Нетрадиційні уроки з біології. Шишковська Світлана Анатоліївна.

Про матеріал

Загальновідомо, що успішному засвоєнню навчального матеріалу сприяє постійний інтерес дитини до предмета вивчення. Потурбуватись про виникнення та зростання цього інтересу – справа вчителя.

Для розвитку творчих здібностей учнів, їх поступового залучення до самостійної пізнавальної діяльності, забезпечення співпраці між учнями і вчителями традиційного уроку недостатньо, тому на допомогу вчителю приходять нові форми уроків – нестандартні: уроки – семінари, уроки – конференції, уроки – змагання тощо. У зв'язку зі збільшенням розумового навантаження на уроках практикуються методичні прийоми, що підтримують у школярів інтерес до навчання, бажання вивчати біологію, стимулювати їхню активність.

Перегляд файлу

Нетрадиційні уроки біології

 

Світлана Анатоліївна Шишковська, учитель біології, Червонополянський заклад повної загальної середньої  освіти Костянтинівської сільської ради Херсонської області.

 

Загальновідомо, що успішному засвоєнню навчального матеріалу сприяє постійний інтерес дитини до предмета вивчення. Потурбуватись про виникнення та зростання цього інтересу – справа вчителя.

    Для розвитку творчих здібностей учнів, їх поступового залучення до самостійної пізнавальної діяльності, забезпечення співпраці між учнями і вчителями традиційного уроку недостатньо, тому на допомогу вчителю приходять нові форми уроків – нестандартні: уроки – семінари, уроки – конференції, уроки – змагання тощо. У зв’язку  зі збільшенням розумового навантаження на уроках практикуються методичні прийоми, що підтримують у школярів інтерес до навчання, бажання вивчати біологію, стимулювати їхню активність.

 

 

УРОК - ДОСЛІДЖЕННЯ

Тема  Загальна  характеристика класу Земноводні.

Мета. Вивчити особливості будови земноводних, що пов’язані з особливостями життя тварин, показати риси ускладнення будови у порівнянні з рибами.

Формувати в учнів вміння аналізувати одержані знання, розвивати навички самостійної дослідницької роботи. Здійснювати екологічне виховання учнів.

Обладнання. Вологі препарати, таблиці, фотографії земноводних.

Тип уроку. Урок – дослідження.

Хід уроку.

1. Психологічний настрій уроку.

Сьогодні у нас буде не звичайний урок, а урок лабораторія, Що ж роблять у лабораторіях? Вчені досліджують різні явища і предмети природи, відкривають нові знання, виконують різні досліди. Давайте спробуємо стати  лаборантами і поринемо у загадковий, фантастичний світ знань, досліджень.

2. Загальна характеристики класу

До нас у лабораторію потрапили тварини, яких потрібно дослідити. Їм не звикати до лабораторних досліджень. Важко навіть назвати всі відкриття, якими людство зобов’язано дослідам і спостереженням над цими тваринами. На знак пошани за неоціненні заслуги цього малопомітного створіння в наукових дослідженнях у Парижі біля інституту Пастера споруджено пам’ятник. Ви запитаєте хто це? Ось вам відповідь:  „У зеленому жакеті  галасує в очереті, хоч і плавати мастак, а не риба і не рак”. Так саме жаби зробили неоціненний вклад в розвиток науки.

3. Оголошення теми і завдань уроку

Сьогодні на уроці перед нами стоїть завдання дослідити цих дивовижних тварин. Давайте як справжні дослідники визначимо ціль нашої роботи. (учні визначають напрямки роботи на уроці)

Для більш повного вивчення земноводних об’єднаємось у дві дослідницькі лабораторії. Одна група вивчатиме особливості зовнішньої будови та середовище життя тварин, інша – внутрішню будову. Після вивчення досліджуваного питання групи подадуть свій творчий звіт.

 

1 група - Середовище життя земноводних та особливості їх зовнішньої будови.

 

 

 

Питання для дослідження

Характеристика земноводних

1. Представники

 

2. середовище життя

 

3. Відділи тіла

 

4. Покриви тіла

 

5. Органи чуття

 

 

2 група – Внутрішня будова земноводних

 

Питання для дослідження

Характеристика земноводних

1. Травна система

 

2. Дихальна система

 

3. Кровоносна система

 

4. Нервова система

 

 

Групи звітують про пророблену роботу. (заповнення загальної таблиці в робочому зошиті)

4. Робота з словником ( терміни: барабанна перетинка, велике коло кровообігу, мале коло кровообігу, слізні залози)

5.  Виконання лабораторної роботи “Порівняння скелетів земноводних та риб”

6. Узагальнення. (Робота з оповіданнями)

Оповідання – містифікація до теми “Земноводні”

Сашко відкрив підручник біології на розділі “Земноводні”. “До земноводних належать жаби, ропухи, тритони, саламандри”, - прочитав Сашко тихим голосом і замовк. Його здолав сон. Після шести уроків у школі та гри у футбол у нього більше ні на що не вистачило сил. Голова Сашка повільно опускалась на підручник. Хлопчику снився сон. Іде він літнього дня на озеро і раптом потрапляє на незвичайну галявину. Жаб тут незліченно. Полудень, і жаби підставили свої спини яскравим сонячним променям. “Вони ж холоднокровні. То ж їм потрібно зрідка погрітися, - подумав Сашко. – І я з ними позагораю й одночасно поспостерігаю за ними”. Жаби не звертали на Сашка жодної уваги. Він погладив гладеньку суху шкіру однієї жаби, одержавши у відповідь доброзичливе “Ква – ква”, та здивувався: чому їх не люблять так, як наприклад, кішок чи собак? Доброзичливі, симпатичні, приносять людині користь, та й м’ясо жаб у деяких країнах вважається найкращим делікатесом, Сашко помітив, що вони щось жують. Виявилось  траву. “Звідси й назва: трав’яна жаба”, - подумав Сашко. Після обіду жаби пострибали до озера на водопій. Жадібно попивши води, вони почали оточувати Сашка та стрибнули йому на плечі.

“Сашко вчи зоологію” – пролунав гучний голос мами. Сашко прокинувся, пішов умитися, але сон стояв перед очима. “Читай уголос, я також послухаю”, - попросила мама. Коли Сашко прочитав параграф, то був дуже здивований. Що здивувало Сашка?

Оповідання – містифікація до теми “Земноводні”

Яскраве сонячне проміння збудило крихітну кумку, що солодко спала на зеленій травичці. “Ой, як хочеться їсти, - подумала вона. І почала роззиратись навкруги. Вона з надією повертала голову то вліво, то вправо сподіваючись угледіти здобич.  Аж ось побачила комара, що сів перепочити на листок очерету та ненароком заснув. Хитра кумка підкралась до комара, стрімко підстрибнула на своїх довгих ногах і... яка невдача – комар виявився спритнішим, і в боротьбі за існування переміг кумку. Від такого конфузу кумка засумувала, та і в животі бурчало. “А що як спробувати ряску? Он мій знайомий Карась їсть і нічого, та і фігуру слід підправити – кажуть ряска дуже поживна. Голод не тітка – довелось кумкі поснідати ряскою . А може це і на краще – продумала жабка – буду струнка, гарна. А то люди мене не люблять – бояться, що від мене у них гуски з’являться. Аж ось в траві щось зашурхотіло. Кумка злякано визирнула із своєї схованки “А хто це пробіг повз мене в таку рань? А та це ж тритон. Мабуть на побачення. Бач як гребінь червоно – блакитним перламутром виблискує. А може і мені закохатись, що я гірша? І кумка замріяно відкинулась у траві споглядаючи синє небо.

Які біологічні неточності є в оповіданні?

 

7. Довідкове бюро “Земноводні та народні прикмети”

Земноводні займали не останнє місце у народних віруваннях

- Жаби не квапляться розпочинати свої перші концерти – ще повернеться холод.

- Закумкали жаби – можна садити кукурудзу.

- Кажуть у народі: „Як жаби до Мартина кричать, то після Мартина мовчать”. Прикмета вірна. Мартинів день – 27 квітня. Якщо було тепло, то   в перших числах травня ненадовго похолодає.

- Жаби в норах скриваються – на хорошу погоду.

- Жаби голосно кричать – на хорошу погоду, мовчать – перед холодом.

 - Жаби активно стрибають і кумкають – буде дощ.

 - Якщо жаби увечері квакають – буде погода.

 - Жаби стрибають на березі, посилено квакають – протягом півдоби буде дощ.

 - Жаби  -  крякви вилазять на дерева або кущі – протягом доби збережеться ясна, тиха погода.

 - Багато жаб на стежках – на дощ.

  - Жаба кваче – овес скаче: « Сій мене».

 - Перед кількаденними дощами деревні жаби виходять із води і вилазять на дерева для відкладання ікри.

 

8. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок.

9. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК – КОНФЕРЕНЦІЯ

 

Тема. Шкідливі звички та їх вплив  на організм людини.

 

Мета. Встановити причини, наслідки, природу дії алкоголю, наркотиків і нікотину і переконати учнів у неприпустимості їх вживання, визначити основні шляхи профілактики; розвивати мислення, мову; виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.

 

Обладнання. Таблиця «Вплив алкоголю на організм», саморобний плакат «Вплив наркотиків на організм».

.

 

Хід уроку

Ты  пьешь вино и пьешь,

Как царь и повелитель,

Постой еще поймешь,

Что ты его служитель»

Р. Гамзатов

І. Мотивація навчальної діяльності.

       Учитель. Сьогодні ми поведемо нелегку розмову про підступних ворогів людства: тютюн, наркоманію та алкоголь. Ви напевне не раз чули від дорослих про шкідливий вплив куріння і вживання спиртних напоїв, Але часто прагнення на власному досвіді перевірити вплив сигарети, чарки вина чи наркотиків буває сильнішим. Найчастіше буває, що людина, раз зазнавши „втіхи” від куріння, наркотиків, вина, назавжди залишається їхнім рабом: хотіла б кинути, та не може недарма ж їх з давніх давен називали викрадачами розуму і здоров’я. Але хто в юності замислюється над тими наслідками, до яких можуть призвести вживання алкоголю чи тютюну? А замислитись варто...

На сьогоднішньому уроці ми якраз і поведемо мову про те, як легко руйнується під впливом шкідливих звичок життя людини, як алкоголь, тютюн, наркотики заважають стати повноцінною людиною - здоровою, сильною, щасливою. 

ІІ. Проведення конференції

Учнів заздалегідь об’єднано у групи спеціалістів.

       Учитель.  До роботи на конференції запрошені спеціалісти, що допоможуть нам з’ясувати  яке місце в житті людини займають шкідливі звички та їх вплив на людський організм

  1. Виступ істориків

Перший історик Тютюн родом з Америки. Історія прилучення європейців до куріння почалося коли 12 жовтня 1492 року матрос Родріго Тріана з корабля „Пінта” з флотилії Х.Колумба вигукнув: „Попереду – земля!” Серед подарунків, що піднесли остров’яни Колумбові, було сушене листя рослини „петум”. Це згорнуте листя вони курили.  У пошуках золота Колумбпоплив далі на південь і 28 жовтня 1492 року зійшов на берег Куби. Мешканці зустріли Прибулих травою для куріння, яку вони називали „сигаро. Після другого плавання Х.Колумба (1493-1496р.р.) насіння тютюну завезли до Іспанії, Потім воно потрапило до сусідніх європейських держав. В ті далекі часи тютюну приписували надзвичайні  цілющі якості.

У середині 30-х років 18ст. Шведський природознавець К.Лінней дав тютюну родову назву „нікотіана” на честь Жана Ніко, який першим у Європі почав культивувати тютюн.

Не можна сказати, що тютюн скрізь проникав без перешкод. Наприклад в Італії курців відлучали від церкви. В Росії звинувачених у курінні вперше карали 60 ударами палиць по ступнях, удруге – відрізували носа або вуха, а після спустошливої пожежі в Москві 1634р., причиною якої було куріння, його заборонили під страхом смерті.

Другий історик Чистий спирт почали добувати в 6-7ст. араби і називали його „аль коголь”, що означає „одурманюючий”. Першу пляшку горілки виготовив араб Рагез у 860 році. Перегонка вина з метою одержати спирт різко посилила пияцтво. Не виключено, що саме це і стало приводом для заборони вживання спиртних напоїв , до якої  вдався основоположник ісламу Мухаммед. Відтоді протягом 12століть у мусульманських країнах алкоголь не вживали, а п’яниць жорстоко карали. Правитель Спарти – Лікург заборонив пити вино вищій знаті держави, але заохочував споювати рабів, щоб тримати їх у покорі.

У стародавній Індії вживати спиртні напої представникам вищих каст було заборонено. Звинувачених у пияцтві примушували пити кип’ячене вино доти, доки не наставала смерть. Якийсь час і в Росії пияцтво переслідувалось державою. За часи Петра І п’яницям, які потрапляли до в’язниці, вішали на шию важку медаль з написом „З пияцтво”.

Третій історик  Багато тисяч років тому люди звернули увагу на те, що деякі речови­ни мають особливий вплив на людину спричиняють галюцинації, за­спокоєння, знімають болісне відчуття,  покращують сон, формують стан ду­шевного комфорту, задоволення, емоційного підйому. Вживання цих речовин найчастіше було пов'язано з релігійними обрядами. Ейфорія та неадекватна веселість, потім дивне займання після вжи­вання зілля з різних рослин незмінно супроводжувало грецькі вакханалії, релігійні свята мешканців джунглів Амазонки або верхів'я Нілу.

В стародавньому Єгипті та Греції мак використовували як рослину, що діє заспокійливо, що викликає сон.. Як виявилося опій мав і негативні наслідки. Ця речовина мала властивості викликати звичку до неї. Широкого розповсюдження наркоманія, як хвороба дістала після  1806 року, коли з опійного маку було виділено речовину названу на честь грецького бога сну -  морфієм. Пізніше було виявлено іншу речовину – героїн. В 1822 році коли було винайдено шприц для підшкірних ін’єкцій, наркотики стають модним захопленням. В 1922 році було підписано перший міжнародний договір про заборону наркотиків. Якщо в минулі століття їх використовували доволі рідко, то у XX столітті нарко­манія і токсикоманія розповсюджувалися дуже широко, особливо у вели­ких містах. У наш час наркоманія стала хворобою незахищених прошарків су­спільства, а точніше — найслабших його членів.

 

  1.        Виступ медиків

Виступ терапевта  Нікотин— сильна отрута, що діє на нервову, дихальну, серцево-судинну, травну систему. Залежність від нікотину подібна до героїнової і кокаїнової, вважають, що її навіть важче позбутись. У тютюні і тютю­новому димі є 1200 шкідливих речовин.

Усі вони утворюють тютюновий дьоготь — клейку суміш, яка надходить до організму. Фільтр цигарок, зуби і пальці курців  буріють від нього. Зазвичай за 1 рік курець поглинає дим від 6-8  тисяч цигарок, тобто викурює 5 кг тютюну, тобто 30 г нікотину.

Смертельною дозою для людини є 100-200 мг нікотину. Людина, яка викурює 20-25 цигарок за день, поглинає смертельну дозу нікотину. Чому ж не настає смерть? Справа в тому, що нікотин до організму потрапляє поступово, невеликими дозами. Сам організм його частково знешкоджує, крім того, тютюн виводиться з потом, сечею. Але отруєння організму відбувається поступово. А у людини, яка вперше взяла до рук цигарку, вже після перших затяжок виникає гостре отруєння: слинотеча, нудота, збліднення, прискорення пульсу, шум у вухах, підвищене потовиділення, задишка, тремтіння рук і ніг. Школярі, які курять, висловлюють свої враження від першого в житті паління, інші аналізують їх. У цей момент відбувається чітке роз­межування між прихильниками куріння і тими, хто це явище не схвалює.

Під час паління нікотин всмоктується слизовою оболонкою рота, носа, гортані, трахеї і легенями, при ковтанні диму — слизовою оболонкою стравоходу і шлунка. Потрапивши в кров, отрута швидко розповсюджується по всьому організму, викликаючи зміни в нервовій системі, роботі серця, легенів, печінки; органах травлення. На серцево-судинну систему особливо згубно впливають нікотин і чадний газ. Останній спричиняє крововиливи в стінках судин і накопичення в них холестерину, що стає  однією з причин виникнення атеросклерозу. Викликаючи спазми великих судин, нікотин підвищує тиск, тим самим прискорюючи роботу серцевого м'яза для подолання до­даткового тиску при проштовхуванні крові. Серце вимушене ско­рочуватись зайвих 20-25 тисяч разів на добу. Оболонка рота подразнюється гарячим димом, викликаючи  стоматит. Ясна стають блідими, часто кровоточать, тому що під впливом нікотину руйнується вітамін С. Нерідко уражається зоровий нерв, знижується гострота зору,  порушується сприймання спочатку зеленого, потім — червоного, жовтого і синього кольорів. Підвищується кислотність шлункового соку, що викликає виразку шлунку.

Нікотин і СО заважають постачанню кисню до тканин мозку. Щоправда, нікотин спершу розширює судини мозку (стає  "краще думати"), але потім вони звужуються, виникає кисневе  голодування мозку. Порушуються структура і функції нервових  клітин, розвиваються стійкі неврози — головний біль, запаморочення, дратівливість, тремтіння рук. Курці часто перебувають в пригніченому стані, втрачають сон, апетит. Оксиди нітрогену і карбону викликають зниження імунітету людини.

Паління і заняття фізичними вправами несумісні! 20 цигарок, випалених протягом дня, змушують серце працювати з навантаженням, рівним 8-годинній їзді на велосипеді проти вітру. Паління тютюну погіршує резерви дихальної системи. Тютюновий дьоготь, що накопичується в легенях, зменшує їх життєву ємність, знижує вентиляцію. Під час напруженої роботи в м'язах утворюється велика кількість молочної кислоти. При палінні через звужені судини вона повільно виводиться з організму. Залишаючись в організмі, вона порушує скорочувальну здатність м'язів. Через 10-15 хвилин після випалення однієї сигарети сила м'язів зменшується на 15%.

Алкоголь з руйнівною силою впливає на всі системи й органи людини. Звичайний шлях надходження алкоголю в організм — через шлунково-киш­ковий тракт (20% прийнятого алкоголю всмоктується у шлунку, а 80 % — у тонкому кишечнику). Найбільше алкоголь впливає на нервову систему, руйнуючи її осно­ву — клітини головного мозку, Мертві клітини мозку не відновлюються. Вживання 100 г горілки призводить до знищення приблизно 7,5 тисяч клітин головного мозку. Потрапляючи в шлунок, алкоголь впливає на його слизову оболонку і через центральну нервову систему — на всю травну функцію. Особливо шкідливий вплив етилового спирту на печінку. Клітини пе­чінки від спирту гинуть. Мертва клітина печінка заміщується іншою тканиною, яка виконує лише з'єднувальну функцію. Коли кількість загиблих клітин печінки перевищує кількість тих, що залишилися, захисна функція печінки повністю порушується і розвивається цироз печінки.

Виступ нарколога. На кожні 10 тисяч жителів України припадає 17наркоманів, 70% спо­живачів наркотиків — молоді люди віком від 10 до 20 років. Діти 5-7 років уже нюхають клей, ацетон, ковтають таблетки, а  деякі до 10 років починають вживати важкі наркотики. Наркоманія й токсико­манія —хвороби, які виникають у результаті зловживання речовинами, що викликають короткочасне відчуття приємного психічного стану. Вони характеризуються отруєнням нервової системи і патологічним звикан­ням до цього. За статистичними даними, на квітень 2000 року в Україні офіційно було зареєстровано 86 000 наркоманів, причому в індустріальних районах наркоманів утричі більше, ніж у сільських. У 2000 році у стані наркотич­ного сп'яніння було скоєно 1І 000 злочинів, а смертність від наркотиків, порівняно з 1999 роком, збільшилася вдвічі. Розвиток психічної залежності від наркотиків визначається впливом на зони заохочення. Вживання наркотиків стає найголовнішим стимулом в одержанні позитивних емоційних переживань, їхня відчутність викликає у наркомана психічний дискомфорт, який супроводжується поганим настроєм, пригніченістю, апатією, роздратованістю без будь-яких причин. Розвиток фізичної залежності пов'язаний зі зменшенням концентрацій речовин у крові через декілька годин після останнього прийому. Виникає важкий болісний стан страждання, який називається "ламанням". Хворий відчуває тяжкі страждання та судоми в усьому тілі, головний біль, болі в суглобах і внутрішніх органах. Стан у нього вкрай пригнічений, відчувається байдужість, агресивність. Полегшити етан хворого може або спе­ціальне лікування, або прийом наркотиків. Хвороба розвивається далі. Відбувається поступове звикання до наркотиків, які уже не викликають того стану, що був на початку. Це пояснюєть­ся тим, що змінюється чутливість організму до вживаної речовини у бік підвищення стійкості, "терпимості". Це фізіологічне явище називається толерантністю. За своєю сутністю — це захисна реакція організму. Лю­дині доводиться збільшувати дозу і робити це неодноразово, що, врешті-решт, найчастіше призводить до отруєння і навіть до загибелі від передо­зування. Уже через 1-2 місяці доза морфію може перевищувати початкову у 200 разів. Для здорової людини вона смертельна, для морфініста — необ­хідна, щоб підтримати нормальний психічний стан.

3. Виступ соціологів

Перший соціолог Як не дивно, але сьогодні стрімко розширюється ринок наркотиків, а точ­ніше — захоплення в їх пастку все нових і нових жертв робиться руками самих наркоманів. Ці люди часто виступають під личиною людинолюб­ства та щирості, у ролі безкоштовних поширювачів щастя. У своєму "місіо­нерстві" вони щиро засмучуються, коли хтось не відчув райської насолоди та неземного задоволення. Кожна подальша доза буде все більшою, а її ціна — тільки вищою. Перший вал наркотиків обрушився на країни СНД та Україну ще в пе­ріод афганської війни. Сьогодні наркотики продовжують надходити не лише з Афганістану і сусіднього з ним Пакистану, але й із колишніх республік СРСР. Експансія опіуму з азіатського напряму збільшилася з 1992 по 1998 рік майже у 1600 разів. Із Китаю контрабандним шляхом надходить ефедрин та ефедриновмісні препарати, з Азербайджану, разом із фруктами, автотранспортом також ідуть наркотики. Зростає кількість підпільних лабораторій "білої смерті". А причина одна - у переважної більшості наркоманів немає грошей не тільки на опій, а й на анашу. От і вариться у притонах "ґвинт" — дешевий наркотик на основі нервітіну, який виснажує людину і косить, як смертна коса.

Фактори, що впливають на початок вживання наркотиків серед молоді.

  • економічні та соціальні труднощі;      
  • мода, прагнення вжитися у те оточення, компанію, які для молодої людини цікаві та де вживання наркотиків — норма;
  • доступність наркотиків; 
  • прийняті в громаді закони, що сприяють поширенню наркотиків.
  • негативні стосунки в родині, з друзями;
  • нелюбов до школи, неуспішне навчання;
  •  позитивне ставлення до алкоголю і наркотиків.    

Соціальні наслідки наркоманії: непрацездатність, матеріальні збитки, моральна та інтелектуальна деградація, повний розпад особистості, нещасні випадки розпад родин, злочин проти нащадків, рання смерть, самогубство шахрайство й вимагання, крадіжки та проституція.

Другий соціолог Люди давно навчилися виготовляти спиртні напої. Спочатку їхнього вживання мало обрядовий характер. П'янкий напій підіймав настрій, знімав емоційну напруженість, зближував людей. Він став атрибутом святкового застілля. Сьогодні у багатьох країнах зловживання алкоголем стало со­ціальною проблемою. У результаті непомірного вживання спиртних напоїв скоюється багато злочинів, трапляються промислові аварії та катаст­рофи, нещасні випадки на виробництві та в побуті. Під впливом алкоголю людина втрачає здатність реально оцінювати ситуацію або подію і прий­мати адекватне рішення, ігнорує моральні та етичні норми. За даними Інтернету, щосекунди 1% населення перебуває у стані сп'яніння. В Україні зареєстровано близько мільйона п'яниць (грудень 2004 року). За даними соціологічного опитування серед учнів та їхніх батьків опитані дуже рідко сприймають алкоголь як шкідливу звичку. Половина респондентів заявили, що вживають спиртне  "для ство­рення святкового настрою". 40% школярів не вживають спиртних напоїв ніколи, 51% — час від часу, 9 % —регулярно. Якщо у 7-8-х класах кількість тих, що вживають спиртні напої, складає 33%, то в 9-11-х — 63%. Чверть опитаних сказали, що спиртне їм вперше дали скуштувати батьки. А якщо говорити про випуск спиртного, то потужності українських спиртзаводів, 180 лікеро-горілчаних, 8 шампанських та 15 вино-коньячних у 3-3,5 рази перевищують потреби споживачів. Середньорічне вживання алкоголю на одиницю населення України складає, за експертними оцінками, близько 12 літрів спиртних напоїв. Цей рівень відповідав показникам Іспанії, Португалії та Люксембургу. Вживання алкоголю стало нормою повсякденного життя.

Третій соціолог Масове куріння сприяє виникненню, розвиткові і ускладненню перебігу ряду захворювань майже в 1/3 населення Землі і зменшує середню тривалість людського життя. Підраховано, що населення земної кулі щороку викурює 12 більйонів цигарок і сигар (12*1012). Справді, астрономічні цифри! Після викурювання сигар і цигарок лишаються гільзи і фільтри, а також частина недокуреного тютюну. Загальна маса недокурків досягає 2520000т. Курці щороку викурюють в атмосферу 720т синильної кислоти, 384000т аміаку, 108000т нікотину, 600000т дьогтю, понад 550000чадного газу та інших небезпечних речовин.

 

ІІІ. Підведення підсумків уроку.

Завжди пам'ятайте:

Мистецтво жити – це жити з перспективою

(Ф.В. Гладков)

То ж не позбавляйте себе майбутнього заради хвилинного, примарного задоволення.

 

 

 

 

 

 

УРОК  -  ЗМАГАННЯ

Тема. У світі дивовижних тварин

Мета. Перевірити і проконтролювати ступінь засвоєння навчального матеріалу з курсу зоології; розвивати вміння порівнювати; сприяти розширенню кругозору учнів та розвивати інтерес до вивчення біології.

Обладнання: таблиці, картки.

Хід уроку.

 Організація класу.

Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми завершуємо вивчати зоологію і маємо на меті повторити, систематизувати, закріпити та узагальнити знання з курсу. Урок проведемо у формі змагання між двома командами. У нас є дві команди по 5 чоловік.

І. Конкурс « Візитна картка команди».

Кожна команда представляє свою назву та емблему (назва тварини), дає коротку інформацію про цю тварину (за 1хв) .

ІІ Конкурс « Хто це? Що це? »  (розминка)

Питання для І команди

  1. Голий, а з поясом ( Черв’як).
  2. Хто на собі свій будинок носить. ( Слимак).

               Що це в морі за дива,

               Що лиш ноги й голова?    ( Восьминіг).

  1. Швець – не швець, кравець – не кравець, держить у роті щетинку, а в руках –    ножиці.
  2. Якої пряжі нема у продажі?   ( Павутини).
  3. Як із лісу я прийшов – подаруночка знайшов.

               Він до шкіри причепився, крові теплої напився,

               Так роздувсь, що й не впізнати.

               Ви могли б його назвати?      ( Кліщ).

  1. Хто животом пре, ногами тре, а руками нитки кладе? ( Павук).
  2. Літуни поналітали, листя геть пооб’їдали;

                Їхні дітки підростуть – корінці всі обгризуть. ( Хрущі).

  1. Цей прядильник пречудовий

               Шовку нам напряв сувої.   ( Шовкопряд).

  1. Хто над нами догори ногами?   ( Муха).
  2. Не звір, не птиця, а ніс, як спиця.  ( Комар).
  3. Цей смугастий диверсант на обжерливість талант.

              У картоплі листя з’їв й стебла їсти вже хотів,

              Та прийшов я з апаратом, розквитався з диверсантом.

 

Питання для ІІ команди

 

  1. Є крила – а не літає, без ніг – а не доженеш.
  2. У зеленому жакеті  галасує в очереті, хоч і плавати мастак, а не риба і не рак.
  3. В кого кам’яна сорочка?   (Черепаха)
  4. Кавалер галантний

                Плаває круг дами,

                Гребінь виставляє,

                Хоч чуба й  не має.  (Тритон)

  1. Годинника не має, а час знає.  (Півень)
  2. Вдень сліпа, а вночі зряча, мишей ловить, а не кіт (Сова)
  3. Сірий, та не вовк, довговухий, та не заєць, з копитами, та не кінь. (Осел)
  4. Маленький, горбатенький, все поле перерив.  (Кріт)
  5. Влітку гуляє, а взимку спочиває.  (Ведмідь)
  6. Дядько цей хазяйновитий

                В лісі греблю збудував,

                Біля неї – хатку – житло,

                Біля хатки тої – став.

                Щоб зайти до нього в хату,

                В воду треба вам пірнати.  (Бобер)

  1. Ця плямиста киця

               Швидше вітру мчиться,

                Здобич доганяє,

                Кігтів не ховає.   (Гепард)

  1. В морі велетень пливе,

               Більший за усе живе.  ( Кит)

ІІІ. Конкурс « Народ скаже, як зав’яже»

Не раз вам доводилось чути, як люди кого несуть, чи щось порівнюють з тваринами. Зараз учасники команд спробують закінчити порівняння.

Завдання І команди:

  1. Впертий, як ..... (віслюк)
  2. Пасує,  як...... (корові сідло)
  3. Хитрий , як .... (лис)
  4. Живуть, як.....
  5. Гризуться, як ....... (собаки)
  6. Голий, як .....
  7. Скрутить в ....... (баранячий ріг)
  8. Б’ється, як....... (риба на льоду)
  9. Чекай аж поки .... (рак свисне)

Завдання ІІ команди:

  1. Гудуть, як....... (бджоли)
  2. Написав, як....... (курка лапою)
  3. Моститься, як ......... (курка на сідало)
  4. Надувся, як .... (сич)
  5. Носиться з ним, як ...... (курка з яйцем)
  6. Дивиться, як ..........
  7. Щебече, як..... (соловейко)
  8. Мовчить, як ...
  9. Брудний, як ........

ІV. Конкурс  болільників  «Допоможи відгадати»

 

  1. Кожен хай запам’ятає:

      Вусиків павук ... (не має).

      Бачиш крапочки оті!

      Очі. Вісім. Всі - ... (прості).

 

  1.   .........скрипочку й смичок

Заховав під сюртучок.

Вже не грає, не сюркоче –

Зготувався до стрибка,

Бо потрапити не хоче

Він до мого коробка.       ( Коник)

 

  1. Тля напала на сади.

     Тля накоїть нам біди.

     Раптом ... малі

     В сад наш прилетіли.

  • Захистимо сад від тлі –

 І всю тлю поїли.               (Сонечко)

 

  1. Елегантна дама

Встала перед нами,

                                                                  З боку в бік хитається,

                                                                  Пильно придивляється,

Комір розправляє –

Враження справляє.   ( кобра).

 

  1. На зеленім острівочку,

    На зубчастому горбочку

    Сіла пташечка спочити,

    Ніжки щоб не замочити.

    Раптом з дива я спинився:

    Острівок заворушився,

    Вбік поплив і із води

    Виставив зубів ряди,

    Хижо усміхнувсь мені

    Й знову зник у глибині.    ( Крокодил).

 

  

  1. « Це ведмідь чи не ведмідь? –

   В нас майнула думка, -

   На спині дитя сидить,

    Вилізши із сумки».       ( Коала)

  

  1. Цей гігант – арктичний житель,

     Узбережжя повелитель.

     Він не мерзне, хоч без шуби, -

     Жир під шкірою є грубий.

     Плавать любить в дощ і в сніг,

      Має ласти замість ніг,

      Довгі ікла, як в слона.

      Що воно за дивина?     ( Морж)

 

V.Конкурс капітанів «Біологічні задачі »

І команда. У нашій країні водиться понад 28 тисяч видів диких тварин, з них хребетних близько 690, ссавців – 101 вид. Підрахуйте, який процент ссавців серед тварин.

ІІ команда. Підрахуйте, скільки малят буде у зайця білого, і тигра через 6 років, якщо заєць приносить малят 4 рази за рік по 8 штук, а тигр 1 раз у 3 роки по 2 малят.

 

VІ.Конкурс « Художник»

Іще Ч.Дарвін зробив висновок, а вчені неодноразово підтвердили, що дуже багато тварин належать до рідкісних. На Землі відбувається постійна зміна її мешканців. В світі тварин кожний вид існує близько 1млн.років. Поступово він старіє і через деякий час зникає. Замість нього з’являються нові види. Уявіть, яка тварина з’явиться в недалекому майбутньому. Зобразіть її на малюнку і дайте назву.

 

VІІ. Конкурс « Зобрази тварину».

Кожна команда отримує картки з назвами тварин. Учасники повинні мімікою, жестами зобразити цю тварину так, щоб члени іншої команди могли її впізнати. На підготовку – 1 хв.

Тварини – жаба, верблюд, кенгуру, жираф.

 

VІІІ.  Конкурс « Скоромовки про  тварин»

Учасники повинні промовити скоромовки про тварин. Виграє та команда, яка не зробила помилок.

 

  1. Поховались під порічки

     Кукуріки й кукурічки.

     Під крилом у Кукуріка

     Сокорить кульбаба дика

  1. Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню:

- Ти не вмієш так як я, так, як ти – не вмію я.

 

ІХ. Конкурс « Кмітливі біологи»

Командам пропонуються загадки – жарти, на які відповідає та команда, яка швидше знайшла відгадку.

  1. Чому кінь через дорогу переходить? (Бо нікуди обминути)
  2. Як записати трьома літерами ім’я ліпшого друга й охоронця? (Пес)
  3. Який ключ літає?
  4. Чи може страус назвати себе птахом?
  5. Від чого пливе гуска? (Від берега)
  6. Чому півень стоїть на одній нозі? (Бо як підніме другу – впаде)
  7. Яким гребенем не можна розчесатись?
  8. Хто двічі родиться, в школі не вчиться, а години знає? (Півень)

 

Підведення підсумків змагання. ( Слово журі).

Визначення переможців, виставлення оцінок.

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
8 квітня 2018
Переглядів
2607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку