводольних рослин

Одна сім»ядоля.

Коренева система стрижнева

Коренева система мичкувата.

Жилкування сітчасте

Жилкування паралельне

Стебло з камбіем

Стебло без камбію

Назва прийому               Знайди помилку

Опис прийому

 Варіант 1. Якщо матеріал, що перевіряється, добре знайомий учням, то цей методичний прийом провокує виникнення ситуації успіху на уроці. А якщо матеріал новий, то успішні пошуки помилки, присмачені щирою похвалою і захопленням учителя, дозволять дітям відчути себе дослідниками й експертами.

Учитель у своєму повідомленні припускається помилок, які слід знайти, або лунають тексти, в яких явно спотворена інформація або заплутані визначення, маршрути, послідовність викладу, героям приписують чужі думки і вчинки, даються невірні тлумачення подій і процесів.

Учитель просить знайти у висловленому тексті (задачі, завданні) помилки. Можна вказати кількість помилок.  Виявлення такої помилки свідчить про глибоке знання предмета і розвиває критичне мислення учнів

 

Тема: Зелені водорості

Знайдіть помилки.

Хламідомонада мешкає у солоних  водоймах, калюжах, які досить добре прогріваються. В перекладі із грецької «хламіда» означає «одяг», «монада» — «найпростіший організм». Клітина хламідо¬монади володіє грушоподібну форму. На передньому, вузькому кінці тіла розташовані  чотири  джгутики. З допомогою них хламідомонада може  рухаєтися. Всередині клітини розміщений чашоподібний хромопласт, у нижній частині котрого знаходиться кулястий піреноїд. Це зона, в якій найбільш активно синтезуються і нагромаджуються поживні речовини, так наприклад, залізо. Скоротливі вакуолі і світлочутливе вічко (стигма) розміщені в задній  частині клітини. Ці скоротливі вакуолі регулюють вміст води в клітині. Вічко допомагає реагувати на зміну освітлення й рухатися до більш темних  частин водойми.

Розмножується хламідомонада статевим, так й нестатевим способами. Коли умови існування несприятливі, хламідомонада в такому випадку розмножується нестатево — клітина спочатку втрачає джгутики. Вміст її ділиться на 6 (рідше 8) дочірніх клітин із двома джгутиками — зооспори. Зовнішня оболонка материнської клітини руйнується, та зооспори виходять в воду, перетворюючись в дорослий організм.

Назва прийому                   Пінг-понг

Опис прийому

 Варіант 1. До дошки виходять два учні й по черзі ставлять один одному питання за домашнім завданням. У цій грі можна задіювати невеликий яскравий м’яч. Учень промовляє питання і кидає м’яч своєму супернику. Учитель оцінює їх відповіді.

Варіант 2. Один з учнів підготував прості питання за домашнім завданням. Відповіді на них повинні бути односкладовими. Він виходить до дошки, кидає м’яч будь-якому з учнів класу й одночасно ставить йому питання. Звучить відповідь і м’яч повертається до першого учня. Учитель оцінює якість і оригінальність питань і правильність відповідей. Можливий ще такий варіант: м»яч ловлять тільки у випадку коли відповідь вірна.

Перевірити знання про водорості у вигляді гри “Чи вірите ви, що…”:

- усі водорості живуть у воді;

- усі водорості багатоклітинні;

- розмір водоростей може бути кілька десятків метрів;

- водорості є різного кольору;

- розмноження тільки статеве;

- водорості живуть усередині інших організмів;

- у клітинах водоростей одне ядро;

- водорості автотрофи;

- водоростям властиве чергування поколінь;

- водорості не здатні до фотосинтезу.

Назва прийому           Рецензія

Опис прийому Відповідь учня записується на магнітофон (мобільний телефон). Цей запис клас прослуховує ще раз і пише рецензію за планом, який записаний на дошці. План рецензії:

• Повнота відповіді.

• Логіка викладу.

• Наявність (відсутність) фактичних помилок у викладі.

• Мовна грамотність.

• Наявність прикладів.

• Оцінювання відповіді.

Рецензії можна перевірити вибірково, учитель дає свої коментарі до них.

Назва прийому                 Лицарський турнір

Опис прийому

 Учень виходить до дошки і за пройденою темою ставить учителю наперед підготовлені питання, на які він хотів би отримати відповідь. У свою чергу вчитель ставить питання учню. Уся дія триває не більше 10 хвилин. Проведення турніру оголошується заздалегідь. Питання мають бути стислі, відповіді - короткі й по суті. Рефері може зняти неконкретне питання. Учні оплесками або підняттям руки (або проставляючи оцінки на аркуші) оцінюють дії учня й учителя. Такий турнір можно провести після перегляду фільму за темою. Під час перегляду,та 5 хвилин після фільму учні складають запитання..

Назва прийому               Сніжна грудка

Опис прийому

 Як росте сніжна грудка, так і цей методичний прийом залучає до активної роботи все більшу кількість учнів.

Алгоритм цього прийому стисло можна описати так:

Слово - речення - питання - відповідь.

Варіант 1. Учитель показує на учня і говорить: «Слово!» Той промовляє слово, яке стосується теми уроку. Показує на іншого учня і говорить: «Речення». Другий учень складає речення з цим словом. Третій учень придумує питання до цього речення, четвертий учень відповідає на нього.

Варіант 2. Кожний учень додає до першого речення свій літературний «шедевр», таким чином, щоб утворився безперервний ланцюжок певних граматичних категорій.

Тема:Відділ Плауноподібні.

 

Слово                                          Плаун булаво видний

Речення                                       Плаун булаво видний розмножується спорами.

Запитання                                   Потрапивши в зімлю,через який час спори починають     проростать?

Продовження                             - Проростаючи спори утворюють заростки.

-         На заростках утворюються чоловічі та жіночі статеві органи.

-         Статеві органи утворюють статеві клітини.

-         Статеві клітини зливаючись утворюють зиготу.

-         Із зиготи виростає спорофіт.

Назва прийому                Тест-рейтинг

Опис прийому

 Це один з різновидів тестів, але складніший за технологією проведення (точніше технологією підрахунків). Проте, ефективність цього методичного прийому не викликає сумнівів.

Учитель готує питання за зразком відкритого тесту, тобто учень сам повинен записати коротку відповідь на питання. Після проведення тесту підраховується кількість правильних відповідей на кожне питання. Потім це число віднімають від числа загальної кількості робіт. Таким чином, виходить «вартість» кожної відповіді. Чим більша кількість правильних відповідей, тим менше «коштує» ця відповідь. Чим менша кількість правильних відповідей, тим «дорожче» ця відповідь.

Приклад 1.

Як розмножуються дріжджі?

Тест  складається з 10 питань

На перше питання «Як розмножуються дріжджі?» з 15 учнів правильну відповідь дали 14. Таким чином, 15 – 14 = 1, ця правильна відповідь «коштує» тільки один бал, оскільки питання було нескладним.

На питання «Яку здатність дріжджів використовують у хлібопеченні» правильну відповідь дали 10 учнів, таким чином, вартість цієї відповіді складає 5 балів (15 – 10 = 5). На складне питання відповіли правильно 5 учнів, тому його відповідь «коштує» 5 бали. Підрахувавши «вартість відповіді» на кожне з десяти питань тесту, далі підсумовуємо бали по кожній роботі учнів.

Назва прийому             Bзнай мене

Опис прийому

 Варіант 1. На уроці  можна запропонувати учням виступити від імені відомої  рослини ,тварини або частин їх тіла , при цьому не називаючи їх, але описуючи їх.

Варіант 2. Учень описує  певну рослину чи тварину.

 

Я  запилю квіти що мають велику оцвітину або квіти зібрані в суцвіття, приємний запах,багато нектару, можуть рости поодиноко , їм притаманно переважно перехресне запилення.

Хто я?                                  Звичайно Комаха!

Назва прийому           Умовні позначення

Опис прийому

 Для проведення цього методичного прийому  наперед необхідно підготувати матеріал, який вам стане в нагоді. На щільному картоні розміром 15x15 см намалювати умовні знаки, які використовуються на уроках і знайомі учням. У грі беруть участь дві команди по два-три учні в кожній. Гру починають з жеребкування. Кожна команда має однакову кількість карток і шикується одна навпроти іншої. За командою вчителя учень першої команди піднімає картку, суперники повинні протягом 5 секунд (час заздалегідь установлюється) назвати умовний знак. Потім у гру вступає учень з іншої команди, що стоїть напроти першого гравця, і т. д. Перемагає команда, що має у своєму активі найбільшу кількість правильних відповідей.

Тема: Суцвіття

Учні мають картки на яких зображені схеми суцвіть.

Тема: Родини покритонасінних.

Учні мають картки на яких написані формули квіток різних родин.

Назва прийому             Хокей

Опис прийому

 Варіант 1. Грають дві команди по шість учасників: один воротар, двоє захисників, троє нападаючих. Правила такі: кидок у ворота позначає питання, поставлене суперниками. Кидок у ворота здійснюють нападаючі. «Гол» - відсутня відповідь (або відповідь невірна). «Шайба відбита» - захисники або воротар дали правильну відповідь на питання.

Арбітр рахує кількість пропущених і забитих «шайб», стежить за часом гри, за дотриманням правил гри, видаляє порушників, використовує музичні паузи. Інші учні грають роль запасних гравців або вболівальників.

Варіант 2. . Грають дві команди, у складі яких по шість гравців. Команди розташовуються одна проти одної таким чином: на першій лінії - один гравець (воротар), на другій - двоє (захисники), на третій - троє (нападаючі). Гравці третьої лінії вибирають із запропонованого їм переліку запитання команді-суперниці й оголошують його. Лінія захисників шукає правильну відповідь. Гравцям різних ліній під час обговорення відповіді на запитання не можна спілкуватися. За правильну відповідь на запитання гравці другої лінії отримують два бали. Якщо їхня відповідь неправильна, «відбивається» перша лінія (воротар). За правильну відповідь він отримує один бал. Команди можуть поставити одна одній десять-п’ятнадцять запитань. Перемагає команда, яка отримала більшу кількість балів. У разі порушення правил головний (рефері - учитель) має право видалити з поля гравця або зробити ­заміну.

 

 

docx
Додано
22 лютого
Переглядів
64
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку