Мета: . Закріпити знання дітей про шахову дошку, назви шахових фігур, про те, що фігури бувають білі і чорні, їх початкове положення на шахівниці. Продовжувати вправляти дітей в вмінні ходити відповідно до фігури, дотримуватись правил гри. Розвивати пам'ять, уяву, логічне та просторове мислення Сприяти проявам сміливості, рішучої поведінки. Виховувати у дітей інтерес до гри в шахи, дружелюбність, радість від спільної діяльності, вміння грати в команді. Створити у дітей емоційний та радісний настрій.
Ведучий: Дорогі діти! Шановні гості! Сьогодні ми зібралися на шахове свято «Посвята в юні шахісти». Ось уже майже рік ви навчаєтесь грі в шахи, і за цей період ви багато чому навчилися. І тому ми вирішили влаштувати для вас свято. Але, як відомо, жодне свято не буває без сюрпризів.
Звучить музика.
Заходять Котигорошко і Вернидуб (з шахівницею):
Ось це так! Ось це будинок!
А хто живе, скажіть в ньому? І як красиво тут кругом.
Ведучий: Тут живуть чудові діти, які навчаються грі в шахи.
Котигорошко Не знаю, як ми тут опинилися, але цікавий випадок із нами стався.
Вийшли ми в з вірним побратимом у поле, силою міряємося,
Раптом бачимо – під найстарішим дубом, в корінні якась коробка не зрозуміла
Дивимося, нічого не розуміємо, коробку відкриваємо,
Що в ній лежить - нічого не знаємо. (дістають дві торбинки з шахами)
Діти підкажіть, що це, як називається ця коробка?
Діти: Шахова дошка.
Вернидуб: А що це за квадратики?
Діти: Це – шахові поля
Ведуча: Це - поле битв.
Котигорошко: Поле битв. Як цікаво.
Вернидуб: І хто ж на цьому полі бореться?
Діти: Білі і чорні фігури.
Котигорошко: Ось ці (дістає з торбинки фігури). Правда білі і чорні.
А як називається ось ця фігура. Показує дітям Шахового Короля.
Діти: Шаховий король.
Вернидуб: Не може бути? Шаховий Король, не вірю, не повірю.
Звучить музика.
Входять Шахові Королі:
Дитини 1
Хто не вірить мені,
Я найголовніший в грі,
Я - важливий шаховий Король,
Беру над своїм військом шефство.
Поки живий, я граю роль,
І процвітає королівство.
Дитини 2
Хоч король, а тихо йду,
Черепахою повзу.
На всі боки – лиш на крок.
Ось такий-то мій стрибок.
Котигорошко: І правда, Король. Якщо ти найголовніший від чого тебе оберігають?
Діти: Від шаха і від мату.
Ведуча: Так це вірно. Адже назва гри «Шахи або шахмати» походить від слів «Шах» і «Мат»
Вернидуб: А що означають ці слова?
Ведуча: «Шах» - це король, а «Мат» - це кінець. Що означає «Кінець королю». Без короля немає гри.
Вернидуб (звертається до дітей): А хто ж його охороняє на полі битв?
Ведуча показує дітям і гостям фігури - спочатку Туру, потім Слона, Коня.
Ведуча: Це тура. Діти, а як вона ходить?
Діти: ходить по прямій, точніше по горизонталі або вертикалі.
Дитина 1
Рухається тура лиш прямо
Вгору–вниз, у ліво–вправо
Дитина 2
Прямолінійна важка фігура
І все це - шахова Тура.
Ведуча: Діти, а що це за фігура? Як вона рухається на шахівниці?
Діти: Слон - ходить по косій, точніше по діагоналі, Слони бувають білопольні, і чорнопольні.
Котигорошко: А хто тут, найхитріша фігура.
Діти: Кінь, тому що він може перестрибувати через фігури. І скаче з білого поля на чорне і навпаки.
Вернидуб: А хто з них найсильніша фігура?
Діти: Ферзь
Звучить музика. Виходять Ферзі
Дитина 1
Ви мене звали. От і я.
Сильніше в грі від мене нема.
Дитина 2
Ферзь недарма верховодить,
Адже сильний і грізний він.
Як тура він прямо ходить
І навскіс іде, як слон.
Ведуча: Діти, а яке правило ферзя існує?
Діти: Ферзь любить свій колір. (При початковій позиції, якщо Ферзь чорний, то він стає на чорне поле, а якщо Білий, то на біле).
Діти: Ферзь. Він ходить і як тура і як слон. По горизонталі, по діагоналі і по вертикалі.
Котигорошко: О, які маленькі чоловічки, А це хто?.
Дитина 1, 2: Ми пішаки. За кількістю їх 8. Ми найменші, але найсміливіші. Тому що в бій идут завжди першими і тільки вперед, а б'ють по діагоналі на одну клітинку. Пішак, дійшовши до кінця краю дошки, може перетворитися в будь-яку фігуру, крім Короля.
Ведуча: Ну, що дорогі гості, ми трошки прояснили для вас : що це за гра і хто в ній виконує яку роль? А зараз пропоную подивитись Шаховий бій між слонами і конями на шаховому полі
Танок «На шахівниці»
Котигорошко пропонує пограти в гру
Гра: «Розстановка фігур».
Завдання: правильно розставити на шахівниці фігури й пішаки
Вернидуб: а тепер давайте пограємо в нашу гру – силою поміряємося
Гра «Перетягування канату»
Ведуча пропонує ще одну гру для гостей «Відгадай загадку»
Як лежали в темній скрині,
то були слабкі, безсилі.
Як на дошку вони стали,
Грізним військом вмить постали. (Шахи)
Я — чарівна дошка,
Та без фігур тужу я трошки.
Покличте швидше їх на допомогу.
У битві нас чекає перемога!
(Шахівниця, шахова дошка)
Маленький, чепурненький,
Всі поля пройшов
І фігуру знайшов. (Пішак )
Він полями дивно ходить,
Ніби завертає вбік.
Йде на дві клітинки прямо,
Потім вбік одразу – скік! (Кінь)
Гра: «Посади квіти на шахові поля»
Завдання: вправляти дітей в називанні і відшукуванні адреси шахового поля.
Ведуча: Ну, що ж, мої юні шахові фігури! Ви показали свої уміння і знання в бліцопитуванні, в іграх і довели, що гарно попрацювали цей рік, навчаючись грати в шахи. А зараз я пропоную вам трошки розважитись і затанцювати веселий таночок.
Веселий таночок.
Ведуча: Діти ви пізнали ази геніальної гри, доторкнулися до чарівного світу шахових фігур. По всьому світу в шахи грають мільйони людей різного віку. І щоб я могла вас зарахувати в «Юні шахісти» ви повинні скласти нам обіцянку, чи готові ви?
- Обіцяєте: з повагою ставитися до свого суперника «Обіцяємо»
- Обіцяєте: бути чесним в грі, дотримуватися правил гри «Обіцяємо»
- Обіцяєте: не засмучуватися, якщо програєте в грі «Обіцяємо»
- Обіцяєте: не заважати супернику думати «Обіцяємо»
- Обіцяєте: після закінчення партії потиснути один одному руку «Обіцяємо»
Ведуча: Ну що ж, тепер Вас сміливо можна присвятити в «Юні шахісти».
Вручення медалей: Ведучий вручає медалі, Котигорошко і Вернидуб потискує руку кожному вихованцю.
Котигорошко: як цікаво, ми обов'язково теж навчимося грати в цю цікаву гру, щоб бути розумними, ще сміливішими, рішучішими.
Фото хвилинка.
Головні герої прощаються з дітьми