МОДЕРНІЗАЦІЯ ЗМІСТУ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ НА ЗАСАДАХ СУБ'ЄКТНО-ДІЯЛЬНІСНОЇ ПАРАДИГМИ ШЛЯХОМ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРИНЦИПІВ ІНТЕГРОВАНОГО ПІДХОДУ ТА АКТИВНОГО ВПРОВАДЖЕННЯ ІН

Про матеріал
В умовах становлення і розвитку незалежної України, нового звучання набувають питання творчості, розкриття креативного начала кожної дитини, як справжнього суб'єкта життєдіяльності. Суспільство на сучасному етапі потребує творчих, всебічно розвинених особистостей. Розвиток творчого потенціалу дітей дошкільного віку є актуальним ще і тому, що тільки такі діти у майбутньому зможуть зрозуміти і осягнути всі інноваційні процеси в розвитку передових технологій у різних сферах життєдіяльності, зможуть стати винахідниками, новаторами, генераторами нових ідей, людьми могутньої творчої думки.
Перегляд файлу

Комунальний заклад

«Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)№250»

Криворізької міської ради

Вихователь-методист

Тетяна Мельник

 

МОДЕРНІЗАЦІЯ  ЗМІСТУ  

 ОСВІТНЬОГО  ПРОЦЕСУ  НА ЗАСАДАХ  СУБ'ЄКТНО-ДІЯЛЬНІСНОЇ  ПАРАДИГМИ  ШЛЯХОМ  РЕАЛІЗАЦІЇ  ПРИНЦИПІВ  ІНТЕГРОВАНОГО  ПІДХОДУ  ТА  АКТИВНОГО    ВПРОВАДЖЕННЯ  ІННОВАЦІЙНИХ  ТЕХНОЛОГІЙ  З РОЗВИТКУ  КРЕАТИВНО-  ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ  ЗДІБНОСТЕЙ  ДИТИНИ.       

 

          Резюме: дана стаття із досвіду роботи педагогічних працівників  розкриває етапність роботи дошкільного закладу  з розвитку  креативної  особистості.

                   Ключові слова: творчій потенціал, креативне мислення,  креативна особистість, інноваційний процес,  диференційований  підхід, діапазон зрілості педагога.

         В умовах становлення і розвитку незалежної  України, нового звучання набувають питання творчості, розкриття креативного начала кожної дитини, як справжнього суб'єкта життєдіяльності. Суспільство на сучасному етапі потребує творчих, всебічно розвинених особистостей. Розвиток творчого потенціалу дітей  дошкільного віку  є  актуальним  ще і тому, що тільки такі діти у майбутньому зможуть зрозуміти і осягнути всі інноваційні процеси в розвитку передових технологій у різних сферах життєдіяльності, зможуть стати винахідниками, новаторами, генераторами нових ідей, людьми могутньої творчої думки.

                Перед  педагогічним колективом нашого дошкільного закладу стало питання: «Як виховати  особистість? І яку саме особистість слід виховувати?» Напевне, таку, розмірковували ми, яка б уміла співпрацювати, доводити власну думку не ображаючи інших, творити щось нове, непередбачуване на користь людям. Ми розуміли, що для цього  потрібно щоб дитина відчувала себе самодостатньою, впевненою та вільною. Для цього необхідно дати дитині можливість розвиватися за своїми природними нахилами, а не нав’язувати свої бажання та стандарти. Ми переконані, що дитина не повинна пасивно спостерігати світ довкола неї, «споживати» готову інформацію і репродукувати чи копіювати пропоновані їй моделі, алгоритми дій тощо. Настав час повернутися обличчям до природної здатності дитини творити, підтримати її, створити для її прояву сприятливі умови, виховувати у дошкільнят творче ставлення до життя, виявляти оригінальність, креативність. А що таке креативність?

Креативність – одна з базових характеристик особистості дитини дошкільного віку, яка характеризує активну позицію дитини, готовність до непередбачуваних рішень, допитливість, здатність до створення нового творчого образу, що визначається оригінальністю та варіативністю. Сьогодні розвиток креативності,  як здатності до творчості,  набуває особливої  значущості, бо вона є базовою якістю особистості, її ядром.

        Кожна дитина може стати креативною, але незнання і традиції, що склалися, часто не дають змоги це зробити.  Творчість  дошкільника, розвиток його креативного мислення, здатність до креативних рішень може базуватись тільки на благодатному грунті. Тож як допомогти дитині відкрити у собі творця? Що мають робити педагоги для креативного розвитку кожної дитини? Ці та інші питання стали першоосновою для поглибленої роботи в нашому закладі з даної проблеми, певними сходинками оволодіння секретами розвитку креативності дошкільників. Тому  однією з пріорітетних задач  нашого дошкільного закладу було визначено: «Спрямувати  роботу  на  оновлення  та  модернізацію  змісту    освітнього  процесу  на засадах  суб'єктно-діяльнісної  парадигми  шляхом  реалізації  принципів  інтегрованого  підходу  та  активного    впровадження  інноваційних  технологій  з розвитку  креативно-  інтелектуальних  здібностей  дитини».

       Реалізацію поставленої задачі було визначено у такі етапи роботи:

підготовчий етап /2017-2018 н.р./ - проведення  консультацій, семінару-практикуму, психологічного тренінгу для педагогічних працівників закладу та батьків вихованців, створенням каталогу методичних та педагогічних посібників з даної проблеми, моделюванням схеми розвитку креативності дошкільника;

діагностично-концептуальний етап  /2018-2019 н.р./ - відпрацювання діагностичної методики визначення відповідних психолого-педагогічних умов та орієнтовних схем структури індивідуальних програм;

організаційно-прогнозуючий етап /2019-2020 н.р./ - підбір та розробка експерементальних завдань, практичне оволодіння педагогами навичками організації роботи з індивідуальними програмами для дітей;

розвиваючо-формуюючий етап /2020-2021 н.р./ - аналіз результатів, порівняльна характеристика розвивального впливу психолого-педагогічних умов на креативний розвиток дошкільників при умові диференційного підходу.

          На підготовчому етапі, ми спрямували  методичний аспект  роботи з педагогами по розвитку їх власного творчого потенціалу, підвищенню професіоналізму, підбору підходів до створення умов формування творчої особистості дитини та організації педагогічного процесу, направленого на розвиток креативних здібностей дітей через емоції, почуття, естетичне ставлення до оточуючого, дослідно-пошукової. Цьому сприяв проведений семінар- практикум „Креативний розвиток дошкільників”, психолого –педагогічний семінар «Розвиток креативності – вимога часу», консультації: „Забезпечення диференційованого підходу  у здійсненні креативного  розвитку дошкільників ”, „Етапи креативного розвитку  особистості”, проведені виставки педагогічних розробок „Від творчості педагога – до творчості дитини”, круглого столу „Технологія розвитку творчої особистості Г.Альтшуллера”, психологічні тренінги, колективні перегляди педагогічного процесу.       

       Творчість не з’являється на порожньому місці. Вона, як правило, є властивістю професіоналів, вихователів, які розуміють, що творчість не формують, а стимулюють. З цією метою вихователі нашого садочка використовують розвивальні завдання, намагаються правильно оцінювати досягнення дітей у творчій діяльності,  не переривають творчого процесу. Вони  утримуються від негативних оцінок під час прояву дитиною творчої активності, без критики сприймають всі дитячі твердження, не зловживають гальмівним впливом критичних зауважень, створюють ситуації вільного спілкування, обміну думок.

      Не кожен педагог може легко зламати стереотипи, тому наступним нашим завданням було удосконалення теоретичного рівня педагогів, формування психологічної готовності до вибору шляхів розвитку дитячої креативності, розвиток його креативного мислення. Ми створили школу «Сходинки до креативності»,  метою якої визначили: активізувати діяльність педагогів на пошук ефективних методів і прийомів креативного розвитку дошкільників, враховуючи індивідуальні особливості кожної дитини; збагатити наукові знання педагогів про психологічні особливості кожного вікового періоду для створення сприятливих умов  розвитку креативності у  дітей дошкільного віку, виховання в них творчого ставлення до життя; впроваджувати нестандартні, інноваційні  форми роботи з дітьми, які допомагають оновлювати освітньо-виховний процес пошуковими завданнями; розкривати творчу індивідуальність кожної дитини. На засіданнях цієї школи вихователі детально розглянули процеси розвитку дітей у кожному віковому періоді, визначили, які умови сприяють креативному розвитку дітей . Крім того, ми провели тренінг для вихователів, який дав їм можливість усвідомити креативність у собі та побачити шляхи її розвитку .

          Заснована в нашому закладі  і лабораторія творчих проектів «Пошук», метою якої є: оновлення  педагогічного процесу , визначення потреби у  нововведеннях  через  модернізацію   змісту  освітнього процесу. Девізом   педагогів під час засідань стало: „Змоделюй!  Сконструюй! Спроектуй! Це спонукало педагогів розмірковано визначити основні деталі проекту, призначених для передбачення ролі в розвитку дитини, оздобити проект влучними поясненнями, чітко окреслити креативну особистість дитини, компетентність та діапазон зрілості педагога.

     Працюючи над даною проблемою, ми прийшли висновку, що стратегія і тактика взаємодії педагогів з батьками також потребує оновлення. Вкрай важливо узгодити позиції та очікування педагогів і батьків в питанні розвитку креативності дитини. Тому ми виробили таку тактику роботи з батьками: анкетування, тестування, налагодження партнерських стосунків, інформування батьків про підходи ЗДО до креативного розвитку дошкільника, роз’яснення батькам необхідності формувати  креативну особистість у дошкільному віці.

      Дні відкритих дверей, зустрічі з творчими людьми, роздуми, бесіди, конкурси-презентації, спільні свята та розваги дали змогу педагогам акцентувати увагу батьків на важливість даної проблеми.

Ведеться   робота з сім‛ями вихованців по забезпеченню підготовки батьків до стимулювання і розвитку потенційих творчих можливостей дитини через ознайомлення з досвідом  сімей , наданням консультативних матеріалів по креативному розвитку дітей, залучення батьків до спільних з дітьми свят та розваг, участі у виставках поробок, малюнків, роботі гуртків, господарських справах.

Творча група дошкільного закладу працює над темою:

«Психолого-педагогічні умови креативного розвитку дошкільників на засадах диференційованого підходу», метою якої є: активізувати діяльність педагогів на пошук ефективних методів і прийомів креативного розвитку дошкільників, враховуючи індивідуальні особливості кожної дитини; збагатити наукові знання педагогів про психологічні особливості кожного вікового періоду для створення сприятливих умов  розвитку креативності у  дітей дошкільного віку, виховання в них творчого ставлення до життя; впроваджувати нестандартні, інноваційні  форми роботи з дітьми, які допомагають оновлювати освітньо-виховний процес пошуковими завданнями; розкривати творчу індивідуальність кожної дитини.Саме ними були розроблені  моделі диференційного розвитку креативності дитини, комплекти дидактичних ігор, вправ, графічних малюнків для моніторингу дослідження рівнів креативного  розвитку  дітей.

Є велика формула "дідуся" космонавтики К.Е.Ціолковського, яка піднімає завісу над таємницею народження творчого розуму: "Спочатку я відкривав істини, відомі багатьом, потім почав відкривати істини, відомі декому, і нарешті почав відкривати істини, нікому ще не відомі". Мабуть, це і є шлях становлення творчого боку інтелекту, шлях розвитку винахідницького і дослідницького таланту. Наш обов’язок – допомогти дитині стати на цей шлях.

         Кожна дитина  неповторна, особлива. В ній закладені великі можливості. Тому проблема формування креативного розвитку є складною і водночас цікавою. Розумне поєднання та врахування різних аспектів цієї проблеми, зокрема диференційованого підходу дозволить досягти успіху в розвитку дитячої творчості, розвитку особистості в цілому.

 

ЛІТЕРАТУРА:

  1. Закон України про дошкільну освіту.
  2. Базовий Компонент дошкільної освіти в Україні.
  3. Стежинки у Всесвіт: комплексна освітня програма для дітей раннього та передшкільного віку. Оновлений варіант програми “Дитина в дошкільні роки” (2015 р.) схвалено МОН України для використання у дошкільних навчальних закладах (лист від 02 жовтня 2020 року № 22.1/12-Г-801).
  4. Бурова А. Організація ігрової діяльності в світлі вимог Базової програми // Дошкільне виховання. – 2009. -№12.
  5. Грушко О. Плекаймо критичність мислення. // Дошкільне виховання. – 2009. - №3
  6. Лохвицька Л. «Пізнайки» навколо нас: розвиток пізнавальної активності у дошкільників. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2009. - №6.
  7. Пащенко О.Розвиток пам’яті в дошкільнят. // Дошкільне виховання. – 2009. №5.
  8. Пащенко O.  Ейдетика на щодень. // Дошкільне виховання. – 2009. №8.
  9. Яковенко К. Загадки з асоціаціям // Джміль. – 2009. - №4.

 

 

 

docx
Додано
2 червня 2021
Переглядів
468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку