Неомодерна проза. Персоналії
М.Г.Багрій
Алгоритм підготовки повідомлення про письменника (на вибір студента)
Хто? Звідки? Освіта? Рід діяльності?
Відзнаки /нагородження/титули
НМ-дискурс набув в Україні таких специфічних ознак (В.Єшкілєв ji.lviv.ua›ji-library/pleroma/gk-mo.htm):
В'ячеслав Григорович Медвідь (Медвєдєв)
с. Кодня Житомирського р-ну, Житомирської обл.
письменник-прозаїк, есеїст, за фахом – бібліотекар-бібліограф
(у 1972 р. закінчив бібліотечний факультет Київ. держ. інституту культури ім. Корнійчука (нині – Київ. нац. університет культури і мистецтв).
Морально-етичні: стосунків між людьми, батьків і дітей, ставлення до жінки, до старості, до дитинства.
Був третьою дитиною (з-посеред трьох сестер) в сім’ї своїх батьків – Медвідя Григорія Кириловича та Миколайчук Ярини Гаврилівни. Народився 22 лютого (запис зроблено 23-го) в селі Кодня на Житомирщині, хрещений у православній церкві, навпроти якої мешкала родина. Після закінчення школи із срібною медаллю, він, приїхавши до столиці, складає вступні іспити на філфак Київ. держ. універ. ім..Т.Шевченка (нині - КНУ ім.Т.Шевченка).
Проте набраних балів вистачило на інший заклад - бібліотечний факультет Київ. держ. інституту культури ім. Корнійчука (нині – Київ. нац. університет культури і мистецтв), відділення масових та наукових бібліотек.
Здобувши фах бібліотекаря-бібліографа вищої кваліфікації, він їде за направленням до Ужгорода і з 1972 р. працює методистом у Закарпатській обласній бібліотеці для дітей. Потім служба у збройних силах. З армії повернувся до Ужгорода, але не надовго.
У 1975 р. від’їжджає до Києва. Працював в різних бібліотеках міста.
У 1981 р. був редактором редакції «Романів і повістей» видавництва «Дніпро». Тривалий час працював старшим науковим співробітником Українського центру культурних досліджень Міністерства культури і туризму України, секретарем ради Національної СПУ.
З 1988 р. – на творчій роботі. Професійний письменник.
Літературна кар’єра В’ячеслава Медвідя розпочалась у 6 класі школи.
Перші поезії, нариси, етюди друкувалися в районній газеті «Зоря комунізму» у 1967-1968 рр. У більшості своїх творів – від експресіоністичних новел до складних романів – занурений у поліський регіон, часто звужуючи географію своїх творчих пошуків до одного села.
Членом Спілки письменників України став у 1982 році. Зараз живе та працює у місті Києві.
Оцінка особистості / творчості митця сучасниками
Світоглядні творчі настанови письменника лишаються незмінними:
Семенюк М. В.Медвідь: «Творчість – це стосунки з мисленим буттям нації, а не з її соціумними буднями»//Укр. літ-на газета. – 2011.- №10(42) 20.05. litgazeta.com.ua›node/1945
Щоденник – літ-но-побутовий жанр,
фіксація побаченої, почутої, внутрішньо пережитої події, яка щойно сталася.
Має відповідник – діаріуш (від лат. diario – щоденний) – записи, зроблені певною особою про події свого зовнішнього та внутрішнього життя.
(Літературознавчий словник-довідник/ Р.Т.Гром’як, Ю.І.Ковалів та ін.. – К., 1997. – С.742, 206)
Щоденники В.Медведя можемо вважати щоденниковою прозою ( Харченко А. Щоденник В.Медведя в силовому полі укр. модернізму // Слово і час. – 2006. - №7 . – С.44)
На межі художньої та мемуарної літ-ри написані також щоденники
(Сповідь сльозою, 2000; Пам’яті навперейми, 2000; Найкраще помирати в понеділок, 2001;
Душа при свічці, 2002; Рік подвійних райдуг, 2003).
«Філософія страху…» в своїй основі ґрунтується на засади екзистенціоналізму (філософію антистраху).
Страх, турбота не мають нічого спільного з конкретним страхом, страхом «за щось» і «перед кимось». Загроза виходить нізвідки, лякає «ніщо», це страх перед чимось неохопним, владним, його немає, але своєю тотальністю він виповнює все. І саме це у щоденнику пробуджує самоусвідомлення, дає можливість відійти від конкретних речей, повернутися до самого себе.
Концепція щоденника – фолькоцентрична.
Автор не акцентує увагу на хронологічності, вона відсутня. Не прагне до зв’язності тексту.
Застосовує модерні стичні прийоми нодальності та паратактики.
«Нодальний текст» – система фрагментів, окремих сцен, образів, варіативності тем, які в цілому не дають зовнішнього зв’язаного та узагальненого розвитку оповіді. У щоденнику таким чином відтворюється у свідомості автора й читача калейдоскоп пережитих подій, їх аналіз чи інтерпретація. Найчастіше притаманний есеїстиці.
Паратактика – організація тексту шляхом розташування фрагментів без очевидних ознак граматичної або змістової єдності. Така побудова тексту надає перспективу відкритого діалогу. (Костюк В., Денисенко В. Модерн як поле експерименту: Комічне, фрагмент, гіпертекстуальність. – К., 2002. – С.7)
Подано амбівалентні (суперечливі) образи, що надає простір варіативності або герметизації їх сприйняття.
Асоціативні пари:
Війна – пам'ять, осінь – дід, відпочинок – кладовище, цигани – байдужість
Асоціативні ряди:
Жінка – стиль – оповідання – свято – приналежність – нечиста сила.
(Жодна жінка нікому не належить по-справжньому; Найде ще й на жінок нечиста сила.
// Pro domo sua: [щоденники, есе] – К., 1999. – С. 69)
Центральним асоц. рядом стає народ.
Народ – нікчемність – велич – правдивість – жорстокість – жадібність – переляканість – байдужість – пияцтво – втома – зневага.
( Ти втомлений чи просто себе зневажаєш; це втома цілого народу і зневажання самого себе. С.22; У нашого народу було в віках таке, що йому дає право й на нікчемство; він і в нікчемстві великий і правдивий; жорстокий, жадібний, переляканий, байдужий, спитий, але народ; йому нема чого соромитися…С. 23)
Одним із найбільших асоц. рядів є асоц. ряд із вершиною свобода. Вимір її двоплощинний: свобода особистісна, свобода народу.
Серед екзистенціоналістів проблеми соціуму й самотності, особистісної свободи найбільш ґрунтовно розкриті у Ж.-П.Сартра. Він абсолютизує свободу, його ідеал волі – «бути в-собі-для-себе» (Волинка Г., Гусєв В., Огородник І., Федів Ю. Вступ до філософії. – К., 1999. – С.621).
В цілому у філософії екзистенціоналізму спільнота, суспільство, народ – це відчуття спільної земної долі, але воно не об’єднує, а роз’єднує людей, бо «Ми» не означає спільності «мене» й «тебе». Важливою рисою екзистенції є націленість на майбутнє, можливість бути іншим.
У В.Медведя свобода реалізується через критерій цінностей, у виборі яких ні людині, ні народу немає на що опертись. Вони приречені діяти на свій страх і ризик. Звідси постійні відчуття тривоги та відчаю. Єдиним виходом зі стану інертності є бунт, непокора, нонконформізм.
Багата Л. Сам собі Мавр (В. Медвідь. Рго йото suа. — К: Укр. письменник, 1999) // Книжник review. — 2000. — Ч.З;
Бондар-Терещенко І. Впроти ночі до вітру: Про жанровий диморфізм В'ячеслава Медведя // Кур'єр Кривбасу. — 2001. — Ч.136;
Браних М. Медвідь — Гоге\уег і назавжди // Україна молода. — 2001. — 23 лют.;
Бриних М. Льох для сільських аристократів (В 'ячеслав Медвідь. Льох. — Львів: Кальварія, 2000) // Книжник review. — 2000. — Ч.2;
Груша Христофор. Дуже старий Медвідь // Голос України. — 2001. — 23 лют.;
Ґудзь Ю. Доповнення до статутів мовчання (Спроба переосмислення деяких мітів)// Український аналітичний клюб — К., 1993;
Ґудзь Ю. Наприпочатку ста літ самотності // Світо-вид. — 1995. — Ч.З;
Квіт С. Світлі води В. Медведя // Українські проблеми. — 1995. — Ч.3-4;
Квіт С. Вячеслав Медвідь та його роман «Кров по соломі» // Літ. Україна. — 2002. — Ч.3
Микитенко О. Таїна буття за В'ячеславом Медведем // Столиця. — 2000. — 29 січ.
Найпростіше — не говорити так, як воно є (Розмовляв М.Браних) // Україна. —1995. —Ч. 10;
Пашковський Є. Справжність письменника визначається по тому, як переконливо він каже про старість, любов і дитинство // Книжник review. — 2001. — Ч.5;
Судима М. Дафніс у куфайці // Post-Поступ. — 1993. — 22-28 червня.;
Тугаринов А. Прикованные к галере времени // Киевские ведомости. — 1997. — 11 марта; Тубальцева Н. Дух під напругою // Кур'єр Кривбасу. — 1997. — Ч.85-86;
Харченко А. Щоденник В.Медведя в силовому полі укр. модернізму // Слово і час. – 2006. - №7 .