Тема. Експериментальна робота №1. Перевірка законів послідовного та паралельного з'єднання провідників
Мета: формувати експериментальні уміння учнів – перевірити співвідношення, які справджуються в разі послідовного та в разі паралельного з з'єднань провідників;
розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, уяву, мислення; вироблення звички до планування своїх дій; формування вміння самостійно контролювати проміжні і кінцеві результати роботи;
виховувати в учнів охайність під час проведення експерименту, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: джерело струму, 3 вольтметри, 3 амперметри, ключ, два резистори, з'єднувальні провідники (комплект приладів на 1 бригаду); зошити з друкованою основою для лабораторних робіт і фізичного практикуму.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Послідовне з'єднання провідників та його характеристики.
2. Паралельне з'єднання провідників та його характеристики.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та завдань уроку.
ІV. Формування вмінь і навичок учнів
Виконання ЕР №1 за інструкцією.
V. Підсумок уроку
VІ. Завдання додому.
Повторити §4; підготуватися до ЛР №2.
Контрольні запитання
1. Чому в електричне коло, яке не містить споживача струму, забороняється вмикати амперметр, але не забороняється вмикати вольтметр?
Тому, що амперметр має дуже малий опір і якщо його під'єднати без споживача буде коротке замикання
2. Чому загальна сила струму в колі в разі послідовного з єднання резисторів суттєво відрізняється від загальної сили струму в разі паралельного з'єднання тих самих резисторів, а от напруга на ділянці в обох випадках майже однакова?
Тому, що при паралельному з'єднанні загальний опір менше ніж опір найменшого резистора. Тому струм більший, а напруга однакова оскільки є джерело напруги (постійної)
Виявіть свою компетентність
Ялинкові гірлянди, якими прикрашали ялинки ще наприкінці минулого століття, переставали працювати, якщо в гірлянді виходила з ладу хоча б одна лампа. Як ви вважаєте, яке з’єднання провідників використовували в цих гірляндах? Яке з’єднання використовують зараз? Обґрунтуйте вашу відповідь. Дізнайтеся про особливості конструкції сучасних гірлянд і назвіть їх переваги для користувачів.
Раніше гірлянди мали послідовне з'єднання для того щоб розподілити напругу 220 В між усіма лампочками, тому якщо одна лампочка перегорить то не робить увесь ланцюг. Зараз використовують паралельне з'єднання та блок живлення, в цьому випадку якщо перегорить одна лампа то всі інші будуть працювати.