Наукове дослідження ефекту Доплера

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу в рамках технології критичного мислення.на тему "Наукове дослідження ефекту Доплера", метою якого є сформувати громадянську компетентність учнів шляхом використання технології критичного мислення; - підвести учнів до творчого осмислення та критичного сприйняття нової інформації ; - формувати в учнів світоглядну позицію на поняття «звук, звукові коливання, звукові хвилі», вміти оперувати та користуватися матеріалами з вищеназваної теми - вміти переформулювати отриману інформацію, розділяти її на смислові блоки та оформляти у вигляді таблиць
Перегляд файлу

Тема: Наукове дослідження ефекту Доплера

 

Очікувані результати

 

Після цього уроку учні зможуть:

 Розрізняти властивості звукових хвиль;

 Знати характеристики звуку, особливості поширення його в різних середовищах  

 Дізнатися про науковця, який першим пояснив явище зміни частоти хвилі;

 пояснити суть ефекту Доплера;

 Розвинуть власну компетентність щодо сприйняття звуків людиною та позитивного

           або негативного впліву звуків на живі організми

 

 

Тип уроку:   урок вивчення нового матеріалу в рамках технології критичного

                       мислення.

Мета уроку:

 -   сформувати  громадянську компетентність  учнів шляхом  використання

     технології критичного мислення;

  -  підвести учнів до творчого осмислення  та критичного сприйняття нової

     інформації ;

  -  формувати в учнів світоглядну позицію на поняття  «звук, звукові коливання, звукові

     хвилі», вміти оперувати та  користуватися матеріалами з вищеназваної теми

 -   вміти переформулювати  отриману інформацію, розділяти її  на смислові

     блоки та оформляти у вигляді таблиць;

 -   розвивати комунікативні навички в процесі роботи в малій групі , вміти

     зв’язно та логічно викладати свої думки;

-   навчити використовувати знання про звукові явища в повсякденному житті.

 

 

Хід уроку:

1. Організаційний момент

2. Актуалізація опорних знань:

  1. Чому під час електризації тертям обидва тіла набувають електричних зарядів? (Явище, в результаті якого тіла набувають властивості притягувати інші предмети, називають електризацією тіл. Про тіло, яке після натирання притягує до себе інші тіла, говорять, що воно наелектризоване, або має електричний заряд. Досліди показують, що заряди бувають двох видів: позитивні й негативні)
  2. Укажи алотропні форми Карбону (Алмаз, Графіт, Карбін, Фулерени)
  3. Дай визначення “Електроскоп” (від грецьких слів електрон - бурштин,електрика і скопео- спостерігаю, виявляю), прилад для індикації наявності електричного заряду )
  4. Що таке звук? (явище поширення коливань у середовищі (твердому, рідкому чи газовому) ).
  5. Що є необхідною умовою виникнення звуку, окрім фізичного тіла, яке коливається? (Звукові хвилі розповсюджуються в однорідному середовищі з постійною швидкістю, яка залежить тільки від властивостей середовища. Проте, довжина хвилі і частота звуку можуть істотно змінюватися при русі джерела звуку і спостерігача)
  6. Від чого залежить висота тону, гучність звуку? (Гучність звуку залежить від інтенсивності звуку, зумовленої амплітудою коливань, а також частотою коливань (слух людини найбільш чутливий до коливань діапазону 1000-4000 Гц) . Висота тону залежить від частоти: чим більша частота, тим вищий тон )
  7. Назви діапазон частот звукових коливань, які здатна чути людина (Власне звуковими коливаннями (звуком) називають коливання, що поширюються в пружному середовищі й частота яких лежить у межах 16...20 000 Гц. Пружні хвилі частотою, меншою ніж 16 Гц, називають інфразвуковими, а більшою від 20 000 Гц — ультразвуковими )

 

3. Вивчення нового матеріалу. Переглянь відеофрагмент. Дай відповіді на запитання та виконай завдання.

  1. Чи змінюється, на твою думку, звук автомобіля, коли він наближається до людей на зупинці та віддаляється від них?
  2. Який науковець перший пояснив це явище? Напиши під зображенням його ім’я, підпиши на контурній карті Європи батьківщину науковця.

 

 

 

 

 

 

 

3) Чи спостерігав/спостерігала ти це явище в повсякденному житті? Якщо так, то за яких умов?

4. Наукове дослідження

Переглянь презентацію.

Результати 1-го етапу

Факти: ______________________________________________________________

____________________________________________________________________

Запитання:___________________________________________________________

Результати 2-го етапу

Наявні теорії: Зменшення відстані між джерелом звуку і спостерігачем завжди супроводжується збільшенням частоти сприйнятого звуку, і навпаки, збільшення відстані між джерелом звуку і спостерігачем приводить до зменшення частоти сприйнятого звуку.

Власна гіпотеза: Якщо джерело звуку і спостерігач рухаються один відносно одного, частота звуку, що сприймається спостерігачем, не співпадає з частотою джерела звуку.

Переглянь відеофрагмент про ефект, який відкрив Крістіан Доплер.

Результати 3-го етапу

Гіпотеза підтверджена/спростована завдяки_______________________________

Результати 4-го етапу

Основні положення власної теорії щодо фізичної суті ефекту Доплера:

Ефект Доплера — явище зміни частоти хвилі (наприклад, звукової), яка надходить від джерела виникнення до приймача, спричинене переміщенням джерела або приймача

5. Закріплення вивченого матеріалу

Вивчи інформацію за методикою “Повітряні кульки для дорослих”

 

Ефект Доплера — явище зміни частоти хвилі (наприклад, звукової), яка надходить від джерела виникнення до приймача, спричинене переміщенням джерела або приймача

 

6. Підбиття підсумків уроку

7. Домашнє завдання: урок 7

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О., Кірюхін М.М.)
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
2503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку