Образи фантастичних істот у казці Василя Королева – Старого «Мавка Вербинка»

Про матеріал
Цілі уроку: - розглянути зміст казки «Мавка Вербинка»; - вчити учнів вмотивовувати свою думку, робити висновки, узагальнення; - розвивати навички виразного читання, творчу уяву, вміння аналізувати прочитане; - розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне.
Перегляд файлу

 

 

Українська література

5 клас

 

Образи фантастичних істот у казці Василя Королева – Старого

«Мавка  Вербинка»

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель української мови та літератури

Московець Валентина Василівна

Тема: Образи фантастичних істот у казці Василя Королева – Старого «Мавка –Вербинка».

Цілі уроку: -  розглянути зміст казки «Мавка Вербинка»;

              - вчити учнів вмотивовувати свою думку, робити    

                висновки, узагальнення;

          - розвивати навички виразного читання, творчу

            уяву,  вміння аналізувати прочитане;

-         розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне.

Обладнання: портрет письменника В. К. Королева-Старого, роздатковий матеріал,  проєктор,  презентація , картки «Лікарські рослини»

 

...Слід сказати, що я виросла на казках,

як тільки навчилась читати,

казки стали моїм найвірнішим і

найнезрадливішим другом –

на довгі роки життя...

Наталка Поклад

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний початок уроку (Педагогічний прийом «Приваблива мета»)

День шкільний почався, діти.

Ми зібрались на урок.

Про що ми будемо розмовляти?

Відповідь схована в ребусі. Знайдіть її. C:\Users\1\Desktop\Слайд1.JPG

Отже, ми в котре зустрінемося з казкою. Сьогодні це буде казка         В. Королева-Старого "Мавка Вербинка"».

А з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?З допомогою смайлика відтворіть його на папері.

ІІ. Повідомлення теми, завдань та очікуваних результатів уроку.

  1. Слово вчителя.

Очікувані результати навчання:

     - переказує зміст казки;

     - відповідає на запитання за змістом твору;

     - характеризує емоційний стан літературних персонажів, їх поведінку та вчинки, виявляючи толерантність;

     - творчо використовує мовні засоби;

     -  висловлює власне враження від прочитаного.

 

Учні записують тему уроку та епіграф в зошити.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

Метод « Продовж речення». Для мене казка – це…

 

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Вступне слово вчителя.

Замальовка життєпису письменника
Василь Королів–Старий (1879-1914)

Диканський, Старий Василь, Подорожний, П. Щур, Хуторянин Старий, В. Дикий,  Amator, В. Д.,  П-ий, Василь Королів-Старий – псевдоніми та криптоніми українського письменника, казкаря родом з Полтавщини Василя Короліва.

Ще в дитячому віці вирішив бути письменником, малярем і лікарем. Свою мету вповні реалізував у всіх трьох напрямах.

У спадщині митця є багато творів для дітей: роман «Чмелик», збірка казок «Нечиста сила», п’єси-казки «Русалка-жаба», «Лісове святою».

 

Додому вам було завдання прочитати казку «Мавка Вербинка». Перш ніж перейти  до аналізу цієї казки, загляньмо у словник міфічних істот, про які йтиметься у творі. Перегляд інтерактивного плакату за покликанням

https://www.thinglink.com/scene/1777799400806941540

2. Словник казкових героїв.

1) Водяник — злий дух (зображуваний у фольклорі як дід із сивою бородою), що живе в озерах, річках тощо і приносить людям нещастя.

2) Лісовик — персонаж слов’янської міфології, лісовий дух, володар лісу

3) Мавка — казкова лісова істота в образі чарівної голої дівчини з довгим розпущеним волоссям.

4) Хухи – лісові добрі духи в слов’янській міфології. За своїм зовнішнім виглядом дуже схожі на маленьких пухнастих звіряток.

5)Русалки – істоти української міфології, первісно Діви-богині природи: рік, озер, боліт, морів тощо у вигляді гарних дівчат з довгим волоссям.

3. Розгляд змісту казки «МАВКА ВЕРБИНКА»

Де відбуваються події казки В. Королева –Старого «Мавка Вербинка»?

Пригадаймо, дійових осіб казки, виконавши інтерактивну вправу https://learningapps.org/watch?v=pctfby2tj23

Як дбають одне про одного лісові мешканці?

Що є реальним, а що фантастичним у цій казці? Запишіть дійових осіб казки у дві колонки.

Реальні герої

Фантастичні герої

 

 

 

Хто такий лісовик, а хто лісник?

1.Робота в групах: Знайдіть їхні портретні характеристики у казці.

«… ніколи не уражав звірів, поважав Лісовика, жалів і малих Хух, а її, Мавку, дуже любив. Навіть часом ставив для неї на пеньку у мисочці молочну кашку...»

«Він був сумний, роздратований. Його світлі блакитні очі палали, як сині вогники в печі, кулаки було затято так, що аж довгі кігті впивалися в руки».

 

Прочитайте акровірш.

Моя домівка — ліс густий,

А все, що в нім, — моя сім'я;

Вовки, лисиці, Хух малий,

Коза, куріпки і змія,

А відгадаєте, хто я?

     Саме про неї, Мавку, ми і почнемо розмову.

 Якою постає Мавка Вербинка перед вами?  (прослуховування уривока з казки)

  1. Робота в парах: відтворення літературного портрета Мавки за допомогою опорних   слів. (робота з текстом твору)

Очі: «...темні очі, що були, як фіалки або фіалкова тінь...».

Волосся: «...її довге темно-синє волосся, що відблискувало, як гайвороняче крило...»..

Руки: «...ніжні, білі,як лілеї,..».

Голосок: «...неначе задзвонили навколо сині дзвіночки...», «..ніжний...».

        Яких Мавок ще згадує письменник у казці? Чому вони мають такі імена?

 

  1. Розвиваємо компетентності:

( прослуховування уривка з казки, де Мавка Вербинка лікувала Зайчика)

-         Що ви знаєте про надання першої допомоги потерпілим?

-         Які ви знаєте лікарські рослини?

Хвилинка відпочинку: серед карток із зображенням рослин знайдіть лікарські та прикріпіть на дошці.

  1. Ромашка Блума:
  1. Просте запитання: Хто допомагав лісовим звірятам справитися з бідою?
  2. Уточнююче запитання: Як саме Мавка Вербинка допомагала звірятам?
  3. Пояснююче запитання: Чому люди навіть добрі, коли беруть до рук зброю, стають лихими?
  4. Творче запитання: Що було б, якби Мавка Вербинка не прийшла б на допомогу лісовим мешканцям?
  5. Оцінююче запитання: Як ви ставитися до дій Мавки Вербинки?
  6. Практичне запитання: Чого навчає нас ця казка?

 

  1. Прочитати уривок від слів:

«...Вербинка знала, що він — добрий...       до слів

...підштовхує їх до вбивства безневинних створінь».

    Аргументуйте свою думку, прочитавши уривок. А як ви думаєте?

- Кому допоміг лісник?

-  Як покарав вовків лісник?

-  Тож якою постала Мавка у казці «Мавка Вербинка»?

V. Первинне застосування нових знань.

   Метод «Гронування» (Учні разом з учителем записують риси характеру Мавки, які випливають з авторської характеристики та поведінки і вчинків персонажа)

Авторська характеристика:     -добра       -лагідна        -дбайлива

Поведінка:        -турботлива          -товариська

Вчинки:       - небайдужа       -добра        -вірна       -смілива       -відважна   -добра товаришка

 

    Лист до літературного героя.

Учні  пишуть листа до Мавки або лісника – персонажів казки

«Мавка Вербинка»

VI. Підсумок уроку.

  1. Як бачите, Королів-Старий у своїх казках облагороджує «нечисту силу», показує народові традиційно злі й лихі алегоричні образи добрими, вчинки яких здебільшого приносять людям якусь користь.

2. Оцінювання та мотивація оцінок.

VI. Домашнє завдання

  1. Створення малюнкового сюжету: вибравши один із запропонований епізодів, намалюйте до нього ілюстрацію.

Епізоди: 1) Лісовик налітає на дерево і звалює його на яму; 2) Мавка Вербинка відкрилась перед лісником; 3) лісник опиняється в ямі з Вовком; 4) Лісник готує молочну кашу з корицею; 5) Мавка Вербинка надає допомогу Зайчику; 6) Мавка Вербинка звертається до Хух за допомогою.

2. Виразно читати уривок, який найбільше сподобався.

 

docx
Додано
12 грудня 2023
Переглядів
314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку