Освітньо-екологічне заняття " Шлях до сталого розвитку. Сміття"

Про матеріал

Пропоную сценарій освітньо - екологічного заняття , мета якого привернути увагу учнів до найактуальнішої проблеми сучасності,а саме - засміченості та знайти шляхи подолання проблеми на території нашого села. Даний матеріал можуть використати класні керівники навчальних закладів.

Перегляд файлу

Освітньо – екологічне заняття « Шлях до сталого розвитку. Сміття»

Мета : привернути увагу учнів до актуальної проблеми сучасності, знайти шляхи подолання проблеми;формувати екологічно безпечне довкілля для сталого розвитку суспільства і особистості;формувати почуття власної відповідальності за чистоту нашого села.

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

Доброго дня, шановні старшокласники. Я запросила вас сьогодні , щоб обговорити дуже важливу проблему сучасності. Хочете знати яку? Дивіться відеоролик « Красивая музыка. Красивая природа»/додаток 3 /

Яке ваше враження після перегляду?

А тепер прошу переглянути інший відеоролик під назвою « Крик Землі»?/додаток 3/

Що ви можете сказати зараз? Про що кричить Земля?

Тепер я думаю , ви зрозуміли , що на сьогоднішньому занятті ми будемо обговорювати одну з найважливіших проблем людства – проблему сміття.

ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАНЯТТЯ

Отже , тема нашого заняття « Шлях до сталого розвитку. Сміття»

Метою заняття  є привернення уваги до актуальної екологічної проблеми сучасності – проблеми засміченості. Ми з вами спробуємо з´ясувати , як впливає погана екологія на здоров´я людини, спробуємо знайти шляхи подолання цієї проблеми.

  ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

  1. ВСТУПНЕ СЛОВО.

Щоб ви уявили всі масштаби цієї проблеми , я хочу навести вам декілька прикладів і фактів, які пов´язані зі сміттям.Отже , слухайте і підтримуйте чистоту навколо себе.

  • Зараз існує ціла галузь науки, яка називається гарбологією, що в перекладі з англійської garboge означає «сміття».
  • Перші сміттєзвалища були ще 200 тисяч років до нашої ери. Це кістки тварин і уламки кам´яних знарядь.
  • Найпоширеніший вид сміття на Землі  - недопалки. Щороку їх викидають до мільярда штук.
  • Якщо вкинути в море паперову салфетку – вона «проживе» три місяці, поліетиленовий пакет – близько давдцяти років, а консервна банка «житиме» 500  років.
  • Проблемою переробки сміття вперше зайнялися в Англії ще 200 років тому. Зараз найкраще зі сміттям справляється  Швеція.
  • Щорічно у світі 100 тисяч тварин , птахів і риб гинуть через поліетиленові пакети . З´їдаючи їх , тварини задихаються.
  • Найбільший сміттєвий полігон знаходиться в Америці. Він займає площу до 1200 га, що дорівнює 1700 футбольним полям.
  • Статистика говорить, що кожна сім´я щодня викидає в середньому 5 кг сміття.
  • На Землі сміття накопичилось вже так багато,що його видно навіть з космосу.

Тож я запрошую вас до обговорення цієї надзвичайно важливої проблеми.  Але спочатку поділимось на групи.

2.ПОДІЛ НА ГРУПИ

Всі учасники стають у коло , по черзі вимовляючи по одному слову  вираз «Україна без сміття»( створення 3 груп). Хочу вам сказати , « Україна без сміття» - це громадська організація , яка має на меті покращення стану навколишнього середовища, залучаючи громадян до сортування сміття.

  1. ПРАВИЛА РОБОТИ В ГРУПІ( всі пропозиції обговорються, а потім приймаються)
  • Цінувати час
  • Бути позитивним ( Бути+)
  • Я+ти+ ми( правило додавання думок). Думки кожного додаються до вже висловлених
  • Говорити лаконічно  і по черзі
  • Правило поваги до думки іншого
  • Правило добровільності
  1. ВПРАВА « ОЧІКУВАННЯ»

Звертаю увагу учнів на дошку ( яскраве зображення квітучої Землі) і пропоную на  квіточках написати свої очікування і прикрасити нашу планету.

  1. ВПРАВА « ДЕВІЗ ГРУПИ»

Завдання групам  : придумати девіз своєї групи, використовуючи ключове слово.

Наприклад, девіз І групи може бути таким – « Україна понад усе»,

                              ІІ групи – « Без верби і калини нема України»,

                              ІІІ групи -  « Здамо сміття – збережемо довкілля»

5. ВПРАВА « КОНТИНУУМ ПОГЛЯДІВ»

Мета : вправа розрахована на те , щоб виявити ставлення учнів до ключових  питань сталого розвитку.

Завдання І групі – створити асоціативний кущ до слова « сміття».

Наприклад,

 

                           битий посуд                 СМІТТЯ                  харчові відходи

 

        порожні консервні банки                                               пластикові пляшки

 

                         старий зношений одяг   поламана техніка                    старі газети

     Завдання ІІ групі – написати , яку шкоду чи загрози приносить сміття людям.

          (  √ Захворювання дихальних шляхів / дуже часто бронхіальна астма/,

              √ отруєння;

                хвороби печінки, нирок та ін.;

              √ забруднення водойм   /неможливість купатися, хвороби шкіри тощо/).

      Можна зробити висновок, що сміття призводить не лише до засміченості ,

           а й до різноманітних хвороб людини.

Завдання ІІІ групі – ваші асоціації до слова « еколог», підбираючи на кожну                           букву відповідні дії

           Е – економно витрачати природні ресурси

           К – користуватися природою розумно

           О – організувати боротьбу зі сміттям

           Л -  ліси насаджувати

           О – організовувати різні екологічні акції, проекти , операції

           Г – господарювати вміло

   Дійсно , проблема смітників в Україні – це одна з найважливіших проблем забруднення навколишнього середовища. Я думаю, що ви погодитесь з тим , що в кожному нашому з вами помешканні утворюється величезна кількість матеріалів і виробів, які вийшли з вжитку, починаючи від старих газет , журналів. Це  консервні банки ,  пластикові пляшки, битий посуд, зламана побутова техніка тощо. Сміття утворюється не тільки у нас з вами вдома, але й у підсобних приміщеннях магазинів , лікарень, навіть шкіл. Сміття всюди :на  вулицях і дорогах, на полях і річках. Країна поступово перетворюється на великий смітник. Уявіть собі, 160 тисяч гектарів землі зайнято під смітниками.

А чи існує проблема сміттєзвалищ у нашому селі?

Які екологічні справи відбувались у вашому класі?

РУБРИКА « ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО…»

А чи знаєте ви, що сміття складається з корисних речовин, отруйних і бруду. За даними вчених , у побутовому смітті у середньому знаходиться 30% органічних речовин, 23,1 % паперу і картону, 22,7 % скла, 19,7 % пластмаси, 4,5 % металів. А кожен із нас за рік продукує десь біля 1 тонни відходів .

   У Європі 10% сміття потрапляє на полігони, останні 90% знову пускають у виробництво. В Україні лише 10-15% відходів використовується як вторинна сировина , хоча потенційні можливості – 75%.

   Жителі Німеччини розкладають сміття в десять різних урн. З них чотири знаходяться у дворі , останні – в 10-15 хвилинах ходьби від будинку. За пластикову пляшку в магазині можна отримати до 25 євроцентів за тонну, супермаркети продають пластик переробляючим фірмам – до 700 євро за тонну, а переробляючі фірми беруть гроші з виробників пластика за його утилізацію.

6.ВПРАВА « ЯРМАРОК ІДЕЙ»

Завдання : запропонувати ваші ідеї щодо проблеми « Що робити , щоб сміття «виробляти» менше?»

Можливі варіанти відповідей учнів :

  • придумати вторинне використання речам, одягу або комусь віддати/наприклад, переселенцям /;
  • не купляти одноразових предметів;
  • не купляти зайвого;
  • менше купувати напоїв у пластикових пляшках;
  • здавати макулатуру та ін.

Діти , ви запропонували чудові і правильні ідеї. На одній із них , а саме вторинне використання, я хочу зупинитись . Думаю ви знаєте , що смітття можна переробити. З макулатури виготовляють папір, алюміній переплавляють і виготовляють консервні банки; бетон і скло використовують для будівництва доріг, поліетилен переробляють і використовують як упаковку до медикаментів та побутових виробів, залишки продуктів компостують  і виготовляють біодобрива.

Дійсно , питання «Куди подіти сміття?» , стає все більш актуальним. І ми з вами зараз попробуємо знайти застосування платковим пляшкам , які є у кожного з вас вдома. Але спочатку послухайте таку інформацію про пластмаси. Вони легкі, міцні , дешеві. Але , можливо , ви не знаєте , що до їх складу входять різні добавки. Більшість із них отруйні. Сім´я із 4 чоловік за рік викидає до 40 кг пластику.Пластмаси дуже шкідливі для  довкілля, бо вони надто довго розкладаються у природі- кілька сотень років. А ще під час горіння вони виділяють надзвичайно отруйні речовини.

Виявляється , що з використаного пластику можна зробити багато корисних і красивих речей. Хочете знати які? Запрошую переглянути апсайклінг  «Нові корисні речі зі смітника»( додаток 3 ).Вдома можете переглянути відеоролик  «Новая жизнь пластиковой бутылки».

7.  ВПРАВА - HAND MADE « НОВЕ ЖИТТЯ ПЛАСТИКОВОЇ ПЛЯШКИ»

Завдання : зробити якийсь виріб із пластикової пляшки.

Намагайтесь бути оригінальними та прорекламуйте свій виріб.

8. ВПРАВА – АУДИТ за темою « Сміття»

В Україні під цілими горами сміття вмирає земля. На якій можна було б вирощувати хліб та сади, а підземні води забруднюються настільки, що жителі сіл черпають зі своїх колодязів не воду, а рідину, часто не придатну для пиття. Люди сьогодні стурбовані тим, що небезпечні речовини зі сміттєзвалища можуть потрапляти до грунтових вод, створюючи проблеми для майбутнього. Окрім звалищ офіційних, за які відповідають певні служби, існують так звані стихійні. Неодноразово ми бачимо їх за нашим селом і навіть у самому селі у запустілих дворах. За них часто взагалі ніхто не відповідає, і мішанина з різноманітних видів сміття розкладається (чи не розкладається) просто неба, отруюючи повітря, воду й землю. Все це змушує нас змінити наше ставлення до сміття. Так далі тривати не може. Треба боротися зі сміттям. Це досить складно, але такий спосіб життя змусить стати нашою метою, якщо ми хочемо створити суспільство сталого розвитку.

А зараз я пропоную вам провести аудит за темою « Сміття». Попробуйте дослідити свій спосіб поводження з відходами. Попробуйте бути щирими.

Дії

завжди

іноді

Дуже рідко

ніколи

Я стискаю пластикову пляшку перед тим, як викинути

 

 

 

 

Я викидаю обгортку від морозива будь – де, не шукаючи урни

 

 

 

 

Якщо поблизу немає урни , я несу пакунок від печива  додому

 

 

 

 

Ідучи за покупками , я беру сумку (пакет) з дому

 

 

 

 

Я купую цукерки за вагу , а не в упаковках

 

 

 

 

Їдучи на пікнік за місто , я беру пластиковий посуд

 

 

 

 

Моя родина вивозить сміття на сміттєзвалише

 

 

 

 

Я  і моя родина сортує сміття , відбираючи те , що можна здати на переробку

 

 

 

 

Пам’ятайте, що для природної переробки потрібен довгий час. А він такий:

  • поліетиленовий пакет – від 10 до 20 років;
  • консервна банка – близько 100 років;
  • скляна пляшка – 1 млн.років;
  • апельсинова шкірка – від 2 до 5 тижнів тощо.

Тому мені б хотілося, щоб ви зрозуміли , що проблема засміченості – це екологічна катастрофа. Скоро сміття поглине нас, нашу цивілізацію. Викинути сміття стає звичним , перетворюється на погану звичку. Тож давайте разом позбудемося цієї звички, бо страждатимемо  від цього ми самі  і майбутнє покоління

8. ВПРАВА « БАНК ІДЕЙ»

Мета : вирішення питання забрудненості у селі

Завдання для І групи  Як вирішити проблему забруднення сміттям у нашому селі? ( встановити контейнери для збору сміття ; добиватись вивозу сміття сільгоспвиробниками; проводити роботу з підвищення екологічної культури не тільки серед учнів, а й серед населення ; проводити акції по прибиранню території…)

Завдання для ІІ групи : намалюйте або напишіть агітаційні заклики по боротьбі зі сміттям, які можна розмістити у нашому селі.

Завдання для ІІІ групи – Яким ви бачите еко – село майбутнього?

Ідеї учнів можуть бути такими:

  • Наявність парків і паркових зон;
  • Застосування «зелених» технологій при будівництві будівель і житлових будинків;
  • Продумана політика влади села з утилізації сміття та інших відходів;
  • Переорієнтація старих будівель під потреби села;
  • Розробка та впровадження екологічних програм та ініціатив  та ін.

                                                  ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

  1. ВПРАВА « НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ»
  • На сьогоднішньому занятті я…. ( вперше замислилась над тим, що найглобальніша проблема людства, яка залежить від кожного з нас – це проблема сміття).
  • Мені сподобалося працювати ….( в групах чи виготовляти  вироби з пластику…).
  • Щоб світ став чистішим я буду…
  1. ВПРАВА «ЧИ СПРАВДИЛИСЬ ВАШІ  ОЧІКУВАННЯ»

Якщо так, то вплетіть свою квітку в цей український віночок. Він буде символізувати безкінечність життя на  землі, здатність творити прекрасне, щоб не дати засмітити планету.

    Наостанок мені хочеться сказати вам, що саме ви, молоде покоління , несете відповідальність за планету, на якій живемо. Саме від вас залежить , щоб життя  на ній тривало довго – довго, щоб наші діти , онуки , правнуки насолоджувалися усіма багатствами, які даруватиме їм  природа: чистим блакитним небом над головою, чистотою і гармонією навколишнього середовища, кришталево чистою водою джерел і струмків. А для цього вже сьогодні треба починати вирішувати екологічні проблеми. В тому числі і проблему сміття. Ви ж хочете бачити чистим і доглянутим свій двір, своє село, свій район? Ви ж хочете бачити нашу Україну красивою, багатою, процвітаючою? Ви — діти України і вас об’єднали три кольори: синій — символізує чисте небо та прозорість джерел, жовтий — багатство ланів і щедрість сонця. І ще хочеться добавити зелений — колір життя. Мені б дуже хотілося , щоб вас цікавило  життя лісу і поля, степу і гірського водоспаду. Зворушував схід сонця і спів птахів. Турбував стан повітря, яким ми дихаємо, стан води, яку ми п’ємо, стан землі, на якій ми живемо. Вас повинна об’єднати віра в те, що саме ви здатні зробити нашу Землю прекрасною і квітучою.

Планету живою лишити ми мусим,

Інакше сміттям її просто задушим.

У вік електроніки й вічних систем

Ми маєм позбутись сміттєвих проблем

І з гаслом коротким «Хай згине сміття!»

Щасливими зробим планету й життя.

     Тож починайте вже сьогодні!

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Yarosh Diana
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
3895
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку