Знайомство з історичним минулим Чернігова. Розповідь про прекрасне сучасне Чернігова. Розвиток прагнення бути свідомим громадянином свого міста. Виховувати у дітей почуття поваги, турботи та любові до рідного міста.
1
Тема. Моя мала Батьківщина
Мета. Знайомство з історичним минулим Чернігова. Розповідь про прекрасне сучасне Чернігова. Розвиток прагнення бути свідомим громадянином свого міста. Виховувати у дітей почуття поваги, турботи та любові до рідного міста.
Обладнання. Фотографії міста, презентація, відео.
Хід виховної години
I.Організація класу (Слайд 1)
1. Привітання гостей.
Любі друзі! До нас в клас
Завітали гості щирі
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
А тепер зручно сідаємо
Нашу виховну годину розпочинаємо.
- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів.
Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі: (Слайд 2)
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Сьогодні ми з вами відправимося в подорож, а де ми будемо подорожувати ви дізнаєтеся відгадавши загадку:
У всіх людей одна святиня.
Куди не глянь, де не спитай,
Їм красить все їх рідний край…
Нема без кореня рослини,
А нас, людей , без (Батьківщини). (Слайд 3)
ІІ. Повідомлення теми і мети виховної години (Слайд 4)
Так, сьогодні ми з вами відправимось в мандрівку нашою рідною землею, землею, на якій ми з вами народилися та живемо. Будемо подорожувати «Малою Батьківщиною». Познайомимося з історичним минулим Чернігова, розглянемо кордони Чернігівщини. Галузі господарства. Згадаємо багато історичних місць.
ІІІ. Основна частина (Слайд 5,6,7,8,9)
Шановні пасажири, запрошую вас на борт нашого авіалайнеру. Наша зупинка: «Країна - Україна. м. Чернігів.» Шановні пасажири, погляньте в ілюмінатор, ось ми бачимо нашу рідку Україну, з висоти пташиного польоту, наш літак підлітає все ближче до кордонів Чернігівщини. Ось ми з вами й приземлилися на нашій малій Батьківщині.
- Що ми побачили з вікна літака?
- Як називається наша Батьківщина?
- Яке місто є малою Батьківщиною для кожного з нас?
Кожна людина має свою сім’ю, родину. Це її маленька Батьківщина. Коли скласти ці маленькі Батьківщини, то вийде одна велика Батьківщина-родина. І наш рідний дім, і наша прекрасна школа, і наше чудове місто, і наша вулиця, і навіть та стежинка, якою ми поспішаємо до школи – це наша Батьківщина.
_____________________________
Одна Батьківщина, і двох не буває,
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
_____________________________
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни, течуть.
_____________________________
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї.
Її вечорами по всій Україні
Співають в садах солов'ї.
_____________________________
І я припадаю до неї устами,
І серцем вбираю, мов спраглий води.
Без рідної мови, без пісні,
Без мами збідніє, збідніє земля назавжди.
Але що ж було на початку? Як Чернігів отримав своє ім’я? Ми це дізнаємося продовживши нашу подорож…Скажіть, чим же ми будемо подорожувати, щоб повернутися в минуле?
(Відповіді дітей)
-Так правильно, нам допоможе машина часу. (Слайд 10) Сідаємо в наше чарівне авто, (Слайд 11) пристегніть паски безпеки, сядьте рівненько. Вирушаємо! (Слайд 12, 13) Ось нас вже зустрічає наш провідник. (Слайд 14) Я хочу Вас познайомити з гарним другом, та захисником нашого міста ще з прадавніх часів, це міфічний звір Семаргл.
В українській народній традиції Семаргл був символом мудрості, безсмертя, життєвої і цілющої сили, володарем і охоронцем підземних скарбів. (Слайд 15)
- Ось ми з Вами повернулися в стародавні часи, ще на початок існування нашого міста. Давайте дізнаємось, як же воно отримало таку красиву назву.
_____________________________
У назвах міст і сіл слова,
в яких щось рідне, таємниче;
і голос предків ожива
й сьогодні в рідний край нас кличе.
_____________________________
Читай і думай, друже мій,
і не цурайся свого роду.
Земля — це книга, у якій
історія твого народу.
Назва міста сповита легендами. (Слайд 16) Її пов’язують з іменем хороброго князя Чорного, який боровся проти хазар. Історія зберегла до наших днів і поетичну легенду про красуню 16-річну княжну Чорну, яка не скорилася ворогові.
(Слайд 17) І ще дослідники говорять, що назва «Чернігів» походить від імені Чернега, першого поселенця цих місць.
(Слайд 18) Інші історики вважають, що назва «Чернігів» походить від лісів, котрі колись оточували місто і були на стільки густими, що здалеку здавалися чорними.
(Слайд 19) А зараз наш чарівний друг поверне нас в наш клас, звідки ми з вами продовжимо нашу подорож. (Діти закривають очі й чарівний друг переміщає нас в клас) (Слайд 20, 21)
- Чим ми подорожували?
- З яким міфічним звіром познайомились?
- Звідки ж походить назва міста Чернігів?
Нашу подорож ми продовжимо на повітряній кулі… (Слайд 22, 23) Ось ми з вами піднімаємося все вище й вище і бачимо кордони нашої Чернігівщини. Пізнати її краще, нам допоможуть наші повітряні екскурсоводи.
(Слайд 24)_______________________________________________
В сучасних кордонах Чернігівська область утворена 15 жовтня 1932 року. За площею це одна з найбільших областей України, вона посідає друге місце серед усіх областей та автономної республіки Крим. Територія займає 31,9 тис.км2
(Слайд 25) _______________________________________________
Розташована Чернігівська область у північній частині України на кордоні трьох держав. Межує з Росією, з Гомельською областю Білорусі з Київською, з Полтавською та із Сумською областями України.
(Слайд 26) ______________________________________________
Область поділяється на 22 райони, в ній налічується 15 міст, у т. ч. 3 міста (Чернігів, Ніжин, Прилуки), 30 селищ, 1500 сіл. Обласний центр – Чернігів, розташований на правому березі Десни, в 150 км від Києва. Це найбільше місто області, в ньому проживає майже 300 тис. жителів.
Нашій кулі прийшов час приземлятися. (Слайд 27)
- Що ми дізналися мандрувавши?
- Скільки районів в Чернігівській області?
- Скільки міст?
Ми багато подорожуємо, трошки стомилися, тож давайте зустрічати гостей, які звеселять нас своєю піснею та танцями і потанцюємо разом з ними. Вони просять Вас бути уважними і повторювати за ними запальний танок. (Слайд 28)
(Слайд 29) Нашу подорож, ми продовжимо оглядаючи природні багатства нашого рідного краю. (Слайд 30) Ось нас вже зачекався дід Панас зі своїм гарним помічником в господарстві. Мерщій сідаймо в віз і продовжимо подорожувати. А наші помічники розкажуть нам багато цікавого.
(Слайд 31, 32)_______________________________________________
В Чернігівській області поширена аграрна промисловість, вирощують картоплю, льон, зернові культури, цукровий буряк. Також розвинене сільське господарство, вирощують: свиней, корів, вівці та багато інших тварин.
(Слайд 33)_______________________________________________
Паливна промисловість Чернігівської області представлена видобутком нафти, газу, газового конденсату і торфу.
(Слайд 34)_______________________________________________
Чернігів, древня поліська сторона. У шелесті лісового верховіття, в плині прозорої ріки Десна. Місто щедрої природи, неповторної краси поліської землі, духовної величі людей, які примножують цю красу творчою працею.
- Що нового ми дізналися подорожуючи з дідом Панасом?
(Слайд 35) І ось ми знову повернулися в наше чудове місто Чернігів.
Коли довго, все життя живеш в одному місті, коли тобі знайомий і дорогий кожен куточок землі, камінь, дерево – це місто стає для тебе другом і братом. Саме таким дорогим і рідним є місто Чернігів.
Наше місто, справжній центр Європи! Сучасні проспекти, старовина храмів і монастирів. Це прекрасне місто по праву вважається духовним центром України. Спасо-Преображенський собор, П’ятницька, Іллінська церкви зачаровують своєю красою та величчю.
(Слайд 36)_____________________________
Я піду собі до Валу
На прогулянку тривалу
Хай побачать мене люди,
Наберу повітря в груди.
(Слайд 37)_____________________________
Квітне липа і каштани,
Ген видніються фонтани,
У промінні сонця грають,
Усмішки відображають.
(Слайд 38) _____________________________
Я приходжу на Маяк,
Розкажи, мені, добряк,
Шось не бачити Казбека,
Кинув якір, змінив декор.
(Слайд 39) _____________________________
Пішохідний — той актор,
Вкрашений у двоколор.
Над Десною підіймає,
Вітровіями здуває.
(Слайд 40) _____________________________
Піднесуся по бортам —
Онде й Болдина гора
І Антонові Печери.
Сяй, Чернігів мій веселий!
(Слайд 41) _____________________________
Люди тут всі добрі й милі,
Чорночубі й чорнобриві,
На подусівці й шерстянці
Повернись додому вранці.
(Слайд 42) _____________________________
А скраєчку — Масани,
Там красиво восени.
Проспект Миру й Перемоги -
То центральні тут дороги.
(Слайд 43) _____________________________
Рокосовського тим часом
Обдивись, як маєш час.
Храм Святих, а вище станеш —
До Ялівщини потрапиш.
(Слайд 44) _____________________________
Там повітря чисте й свіже,
Сосни височать над Стрижнем.
Приділи хвилинку часу
Й посиди поруч з Тарасом.
(Слайд 45) _____________________________
Чи в Алеї — місце вільне!
Сяють просто неба фільми.
Приїзди до нас, туристе,
Це Чернігів. Старе місто,
(Слайд 46) _____________________________
В якім хочеться зостатись
Й більш нікуди не тікати,
Тре робити тут державу.
Місту і Вкраїні Слава!
- А зараз ми краще розглянемо красу нашого міста за допомогою відеоролика.
(Слайд 47)
IV. Підсумок виховної години (Слайд 48)
- Про що ми сьогодні говорили?
- Що нового ви дізналися про нашу малу Батьківщину?
- Що найбільше запам’яталося?
- Пишаймося сучасною величчю нашого міста, бо із глибини століть, із сивої давнини тягнуться у наше сьогодення незримі ниточки героїчних, трудових і культурних традицій! (Слайд 49)