Виховна година
«Твоя безпека
у твоїх руках».
Підготувала і
провела вчитель
початкових класів
Самохвал Н.В.
Тема. Твоя безпека у твоїх руках.
Мета. Узагальнити знання про основні принципи безпечного щодення під
час користування електроприладами, газовими приладами, засобами
побутової хімії, вибухонебезпечними предметами; пригадати правила
поведінки під час небезпеки та сигналу тривоги; розвивати логічне
мислення при складанні правил безпеки; сприяти розвитку
кмітливості, винахідливості;прищеплювати бережливе ставлення до
власного здоров'я, виховувати дисциплінованість, прагнення зберегти
життя.
Обладнання: презентація, малюнки, картки для складання пам'яток.
Хід уроку
Вчитель
Людина постійно перебуває у приховано небезпечному середовищі. Як зробити своє життя безпечним? Невже потрібно відмовитися від занять спортом, розваг, ніколи не дивитися телевізор, не користуватися газовими приладами? Авжеж, ні! Невід'ємною частиною нашого життя має стати дотримання правил безпеки. Це допоможе захистити ваше здоров'я і життя, здоров'я і життя інших людей, зробить безпечним помешкання, довкілля.
Сьогодні ми розглянемо ситуації та складемо пам'ятки, якими потрібно користуватися для безпеки життя.
Ситуація 1 «Електрична»
Важко уявити життя без електроприладів, адже вони помічники людини. Якими електроприладами ми користуємося та з якою метою?
(учні відповідають на запитання)
Але в разі порушення правил безпеки помічники можуть стати ворогами: джерелом пожежі та травмування. Небезпечним є дотик до оголених проводів, електричний струм при цьому вражає не тільки ділянку дотику, а й весь організм. М'язи скорочуються, тому потерпілий не може відсмикнути руку від джерела струму, покликати на допомогу через спазм голосових зв'язок. Порушується дихання та робота серця, людина непритомніє. На жаль, електричний струм людина відчуває лише тоді, коли потрапляє під його дію. Тому дуже важливо передбачити цю небезпеку.
Вчитель
На початку уроку ви отримали правила безпеки. Виберіть з них ті, що стосуються електробезпеки та складіть пам'ятку.
Ситуація 2 «Газова»
Побутовий газ – це вибухова речовина. Близько третини пожеж у житлових будинках в Україні відбувається через несправні газові плити або неправильне користування ними. Якщо велика кількість газу поширилась у повітрі, то при запалюванні сірника чи вмиканні світла може статися вибух. За невмілого користування і недотримання правил безпечного поводження газ може спричинити отруєння, задуху, пожежу, вибухи.
Які газові прилади можуть бути у помешканні?
(відповіді учнів)
Виберіть правила безпеки, що стосуються газового обладнання та складіть пам'ятку.
Ситуація 3 «Хімічна»
Зараз хімічна промисловість випускає велику кількість засобів побутової хімії. Що ж це за речовини? Яку небезпеку становлять ці засоби для людини?
«Побутова хімія» - це хімічні речовини, які людина використовує в побуті. Деякі з них входять до косметичних засобів. Але є й небезпечні хімічні речовини. Вони є обов'язковою складовою деяких миючих або дезінфікуючих засобів, фарби, клеїв, отрути проти комах-шкідників, засобів для чищення каналізаційних труб та інших.
Потрапивши всередину організму, небезпечні хімічні речовини вражають органи дихання, травлення та нервові клітини головного мозку.
Які засоби побутової хімії ви знаєте?
(відповіді учнів)
Виберіть правила безпеки, що стосуються побутової хімії та складіть пам'ятку.
Ситуація 4 «Ртутна»
Всі ми, коли захворіємо користуємося термометрами. В термометрі міститься дуже небезпечна речовина – ртуть. Давайте ознайомимось, як потрібно діяти, коли термометр розбився.
Необхідно:
Ситуація 5 «Вибухонебезпечна»
Вибухонебезпечні предмети становлять смертельну загрозу. До них належать: артилерійські снаряди, реактивні й інженерні міни, авіабомби, ручні гранати, а також піротехнічні засоби. Всі вони містять вибухові речовини і можуть вибухнути від удару, тертя, струсу або інших механічних впливів. Щоб уникнути нещасних випадків, потрібно пам'ятати, що зовнішній вигляд боєприпасів від перебування в землі (у воді) сильно змінюється. Вони деформуються і від найменшого дотику вибухають.
Серед правил оберіть ті, що відносяться до вибухових або піротехнічних засобів, і складіть пам'ятку.
Ситуація 6.
«Повітряна тривога. Як поводити себе під час повітряної тривоги»
Нажаль, війна увірвалася в нашу країну. Бути обізнаним вкрай необхідно для безпечного життя в стрімкій круговерті з неминучими загрозами техногенного й природного характеру.
В складних умовах необхідно дотримуватися організованості, дисципліни, точно виконувати встановлені правила поведінки. Метушня, паніка – неприпустимі під час надзвичайних ситуацій.
Якщо ви почули гудки сирен, переривчасті гудки підприємств або звуки гучномовця, що тривають протягом декількох хвилин, це означає попереджувальний сигнал «Увага всім».
Вікторина
1. Сигнал повітряної тривоги пролунав під час уроку, що ми робимо?
2. Я знаходжуся вдома та чую сигнал повітряної тривоги, які мої дії?
3. Як ми йдемо до шкільного укриття?
4. Що я маю робити, якщо сигнал тривоги застав мене на вулиці?
5. Що робити, коли вчитель проводить перекличку в укриття?
6. Що мені потрібно мати із собою?
7. Як я маю поводити себе в укритті?
Вчитель
Отже, ви побачили, що часто причиною небезпеки стає сама людина, коли порушує правила безпечної поведінки. Та якщо вже сталася така ситуація, то треба діяти спокійно, не піддаватися паніці, намагатися якнайшвидше зменшити вплив небезпечних факторів, вибрати найбільш безпечний шлях виходу з ситуації та повідомити рятувальні служби.