Організація роботи психолого – медико – педагогічної консультації в системі виявлення, діагностики, обліку, супроводу, корекційного навчання дітей дошкільного віку.

Про матеріал
Виникнення психолого-медико-педагогічних консультацій, широко відомих за абревіатурою ПМПК, зумовлене необхідністю підтримки дітей з різноманітними вадами психофізичного розвитку, у тому числі з інвалідністю, потребою вирішувати питання їхнього розвитку, навчання, виховання та трудової підготовки до функціонування у суспільстві, а також комплектування відповідних спеціальних навчальних закладів.
Перегляд файлу

 


Кожна дитина має право

на рівень життя,

необхідний для її фізичного,

розумового та духовного розвитку

Конвенція ООН про права дитини

 

Скибіда Тетяна Вікторівна

 вчитель – логопед, член РПМПК.

 

Організація роботи психолого – медико – педагогічної консультації

в системі виявлення, діагностики, обліку, супроводу,

корекційного навчання дітей дошкільного віку.


Виникнення психолого-медико-педагогічних консультацій, широко відомих за  абревіатурою  ПМПК, зумовлене необхідністю підтримки  дітей  з різноманітними вадами  психофізичного розвитку, у тому числі з інвалідністю, потребою вирішувати питання їхнього розвитку, навчання, виховання та трудової підготовки до функціонування у суспільстві, а також комплектування  відповідних спеціальних навчальних закладів. Історія створення і  розвитку названих  консультацій є складною і неоднозначною. В своєму еволюційному поступі вона пройшла декілька важливих етапів і бере початок в 30 - х роках минулого століття. Того часу створення їх було прогресивним  явищем і  стало  реакцією суспільства  на  негативну  практику педагогіки, її некритичне захоплення психометричним підходом у визначенні рівня інтелектуального  розвитку  дитини.  Наслідками одноосібного, безоглядного використання  тестів педагогами стало  хибне  збільшення серед  дитячого населення кількості дітей з розумовою недостатністю, що не відповідало реальній дійсності.

Тому на сьогоднішній час одним з пріоритетних напрямків сучасної державної політики в галузі дитинства є соціальна реабілітація дітей з вадами психофізичного розвитку. Вона спрямована на максимальну можливу інтеграцію цих дітей в суспільство, опирається на гарантії їхніх прав і передбачає соціальний захист, відновлення і компенсацію порушених функцій організму та втрачених зав’язків з оточуючими. Сучасні погляди на систему освіти в Україні відкривають нові перспективи змін у системі спеціальної освіти, що кардинально змінює ставлення до дітей з особливостями психофізичного розвитку, кількість яких зростає. Чим раніше дитина отримає допомогу спеціалістів, таких, як: психіатра, невролога, дефектолога, реабілітолога, психолога, логопеда - тим швидше вона буде реабілітована соматично та психічно, підвищиться її рівень оволодіння знаннями, умінь і навичок, її інтеграція в суспільство.

Для своєчасного виявлення та кваліфікованого психолого-педагогічного вивчення, визначення рівня психічного та інтелектуального розвитку дітей в Індустріальному районі 2008 року, під керівництвом Тетяни Василівни Лобанок (методист відділу освіти Індустріального району) було створено районну психолого-медико-педагогічну консультацію (РПМПК). До складу якої входять фахівці району:

- консультант – вчитель – логопед КЗО «ДНЗ (црд) № 259» - Тетяна Вікторівна Скибіда;

-  консультант – вчитель – логопед КЗО «ДНЗ (црд) № 259» - Ірина Валеріївна Сердюк;

-  консультант – вчитель – дефектолог КЗО «ДНЗ (црд) № 259» - Галина Борисівна Басова;

- консультант – вчитель – логопед КЗО «ДНЗ(я/с) № 149 комбінованого типу» - Перепечко Кристина Юріївна;

- консультант – вчитель – дефектолог

 КЗО «ДНЗ(я/с) № 149 комбінованого типу»–               Троян Зінаїда Іванівна;

- консультант – практичний психолог КЗО «ДНЗ (я/с) № 219» – Мукомел Наталя Сергіївна.

ПМПК є однією з форм взаємодії спеціалістів дошкільного закладу, які об’єднуються для психолого-медико-педагогічного супроводу дітей з відхиленнями в розвитку, зі специфічним колом діагностико-виховних завдань. Це систематично діючий орган, з постійним складом учасників, які наділені правом рекомендувати і контролювати роботу педагогів, які приймають участь в навчально-виховній роботі.

Однією із провідних  функцій консультації залишається психолого-педагогічне вивчення дітей. Досвід роботи підтверджує, що основними принципами в роботі структури ПМПК є:

- комплексний підхід до психолого-педагогічне вивчення, стрижнем якого є психологічне вивчення технології діагностико – навчального методу;

- системний аналіз порушень;

- урахування мікросоціальних умов розвитку;

- аналіз та якісна оцінка особливостей процесу виконання дитиною відповідних завдань;

- ретельне дотримання процедури психолого-педагогічного вивчення дітей.

У результаті діяльність Індустріальної районної ПМПК склалася чітко організована робота щодо апробації таких положень:

-попереднє надання консультантам всіх відомостей про дитину;

-психолого-педагогічне вивчення дитини винятково у присутності батьків (опікунів);

-психолого-педагогічне вивчення за певною системою з урахуванням віку дитини;

- отримання повної тиші під час психолого-педагогічного вивчення;

- колегіальне обговорення передбачуваного психолого-педагогічного висновку;

- психолого-педагогічне вивчення за попереднім записом;

- повідомлення остаточного висновку батькам;

- консультування батьків із питань, що виникли під час психолого-педагогічного вивчення дитини;

- надання батькам витягу з протоколу діагностичного засідання Індустріальної районної психолого-медико-педагогічної консультації.

Висновок психолого–медико–педагогічної консультації – це той основний документ, на підставі якого дитина навчається в межах свого індивідуального навчального плану, умови його здійснення, наприклад, удома, в логопедичній групі дошкільного навчального закладу, у навчально-реабілітаційному центрі тощо та отримує ще й корекційний, реабілітаційний, логопедичний компонент для оптимального оволодіння навчальним матеріалом. Він не є вердиктом про спеціальне навчання, а корисні поради: до кого ще звернутися, як спілкуватися з дитиною, розвивати її. Висновок носить рекомендаційний характер, остаточне рішення про форму навчання приймають батьки або особи, які їх замінюють, після того, як вони усвідомлять для себе її необхідність.

Таким чином, специфіка розвитку дітей розглядається різноаспектно з виявлення провідної причини відхилення в розвитку кожної дитини, яка прийшла на засідання. При цьому максимально враховуються побажання батьків щодо вибору профілю дитячого навчально-виховного закладу, форми навчання. Ведеться клопітка роз’яснювальна робота з батьками у випадку розбіжності психолого-педагогічного висновку з їхніми особистими очікуваннями.

Надається допомога батькам, проводяться консультації для педагогічних працівників по вирішенню складних питань, навчання та виховання дітей різних вікових категорій, з вадами психічного, фізичного та (або) розумового розвитку, надаються рекомендації стосовно вибору дошкільного чи шкільного навчального закладу з урахуванням можливостей дитини.

Якщо дитина оточена критикою, то вона вчиться звинувачувати,

Якщо дитина бачить ворожість – то вона вчиться битися.

 Якщо над дитиною насміхаються – вона вчиться бути боязкою.

 Якщо дитину постійно соромлять – вона вчиться почувати себе винуватою.

 Якщо дитина оточена терпимістю – вона вчиться бути терпимою.

 Якщо дитину заохочують – вона вчиться цінувати інших.

 Якщо дитина почуває себе у безпеці – вона вчиться вірити.

 Якщо дитину схвалюють – вона вчиться подобатися сама собі.

 Якщо дитину приймають і поводяться з нею доброзичливо – вона вчиться знаходити любов у цьому світі.

docx
Пов’язані теми
Дошкільна освіта, Інші матеріали
Інкл
Додано
11 травня 2020
Переглядів
653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку