ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ЧЕРЕЗ ПРОЄКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Про матеріал

В даному матеріалі розглянуто організацію дистанційного навчання, існуючі види через проєктну діяльність у групі молодшого дошкільного віку. Визначення принципів та умов застосування дистанційного навчання через проєктну діяльність, виявлення критеріїв ефективності такої системи.

Перегляд файлу

1

 

Софіївський заклад дошкільної освіти «Чайка» Софіївської селищної ради, Дніпропетровської області, Софіївської територіальної громади

Бондаренко Наталія Григорівна

Вихователь

провулок Больничний, 13, смт Софіївка, Криворізький район, Дніпропетровська область

e-mail: yfnfnjvf@ukr.net

тел: +38 068-00-862-44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РЕАЛІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ З ВИКОРИСТАННЯМ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ ЗДОБУТТЯ ОСВІТИ

 

 ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ 

ЧЕРЕЗ ПРОЄКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ 

В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

       Актуальність. На сьогоднішній день освітянам кинуто виклик – виклик війною. Щоб продовжити навчання та виховання дітей дошкільного віку, необхідно шукати нові рішення, які б допомогли отримати їм якісну дошкільну освіту та  зберегти життя і здоров'я. У складний воєнний період заклади дошкільної освіти повинні забезпечити право дітей дошкільного віку на здобуття освіти. Міністерством освіти і науки України в листі «Про організацію освітнього процесу в умовах військових дій» було рекомендовано тимчасово призупинити освітній процес у ЗДО (Про організацію освітнього, 2022). На початку квітня 2022 року МОН надало ряд методичних рекомендацій для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні щодо організації дистанційного навчання у ЗДО (Про рекомендації для працівників, 2022) [6]. Обов’язком адміністрації та вихователів нашого закладу дошкільної освіти є організація освіти дітей у період воєнного часу. У статті 9 Закону України «Про освіту» відмічено, що однією з форм здобуття освіти є дистанційна форма здобуття освіти. Вона визначається, як «індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій» [6].

Перший досвід дистанційної взаємодії та освітньої діяльності вихователів ЗДО з дітьми та їх батьками був набутий під час пандемії COVID-19. Педагоги практикували форми дистанційного спілкування через додаток Viber,  електронну пошту та соціальну сторінку закладу освіти Facebook. Воєнний стан зумовив пошук більш ширших методів, форм та засобів дистанційного навчання здобувачів дошкільної освіти. Багато сімей вимушені були покинути свої регіони, а деякі навіть виїхали за кордон. Територіальна віддаленість дошкільника та його батьків від ЗДО не повинна була позбавити їх права на отримання освітніх послуг, педагогічної та психологічної підтримки, консультувань вихователів, тобто продовження партнерської взаємодії суб’єктів освітнього процесу.

 

Мета дослідження – розглянути організацію дистанційного навчання, існуючі види через проєктну діяльність.

 

Завдання дослідження – визначення принципів та умов застосування дистанційного навчання через проєктну діяльність, виявлення критеріїв ефективності такої системи.

 

Об’єкт дослідження – дистанційне навчання, як найбільш сучасна, зручна, гуманістична, інтегративна форма навчання.

 

Предмет дослідження – властивості та сторони дистанційного навчання, його технології.

 

 

Основна частина

В Україні розроблено ряд положень, які регулюють дистанційну освіту, а саме: Положення про дистанційне навчання (2013), Положення про електронні освітні ресурси (2019) та ряд положень про дистанційну форму навчання у різних ланках освіти. В Методичних рекомендаціях щодо здійснення освітньої діяльності з питань дошкільної освіти на період дії правового режиму воєнного стану (для засновників закладів, науково-педагогічних працівників ІППО, директорів та педагогічних працівників закладів дошкільної освіти) зазначається, що на період воєнного стану в організації освітнього процесу з дітьми будь-якої вікової групи наскрізною має бути ідея солідарної відповідальності держави, громади, родини, фахівців педагогічної освіти й інших професій, причетних до піклування, догляду та розвитку дітей раннього і дошкільного віку, а актуальною – налагодження зав’язків і підтримка педагогічного партнерства ЗДО з батьками вихованців та представниками територіальних громад (Про рекомендації для працівників, 2022) [6]. У серпні місяці 2023 року переді мною, як перед педагогом, вихователем постало питання: як організувати дистанційне навчання дітей молодшого дошкільного віку. Організацію педагогічного процесу у молодшій групі вирішила представити через проєктну діяльність «Організація дистанційного навчання через проєктну діяльність в закладі дошкільної освіти».

Метод проєктів - це спосіб організації поетапної навчальної  діяльності на основі взаємодії педагога з дітьми задля досягнення мети [4]. Під час дистанційного навчання, метод проєктів – це взаємодія вихователя з батьками. Він є своєрідною формою перспективного планування освітньої роботи за участю не тільки дітей, а й батьків.  Застосування методу проєктів має на меті стимулювання інтересу як дітей так і батьків, а також практичне застосування набутих знань та розширення можливостей дітей у самореалізації. До організації проєктної діяльності перш за все були залучені   батьки, адже за умовою дистанційного навчання 60% роботи з дітьми полягає на батьків.

 Проєктна діяльність, проєкт «Організація дистанційного навчання через проєктну діяльність в закладі дошкільної освіти» складається з трьох етапів і націлена на молодшу дошкільну групу.

Мета першого етапу (мотиваційно – інформаційний) – планування роботи, визначення навчального кінцевого результату, якого хочу отримати від малюків та основні запитання: Чому я хочу навчити дітей? Яким чином вони досягнуть бажаних результатів?

Для реалізації цієї мети  проведена така робота:

-  Опрацьовано методичну літературу, рекомендації щодо організації дистанційного навчання в ЗДО, організація освітнього процес в умовах дистанційного навчання планувалася з урахуванням принципів здоров’язбереження,  запобігаючи емоційному та фізичному перевантаженню здобувачів освіти молодшої групи.

-     Пройшло навчання на Національній онлайн - платформі з цифрової грамотності «Дія. Цифрова освіта» із таких освітніх серіалів «Базові цифрові навички», «Цифрова грамотність для педагога». 55% зацікавлених батьків молодшої групи пройшли навчання з освітнього серіалу «Безпека дітей в інтернеті». На платформі Академії цифрового розвитку пройдено курс  «Цифрові інструменти Google для освіти». Саме ці отримані навички допоможуть ефективно та безпечно застосувати технології в роботі та навчанні, підвищити професійний та особистісний розвиток.

- Переглянуто та підібрано ресурси для організації дистанційного навчання. Були обрані ресурси зручні не тільки для вихователя, а й батьків та дітей:  Google Classroom, Google Meet, онлайн сервіс LearningApps, YouTube, додатки Viber та Telegram. Платформи Всеосвіта, На урок.

 

           

 

        

           - Дотримання вимог Санітарного  регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України 24.03.2016 р. №234 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 14.04.2016 р. №563/28693 з метою запобігання проблемам зору та серцево – судинним захворюванням.

- Проведено самоаналіз підготовки вихователя (мене) до використання дистанційних форм роботи «Дайте оцінку наступним твердженням (від 1 до 5 балів)». Самоаналіз показав, що я (вихователь) використовую в роботі технології дистанційного навчання на 4 бали, володію різними ресурсами приблизно на 4 бали, неосвоєних ресурсів для роботи дистанційно приблизно  на 2 бали, мені потрібна допомога у оволодінні дистанційними технологіями на 2 бали, мені вистачає для роботи тих знань яких я маю на 4 бали. В загалом рівень дистанційних умінь у мене достатній, але потребує ще деякого навчання.

- Проведено аналіз навиків батьків роботи з інтернет ресурсами. 55% батьків володіють такими навиками і потребують незначного консультування, 45% потребують навчання. Саме для таких батьків було запропоновано пройти освітній серіал «Базові цифрові навички» на  платформі з цифрової грамотності «Дія. Цифрова освіта».

- Проведена онлайн – конференція з батьками «Дистанційна форма навчання у групі молодшого віку». Під час зустрічі батьки отримали консультацію  щодо  дистанційних форм роботи  та  переглянули  презентацію

« Алгоритм дій батьків та дітей у разі проведення дистанційних занять під час увімкнення сигналів тривоги, що розроблений на основі рекомендацій ДСНС України». Всі батьки організовано підключилися до Google Classroom, а додатки Viber та Telegram вирішили використовувати для загальних повідомлень та індивідуальних консультацій.

C:\Users\1289\Desktop\2.pngC:\Users\1289\Desktop\1.png

- Проведене анонімне опитування батьків «Що я хочу дізнатися про використання технологій дистанційного навчання». В опитуванні прийняло участь 85% батьків. Найактуальніші питання – які додатки будуть використовуватися і як з ними працювати.

- Проведено анкетування батьків «Орієнтири батьків в умовах дистанційного навчання». В анкетуванні прийняло участь 53%.

C:\Users\1289\Desktop\4.png

  

C:\Users\1289\Desktop\5.png

 

C:\Users\1289\Desktop\6.png

В анкетуванні батьки вказали яка інформація для них найактуальніша, що допомогло мені скорегувати індивідуальні запити батьків.

Мета другого етапу (репродуктивного) - створення навчальних матеріалів. Організація навчальної діяльності вихованців дистанційно – це надати допомогу самостійно розібратися із тим чого вони не знають і не вміють [3]. Саме на цьому етапі основне завдання забезпечити малюків навчальними матеріалами та завданнями, посильні для його вікової групи, в нашому випадку це молодша група діти віком 3-4 роки.

  •       Навчально - розвиваючі заняття розроблені відповідно до Базового компонента дошкільної освіти та програми розвитку дитини дошкільного віку «Укрїнське дошкілля». Оскільки дошкільна освіта робить перші кроки у сфері дистанційного навчання, це нові форми роботи як для вихователя, так і дітей та їх батьків,  перевага надана асинхронному режиму навчання. Асинхронний режим більш доступніший для батьків, вони мають змогу у зручний для них час переглянути завдання та попрацювати з дітьми. 50% батьків виконують всі рекомендації, освітні завдання, переглядають відео заняття у Google Classroom. 10% батьків працюють з додатками Viber і Telegram. Тривалість асинхронних занять відповідає вимогам щодо організації дистанційного навчання у молодшій групі не більше 10 хв. Самостійно створила  контент для своєї вікової групи

(посилання на канал YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCU9YFUR7v5mB5SrlgLWRILQ).

 

    C:\Users\1289\Desktop\2.png

 

 

 У Google Classroom розміщую  фрагменти занять (тільки основна частина).

 

C:\Users\1289\Desktop\21.pngC:\Users\1289\Desktop\20.png

 

C:\Users\1289\Desktop\19.pngC:\Users\1289\Desktop\18.png

  

Заняття в синхронному режимі здійснюються через Google Meet і проводяться 2 рази на місяць. Цінність синхронних занять полягає в тому, що пропонуються активності не тільки для взаємодії вихователя з дітьми, дітьми між собою, а також для ігрової взаємодії батьки - діти. Батьки стають учасниками навчального процесу і разом з дітьми виконують завдання, вправи, граються.

 

C:\Users\1289\Desktop\2022-2023 молодша група\онлайн заняття\17 02 23\загальна.png        C:\Users\1289\Desktop\2022-2023 молодша група\онлайн заняття\05 02 23\загальна.png

 

Моя практика показала, що синхронні заняття менш актуальні ніж асинхронні, оскільки у батьків не має можливості з  ранку підключитися до онлайн- зустрічі. Для більшості батьків зручний час синхронних занять – це друга половина дня  оскільки вони або зайняті професійною діяльністю і не мають достатньо часу для партнерської взаємодії або вважають розвиток, навчання і виховання дитини тільки обов’язком вихователя. Таким батькам

проводжу просвітницькі активності для них підготувала ряд платформ які зручні у використанні і рекомендовані Міністерством освіти і науки України під час дистанційного навчання і самостійно отримувати інформацію, зокрема:

  •       Платформа розвитку дошкільнят НУМО. Платформа дуже цікава, матеріал зрозумілий і доступний для всіх вікових категорій. Для молодшої групи я обираю завдання, анімаційні мультфільми, розділ для батьків і опікунів які відповідають віку дітей. У Google Classroom та додатках Viber і Telegram розміщено посилання на навчальний матеріал.

 

C:\Users\1289\Desktop\9.png      C:\Users\1289\Desktop\8.png

 

C:\Users\1289\Desktop\7.png     C:\Users\1289\Desktop\10.png

 

  •    Рубрика «Сучасне дошкілля під крилами захисту» стала перш за все для мене навчальним матеріалом. Протягом дистанційної робота ця рубрика стала моєю настільною інтернет – книгою. Особливу увагу я звертала на заняття з логопедії, оскільки у моїх вихованців період становлення мовленнєвого апарату і заняття з артикуляційної гімнастики для них дуже актуальні.

 

C:\Users\1289\Desktop\14.png         

 

C:\Users\1289\Desktop\12.png              C:\Users\1289\Desktop\2022-2023 молодша група\фото дистанційка\фото заняття\виставлені\изображение_viber_2022-09-27_12-26-30-520.jpg

 

     - Інтернет сервіс LearningApps – сервіс який є замінником дидактичних вправ та ігор. Ця програма підходить не тільки дітям шкільного віку. В ній пердбачені розвивальні ігри і для дітей дошкільного віку [1]. В домашніх умовах важко підготувати демонстраційний матеріал для дидактичних ігор. А шукати предмети замінники для батьків не актуально.  Для своєї групи всі навчально – ігрові вправи я створювала сама. Для закріплення матеріалу із будь – якого виду діяльності – це чудовий сервіс. Вся навчальна діяльність дошкільника побудована на грі. Під час гри дитина краще засвоює матеріал. LearningApps чудова програма. Кольорові картинки приваблюють  та зацікавлюють дітей і вони із задоволенням виконують вправи. По часу ігри розраховані на пару хвилин, і не шкодять (з фізіологічної сторони), дитина не встигає заморюватися.

    

C:\Users\1289\Desktop\15.png                

      

                                                            C:\Users\1289\Desktop\2022-2023 молодша група\фото дистанційка\2023\лютий\изображение_viber_2023-02-07_12-41-39-343.jpg

 

  •                   Організація психологічної допомоги. З метою надання психологічної підтримки дітям, батькам та формування у них навичок первинної психологічної допомоги і самодопомоги функціонує   інформаційна сторінка «Скарбничка психолога». Наш практичний психолог Климчук Юлія Степанівна протягом всього часу надавала і надає психологічну допомогу як дітям так і батькам. Батьки мали можливість отримати кваліфікаційну допомогу з таких питань: «Панічна атака у дитини. Що робити?», «Допомагаємо дітям знизити напругу», «Що говорити дітям у надзвичайній ситуації», «Техніки, що допомагають відновити емоційну рівновагу під час війни», «Дитина боїться темряви: як попередити та допомогти», «Коли ти мама. Як зберігати ресурс», «Дихальні практики від дитячої психологині Світлани Ройз» та інш. Вся інформація розміщується на Google Classroom. Індивідуальні консультації практичний психолог проводить за запитом батьків через додатки Viber та Telegram. За необхідності проводить відео – конференції Google Meet.

 

                 

 

     

 

Третій етап (узагальнюючий) – це етап звітування взаємодії педагога, дитини та батьків. На цьому етапі проводиться зворотній зв'язок, як результат спільної роботи. Для отримання зворотнього зв’язку використовую електронну пошту та  додаток Viber. На соціальній сторінці Facebook закладу освіти (https://www.facebook.com/profile.php?id=100064994311655) висвітлені наші досягнення під час дистанційного навчання.

 

              

 

Також до третього етапу я віднесла відстеження динаміки навчальних досягнень. Для цього розробила ігрові вправи  для моніторингу навчальних можливостей дітей.  Відстеження динаміки навчальних умінь дітей  дає змогу вчасно діагностувати можливі освітні втрати та вчасно на них реагувати. Для діагностування освітніх втрат у першу чергу визначаю, який матеріал для дітей незрозумілий. Після цього – розробляю  план подолання освітніх втрат: колективні, групові або індивідуальні. Але такі плани можливо реалізувати тільки за підтримки та взаємодопомоги батьків.

 

C:\Users\1289\Desktop\23.png

 

C:\Users\1289\Desktop\27.png C:\Users\1289\Desktop\26.png

 

C:\Users\1289\Desktop\изображение_viber_2023-04-01_12-25-46-688.jpg   C:\Users\1289\Desktop\изображение_viber_2023-04-01_12-25-46-641.jpg    C:\Users\1289\Desktop\изображение_viber_2023-04-01_12-35-39-703.jpg

 

Висновок

Дистанційне навчання відбувається по-різному, стандартизований підхід до всіх тут не спрацює. В дошкільних закладах взаємодія з родинами в умовах впровадження дистанційної освіти можлива у форматі «педагог – батьки – дитина» [2]. Організація дистанційного навчання в ЗДО повинна враховувати з одного боку – часткову несамостійність дитини (вона не орієнтується в часі, має труднощі у під’єднанні до онлайн - конференцій, потребує допомогу в підготовці матеріалу до заняття, може проявлятися мотиваційно-поведінкова  неготовність брати участь у заняттях удома тощо), з іншого боку – потребує високої активності батьків, їх готовності брати участь у стимулюванні, організації дитячої ігрової, мовленнєвої, художньо-продуктивної, рухової діяльності та комунікувати і з вихователем, і з дитиною одночасно. Проєктний метод, який я використала для дистанційної роботи- це конкретна практика роботи педагога, що спрямована на формування практичних умінь не тільки дітей , ай батьків, а також комплексний метод навчання [4]. Реалізуючи проєкт, я не просто розв’язую щось нове, я розв’язує певну проблему, а саме  принципи та умови застосування дистанційного навчання,  виявляю критерії ефективності такої системи.

Отже, дистанційне навчання в закладі дошкільної освіти можливе і потрібне.  Дистанційну освіту слід сприймати, як гарну нагоду підвищити свій професійний рівень, займаючись самоосвітою; дистанційно освіта – це слушний момент бути почутими батьками; дистанційна освіта – це також унікальна можливість узагальнення власного досвіду з індивідуальної роботи з дітьми, на яке нам вічно не вистачає часу; дистанційна освіта – це ще й можливість краще пізнати дитину, відчути що їй цікаво, до чого саме прагне дитина; дистанційна освіта – це презентація наших власних досягнень та можливість підвищити свій авторитет серед батьків під час кожного онлайн заняття з дитиною[4].

Всі платформи, інструменти і додатки корисні, з якими набагато простіше організувати дистанційне навчання та розширити зручність віддаленої роботи. Telegram і Viber - зручні і прості месенджери, які надають додаткові опції для ефективної комунікації з батьками. Google Meet - сервіс для  групового відео зв’язку працює як на мобільних платформах так і ПК, зручний у використанні.  Google Classroom безкоштовний веб-сервіс, створений Google для закладів освіти. На ньому зручно розмішувати навчальний матеріал, тести, анкети, Легко  відстежувати прогрес кожного здобувача освіти, супроводжуючи коментарями. Мобільний додаток Google Classroom  дозволяє користувачам робити фото та прикріпляти їх до завдань, поширювати файли з інших додатків і мати офлайн доступ до них.

Але є свої мінуси. На мою думку і за свою невелику «дистанційну» практику я зрозуміла, по - перше, що для дітей молодшого дошкільного віку найкраще асинхронне навчання, коли батьки у вільний час можуть спокійно, із задоволенням переглянути навчальний матеріал, виконати завдання і просто провести час з дитиною. По - друге, дистанційне навчання дошкільників не в змозі замінити очне навчання, воно застосовується лише як короткочасна заміна, в умовах форс - мажорних обставин. Тому, ставитися до дистанційного навчання дошкільнят, слід як до однієї з сходинок вгору, яка веде нас до нових можливостей.

 

 

 

 

Література

 

1. Використання інтернет – сервісу LearningApps на уроках інформатики в початковій школі / Волкова О.Б. Бількевич Л.Ю. м. Біла Церква 2019 р.

2. Дистанційне навчання дітей дошкільного віку на засадах партнерської педагогіки під час воєнного стану: http://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/10837/1/264557-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-610564-1-10-20220919.pdf

3.Дистанційна освіта для дошкільнят http://saltruo.edu.kh.ua/doshkiljna_osvita/rekomendacii_pedagogam/distancijna_osvita_dlya_doshkiljnyat/

4. На допомогу вихователям дошкільних навчальних закладів. Метод проектів в ДНЗ: сайт http://novoukrainka-doshkillia.edukit.kr.ua/korisni_posilannya/metod_proektiv/

5. Платформа розвитку дошкільнят НУМО. URL: https://numo.mon.gov.ua/

6. Пошук офіційних документів://mon.gov.ua/ua/npa

docx
Додано
2 квітня 2023
Переглядів
4542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку