НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
СЕКЦІЇ «УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА»
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
РОБОТИ СЕКЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
№ |
Тема |
Кількість навчальних годин |
Дата |
|||
Теоре- тичні занят. |
Прак- тичні занят. |
Разом |
||||
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37. |
Розділ І. Основи наукових досліджень.
Гімназистам про МАН.
Наукова робота як різновид наукової діяльності. Стилі і жанри наукової творчості.
Літературознавство як наука про літературу. Найвідоміші українські літературознавці та дослідники.
Науково – теоретичні основи вивчення літератури.
Розвиток української літератури від найдавніших часів до сьогодення, її періодизація.
Розділ ІІ. Науково – дослідницька діяльність учнів.
Вибір теми, об’єкта наукового дослідження.
Добір та аналіз літератури з обраної теми.
Консультації та поради щодо підбору наукової літератури з обраної теми.
Загальне ознайомлення з методами та методологією написання наукової роботи.
План і структура , вимоги до написання наукової роботи.
Рекомендації щодо плану і структури роботи згідно обраних тем.
Консультації з приводу написання вступу до наукової роботи.
Опрацювання основної частини наукової роботи.
Опрацювання висновків роботи, їх аналіз та оформлення.
Вичитування та корегування тексту наукової роботи.
Упорядкування списку використаних літературних джерел.
Опрацювання пам’ятки щодо оформлення наукової роботи.
Підготовка роботи до захисту відповідно до пам’ятки і методичних порад.
Підготовка захисту наукової дослідницької роботи. Виготовлення презентації роботи.
Етика ведення наукової дискусії .
Попередній захист наукової роботи в школі з наступним аналізом.
Розділ ІІІ. Теорія літератури.
Огляд розвитку літературних напрямків.
Огляд родів та жанрів літературних творів.
Епічні жанри.
Ліричні жанри.
Драматичні жанри.
Ліро – епос та інші міжродові і суміжні жанри. Аналіз літературного твору.
Зміст твору.
Форма твору.
Тропи (художні засоби ).
Найпоширеніші системи віршування.
Різновиди стоп.
Етапи визначення розміру вірша.
Рима та римування.
Різновиди строф.
Аналіз літературного художнього твору.
|
1
1
1
2
2
1
1
1
1
1
1
1
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
1
2
1
2
2
2
2
9
4
6
2
1
2
3
2
3
1
1
1
1
2
1
1
4
2
4
1
2
4
|
1
2
3
2
2
2 1 2
3 1
2 2
9 4 6
2
2 2
3 3 4
2 2 2 2 2 2 3 2 2 5 1 3
5 2 3 5
|
|
|
Всього |
32 |
70 |
102 |
|
||
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
РОБОТИ СЕКЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Розділ |
Тема |
Зміст |
Прогнозований результат |
|
І. Основи наукових дослід- жень.
|
1.Гімназистам про МАН. |
Познайомити учнів з діяльністю МАН і ВОМАН, особливості роботи секцій та їх роль в підготовці майбутніх науковців. |
Слухачі секції повинні знати:
Слухачі секції повинні вміти:
ся сайтом ВОМАН;
|
|
2. Наукова робота як різновид наукової діяльності. Стилі і жанри наукової творчості. |
Показати відмінність наукової роботи у порівнянні з іншими видами діяльності. Дати поняття про стилі та жанри наукової творчості , їх вибір у залежності від мети наукового дослідження. |
|||
3.Літературознавсто як наука про літературу. Найвідоміші українські літературознавці та дослідники. |
Розкрити поняття «художня література», «літературний процес», «літературознавство», ознайомитись з життям і діяльністю відомих українських літературознавців. |
|||
4. Науково – теоретичні основи вивчення літератури.
|
Ознайомитись з науково – теоретичними основами вивчення літератури. |
|||
5. Розвиток української літератури від найдавніших часів до сьогодення, її періодизація.
|
Основні факти розвитку української літератури від найдавніших часів до сьогодення, її періодизацію. |
|||
Розділ ІІ. Науково – дослід- ницька діяльність |
6. Вибір теми, об’єкта наукового дослідження.
|
Дати основні поняття методології наукового дослідження (тема, об’єкт, предмет,гіпотез, мета, завдання тощо). |
Слухачі секції повинні знати:
Слухачі секції повинні вміти:
ти мету і завдання роботи;
тися каталогами, укладати їх самостійно; описувати літературу, яка стосується дослідження;
тись етики проведення дискусії під час захисту науково – дослідницької роботи.
|
|
7. Добір та аналіз літератури з обраної теми.
|
Вибір теми, об’єкта й предмета дослідження, підбір та аналіз літератури згідно обраної теми. |
|||
8. Консультації та поради щодо підбору наукової літератури з обраної теми.
|
Індивідуальні консультації щодо підбору літератури з обраних тем. |
|||
9. Загальне ознайомлення з методами та методологією написання наукової роботи.
|
Закріплення знань про методи дослідницької роботи, одержання інформації, обробки даних, їх інтерпретації. |
|||
10. План і структура , вимоги до написання наукової роботи.
|
Дати поняття про план і структуру наукової роботи та їх взаємозалежність. |
|||
11. Рекомендації щодо плану і структури роботи згідно обраних тем.
|
Індивідуальні рекомендації та консультації щодо плану і структури наукового дослідження згідно обраних тем. |
|||
12. Консультації з приводу написання вступу до наукової роботи.
|
Індивідуальні консультації щодо написання вступу до наукової роботи. |
|||
13. Опрацювання основної частини наукової роботи.
|
Індивідуальні консультації щодо написання основної частини наукової роботи. |
|||
14. Опрацювання висновків роботи, їх аналіз та оформлення.
|
Індивідуальні консультації щодо написання висновків та їх оформлення. |
|||
15. Вичитування та корегування тексту наукової роботи.
|
Індивідуальне вичитування та корегування тексту наукової роботи. |
|||
17. Опрацювання пам’ятки щодо оформлення наукової роботи.
|
Ознайомити учнів з загальними рекомендаціями щодо оформлення наукової роботи. |
|||
18. Підготовка роботи до захисту відповідно до пам’ятки і методичних порад.
|
Опрацювання «Пам’ятки виступаючому при захисті наукової роботи», методичні поради щодо захисту дослідження. |
|||
19. Підготовка захисту наукової дослідницької роботи. Виготовлення презентації роботи.
|
Консультації щодо виготовлення презентації роботи. |
|||
20. Етика ведення наукової дискусії .
|
Познайомити з правилами проведення наукової дискусії під час захисту роботи. |
|||
21. Попередній захист наукової роботи в школі з наступним аналізом.
|
Провести захист наукової роботи та його аналіз . |
|||
Розділ ІІІ. Теорія літера- тури.
|
1. Огляд розвитку літературних напрямків.
|
Ознайомити з літературними напрямками української літератури.
|
Слухачі секції повинні знати:
Слухачі секції повинні вміти:
літературний твір (тема, ідея, проблематика, форма; називати частини художнього твору, характеризу- вати образи);
|
|
2. Огляд родів та жанрів літературних творів.
3. Епічні жанри.
|
Навчити розрізняти роди і жари літературних творів.
Особливості епічних жанрів.
|
|||
4. Ліричні жанри.
|
Особливості ліричних жанрів. |
|||
5. Драматичні жанри.
|
Особливості драматичних жанрів. |
|||
6. Ліро – епос та інші міжродові і суміжні жанри.
|
Дати поняття міжродових та суміжних жанрів. Їх особливості. |
|||
7. Аналіз ліричного твору.
|
Особливості аналізу ліричних творів.
|
|||
8. Зміст твору.
|
Дати поняття про зміст твору. |
|||
9. Форма твору.
|
Дати поняття про форму твору. |
|||
10. Тропи (художні засоби ).
|
Дати поняття про художні засоби української літературі. |
|||
11. Найпоширеніші системи віршування.
|
Ознайомлення з найпоширенішими системами віршування. |
|||
12. Різновиди стоп.
|
Ознайомлення з різновидами стоп. |
|||
13. Етапи визначення розміру вірша.
14. Рима та римування.
15. Різновиди строф.
16. Аналіз літературного художнього твору.
|
Дати поняття про віршовий розмір, визначати віршовий розмір в поетичних творах.
Дати поняття про риму і римування, типи римування.
Строфічна будова ліричних творів, різновиди строф.
Особливості аналізу художніх творів.
|
|||
Пояснювальна записка
Програма навчання у секції української літератури орієнтується на засвоєння необхідного обсягу знань та практичних умінь для проведення науково – дослідницької роботи учнів, слухачів секції.
В основу занять покладено концепцію розвитку гуманітарної освіти України. Робота секції своїм змістом має сприяти створенню умов для розвитку особистості, виховання патріотів України на основі розширення позапрограмового матеріалу української літератури минулого та сучасності.
У результаті секційних занять слухачі повинні дійти висновку про високу духовну значимість української літератури як складової національної культури, як носія духовної енергії народу, як засобу формування внутрішнього світу молоді, її інтелекту, творчих здібностей, естетичного смаку, заглибитись у таємниці літературного процесу творців прекрасного. Цим і визначається мета роботи секції, а ще прагненням викликати інтерес до літературознавчої наукової роботи.
Предмет курсу - поглиблене вивчення літератури як мистецтва слова диктують і міжпредметні зв’язки, до яких маємо включати насамперед історію, народознавство, краєзнавство, психологію з набором почуттів та їх нюансів, і, звичайно, українську мову, що є основою української літератури.
Зміст роботи курсу залежить від тем, які розглядаються на заняттях. На перших з них дається поняття наукової роботи, що поглиблюється на наступних заняттях як крок вивчення інтересів, захоплень гімназистів на шляху до наукової роботи в галузі літературознавства. Одночасно підлітки здобувають знання про МАН і загальні поняття про наукові дослідження, готуючись до поглибленого вивчення та дослідження обраних ними індивідуальних тем. Після опанування понять «стиль», «жанр наукової творчості», треба допомогти у виборі теми та об’єкта дослідження. Змістом окремих тем на заняттях будуть консультації, поради, загальне ознайомлення з методами та методологією написання роботи, а під час практичних занять допомагати планувати, структурувати дитячі роботи, спрямовувати творчу діяльність слухачів, розширювати їх знання про оформлення наукових робіт, використання цитат, залучення джерел, роботи над ними.
Важливе місце у програмі відведено і підготовці до захисту роботи. Передбачено теми з етики наукової дискусії.
Значна частина часу роботи секції буде приділена теорії літератури. Вивчатимуться: розвиток літературних напрямків, родів та жанрів літературних творів, системам віршування, аналізу літературного твору. Такі знання стануть у пригоді слухачам секції при визначенні тем майбутніх дослідницьких робіт.
Програма розрахована на учнів 5-7 класів гімназії. Включає в себе як теоретичні , так і практичні заняття. Всього 102 год. Навчальних занять на рік.
Такий підхід до планування роботи секції забезпечить всебічну підготовку слухача до його перших кроків у науково - дослідницькій діяльності.
Список рекомендованої літератури
1.Анікіна А. Педагогічна підтримка обдарованості.-
К. Видавничий дім «Шкільний світ»,2005.
2. Бандура О. Вивчення елементів теорії літератури в 4-7 кл .- Київ:
Наукова думка,1981
3. Богдан С. К. Наукова робота в МАН. – Луцьк,1995.
4. Богдан С. К. Як вибрати тему наукової роботи?.- Луцьк,1996
5. Галич О., Назарець В.,Васильєв Є. Теорія літератури: Підручник.-
Київ: Наукова думка, 2000.
6. Гнєдашев В. М. Програма організації науково- дослідницької діяльності учнів. –
Харків. ТОВ «Видавнича група «Основа»», 2005р.
7. Голобородько В. В. Наукова робота учнів.
8. Нікітіна І. П., Нікітін Ю. О., Кожем'яка О. Л., Шліхова В. В. Науково- дослідницька діяльність учнів. Інформаційно- інструктивні матеріали про роботу Волинського відділення Малої академії наук України.- Луцьк,1995.
9. Новий довідник: Українська мова. Українська література.- К. : ТОВ «КАЗКА», 2008.
10. Пропонована проблематика та тематика науково – дослідницьких робіт слухачів Волинського відділення МАН України.- Луцьк, 2001.