Розширити та закріпити знання дітей про природні явища: мороз і вітер, формувати у дитини уяву про можливу загрозу особистій безпеці з боку цих явищ. Розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, уміння обмінюватись думками. Виховувати прагнення до збереження свого здоров'я, любов до художнього слова.
«Ой на дворі вже зима!»
Мета. Розширити та закріпити знання дітей про природні явища: мороз і вітер, формувати у дитини уяву про можливу загрозу особистій безпеці з боку цих явищ.
Розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, уміння обмінюватись думками.
Виховувати прагнення до збереження свого здоров'я, любов до художнього слова.
Хід заняття
— Діти, сьогоднішня наша з вами бесіда обіцяє бути цікавою. А про що саме вона, ви дізнаєтесь, відгадавши вірш-загадку.
Білий опір в білім полі
Креше білим копитом.
Білий дід майструє тихо
Через річку білий міст.
Біла баба — білим ситом
Сіє біле борошно.
Біля білих хат вдягнули
Клени білі кожухи.
Білий вітер до край неба
Білі крила розпростер.
І тому кмітливим дітям
Написав я білий вірш.
Про що йде мова в цьому вірші?
(Про зиму.)
— Правильно, діти, про зиму, а точніше про зимові явища. Давайте назвемо їх: білий опір — снігопад, білий дід — мороз, біла баба — метелиця. А як ще можна назвати це природне явище — завірюха, хуртовина, хуга, сніговища, віхола. Добре, і нарешті, білі кожухи у дерев — іній.
— Молодці, то ж ви в мене справжні кмітливі діти, то, може, і інші завдання вам під силу? Слова-сніжинки завірюха рознесла по всій нашій кімнаті й вони не можуть знайти свої будинки. Допоможемо їм.
ДИДАКТИЧНА ГРА «ЗНАЙДИ БУДИНОК ДЛЯ СЛОВА»
Мета. В грі закріпити знання дітей про спільнокореневі слова. Діти збирають картки зі словами по групах, відносять їх до будинків.
Вітер — вітрище, вітряк, вітерець, вітрюга.
Сніг — сніжниця, сніговиця, сніжко, сніговий, сніжинка.
Мороз — морозенко, морозно, морозний, морозець.
— Молодці, діти! Допомогли словам повернутися до домівки. Хочу вам загадати ще одну загадку, але будьте дуже уважні. Я прочитаю її мовою оригіналу—російською мовою. Ви добре її зрозумієте і зможете розгадати.
Сердит! — закрыв лицо рукой
Сказал прохожий глухо.
Ударил как! — ворчал другой,
Поглаживая ухо.
Шла мимо бабушка с клюкой,
В платок упрятав нос.
Она сказала: «Ишь какой,
Кусается, как пес...»
И я скорей лицо прикрыл
Воротником пальто.
В тот день и впрямь сердитым был...
Вы догадались, кто? (Мороз)
— Вірно, діти, це мороз і слово це майже однаково звучить і на нашій рідній мові. Отже, розмова наша з вами про природне явище — мороз. Скажіть, будь ласка, як же ми можемо дізнатися, що на вулиці мороз?
(За малюнками на склі, за показниками термометра, а ще, коли вийдемо на повітря, за нашими відчуттями: маленький мороз — відкриті частини тіла майже не мерзнуть, а коли сильніший, то мороз щипатиме за щічки, вуха, пальці та ін.).
Добре, діти, пригадайте мені, будь ласка, художні твори, в яких мова йде про це природне явище.
(«Морозець, морозець» Г. Койка, «Морозенко» П.Бондарчука, казка
«Мороз Іванович» О. Одоєвського, «Витівки старої зими» К. Ушинського, «Гриць і мороз» П.Мостового та ін.).
Так, діти, ви назвали мені багато творів, то, може, пригадаємо деякі з них.
(Діти читають вірш Г. Бойка «Морозець, морозець»).
— Молодці, діти. А скажіть, будь ласка, про що оповідання К.Ушинського «Витівки старої зими»?
Діти. Про зиму, яка розгнівалась і вирішила знищувати все живе.
Вихователь. Як же це вона хотіла зробити?
Діти. Насилаючи люті морози на птахів, тварин, риб, людей.
Вихователь. Правильно, діти. Я хочу вам нагадати уривок з цього твору. Уважно послухайте його.
(Читання уривку).
Діти дають відповіді на поставлені питання.
5. Що ж робив хлопчик у цьому випадку? (Тер шкіру снігом, поки вона не стала червоною)
Отже, діти, якщо на вулиці дуже сильний мороз, то він може завдати шкоди нашому здоров'ю. Можна не лише переохолонути і застудитись, а й відморозити відкриті частини нашого тіла, і першою ознакою цього буде побіління шкіри. В таких випадках треба негайно розтерти шкіру долонями рук, або снігом, а потім терміново звернутися до лікаря.
Діти, а як ви вважаєте, чи можна запобігти відмороженню?
(Можна, треба в сильні морози надовго не виходити з домівки, а якщо треба перебувати на вулиці, то одягнутися тепло, закривати відкриті частини тіла комірцем, шарфом, шапкою, рукавичками)
— Правильно, діти. Всі ці міри перестороги треба виконувати в морозну погоду, і тоді нашому організмові ніщо не загрожуватиме.
— Давайте пограємо в гру «Два морози». Щоб Морози вас не заморозили, тікайте
хутчіш по домівках.
Мета. Біг врозтіч з ловлею.
— Я пригадала ще одну загадку, ось послухайте.
Крил не має, а літає.
Рукавом махне — дерево зігне. (Вітер)
— Вірно, діти, вітер. А про який вітер говорять, що він згинає дерево? (Сильний, такий, що збиває з ніг, ураганний)
Скажіть мені, а чи сильний вітер може завдати шкоди людині? (Вітер може обвітрити шкіру, може запорошити очі, збити з ніг, і людина одержить травму. Взимку
в вітряну погоду людина може сильніше відморозитись)
Правильно, діти. А як ви гадаєте, чи потрібно нам з вами боятися мороза та вітра? (Ні)
Отже, діти, природних явищ боятися не потрібно, але завжди треба пам'ятати, як поводитись в морозну вітряну погоду: — закривати відкриті частини тіла, тепло вдягатися, не йти далеко від домівки.
Цікаве в нас було заняття? А допомогли нам в цьому художні твори—загадки та оповідання.
Отже, художнє слово, книга — це джерело знань.
А знання в свою чергу — велика сила.