НАСТУПНІСТЬ У ВИВЧЕННІ ПОНЯТТЯ «ДРОБИ» МІЖ ПОЧАТКОВОЮ ТА СЕРЕДНЬОЮ ШКОЛОЮ ЗА ДОПОМОГОЮ ІНТЕРАКТИВНИХ ПЛАТФОРМ ТА ПРОЄКТІВ
У 2022/2023 навчальному році вивчення математики у 5 класі буде здійснюватися за новим Державним стандартом базової середньої освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898, тому вкрай важливо зберегти наступність у підходах до викладання математики між початковою та середньою ланками школи. Розглянемо детальніше, як можна продовжити вивчення теми «Дроби» за допомогою інтерактивних платформ та проєктів, що використовувались у навчанні учнів 1-4 класів.
Поняття «дроби» діти починають освоювати вже з третього класу початкової школи. Саме тоді ознайомлення з дробами відбувається через дослідження та особистий досвід самої дитини. За допомогою практичних вправ та маніпуляцій з предметами в учнів відбувається розширення змісту поняття числа за рахунок уведення звичайних дробів з чисельником 1, тобто - частин. Вивчення цієї теми охоплює значну кількість практичних вправ із поділу геометричних фігур на рівні частини та виділення однієї чи кількох з цих частин.
Зазвичай учням пропонують виконати завдання на основі наочної демонстрації частин (мал.1).
Порівняння частин за величиною також відбувається на наочній основі (мал.2). Школярі мають знати і застосувати у обчисленнях правила знаходження частини від числа та числа за величиною його частини. Ця тема є підґрунтям для вивчення звичайних дробів у 5 класі.
Починаючи з 5 класу навчальна програма з математики ускладнюється появою дій з дробами, а саме: учні ознайомлюються з додаванням та відніманням дробів з однаковими знаменниками, та відсотками. Для успішного засвоєння матеріалу з виучуваної теми доцільно використати інтерактивні аркуші на міжнародній освітній платформі Matific. Матіфік – це міжнародний освітній проект з математики, що працює по всьому світу, а також і в Україні, та передбачає 1 рік безкоштовного доступу для учнів та вчителів 1-6 класів. На основі практичних інтерактивних вправ, що сприяють мотивації та зацікавленості, учні з легкістю освоюють поняття «властивість дробу», «числова пряма», «порівняння дробів» та «текстові задачі».
Вправи Matific (мал.3) включають у себе чимало моментів навколо яких можна розгорнути жваву та веселу дискусію. Це робить їх чудовим інструментом для групової роботи під час уроку.
Вивчати тему «Дроби» можна також за допомогою безкоштовного дитячого освітнього порталу для інтерактивного навчання учнів 1-6 класів Вчи.ком. Виконуючи практичні вправи онлайн та граючи у пізнавальні математичні ігри діти швидко та легко освоюють дії з дробами (мал.4-5). Робота учнів на даній освітній платформі сприяє глибшому та якіснішому засвоєнню учнями 5 класу навичок роботи з дробами. Розроблені завдання сприяють багаторазовому відпрацюванню дій з дробами у різних ігрових ситуаціях та за допомогою практичних вправ на наочній основі. Діти опановують взаємозв’язок дробів та дії ділення на основі розв’язування завдань, які повсякчас трапляються в реальному житті: поділ торта на дні народження (мал.6), складання цеглинок на свої місця за схемою, практичне використання відсотків при визначенні ціни у крамниці одягу, продуктовому магазині тощо.
Усвідомленому вивченню теми «Дроби» також сприяє освітній проєкт «Розвиток дитини». Цей проєкт пропонує батькам та вчителям практичні завдання, які допоможуть ознайомити учнів з поняттям дробів, їх типами та основними властивостями. Проєкт пропонує «12 завдань що полегшать вивчення дробів». Кожне завдання можна роздрукувати та використовувати необмежену кількість разів (мал.7). Завантаження завдань для дітей доступне для користувачів сайту після швидкої реєстрації. Всі завдання проєкту ілюструють кожен випадок роботи з дробами допомагають зрозуміти принцип дій з дробами та відсотками а також залучають зорову пам’ять та розвивають математичне мислення дитини. Також ці завдання є відносно легкими і можуть самостійно опановуватися школярами, що, звісно, сприятиме позитивній мотивації до вивчення математики.
Слід зазначити що вищеописані освітні платформи та проєкти є схваленими до використання Міністерством освіти та науки України та мають відповідний гриф.
Робота школярів на даних інтерактивних платформах забезпечує компетентнісний потенціал математичної освітньої галузі, що є головною вимогою нового Державного стандарту та передбачає засвоєння системи знань з теми «Дроби» на основі розуміння можливостей застосування знань з математики в особистому та суспільному житті. Виконання запропонованих ігрових вправ та завдань сприятиме формуванню у дітей позитивного ставлення до вивчення математики, вихованню впевненості у собі та своїх освітніх можливостях, що є важливою запорукою всебічного розвитку дитини.
Список використаних джерел
1.Методичні рекомендації про викладання у початковій школі у 2021/2022 навчальному році (Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 22.09.2021 № 1/9-482)
2. Інтерактивна освітня платформа Matific https://www.matific.com/ua/uk/home/maths/grade-5/topics/fractions/
3. Інтерактивна освітня платформа Вчи.ком https://vchy.com.ua/
4. Проєкт «Розвиток дитини» https://osvita.ua/school/59104/