ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 5 КЛАСУ
Розроблено на основі модельної навчальної програми
«Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 рікнавчання»
(авт.автори: Гущина Н.І., Василашко І.П.)
Відповідає підручнику «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ»для 5 класів
Закладів загальної середньоїосвіти
(авт.Здирок О. М., Синюк Л. Й., Фука М. М)
Підготувала: Віра МІЩЕНКО
вчитель з предмету:
«Здоров’я, безпека та добробут»
2023
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.1. Нормативно-правова база
Навчальна программа «Здоров’я, безпека та добробут» для 5 класів закладів загальної середньої освіти розроблена на основі:
1.2. Мета й завдання курсу
Згідно з модельною навчальною программою «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ» Метою інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» як складника соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі є розвиток особистості учнів/учениць, яка здатна до самоусвідомлення, гармонійної соціальної і міжособистісної взаємодії, спрямованої на збереження власного здоров’я та здоров’я інших осіб, дбає про безпеку, виявляє підприємливість та професійну зорієнтованість для забезпечення власного і суспільного добробуту.Для реалізації означеної мети під час розробки Програми були виокремлені такі завдання предмета:
• виховання дбайливого та усвідомленого ставлення до особистого здоров’я, безпеки, добробуту, ціннісного ставлення до здорового способу життя;
• формування уміння визначати альтернативи і ризики, прогнозувати наслідки, ухвалювати рішення з користю для власної безпеки та безпеки інших осіб, здоров’я і добробуту;
• розвиток уміння вчитися, потреби самопізнання як засобу підвищення рівня добробуту і збереження здоров’я;
• сприяння індивідуальному розвитку підприємливих якостей та поведінки свідомого споживача.
Навчальний предмет «Здоров’я, безпека, добробут» є логічним продовженням інтегрованого пропедевтичного курсу «Я досліджую світ» у початковій школі, який у 5–9 класах реалізується в окремих предметах. Програма побудована лінійно-концентрично. Зміст понять поступово розширюється і доповнюється. Питання, що розглядаються у 5–6 класах, будуть детальніше вивчатися й у 7–9 класах. Концентричність реалізується через міжтематичну інтеграцію змісту та концентричне вивчення змістових ліній. Такий підхід забезпечуватиме поступове нарощування складності матеріалу, його актуалізацію, повторення, закріплення, що сприятиме формуванню комплексу ключових компетентностей, який визначений у Додатку 15 Державного стандарту базової середньої освіти, та забезпечуватиме формування відповідних умінь, ставлень, базових знань.
У результаті опанування навчальної програми засвоюються основні категорії і поняття предмета, такі, що складають логічну частину базових знань освітньої галузі. Основною ідеєю концепції побудови програми в адаптаційному циклі базової середньої освіти (5–6 класи) є поступальний рух дитини через призму особистісного виміру від внутрішнього «Я» до гармонійної та безпечної взаємодії з навколишнім світом, побудови взаємин у спільноті та суспільстві у цілому.
Зміст інтегрованого курсу структурований таким чином, щоб зберегти наступність і послідовність вивчення тем від 5 до 6 класу, врахувати міжпредметні (з іншими предметами соціальної та здоров’язбережувальної галузі), міжгалузеві зв’язки (з природничою, громадянською та історичною, мовно-літературною, математичною, інформативною, технологічною галузями). У кожній змістовій лінії виділені основні теми, які уточнюються підтемами. Обсяг, глибина й науковість їх розкриття, організація освітньої діяльності змінюються в кожному класі відповідно до зростаючих пізнавальних і психолого-вікових особливостей здобувачів освіти.
Розподіл годин у програмі є орієнтовним. За необхідності і виходячи з наявних умов навчально-методичного, матеріально-технічного забезпечення та потреб здобувачів освіти, учитель або автор навчальної літератури може самостійно змінювати обсяг годин, відведених програмою на вивчення окремого розділу, у тому числі змінювати порядок вивчення розділів, тем. Учитель може пропонувати власну тематику для обговорення, бесід, досліджень, проектів, акцій, практичних і творчих завдань, зокрема й тих, що підлягають обов’язковому оцінюванню. Зміст програми бажано розкривати через навчальну-пізнавальну діяльність, через роботу з різними джерелами інформації, проектно-дослідну діяльність. Перевагу необхідно віддавати інтерактивним, творчим багатоваріантним формам/видам діяльності, що ґрунтуються на активній співпраці всіх учасників освітнього процесу, наприклад: роботі в групах, обговоренні, мозкових штурмах, розробці концептуальних карт, сюжетно-рольових іграх, екскурсіях, моделюванні розв’язання проблеми тощо. У рубриці «Види навчальної діяльності» вказано орієнтовний перелік видів навчальної діяльності, які сприяють формуванню ключових умінь і навичок щодо здоров’я, безпеки та добробуту.
Провідний принцип інтегрованого курсу – «навчання через дію». Щоб цього досягти на заняттях, необхідно:
• створити невимушену атмосферу спілкування, змінити роль учителя задля активізації самостійної діяльності здобувачів освіти;
• віддавати перевагу інтерактивним діяльнісним формам і методам навчання: дослідження, проєктування, моделювання, аналіз ситуацій, сюжетно-рольова гра, командна робота тощо;
• розвивати уміння працювати з інформацією (пошук, перевірка, аналіз, інтерпретація, переформатування, оцінювання, подання, зберігання тощо), зокрема на цифрових пристроях;
• використовувати навчання за технологією «проблемне навчання», «перевернутого класу», що передбачає самостійне опрацювання нового навчального матеріалу учнями і практичне його закріплення на заняттях;
• реалізовувати STEM-проєкти, які сприяють формуванню у здобувачів цілісного, системного світогляду та розвитку ключових компетентностей;
• проводити заняття на природі, вивчати правила та інструкції, використовуючи реальні об’єкти, артефакти, тренажери, симулятори тощо;
• сприяти розвитку творчості, ініціативності, підприємливості, відповідальності за власну справу та результат.
Оволодіння здобувачами освіти ключовими компетентностями буде більш результативним за умови підтримки з боку батьків чи опікунів, тісної співпраці з батьківською громадою та їх активної участі у формуванні й розвитку сприятливого здоров’язбережувального освітнього середовища. У зв’язку із цим актуальною є багаторівнева і багатокомпонентна співпраця педагогічного колективу, дорослих і батьківської громади на засадах партнерства.
Виконання деяких вправ навчальної діяльності спільно з дорослими вдома буде сприяти: підвищенню дорадчої ролі батьків і опікунів, розвитку відкритості та зворотного зв’язку між школою та родиною, підвищенню рівня здоров’язбережувальної компетентності членів сім’ї, переконанню щодо сучасності та якості системи освіти з інтегрованого курсу, підвищенню значимості громади в управлінні життя суспільства з питань здоров’я, безпеки та добробуту. У програмі види навчальної діяльності, які слід виконувати не лише у класі, а й удома з допомогою дорослих, позначено знаком «*»
ІІ. ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
2.1. Очікувані результати навчання, зміст курсу, зміст діяльності учнів
Мінімальний обсяг: 35 год, 1 год на тиждень
Рекомендований обсяг: 51 год, 1,5 год на тиждень
Максимальний обсяг: 105 год, 3 год на тиждень
Кіль-кість годин |
Зміст інтегрованого курсу |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
|||||
Тема 1. Вступ (1 година) |
||||||||
2 |
Я і мої цінності. Здоров’я, безпека і добробут як основні цінності життя. Зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу. |
Пояснює, що таке здоров’я, безпека і добробут, яку роль вони відіграють у житті та стосунках людей. Визначає свої цінності. Визначає, ідентифікує та обговорює фізичні, психічні (у тому числі емоційні) і соціальні зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу. |
Cтворення:хмари власних цінностей;асоціативних кущів слів, до понять «здоров’я»,«безпека» «небезпека»,«добробут». Обговорення та визначення фізичних, психічних (у тому числі емоційних) і соціальних змін, які відбуваються під час переходу в основну школу. Обговорення проблемнихпитань (орієнтовний зміст): Як мій розвиток, життєвий успіх, майбутнє залежать від здоров’я, безпеки і добробуту? Чому кожному важливо дбати про здоров’я, безпеку і добробут? Чому важливо визначати свої цінності? Проєктна діяльність: «Моя карта цінностей та бажань». |
|||||
Розділ 1. Вчусь вчитися (3 години) |
||||||||
1 |
Комфортний освітній простір. Правилабезпекившколі.Раціональнаорганізаціянавчаннятавідпочинку. |
Відстежує власний простір, висловлює бажанняпізнаватиновебезшкодидляздоров’я. Визначаєпрагненняіпотребиусферівласногоособистісногорозвиткутанавчання. Організовує власний освітній простір, Раціональнорозподіляєчас. |
Організуватизручне місце для навчання*. Виконаннягімнастикидляочей. Дослідження та обговорення раціональноїорганізаціїрозпорядкудняпротягомтижня.Складання розпорядку дня з урахуванням раціональногорозподілучасу*. |
|||||
1 |
Я вчусь ефективно. Ефективні способи засвоєннян авчальної інформації. Допоміжні засоби длянавчання.Причини успіхів та невдач у навчанні. |
Визначає ефективніспособизасвоєннянавчальноїінформації. Використову єдопоміжнізасобидлянавчання,зокремацифровіпристрої, без шкоди дляздоров’я. Передбачає впливна власне здоров’я,безпеку,добробутта,добробутіншихосібненалежноговикористанняцифрових пристроїв. Аналізує власнийнавчальнийрозвиток,вказуючинапричиниуспіхівтаневдач. Самостійно створюєтареалізовуєкороткостроковіпланищододосягнення успіхувнавчанні. |
Виконання тренувальних/розвивальних вправдляефективногозасвоєннянавчальної інформації.Відпрацювання навичок активного слухання. Аналіз причин власних успіхів та невдач у навчанні*.Розробка пам’ятки користування допоміжним цифровими засобами для навчання. Розробка короткострокового плану щодо досягнення успіху внавчанні. Проєктнадіяльність:«Сходинки успіху внавчанні». |
|||||
1 |
Пошук інформації та її критичне оцінювання. Інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту врізних джерелах та її достовірність.Безпека в цифровому середовищі. |
Передбачає впливнавласнездоров’я,безпеку, добробуттаздоров’я, безпеку, добробут інших осіб неналежного використанняцифрових пристроїв. Знаходить нформацію що доздоров’я, безпеки та добробутув різних джерелах іперевіряє її достовірність. |
Виконання гімнастики для очей. Знаходження інформації врізних джерелахі перевірка її достовірності. Розробка пам’ятки або правил поведінки вінтернеті, користування допоміжними цифровим и засобами для навчання .Проєктна діяльність:«Сходинки успіху в навчанні». |
|||||
Розділ 2. Моя безпека (8 годин) |
||||||||
1 |
Безпека і небезпека. Безпечна життєдіяльність та її принципи.Формула особистої безпеки (передбачити-уникнути-діяти). |
Діє відповідально за алгоритмомунебезпечнихситуаціях,використовуючиінформацію,щоміститьсявтекстіінструкції. Здатний викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхіднуі нформацію. Приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам,зверненнядоіншихосібчивідповіднихслужб. Звертається до фахівців унебезпечних ситуаціях,наслідкам яких неможе зарадити власними силами. |
Моделювання послідовності дій заформулою особистої безпеки (передбачити-уникнути-діяти). Розв’язання ситуаційних завдань з питань:зверненнядоіншихосіб,фахівців у небезпечних ситуаціях,наслідкам яких неможе зарадити власними силами. |
|||||
2 |
Дорожній рух табезпека. Я пішохід та пасажир.ДТП та надання першої долікарської допомоги вразі травматизму. |
Дієвідповідальнозаалгоритмомунебезпечнихситуаціях,використовуючиінформацію,щоміститьсявтекстіінструкції.Моделюєситуаціюнаданняпершоїдолікарськоїдопомогив разі травматизмучипоганого самопочуття. Здатнийвикликатинеобхіднірятувальніслужби,повідомляючивідповіднодоситуаціїнеобхіднуінформацію. Приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам,звернення до інших осіб чивідповідних служб. |
Дослідженнярівнясформованостівласнихнавичокучасникадорожньогоруху. Моделювання ситуацій щодо: дотримання правил дорожнього руху пішоходом; безпечного поводження уг ромадському транспорті пасажира; надання самодопомоги та допомоги іншим особам при травмах. Моделювання послідовності дій при ДТП. Розв’язання ситуаційних завданьз питань: звернення до інших осіб, фахівців унебезпечних ситуаціях, наслідкам яких неможе зарадити власними силами. |
|||||
1 |
Я велосипедист. Безпека руху велосипедиста. ДТП та надання першої долікарської допомоги в разі травматизму. |
Моделює ситуацію надання першої долікарської допомоги в разі травматизму чи поганого самопочуття. Визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожнійрух). Здатний викликати необхідні рятувальні служби,повідомляючи відповідно доситуаці необхідну інформацію. Приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам,звернення до інших осіб чи відповідних лужб. Звертається до фахівців унебезпечнихс итуаціях, наслідкам яких неможезарадити Власними силами. |
Моделювання ситуацій щодо:дотриманняправилдорожньогорухувелосипедистом; наданнясамодопомогитадопомогиіншимособам при травмах. Моделюванняпослідовностідійпри ДТП. Проєктнадіяльність: «Я велосипедист». |
|||||
2 |
Особиста безпека в населеному пункті. Правила безпечної поведінки на вулиці, надворі. Правила поводження з домашніми та бездомними тваринами. Правила поведінки в громадських місцях |
Здатний викликати необхідні рятувальні служби, овідомляючиОбґрунтовуєнеобхідність власної відповідальності за поведінку в ромадських місцях. Діє відповідально за алгоритмом у небезпечних ситуаціях, використовуючи інформацію, що міститься в тексті інструкції. відповідно до ситуації необхідну інформацію. Приймає рішення щодо наданнясамодопомоги та допомоги іншим особам,звернення до інших осіб чи відповідних служб. Звертається до фахівців у небезпечних ситуаціях, наслідкам яких не може зарадити власними силами. Виявляє ризики неналежного поводження із тваринами (домашні, бездомні, дикі). Поводиться безпечно під час спілкування із тваринами. |
Моделювання послідовності дій у небезпечних ситуаціях у громадських місцях. Розв’язання ситуаційних завдань з питань: звернення до інших осіб, фахівців у небезпечних ситуаціях, наслідкам яких не може зарадити власними силами. Розробка пам’ятки або правил поведінки в громадських місцях, належного поводження з домашніми, бездомними тваринами.Проєктнадіяльність*:«Мій безпечний населений пункт», |
|||||
2 |
Безпечна поведінка в побуті. Правила користування побутовими приладами. Особиста безпека вдома. |
Обґрунтовуєнеобхідність власної відповідальності за поведінку в побуті. Діє відповідально за алгоритмом у небезпечних ситуаціях, використовуючи інформацію, що міститься в тексті інструкції.Моделює ситуацію надання першої долікарської допомоги в разі травматизму чи поганого самопочуття. Здатний викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію. Розпізнає ймовірні небезпеки побутового походження. Моделює послідовність дій у небезпечних ситуаціях, побутового походження. Звертається до фахівців у небезпечних ситуаціях, наслідкам яких не може зарадити власними силами |
Моделювання послідовності дій у небезпечних ситуаціях в побуті*. Розробка пам’ятки або правил користування побутовими приладами. Проєктна діяльність*: «Моя безпечна оселя» |
|||||
Розділ 3. Моє здоров’я (8 годин) |
||||||||
2 |
Я та моє здоров’я. Складники здоров’я та їх взаємозв’язок.Чинники,які впливають на стан здоров’я. Здоровий спосі бжиття. |
Пояснює вибір власних альтернатив і рішень зогляду на вплив зовнішніх чинників. Обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки,спрямованихна збереження здоров’я,добробуту та безпеки. Досліджує та обговорює чинники,що впливають на стан здоров’я. Визначає форми поведінки, які приносять задоволення без нанесення шкоди власному здоров’юі здоров’ю інших осіб. Аналізує вибір свій та інших осіб зурахування мкористі і задоволення(радості) Для здорового, безпечного життя. |
Дослідження та обговорення чинників,щовпливают ьна станздоров’я. Дослідження рівняс формованості власних навичок здорового способужиття*; Створення плаката,флаєра,листівки «Я обираю здоровий спосіб життя». |
|||||
1 |
Підведення підсумків за І семестр |
|
|
|||||
2 |
Я підліток. Фізичний розвиток та особиста гігієна. |
Приймає індивідуальні темпи вікових змін ворганізмі як вияв норми. Досліджує та обговорює чинники,щовпливаютьна стан здоров’я і розвиток організму. Визначає форми поведінки, які приносятьзадоволення без нанесення шкоди власномуздоров’юі здоров’ю інших осіб. |
Дослідження: Рівнясформованостівласнихнавичокздоровогоспособужиття,зокремаособистоїгігієни. Аналізтавизначеннядинаміки та причинвіковихзмінв організмі. Виконаннявправдляформування правильної постави.Розрахунокмаксимальноїмасипортфеля відповідновіковимнормам. |
|||||
2 |
Інфекційні та неінфекційні хвороби. Поширення захворювань. Профілактичні заходи інфекційних захворювань. Допомога вразі погіршення стану здоров’я. |
Аналізує негативний вплив недотримання правил/інструкцій безпечної поведінки наз береження життяі здоров’я. Обґрунтовує необхідність уникнення місць підвищеноїнебезпеки. Аналізує вибір свійт аіншихо сібзурахуваннямкористіізадоволення(радості)дляздорового,безпечногожиття. Моделюєситуаціюнаданняпершоїдолікарськоїдопомогивразіпоганогосамопочуття. Здатнийвикликатинеобхіднірятувальніслужби,повідомляючивідповіднодоситуаціїнеобхіднуінформацію. |
Розрахуноквитратсім’їпідчасінфекційноїхвороби(грип,ОРВІ,COVID-19)наодногоізчленів родини*.Моделюванняситуацій: надання першої долікарської допомоги,самодопомогиприпоганомусамопочутті;викликунеобхіднихрятувальнихслужб. |
|||||
2 |
Моє дозвілля. Дозвілля та способи його проведення. Активний відпочинок підлітків у різні пори року та правила безпеки. Добір одягу відповідно погодним умовам та Активному відпочинку. Харчування та питний режим під час активного відпочинку. |
Виявляєзацікавленнядо тривалоїсистематичноїдіяльності(хобі,спорт)танаполегливістьу досягненнімети. Аналізуєнегативнийвпливнедотриманняправил/інструкційбезпечноїповедінкиназбереженняжиттяі здоров’я. Обґрунтовує необхідність уникнення місцьпідвищеноїнебезпеки. Розпізнає приклади поведінки, дружньої до навколишньогосередовища. Обираєпродуктихарчування,способипроведеннядозвілля,відповіднийодягтощо, які приносять задоволення і користьдляздоров’я,безпекиідобробуту. Аналізуєвибірсвійтаіншихосібзурахуваннямкористіізадоволення(радості) Дляздорового,безпечногожиття. |
Дослідженнярівняруховоїактивності. Моделюванняситуацій: Безпечноїповедінкиприрізнихвидахактивноговідпочинку; надання першої долікарської допомоги,самодопомогипритравмахчипоганомусамопочутті; викликунеобхіднихрятувальнихслужб. Розробкаправилповедінкипідчас Активноговідпочинку:впарку,наприродівінших місцях. Розв’язання ситуаційних завдань з питань:уникненнямісцьпідвищеноїнебезпекипідчасактивноговідпочинку; Доборуодягувідповіднопогоднимумовамтавидуактивноговідпочинку; |
|||||
Розділ 4. Мій добробут (6 години) |
||||||||
1 |
Особистий добробут. Потреби,бажання інтереси та цілі підлітка.Ресурси та можливості длязадоволеннявласнихпотреб. Невідповідності власних потреб іможливостей. |
Визначає свої потреби,бажання,інтересита цілі. Виявляє ризики невідповідності власних потребі можливостей. Моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей. Обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема,часу,здоров’я,фінансів) Розуміє вагу докладених зусиль. |
Створенняхмаривласнихпотреб.Порівняннятавизначенняневідповідностейвласнихпотреб,бажаньіможливостей.Моделювання кроків задоволення власнихпотребзурахуваннямможливостейсвоїхтаінших осіб. |
|||||
2 |
Добробут родини.Сімейний бюджет:співвідношеннядоходів та витрат. Фінансові ресурси родини та їх ощадливе використання. Доброчинність. |
Виявляє ризики невідповідності власних потреб і можливостей. Моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх таінших осіб. Вирізняє ознаки доброчинності. Обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема,часу,здоров’я,фінансів). Оперує основним економічними поняттями(гроші,зайнятість,підприємництвотощо)Розуміє вагудокладених зусиль дорослих для отримання доходів. |
Створення хмари ознак доброчинності.Моделювання кроків задоволення власнихпотребзурахуваннямможливостейсвоїхтаінших осіб. Дослідженняспоживанняелектроенергії,водиродиноютавизначенняшляхівїхекономії*.Плануваннявитратнародиннесвято*. |
|||||
2 |
Культура споживання. Взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів.Ощадливе використання ресурсів. Повторна переробка вторинної сировини |
Аналізує взаємозв’язок міжпотребами людини та обмеженістю ресурсів. Обґрунтовує обмеженість ресурсів. Визначає потребу ощадливого використання ресурсів і повторної переробки вторинної сировини. Відбирає ресурси для повторної переробки. Доводить,що здоров’я, безпека і добробут є підґрунтям успішного майбутнього. Виявляє зацікавлення до тривалої систематичної діяльності (хобі,спорт,мистецтво, навчаннятощо) та наполегливість у досягненні мети. Розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього. Визначає цілі власної діяльностіі стратегії їх досягнення. |
Порівняннятавизначенняневідповідностейвласнихпотреб,бажаньіможливостей. Створення листівки, флаєра, плаката«Споживаймо розумно».Проєктна діяльність:«Друге життя речей»,«Я еколюдина», «Моя карта бажань», «Від мрії до дії»,«Корисні екосправи для громади». |
|||||
2 |
Моє майбутнє: мрії, планування та досягнення мети. |
Доводить,що здоров’я, безпека і добробут є підґрунтям успішного майбутнього. Виявляє наполегливість у досягненні мети. Розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього. Визначає цілі власної діяльності і стратегії Їх досягнення. |
Проєктнадіяльність: «Моякартабажань», «Від мрії до дії», «Корисніекосправидлягромади». |
|||||
Розділ 5. Я серед людей (4 години) |
||||||||
1 |
Моє коло спілкування. Спілкування та здоров’я Вербальне та невербальне спілкування. |
Пояснює вплив спілкування на складникиздоров’я,безпеки і добробуту. Застосовує вербальні і невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації. Розрізняє складники особистого простору(інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування. |
Аналізтавизначеннявпливуспілкуванняназдоров’я,безпекуідобробут. Створення сюжетно-рольових ситуаційщодо конструктивної комунікації іззастосуваннямвербальнихіневербальнихзасобів; з дотриманням поваги до свого ічужогоособистогопросторупідчас спілкування. |
|||||
1 |
Спілкування з дорослими та взаємоповага в родині. Родинні цінності. |
Пояснює вплив спілкування на складникиздоров’я,безпекиідобробуту. Застосовує вербальні і невербальні засобиспілкуваннядляконструктивноїкомунікації. Розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій ічужий особистий простір підчас спілкування. Виявляє чуйність до осіб,які потребують допомоги. Протидіє проявам тиску,агресії,маніпуляції і неповаги щодо себе та інших осіб.Звертається за допомогою до інших осіб. |
Аналіз та визначення впливу спілкування наздоров’я,безпекуідобробут. Створення сюжетно-рольових ситуацій щодо конструктивної комунікації із застосуванням вербальних і невербальних засобів; з дотриманням поваги до свого і чужого особистого простору підчас спілкування. Розв’язання ситуаційних завдань із питань:звернення за допомогою до інших для розв’язання проблем щодо спілкування, проявів тиску,агресіїі неповаги; |
|||||
2 |
Спілкування з однолітками. Конструктивне спілкування. Протидія проявам тиску, агресії, маніпуляції інеповаги щодо себе таінших осіб. |
Пояснює вплив спілкування на складники здоров’я,безпекиідобробуту. Застосовує вербальні і невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації. Розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір підчас спілкування. Виявляє чуйність до осіб,які потребують допомоги. |
Аналіз та визначення впливу спілкування наздоров’я,безпеку ід обробут. Створення сюжетно-рольових ситуацій щодо конструктивної комунікації із застосуванням вербальних і невербальних засобів; з дотриманням поваги до свого і чужого особистого простору підчас спілкування. Розв’язання ситуаційних з завдань із питань: визначення джерела допомоги жертвам булінгу; |
|||||
1 |
Я в команді. Спільна діяльність угрупі для досягнення результату. |
Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби. Розуміє взаємовплив емоційного стану,переконань,поведінки всіх учасників спільної діяльності. Виконує різні ролі вгруповій роботі. Встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату. |
Виконання вправ: Емоційного налаштування на командну роботу; командної згуртованості. |
|||||
1 |
Підведення підсумків за ІІсеместр |
Звіти про проект «Твори добро». |
Проєктна діяльність/акція «Твори добро». |
|||||
1 |
Підведення підсумків за рік |
Звіти про проект «Твори добро». |
|
|||||
2.2. Тематичне планування
35 год на рік, 1 год на тиждень
І семестр (15 год.)
№ |
Розділи та теми |
Кількість годин |
Дата проведення |
|
1. |
Вступ. Я і мої цінності. Дискусія «Я і мої цінності». |
1 |
|
|
Вчусь вчитися» «Моя безпека» |
|
|
||
2. |
Комфортний освітній простір. Я вчусь ефективно. |
1 |
|
|
3. |
Проектна діяльність: «Сходинки успіху в навчанні» |
1 |
|
|
4. |
Пошук інформації та її критичне оцінювання |
1 |
|
|
5. |
Безпека і небезпека |
1 |
|
|
6. |
Дорожній рух та безпека |
1 |
|
|
7. |
Я пасажир. Я велосипедист |
1 |
|
|
8. |
Особиста безпека в населеному пункті. Проектна діяльність: «Мій безпечний двір», «Моя безпечна оселя» |
1 |
|
|
9. |
Безпечна поведінка в побуті. Особиста безпека вдома. |
1 |
|
|
|
. Розділ «Моє здоров’я» |
1 |
|
|
11. |
Я та моє здоров’я. Проектна діяльність: Створення плаката, флаєра, листівки «Я обираю здоровий спосіб життя» |
1 |
|
|
12. |
Особиста гігієна підлітка. |
|
|
|
13. |
Інфекційні та неінфекційні хвороби. Профілактичні заходи інфекційних захворювань |
1 |
|
|
14. |
Моє дозвілля. Дозвілля та способи його проведення. |
1 |
|
|
15. |
Добір одягу відповідно погодним умовам та активному відпочинку. Харчування та питний режим. |
1 |
|
|
16. |
Тематична робота |
1 |
|
|
ІІ семестр (19 год.)
№ |
Розділи та теми |
Кількість годин |
Дата проведення |
|
«Мій добробут» |
||||
17. |
Особистий добробут |
1 |
|
|
18 |
Потреби. Бажання.Інтереси. |
|
|
|
19. |
Добробут родини. Сімейний бюджет: співвідношення доходів та витрат. |
1 |
|
|
20 |
Практична робота «Планування витрат на сімейне свято» |
1 |
|
|
21. |
Планування витрат на родинне свято |
1 |
|
|
22. |
Культура споживання. Взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів. |
1 |
|
|
23. |
Ощадливе використання ресурсів. Повторна переробка вторинної сировини |
1 |
|
|
24. |
Моє майбутнє:мрії, планування та досягнення мети. |
1 |
|
|
26. |
Проєктна діяльність: «Від мрії до дії» |
1 |
|
|
«Я серед людей» |
||||
27. |
Моє коло спілкування. Спілкування з дорослими та взаємоповага в родині |
1 |
|
|
28. |
Спілкування з однолітками. |
1 |
|
|
29. |
Протидія проявам тиску, агресії, маніпуляції інеповаги що до себе таінших осіб |
1 |
|
|
30. |
Булінг |
1 |
|
|
31. |
Я в команді. |
1 |
|
|
32. |
Спільна діяльність у групі для досягнення результату |
1 |
|
|
33. |
Проектна діяльність «Твори добро». |
1 |
|
|
34. |
Підведення підсумків за рік. Звіти про проект «Твори добро». |
1 |
|
|
IІІ. СИСТЕМА ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ
4.1. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
з предмету «Здоров'я безпека та добробут»
Матеріал з офіційного сайту МОН України
Метою соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі є формування компетентностей, що сприяють соціальній і міжособистісній взаємодії, розвитку й збереженню здоров’я і безпеки через самоусвідомлення, уміння вчитися, підприємливість, професійну соціалізацію особистого життя для власного й суспільного добробуту.
Компетентнісний потенціал соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі з відповідним «ядром» знань подано у додатку 15.
Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з соціальної і здоров’язбережувальноїосвітньої галузі, подані у додатку 16, впорядковано за переліченими нижче групами, які передбачають, що:
СОЦІАЛЬНА ТА ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
Ключова компетентність |
Уміння та ставлення |
Вільне володіння державною мовою |
Уміння: спілкуватись українською мовою усно й письмово в різних життєвих ситуаціях; висловлювати думки, почуття, переживання; тлумачити поняття, факти, базові концепції, інструкції й попередження; слухати, обговорювати, дискутувати і презентувати власне бачення і спільні рішення щодо безпеки, здоров’я, добробуту відповідно до особистих прагнень, потреб і соціального контексту. Ставлення: пошанування державної мови; потреба використовувати її в позитивний, соціально відповідальний спосіб; усвідомлення необхідності володіння державною мовою для власного добробуту |
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами |
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) Уміння: спілкуватися рідною мовою, ефективно використовувати її в різних життєвих ситуаціях, що стосуються безпеки, здоров’я й добробуту; розуміти й застосовувати попередження про небезпеку й інструкції, користуватися відповідно до власних потреб довідковими засобами рідною мовою. Ставлення: поцінування рідної мови як засобу спілкування, вираження емоцій, почуттів, переживань, як чинника духовного і психічного здоров’я; усвідомлення потреби володіння рідною мовою для власного добробуту; усвідомлення ролі володіння рідною мовою для запобігання конфліктам |
Здатність спілкуватися іноземними мовами Уміння: сприймати, розуміти, перетворювати, аналізувати й інтерпретувати, оцінювати інформацію іноземною мовою; розрізняти маркувальні знаки,попередження й інструкції під час використання товарів іноземного походження в різних життєвих ситуаціях. Ставлення: усвідомлення потреби володіння іноземними мовами для міжкультурного спілкування, власної безпеки, здоров’я й добробуту відповідно до особистих потреб і соціального контексту |
|
Математична компетентність |
Уміння: застосовувати математичне мислення, використовувати формули, графічні й статистичні методи, розрахунки, схеми, моделі, відстежувати ланцюжки аргументів для розв’язання проблем і питань безпеки в повсякденному житті, збереження здоров’я, покращення добробуту особистості, громади й суспільства. Ставлення: усвідомлення цінності математичного мислення, пошанування істини, прагнення шукати причини і оцінювати їхню достовірність для вирішення широкого спектру питань безпеки, здоров’я, добробуту |
Компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій |
Уміння: використовувати наукові відомості для досягнення мети, ухвалення рішення чи формулювання висновку на основі здобутої інформації, зважати на тенденції розвитку науки про здоров’я й безпеку; розпізнавати вплив природних і технологічних чинників на безпеку, здоров’я і власний добробут; виявляти готовність визнати помилковість своїх переконань, якщо вони суперечать підтвердженим науковим експериментальним даним. Ставлення: усвідомлення основних принципів безпеки в контексті науково-технічного прогресу, що стосуються здоров’я й добробуту особи, її родини, громади; критична оцінка наслідків використання сучасних технологій для природного й соціального середовища |
Інноваційність |
Уміння: генерувати і втілювати нові ідеї щодо забезпечення здоров’я, безпеки й добробуту (особистого, родинного, суспільного); оцінювати ризики втілення інноваційних ідей і здобутків; корегувати індивідуальні оздоровчі програми, моделі безпечної поведінки відповідно до життєвих ситуацій. Ставлення: відкритість до нових ідей, усвідомлення важливості ініціювання змін; впровадження інноваційних технологій для збереження, формування й розвитку індивідуального, родинного і громадського здоров’я, добробуту й безпеки, а також для захисту довкілля як середовища життєдіяльності людини |
Екологічна компетентність |
Уміння: раціонально використовувати природні ресурси; дотримуватися правил безпечної поведінки у природі; виявляти залежність між станом довкілля й рівнем безпеки, здоров’я й добробуту суспільства; прогнозувати наслідки впливу сучасних технологій у природному й соціальному середовищі; створювати й реалізовувати соціально важливі екологічні проєкти, прогнозувати наслідки впливу природно-техногенного середовища на безпеку, здоров’я і добробут людини. Ставлення: ціннісне ставлення до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту й безпеки людини і спільноти; усвідомлення важливості ощадливого природокористування, відповідальність за власну діяльність у природі |
Інформаційно-комунікаційна компетентність |
Уміння: використовувати цифрові технології для активної участі в суспільному житті, співпраці з іншими людьми, щоб досягти особистих чи соціальних цілей; знаходити, представляти, перетворювати, аналізувати, узагальнювати й логічно організовувати інформацію щодо безпеки, здоров’я й добробуту з використанням ІКТ; критично оцінювати достовірність і надійність інформації, цифровий контент; безпечно застосовувати ІКТ у повсякденному житті (цифровий добробут). Ставлення: дотримання безпечного, відповідального й етичного спілкування в інформаційних мережах; усвідомлення переваг і загроз від використання ІКТ й соціальних мереж, розуміння проблем і наслідків комп’ютерної залежності |
Навчання впродовж життя |
Уміння: визначати власний стиль і способи індивідуального ефективного навчання, раціонально планувати час; здійснювати самооцінювання й самоконтроль, розробляти й використовувати індивідуальні навчальні стратегії, які передбачають раціональне планування, рефлексію й оцінювання результатів; керувати своїм навчанням, за потреби звертатися по допомогу до компетентних осіб. Ставлення: позитивно ставитися до помилок, виявляти відкритість до критики, здатність долати труднощі й реагувати на зміни, мотивацію та інтерес до навчання впродовж життя, впевненість в успішності власного навчання як засобу підвищення рівня добробуту і збереження здоров’я. |
Громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей |
Громадянськікомпетентності Уміння: діяти як відповідальний громадянин, реалізовувати громадянські права й свободи, брати конструктивну участь у громадській діяльності, зокрема, що стосується власного й громадського добробуту, здоров’я, безпеки у щоденних ситуаціях, виявляти закономірності в розвитку демократії й суспільної довіри. Ставлення: повага до прав людини; сприйняття демократичних цінностей; усвідомлення потреби соціальної справедливості; відповідальність за особистий і суспільний добробут |
Соціальні компетентності Уміння: підтримувати власне здоров’я й добробут, вести здоровий спосіб життя; виявляти толерантність і розуміння різних поглядів, переконань; бути спроможним створювати атмосферу довіри; працювати в команді, обстоюючи інтереси особистого, сімейного й суспільного добробуту; конструктивно комунікувати в різних середовищах, діяти відповідально в різних життєвих ситуаціях, в т.ч. небезпечних і надавати першу допомогу; дотримуватися правил безпечної, відповідальної й етичної поведінки. Ставлення: повага до себе та інших людей; готовність до співпраці, наполегливість, чесність, толерантність, чуйність/асертивність; відповідальне ставлення до безпеки, здоров’я й добробуту (особистого й соціального) |
|
Культурна компетентність |
Уміння: розвивати емоційно-почуттєву сферу на основі сприймання мистецтва, застосовувати творчі здібності й життєві навички в різних ситуаціях, зокрема в професійному середовищі; корегувати власний психоемоційний і фізичний стан за допомогою мистецтва; критично оцінювати вплив культури на безпеку, здоров’я і добробут громадян. Ставлення: усвідомлення цінності творчого підходу до творення добробуту; сприймання мистецтва як засобу самоідентифікації, передавання духовних цінностей; етичне й відповідальне ставлення до інтелектуальної власності |
Підприємливість та фінансова грамотність |
Підприємливість Уміння: визначати власні слабкі і сильні сторони у проекції на майбутню професійну діяльність і власний добробут; діяти в умовах непередбачуваних ситуацій, окреслювати мету й досягати її, прогнозувати й оцінювати ризики, критично мислити, ухвалювати рішення, ініціювати й реалізовувати соціальні проєкти, що мають культурну, комерційну або суспільну цінність. Ставлення: усвідомлення взаємозв’язку між життєвим успіхом і всіма складниками здоров’я; розуміння добробуту й безпеки як складників підприємливості; ціннісне ставлення до життєвого досвіду, здатність брати на себе відповідальність за ухвалені рішення. Фінансова грамотність Уміння: вирізняти чинники фінансового благополуччя, які мають позитивний вплив на безпеку, здоров’я й добробут; планувати й контролювати доходи й витрати; розуміти законодавче підґрунтя економічних процесів (свої права та обов’язки, захист прав споживачів тощо). Ставлення: усвідомлення важливості володіння інструментами планування й контрою доходів і витрат для майбутнього добробуту; готовність обстоювати важливість ощадливості й раціонального використання коштів. |
Знання Безпека. Цінність життя. Безпека особистості. Національна безпека. Глобальна безпека. Безпека і небезпека. Загрози для безпеки. Види небезпек (природна, техногенна, соціальна). Ризики. Рівні ризику. Причини й наслідки небезпечних ситуацій. Безпека життєдіяльності. Безпечна поведінка в школі, в побуті, на дорозі, у довкіллі. Безпечний простір (екологічний, фізичний, психологічний та інформаційний). Безпека в цифровому середовищі. Безпечне дозвілля. Безпечне спілкування. Алгоритми дій у небезпечних ситуаціях різного походження. Допомога в разі небезпеки. Здоров’я. Індивідуальне, групове і громадське здоров’я. Чинники впливу на стан здоров’я. Хвороба. Інфекційні і неінфекційні хвороби. Допомога в разі погіршення стану здоров’я. Домедична допомога. Захист здоров’я (профілактика, вакцинація тощо). Складники здоров’я. Фізичне здоров’я і фізичний розвиток. Вікові зміни власного організму як ознака дорослішання. Репродуктивне і сексуальне здоров’я. ІПСШ. Культура і сексуальність. Психічне та емоційне здоров’я. Розвиток особистості, її психічних процесів. Емоційний інтелект. Особливості поведінки та її наслідки. Ефективне спілкування. Самоконтроль. Булінг і протидія його проявам. Критичне ставлення до інформації. Соціальне здоров’я. Соціальні детермінанти здоров’я. Сім’я. Батьківство. Наслідки соціальних впливів на здоров’я, безпеку й добробут (реклама, інформація, гендерні проблеми тощо). Соціально небезпечні хвороби (алкоголізм, наркоманія, туберкульоз, ВІЛ). Духовнездоров’я. Духовність. Складники духовності. Моральні й етичні цінності. Життєва самоідентифікація. Сенс життя. Ідеали і світогляд. Взаємозв’язок складників здоров’я. Цілісність здоров’я. Культура здоров’я. Добробут. Суспільний і особистий добробут. Складники добробуту. Якість життя і спосіб життя. Рівень і умови життя. Уміння вчитися. Навчальний поступ. Cпособи засвоєння навчальної інформації. Допоміжні засоби для навчання. Раціональна організація навчання й відпочинку. Підприємливість.Можливості й ідеї. Ресурси. Діяльність зі створення цінності для інших. Ініціативність. Ефективна співпраця. Власна діяльність для успішного майбутнього.Підприємливість та етична поведінка для поліпшення здоров’я, безпеки й добробуту.Фінансова грамотність. Соціальні й економічні можливості й виклики сучасного суспільства. Економіка. Потреби та ресурси. Доходи й витрати. Раціональне використання ресурсів. Фінансове здоров’я і грамотність. Культура споживання. Поведінка відповідального споживача. Потреби людини та обмеженість ресурсів. Повторна переробка. Повторне використання. Бережне ставлення до власного майна й недоторканість чужого. Доброчинність.Ознаки доброчинності. Гуманність. Чуйність. Допомога іншим. Підтримка людей з особливими потребами. Етичне ставлення до гендерних, расових, національних, статевих, вікових і фізичних відмінностей між людьми. Толерантне ставлення до поглядів і переконань, інтересів та потреб інших. Повага до ідей інших. Повага до живих істот. Протидія жорстокому поводженню з тваринами. Спонсорство. Меценатство. Волонтерство в Україні. |
Витяг з Державного стандарту базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898).
Додаток 16
Загальні результати |
Обов’язкові результати навчання |
|||
5–6 класи |
7–9 класи |
|||
Конкретні результати |
Орієнтири для оцінювання |
Конкретні результати |
Орієнтири для оцінювання |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.Турбота про особисте здоров’я і безпеку, реагування на чинники і діяльність, яка становить загрозу для життя, здоров’я, добробуту власного і навколишніх |
||||
Діє відповідально [СЗО 1.1] |
Демонструє прихильність до безпечних і корисних практик поведінки, які зменшують ризики для життя і здоров’я або запобігають їм [6 СЗО 1.1.1] |
Демонструє модель безпечної поведінки згідно інструкцій і правил у соціальному і природному довкіллі [6 СЗО 1.1.1-1].
Діє за алгоритмом відповідно до інструкцій у небезпечних ситуаціях [6 СЗО 1.1.1-2].
Обгрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та в громадських місцях [6 СЗО 1.1.1-3]
|
Демонструє відповідальне ставлення до безпеки, здоров’я, й добробуту власного та інших осіб [9 СЗО 1.1.1]
|
Демонструє модель безпечної поведінки відповідно до суспільних та особистих цінностей у соціальному й природному довкіллі [9 СЗО 1.1.1-1].
Складає алгоритм дій в небезпечних ситуаціях на основі знань і власного досвіду [9 СЗО 1.1.1-2].
Користується попередженнями й інструкціями про небезпеку [9 СЗО 1.1.1-3].
Використовує нормативно-правові документи щодо безпеки, здоров’я й добробуту, обгрунтовує відповідальність за порушення визначених у цих документах норм [9 СЗО 1.1.1-4] |
Обстоює власні й чужі інтереси [СЗО 1.2] |
Обстоює власні інтереси й інтереси інших осіб, протидіючи проявам тиску, неповаги й приниження [6 СЗО 1.2.1] |
Протидіє проявам тиску, агресії, маніпуляції й неповаги щодо себе та інших осіб [6 СЗО 1.2.1-1].
Досліджує та обговорює ситуації булінгу, зокрема кібербулінгу [6 СЗО 1.2.1-2].
Бережливо ставиться до власного й чужого майна, обґрунтовує недоторканість чужого майна [6 СЗО 1.2.1-3] |
Активно протидіє проявам тиску, неповаги й приниження щодо себе та інших осіб, зважаючи на необхідність поціновувати власну гідність і права людини [9 СЗО 1.2.1] |
Обстоює право кожної людини на індивідуальне (відмінне од інших) сприйняття дійсності [9 СЗО 1.2.1-1].
Виявляє ознаки булінгу, насилля, зокрема в цифровому середовищі, знає способи протидії насиллю й цькуванню й ресурси для повідомлення про виявлені випадки [9 СЗО 1.2.1-2].
Обстоює право кожного на особистий простір, визнає приватність інших осіб [9 СЗО 1.2.1-3] |
Надає допомогу [СЗО 1.3] |
Надає елементарну долікарську допомогу, звертається до необхідних служб відповідно до ситуації [6 СЗО 1.3.1].
Ідентифікує способи й можливість надання необхідної допомоги собі та/або іншим особам для вирішення конфліктної ситуації [6 СЗО 1.3.2] |
Моделює ситуацію надання елементарної долікарської допомоги в разі травматизму чи поганого самопочуття [6 СЗО 1.3.1-1].
Здатний викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію [6 СЗО 1.3.1-2].
Ідентифікує причини й наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях [6 СЗО 1.3.2-1].
Моделює ситуацію з конструктивним залагодженням конфліктів [6 СЗО 1.3.2-2]
Розробляє стратегію подолання булінгу, визначає джерела допомоги жертвам булінгу, звертається по допомогу [6 СЗО 1.3.2-3] |
Надає долікарську допомогу собі та іншим особам у межах своїх можливостей [9 СЗО 1.3.1].
Надає необхідну допомогу собі та/або іншим для вирішення конфліктної ситуації [9 СЗО 1.3.2].
|
Визначає ступінь складності ушкоджень і травм, надає долікарську допомогу собі та іншим особам у випадку ушкоджень чи травм у межах своїх можливостей (компетенції) [9 СЗО 1.3.1-1].
Ідентифікує способи можливості долікарської допомоги та звертається до необхідних служб відповідно до ситуації [9 СЗО 1.3.1-2]. Застосовує прийоми активного слухання, надання зворотного зв’язку, невербальної підтримки, фокусування уваги на ресурсах тощо для вирішення конфліктної ситуації . [9 СЗО 1.3.2-1].
Поводиться впевнено, здійснюючи самоконтроль у конфліктних і небезпечних життєвих ситуації [9 СЗО 1.3.2-2].
Обирає й допомагає іншим обрати ефективну стратегію поведінки в конфліктній ситуації [9 СЗО 1.3.2-3] |
2. Визначення альтернатив, прогнозування наслідків, ухвалення рішень з користю для власної безпеки та безпеки інших осіб, здоров’я й добробуту |
||||
Розпізнає небезпечні ситуації [СЗО 2.1] |
Визначає ймовірні небезпеки в повсякденному житті [6 СЗО 2.1.1] |
Визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я й безпеки людини (дорожній рух, забруднення, хімічні речовини, ультрафіолетове випромінювання тощо) [6 СЗО 2.1.1-1].
Розпізнає ймовірні небезпеки природного, техногенного, соціального характеру й побутового походження [6 СЗО 2.1.1-2].
Вирізняє речовини, які становлять загрозу в разі неналежного використання [6 СЗО 2.1.1-3].
Виявляє ризики невідповідності власних потреб і можливостей [6 СЗО 2.1.1-4].
Виявляє ризики неналежного поводження із тваринами (домашні, бездомні, дикі) [6 СЗО 2.1.1-5] |
Оцінює рівень ризиків у ситуації й місці, що загрожують особистій безпеці відповідно до власного соціального рівня розвитку [9 СЗО 2.1.1] |
Досліджує й оцінює рівень ризиків у навколишньому середовищі для особистого здоров’я й безпеки, передбачає способи уникнення або зменшення виявлених небезпек [9 СЗО 2.1.1-1].
Оцінює ймовірність ризику виникнення небезпечної ситуації внаслідок власної діяльності [9 СЗО 2.1.1-2].
Обґрунтовує рівень ризику неналежного використання речовин, що можуть становити небезпеку (ліки, алкоголь, побутова хімія тощо) [9 СЗО 2.1.1-3].
Визначає рівень імовірних ризиків у ситуаціях міжособистісного спілкування [9 СЗО 2.1.1-4].
Обґрунтовує рівень ризиків у ситуаціях жорстокого поводження із тваринами [9 СЗО 2.1.1-5] |
Прогнозує наслідки [СЗО 2.2] |
Прогнозує наслідки своїх дій щодо здоров’я, безпеки й добробуту, зокрема під час використання інформаційно-комунікаційних технологій та інших медійних засобів [6 СЗО 2.2.1] |
Прогнозує наслідки своїх дій в непередбачуваних і надзвичайних ситуаціях [6 СЗО 2.2.1-1].
Пояснює наслідки недотримання здорового способу життя [6 СЗО 2.2.1-2].
Передбачає вплив на здоров’я, безпеку й добробут неналежного використання цифрових пристроїв [6 СЗО 2.2.1-3].
Визначає наслідки соціальних впливів на прийняття рішення щодо здоров’я, безпеки й добробуту (реклама, вплив інших осіб, медійна інформація) [6 СЗО 2.2.1-4].
Прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі [9 СЗО 2.2.1-5] |
Прогнозує наслідки небезпечних ситуацій природного, техногенного, соціального характеру й побутового походження, беручи до уваги кілька пов’язаних чинників [9 СЗО 2.2.1]
|
Установлює причиново-наслідкові зв’язки різних чинників небезпечних ситуацій природного, техногенного, соціального характеру й побутового походження [9 СЗО 2.2.1-1].
Розрізняє прийнятні чи неприйнятні ризики в небезпечних ситуаціях природного, техногенного, соціального характеру й побутового походження [9 СЗО 2.2.1-2].
Прогнозує наслідки зміни соціального оточення [9 СЗО 2.2.1-3].
Обґрунтовує наслідки й шкідливість маніпулятивних та інших небезпечних стосунків для фізичного та емоційного здоров’я [9 СЗО 2.2.1-4]
|
Ухвалює рішення [СЗО 2.3] |
Використовує перевірену інформацію для ухвалення рішення в типових (знайомих) повсякденних ситуаціях [6 СЗО 2.3.1] |
Використовує перевірену інформацію для ухвалення рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки й добробуту [6 СЗО 2.3.1-1].
Ухвалює рішення щодо надання самодопомоги й допомоги іншим, звернення до інших осіб чи відповідних служб [6 СЗО 2.3.1-2]
|
Ухвалює рішення з користю для безпеки, здоров’я й добробуту в різних життєвих ситуаціях [9 СЗО 2.3.1] |
Вибирає доцільні (ефективні) стратегії ухвалення рішень з користю для власної безпеки й безпеки інших осіб, здоров’я й добробуту [9 СЗО 2.3.1-1].
Моделює власну стратегію здорового способу життя (достатня рухова активність, здорове харчування), відмову від шкідливих звичок (вживання алкоголю, тютюну, наркотиків та інших хімічних речовин), безпечну сексуальну поведінку [9 СЗО 2.3.1-2].
Ухвалює обґрунтовані рішення щодо можливостей використання та відновлення власних життєвих ресурсів [9 СЗО 2.3.1-3] |
Поводиться безпечно [СЗО 2.4] |
Пояснює послідовність дій у небезпечних ситуаціях природного, техногенного, соціального і побутового походження [6 СЗО 2.4.1]
|
Моделює послідовність дій у небезпечних ситуаціях природного, техногенного, соціального і побутового походження [6 СЗО 2.4.1-1].
Звертається до фахівців у небезпечних ситуаціях, наслідкам яких не може зарадити власними силами [6 СЗО 2.4.1-2].
Поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами [6 СЗО 2.4.1-3] |
Демонструє безпечну поведінку в побуті, у школі, на вулиці, у громадських місцях i за потреби звертається за допомогою до дорослих [9 СЗО 2.4.1]
|
Використовує протоколи реагування в небезпечних ситуаціях [9 СЗО 2.4.1-1].
Дотримується правил безпечних стосунків під час міжособистісного спілкування [9 СЗО 2.4.1-2].
Дотримується санітарно-гігієнічних правил і норм особистої й суспільної поведінки [9 СЗО 2.4.1-3].
Діє за стандартними моделями у разі виникнення небезпеки певного характеру [9 СЗО 2.4.1-4].
Керує власною поведінкою для збереження здоров’я й добробуту (власного та інших осіб) [9 СЗО 2.4.1-5] |
3. Аргументований вибір здорового способу життя, аналіз і оцінка наслідків і ризиків |
||||
Обмірковує альтернативи власних дій і рішень [СЗО 3.1] |
Обмірковує альтернативні рішення стосовно свого здоров’я, безпеки й особистого добробуту в умовах вибору [6 СЗО 3.1.1] |
Пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників [6 СЗО 3.1.1-1].
Обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту й безпеки [6 СЗО 3.1.1-2]
|
Вибирає альтернативні дії й ухвалює рішення на користь здорового способу життя й зниження ризиків [9 СЗО 3.1.1]
|
Обстоює переваги здорового способу життя для збереження здоров’я й особистого добробуту [9 СЗО 3.1.1-1].
Обирає з-поміж альтернативних варіантів оптимальні способи розв’язання проблем [9 СЗО 3.1.1-2].
Застосовує формули, графічні й статистичні методи, розрахунки, моделі для експрес-оцінки й моніторингу стану здоров’я, розуміння соціальних явищ, вирішення побутових питань і життєвих ситуацій [9 СЗО 3.1.1-3].
Вибирає рішення з позиції їхнього впливу на формування безпеки, здоров’я й добробуту [9 СЗО 3.1.1-4] |
Приймає зміни власного організму [СЗО 3.2] |
Вирізняє та пояснює вікові зміни в організмі як ознаку здоров’я й розвитку [6 СЗО 3.2.1] |
Визначає, ідентифікує та обговорює фізичні, психічні (в т.ч. емоційні) й соціальні зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу [6 СЗО 3.2.1-1].
Приймає індивідуальні темпи вікових змін в організмі як вияв норми [6 СЗО 3.2.1-2].
Визначає причини вікових змін в організмі, зокрема в період статевого дозрівання [6 СЗО 3.2.1-3] |
Сприймає й аналізує різні вікові зміни організму у взаємозв’язку [9 СЗО 3.2.1]
|
Установлює взаємозв’язок і пояснює взаємозумовленість між фізичними, психічними та іншими змінами в організмі в підлітковому віці [9 СЗО 3.2.1-1].
Аналізує вплив ставлення людей до власного тіла та його змін на їхнє здоров’я, самооцінку й поведінку [9 СЗО 3.2.1-2].
Досліджує й пояснює зміни власного емоційного стану і стану інших осіб [9 СЗО 3.2.1-3] |
Аналізує вплив поведінки на здоров’я [СЗО 3.3] |
Усвідомлює наслідки впливу індивідуальної поведінки на стан здоров’я [6 СЗО 3.3.1] |
Досліджує та обговорює чинники, котрі впливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема профілактичні заходи щодо інфекційних і неінфекційних захворювань [6 СЗО 3.3.1-1].
Аналізує негативний вплив недотримання правил/інструкцій безпечної поведінки на збереження життя і здоров’я [6 СЗО 3.3.1-2].
Обґрунтовує необхідність уникнення місць підвищеної небезпеки [6 СЗО 3.3.1-3].
Розпізнає приклади поведінки, дружньої до навколишнього середовища [6 СЗО 3.3.1-4].
Аналізує причини вибору нездорової поведінки [6 СЗО 3.3.1-5] |
Визначає основні характерні ознаки безпечних і небезпечних для життя, здоров’я й добробуту моделей поведінки [9 СЗО 3.3.1] |
Пояснює вплив поведінки однієї особи на формування здоров’я, безпеки й добробуту суспільства [9 СЗО 3.3.1-1].
Визначає основні ознаки впливу соціальних стереотипів поведінки на громадське й особисте здоров’я [9 СЗО 3.3.1-2].
Визначає особливості поведінки, у безпечних і небезпечних життєвих ситуаціях [9 СЗО 3.3.1-3].
Аналізує вплив культури, мистецтва, народних традицій на формування безпеки, здоров’я й добробуту [9 СЗО 3.3.1-4]
|
Здійснює вибір, що приносить користь і задоволення (радість) [СЗО 3.4] |
Аналізує й визначає різні аспекти способу життя, що приносять користь і задоволення (радість) для повноцінного життя [6 СЗО 3.4.1] |
Визначає форми поведінки, які приносять задоволення без нанесення шкоди власному здоров’ю й здоров’ю інших осіб [6 СЗО 3.4.1-1].
Обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки й добробуту [6 СЗО 3.4.1-2].
Аналізує вибір свій та інших осіб з позиції користі й задоволення (радість) для здорового, безпечного життя [6 СЗО 3.4.1-3] |
Свідомо обирає з позиції безпеки, збереження здоров’я і добробуту власного та інших осіб моделі поведінки, що приносять користь і задоволення [9 СЗО 3.4.1] |
Обирає модель поведінки, безпечної для здоров’я й добробуту, що приносить користь і задоволення [9 СЗО 3.4.1-1].
Обирає здорові альтернативи для досягнення успіху, виявляє ресурси й можливості для їхньої реалізації [9 СЗО 3.4.1-2].
Демонструє відмову від віктимної поведінки [9 СЗО 3.4.1-3].
Володіє техніками підтримки й відновлення життєвих ресурсів [9 СЗО 3.4.1-4]
|
4. Підприємливість та етична поведінка для поліпшення здоров’я, безпеки й добробуту |
||||
Вчиться вчитися [СЗО 4.1] |
Відстежує власний поступ і висловлює бажання пізнавати нове без шкоди для здоров’я [6 СЗО 4.1.1] |
Організовує власний освітній простір, раціонально розподіляє час [6 СЗО 3.4.1-1].
Використовує допоміжні засоби для навчання, зокрема цифрові пристрої, без шкоди для здоров’я [6 СЗО 3.4.1-2].
Визначає ефективні способи засвоєння навчальної інформації [6 СЗО 3.4.1-3].
Аналізує власний навчальний поступ, вказуючи на причини успіхів та невдач [6 СЗО 3.4.1-4] |
Вдосконалює (розвиває) власні розумові, емоційні, соціальні вміння для побудови власної освітньої траєкторії без шкоди для власного здоров’я й добробуту [9 СЗО 4.1.1] |
Визначає пріоритети в різних сферах власної навчальної діяльності, раціонально розподіляючи власні інтелектуальні, фізичні, емоційні та інші ресурси для забезпечення поступу в навчанні. [9 СЗО 4.1.1-1].
Вибирає доцільні та ефективні навчальні засоби та стратегії, спираючись на особливості власного організму. [9 СЗО 4.1.1-2].
Оцінює свої сильні (зокрема талант, здібності) та слабкі сторони, використовує власний навчальний потенціал без шкоди для здоров’я [9 СЗО 4.1.1-3].
Залучає авторитетний досвід і безпечні для здоров’я практики для оптимізації власної навчальної діяльності. [9 СЗО 4.1.1-4]
|
Знаходить і перевіряє інформацію [СЗО 4.2] |
Знаходить, аналізує й перевіряє інформацію щодо здоров’я, безпеки й добробуту, здобуту в різних джерелах [6 СЗО 4.2.1] |
Знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки й добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність [6 СЗО 4.2.1-1].
Оцінює надійність різних джерел інформації (ЗМІ, реклама, соцмережі тощо) [6 СЗО 4.2.1-2] |
Критично оцінює інформацію щодо здоров’я, безпеки й добробуту, здобуту в різних джерелах (у тому числі цифрових) [9 СЗО 4.2.1] |
Активно шукає, порівнює й зіставляє різні джерела інформації, які допомагають зменшити ризики під час прийняття рішень щодо власного здоров’я й добробуту [9 СЗО 4.2.1-1].
Уникає небезпечного/шкідливого контенту [9 СЗО 4.2.1-2].
Виробляє критерії оцінки контенту на основі знань і власного життєвого досвіду [9 СЗО 4.2.1-3] |
Діє ефективно й самостійно [СЗО 4.3] |
Діє ефективно для реалізації короткострокових цілей для досягнення успіху й задоволення власних потреб і потреб інших осіб [6 СЗО 4.3.1] |
Визначає свої потреби, бажання, інтереси й цілі [6 СЗО 4.3.1-1].
Самостійно створює й реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті тощо [6 СЗО 4.3.1-2].
Моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб [6 СЗО 4.3.1-3] |
Діє ефективно й самостійно, виявляючи наполегливість у досягненні цілей для реалізації своїх потреб, бажань та інтересів у законний спосіб [9 СЗО 4.3.1] |
Реалізує в законний спосіб власні потреби й інтереси, враховуючи свої можливості виявляючи наполегливість [9 СЗО 4.3.1-1].
Розробляє план власних дій, визначає мотивацію фіксує результати, адекватно оцінює свої сили, формує корисні звички через систематичність повторення [9 СЗО 4.3.1-2].
Використовує свій і чужий позитивний досвід [9 СЗО 4.3.1-3].
Використовує труднощі й невдачі, з якими стикається, як основу для моделювання нових можливостей для власного розвитку [9 СЗО 4.3.1-4] |
Спілкується конструктивно [СЗО 4.4] |
Досягає ефективного спілкування з повагою до особистого простору інших осіб для ефективної спільної діяльності, задоволення власних і спільних потреб [6 СЗО 4.4.1] |
Пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту [6 СЗО 4.4.1-1].
Застосовує вербальні й невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації [6 СЗО 4.4.1-2].
Розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами [6 СЗО 4.4.1-3].
Розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування [6 СЗО 4.4.1-4] |
Корегує власну комунікативну поведінку для забезпечення конструктивної взаємодії та збереження здоров’я, безпеки й добробуту [9 СЗО 4.4.1] |
Конструктивно спілкується в різних життєвих ситуаціях, що стосуються здоров’я, безпеки й добробуту [9 СЗО 4.4.1-1].
Використовує активне слухання під час комунікації. Виявляє здатність зрозуміти стан і наміри співрозмовника [9 СЗО 4.4.1-2].
Сприймає конструктивні пропозиції (критику) як нові можливості й стимули до вдосконалення [9 СЗО 4.4.1-3].
Обирає доцільну стратегію поведінки в конфлікті. [9 СЗО 4.4.1-4] |
Виявляє культуру споживання [СЗО 4.5] |
Пояснює обмеженість ресурсів, необхідність ощадного ставлення й потребу повторного використання їх для здоров’я, безпеки й добробуту [6 СЗО 4.5.1] |
Аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів [6 СЗО 4.5.1-1].
Обстоює потребу ощадливого використання ресурсів і повторної переробки вторинної сировини [6 СЗО 4.5.1-2].
Обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема часу, здоров’я, фінансів) [6 СЗО 4.5.1-3].
Відбирає ресурси для повторної переробки [6 СЗО 4.5.1-4] |
Усвідомлює обмеженість власних потреб фізіологічними, соціальними, моральними і духовними чинниками, критично оцінюючи надмірність потреб [9 СЗО 4.5.1] |
Ощадно використовує ресурси, зважаючи на можливість повторного використання, ремонту й переробки [9 СЗО 4.5.1-1].
Планує й за потреби обмежує використання ресурсів на різні періоди, враховуючи цілі сталого розвитку [9 СЗО 4.5.1-2].
Критично оцінює надмірність потреб і перебільшене споживання [9 СЗО 4.5.1-3] |
Планує майбутнє [СЗО 4.6] |
Аналізує потенціал опанування різних видів діяльності [6 СЗО 4.6.1] |
Доводить, що здоров’я, безпека й добробут є підґрунтям успішного майбутнього [6 СЗО 4.6.1-1].
Виявляє зацікавлення до тривалої систематичної діяльності (хобі, спорт, мистецтво, навчання тощо) й наполегливість у досягненні мети [6 СЗО 4.6.1-2].
Розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього [6 СЗО 4.6.1-3].
Визначає цілі власної діяльності й стратегії в їхньому досягненні [6 СЗО 4.6.1-4] |
Критично оцінює свої вміння й компетентності, виявляє наполегливість в досягненні мети [9 СЗО 4.6.1].
Аналізує й оцінює власні особливості та здібності для майбутнього професійного зростання, вибудовує його модель [9 СЗО 4.6.2] |
Визначає мотивацію власної діяльності, формулює мету й цілі діяльності [9 СЗО 4.6.1-1].
Планує витрати родини (свої) для підтримання здоров’я, безпеки й добробуту [9 СЗО 4.6.1-2].
Встановлює й визначає шлях до реалізації короткотермінових цілей відповідно до своїх сильних сторін, амбіцій, інтересів і досвіду [9 СЗО 4.6.1-3].
Визначає потребу інвестиції часу в різні види діяльності [9 СЗО 4.6.1-4].
Створює власний гнучкий план професійного майбутнього [9 СЗО 4.6.2-1].
Обґрунтовує взаємозв’язок між професійним, особистим і сімейним майбутнім [9 СЗО 4.6.2-2] |
Співпрацює для досягнення результату діяльності [СЗО 4.7] |
Працює самостійно або з іншими особами, виконуючи різні ролі й установлюючи нові контакти [6 СЗО 4.7.1] |
Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби [6 СЗО 4.7.1-1].
Розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності [6 СЗО 4.7.1-2].
Виконує різні ролі в груповій роботі [6 СЗО 4.7.1-3].
Встановлює нові контакти й ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку [6 СЗО 4.7.1-4] |
Співпрацює з іншими особами для здобуття підтримки, досягнення результату діяльності, спрямованої на збереження безпеки, здоров’я й добробуту [9 СЗО 4.7.1]
|
Виявляє ініціативу й координує роботу групи для досягнення визначеного результату [9 СЗО 4.7.1-1].
Виступає посередником у запобіганні чи вирішенні конфлікту [9 СЗО 4.7.1-2].
Переконливо презентує свої (спільні) ідеї іншим у різний спосіб (зокрема з використанням цифрових засобів) [9 СЗО 4.7.1-3].
Установлює емоційний контакт у групі [9 СЗО 4.7.1-4].
Корегує власні цілі, зважаючи на цілі й інтереси групи [9 СЗО 4.7.1-5] |
Поводиться етично [СЗО 4.8] |
Виявляє повагу до почуттів інших людей, шанобливо ставиться до їхніх поглядів щодо збереження здоров’я, безпеки й добробуту [6 СЗО 4.8.1].
Толерантно й коректно ставиться до гендерних, расових, національних і фізичних відмінностей інших осіб [6 СЗО 4.8.2] |
Визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності [6 СЗО 4.8.1-1].
Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту [6 СЗО 4.8.1-2].
Пояснює почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження своїх почуттів [6 СЗО 4.8.2-1].
Виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами [6 СЗО 4.8.2-2].
Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей (гендерних, расових, національних, фізичних тощо [6 СЗО 4.8.2-3] |
Дотримується норм етики й моралі під час ухвалення рішень щодо безпеки, здоров’я й добробуту [9 СЗО 4.8.1].
Усвідомлює, що створення цінності (безпеки, здоров’я й добробуту) має ґрунтуватися на засадах соціальної справедливості [9 СЗО 4.8.2]
|
Демонструє свідоме використання етичних норм, враховуючи індивідуальні цінності інших [9 СЗО 4.8.1-1].
Дотримується правил міжособистісного спілкування, поважаючи право співрозмовника на особистий простір [9 СЗО 4.8.1-2].
Виокремлює прояви дискримінації, виникнення стереотипів, когнітивних викривлень, ідеалізації [9 СЗО 4.8.1-3].
Дотримується чинних правил комфортного співіснування, розробляє на їхній основі власні [9 СЗО 4.8.2-1].
Етично поводиться з живою природою, турботливо ставиться до тварин, рослин [9 СЗО 4.8.2-2] |
Планує, запроваджує й оцінює фінансові рішення [СЗО 4.9]
|
Пояснює потенціал фінансових ресурсів [6 СЗО 4.9.1] |
Оперує основними економічними поняттями (гроші, зайнятість, підприємництво тощо) [6 СЗО 4.9.1-1].
Розрізняє й указує законні джерела доходів для свого віку [6 СЗО 4.9.1-2].
Вміє раціонально розпоряджатися власними грошима [6 СЗО 4.9.1-3].
Розуміє вагу докладених зусиль дорослих для отримання доходів [6 СЗО 4.9.1-4].
Вміє обирати продукти й товари за показниками якості, термінів придатності, складу [6 СЗО 4.9.1-5].
Правильно інтерпретує інформацію, наведену на маркувальних знаках, пакувальних матеріалах для безпечного й раціонального використання харчових і промислових продуктів [6 СЗО 4.9.1-6]
|
Аналізує й застосовує прості економічні концепції [9 СЗО 4.9.1].
Аналізує інформацію для подолання викликів життя, пов’язаних з використанням фінансово-економічних ресурсів для добробуту [9 СЗО 4.9.2]
|
Пояснює прості економічні концепції (попит і пропозиція, ринкова ціна, торгівля, форми власності, страхування, пенсія, податки, курс валюти тощо) [9 СЗО 4.9.1-1].
Усвідомлено вибирає послідовність дій щодо реалізації фінансових цілей [9 СЗО 4.9.2-1].
Володіє інструментами планування й контролю доходів і витрат [9 СЗО 4.9.2-2].
Розуміє наслідки запозичень і заборгованості для досягнення фінансових цілей [9 СЗО 4.9.2-3].
Оцінює вартість витрат на формування (підтримку) здоров’я й порівнює їх із витратами на лікування й реабілітацію [9 СЗО 4.9.2-4].
Пояснює законодавче підґрунтя економічних процесів (свої права та обов’язки, захист прав споживачів тощо) [9 СЗО 4.9.2-6].
Обґрунтовує індикатори для оцінки фінансового здоров’я [9 СЗО 4.9.2-7].
Вирізняє чинники фінансового становища, які мають позитивний вплив на здоров’я й добробут [9 СЗО 4.9.2-8] |
Підтримує доброчинність [СЗО 4.10] |
Розпізнає доброчинну діяльність [6 СЗО 4.10.1] |
Вирізняє ознаки доброчинності [6 СЗО 4.10.1-1]
Виявляє чуйність до осіб, що потребують допомоги [6 СЗО 4.10.1-2].
Пояснює значення волонтерства [6 СЗО 4.10.1-3]
|
Ідентифікує способи й можливість здійснення доброчинності [9 СЗО 4.10.1] |
Визначає способи доброчинної діяльності [9СЗО 4.10.1-1].
Обґрунтовує сутність волонтерської діяльності [9 СЗО 4.10.1-2].
Пояснює значення волонтерського руху в Україні [9 СЗО 4.10.1-3] |