Українська література
5 клас
Образи фантастичних істот у казці Василя Королева – Старого
«Мавка Вербинка»
Вчитель української мови та літератури
Московець Валентина Василівна
Тема: Образи фантастичних істот у казці Василя Королева – Старого «Мавка –Вербинка».
Цілі уроку: - розглянути зміст казки «Мавка Вербинка»;
- вчити учнів вмотивовувати свою думку, робити
висновки, узагальнення;
- розвивати навички виразного читання, творчу
уяву, вміння аналізувати прочитане;
- розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне.
Обладнання: портрет письменника В. К. Королева-Старого, роздатковий матеріал, проєктор, презентація , картки «Лікарські рослини»
...Слід сказати, що я виросла на казках,
як тільки навчилась читати,
казки стали моїм найвірнішим і
найнезрадливішим другом –
на довгі роки життя...
Наталка Поклад
ХІД УРОКУ
I. Організаційний початок уроку (Педагогічний прийом «Приваблива мета»)
День шкільний почався, діти.
Ми зібрались на урок.
Про що ми будемо розмовляти?
Відповідь схована в ребусі. Знайдіть її.
Отже, ми в котре зустрінемося з казкою. Сьогодні це буде казка В. Королева-Старого "Мавка Вербинка"».
А з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?З допомогою смайлика відтворіть його на папері.
ІІ. Повідомлення теми, завдань та очікуваних результатів уроку.
Очікувані результати навчання:
- переказує зміст казки;
- відповідає на запитання за змістом твору;
- характеризує емоційний стан літературних персонажів, їх поведінку та вчинки, виявляючи толерантність;
- творчо використовує мовні засоби;
- висловлює власне враження від прочитаного.
Учні записують тему уроку та епіграф в зошити.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
Метод « Продовж речення». Для мене казка – це…
IV. Вивчення нового матеріалу
Замальовка життєпису письменника
Василь Королів–Старий (1879-1914)
Диканський, Старий Василь, Подорожний, П. Щур, Хуторянин Старий, В. Дикий, Amator, В. Д., П-ий, Василь Королів-Старий – псевдоніми та криптоніми українського письменника, казкаря родом з Полтавщини Василя Короліва.
Ще в дитячому віці вирішив бути письменником, малярем і лікарем. Свою мету вповні реалізував у всіх трьох напрямах.
У спадщині митця є багато творів для дітей: роман «Чмелик», збірка казок «Нечиста сила», п’єси-казки «Русалка-жаба», «Лісове святою».
Додому вам було завдання прочитати казку «Мавка Вербинка». Перш ніж перейти до аналізу цієї казки, загляньмо у словник міфічних істот, про які йтиметься у творі. Перегляд інтерактивного плакату за покликанням
https://www.thinglink.com/scene/1777799400806941540
2. Словник казкових героїв.
1) Водяник — злий дух (зображуваний у фольклорі як дід із сивою бородою), що живе в озерах, річках тощо і приносить людям нещастя.
2) Лісовик — персонаж слов’янської міфології, лісовий дух, володар лісу
3) Мавка — казкова лісова істота в образі чарівної голої дівчини з довгим розпущеним волоссям.
4) Хухи – лісові добрі духи в слов’янській міфології. За своїм зовнішнім виглядом дуже схожі на маленьких пухнастих звіряток.
5)Русалки – істоти української міфології, первісно Діви-богині природи: рік, озер, боліт, морів тощо у вигляді гарних дівчат з довгим волоссям.
3. Розгляд змісту казки «МАВКА ВЕРБИНКА»
Де відбуваються події казки В. Королева –Старого «Мавка Вербинка»?
Пригадаймо, дійових осіб казки, виконавши інтерактивну вправу https://learningapps.org/watch?v=pctfby2tj23
Як дбають одне про одного лісові мешканці?
Що є реальним, а що фантастичним у цій казці? Запишіть дійових осіб казки у дві колонки.
Реальні герої |
Фантастичні герої |
|
|
Хто такий лісовик, а хто лісник?
1.Робота в групах: Знайдіть їхні портретні характеристики у казці.
«… ніколи не уражав звірів, поважав Лісовика, жалів і малих Хух, а її, Мавку, дуже любив. Навіть часом ставив для неї на пеньку у мисочці молочну кашку...»
«Він був сумний, роздратований. Його світлі блакитні очі палали, як сині вогники в печі, кулаки було затято так, що аж довгі кігті впивалися в руки».
Прочитайте акровірш.
Моя домівка — ліс густий,
А все, що в нім, — моя сім'я;
Вовки, лисиці, Хух малий,
Коза, куріпки і змія,
А відгадаєте, хто я?
Саме про неї, Мавку, ми і почнемо розмову.
Якою постає Мавка Вербинка перед вами? (прослуховування уривока з казки)
Очі: «...темні очі, що були, як фіалки або фіалкова тінь...».
Волосся: «...її довге темно-синє волосся, що відблискувало, як гайвороняче крило...»..
Руки: «...ніжні, білі,як лілеї,..».
Голосок: «...неначе задзвонили навколо сині дзвіночки...», «..ніжний...».
Яких Мавок ще згадує письменник у казці? Чому вони мають такі імена?
( прослуховування уривка з казки, де Мавка Вербинка лікувала Зайчика)
- Що ви знаєте про надання першої допомоги потерпілим?
- Які ви знаєте лікарські рослини?
Хвилинка відпочинку: серед карток із зображенням рослин знайдіть лікарські та прикріпіть на дошці.
«...Вербинка знала, що він — добрий... до слів
...підштовхує їх до вбивства безневинних створінь».
Аргументуйте свою думку, прочитавши уривок. А як ви думаєте?
- Кому допоміг лісник?
- Як покарав вовків лісник?
- Тож якою постала Мавка у казці «Мавка Вербинка»?
V. Первинне застосування нових знань.
Метод «Гронування» (Учні разом з учителем записують риси характеру Мавки, які випливають з авторської характеристики та поведінки і вчинків персонажа)
Авторська характеристика: -добра -лагідна -дбайлива
Поведінка: -турботлива -товариська
Вчинки: - небайдужа -добра -вірна -смілива -відважна -добра товаришка
Лист до літературного героя.
Учні пишуть листа до Мавки або лісника – персонажів казки
«Мавка Вербинка»
VI. Підсумок уроку.
2. Оцінювання та мотивація оцінок.
VI. Домашнє завдання
Епізоди: 1) Лісовик налітає на дерево і звалює його на яму; 2) Мавка Вербинка відкрилась перед лісником; 3) лісник опиняється в ямі з Вовком; 4) Лісник готує молочну кашу з корицею; 5) Мавка Вербинка надає допомогу Зайчику; 6) Мавка Вербинка звертається до Хух за допомогою.
2. Виразно читати уривок, який найбільше сподобався.