Пам’ять Голоду, пам’ять серця!
(до річниці Голодомору 1932-1933 років)
Літературно – музична композиція
Тоді нас міг врятувати хліб,тепер нас врятує Пам’ять.
Звучить музика (Оксана Склярук «Пісня про Голодомор». Голос за сценою:
«90років назад над благодатними родючими землями, квітучими українськими селами чорним смерчем пронісся страшний Голодомор! І помирали селяни, і просили
їсти діти, і не було порятунку, бо голод- то від Бога, а Голодомор - то від людей – жорстоких та немилосердних!!! Тоді врятувати селян міг хліб, а тепер – тільки пам’ять, наша пам’ять…
Учень читає вірш « Голодомор» (Д. Білоус)
Ти кажеш, не було голодомору?
І не було голодного села?
А бачив ти в селі пусту комору,
З якої зерно вимели до тла?
Як навіть вариво виймали з печі
І забирали прямо із горшків,
Окрайці виривали з рук малечі
І з торбинок нужденних стариків?
Ти кажеш, не було голодомору?
Чому ж тоді, як був і урожай,
Усе суціль викачували з двору.
- Греби, нічого людям не лишай!..
Я бачив сам у ту зловісну пору
І пухлих, і померлих на шляхах.
І досі ще стоять мені в очах…
А кажеш – не було голодомору!
Демонструється фільм «Великий Голод»(02:30 хв) На фоні кадра «Великий голод»
Учень 1: Великий голод – вічний гріх
З лихої прихоті й сваволі…
Той рік на нашу долю ліг
Мов згусток кров’янистий болю.
Учень 2: Остаточно причини голодомору історики досі ще не з’ясували, проте очевидним є те, що голод в Україні виник не в наслідок стихійного лиха, а був організований штучно владою для покарання українських селян за їх небажання вступати в колгоспи. У селян відібрали все зерно та інше продовольство. І для цього на початку 1933-го року в Україну прибуває із Москви за наказом Й. Сталіна «надзвичайна комісія».
Голос за сценою: 1933 рік чорним смерчем пронісся по селянським родинам, які до того були щасливими господарями на своїй землі. Ось історія однієї з них.
Демонструється презентація на літературно-музичну композицію «Голодомор» (за одноіменною поемою заслуженого діяча мистецтв України Ніни Виноградської).
На фоні презентації п’ятеро учнів виразно читають текст.
Звучить пісня «Моє рідне село».
Учень 1: Велика родина була у Петренків:
Матуся і тато, бабуня і дід,
Чотири синочки і доня Оленка -
Охочим до праці й щасливим був рід.
Сміялась матуся, закохана в тата,
Навчала бабуня малих онучат.
Сім’я незаможня, любов’ю багата,
Та хліба до столу завжди вистача.
Долівка помазана глиною чисто,
А зверху солома на ній для тепла.
У запічку пахне духмяним любистком,
І вечір зимовий іде спроквола.
На комині вузлики гріються з маком,
З насінням петрушки, з чорнушкою теж.
А піч зігріває всіх ніжно і м’яко,
І дідова казка… І пісня – без меж.
Учень 2: Отак би їм жити в щасливій родині…
Аж тут тридцять третій снігами несе.
Ідуть активісти о ранній годині
Зерно відібрати, загарбати все.
Вже тягнуть з-за комина вузлики з маком,
І плаче матуся і бабця стара.
І падають в ноги, і просять всіляко,
А ті забирають останнє з двора.
«Ну як тепер бути? Забрали корову
І все до зернини. А діти, а ми?»
Ідуть тато з дідом копати в діброві
Якогось коріння посеред зими.
Учень 3: На городі пусто.
В хаті мертва тиша.
І синки опухлі
Мов живі мерці.
Знов оладки з листя.
І водиця в кухлі –
Ось і всі наїдки
У її руці.
Пропікають очі
Материну душу.
І сама голодна,
І в очах туман.
Учень 4: Чоловік поїхав
У краї далекі
Поміняти речі
На якийсь наїж.
У льоху сховала
Зерняток півглека –
Перерили землю
І знайшли… Грабіж!
Хто ж таке затіяв
Учинити горе?
Жевріла ж надія
Вберегти синів.
Декілька зерняток
У голодну пору
Врятували б діток…
Але світ зимів.
Учень 5: Вже часник на лузі
Вигребли з корінням,
Обірвали липу,
Кропиви нема.
Не зійшла картопля
Саджена лушпинням…
Люди, мов примари.
Голод.Смерть. Пітьма.
Учень 1: Сизим літнім ранком
Чоловік до хати
Не прийшов – приплівся
На хитких ногах.
Він приніс в торбинці
Хліба дві буханки,
Вісім картоплинок
І один киях.
Все оте багатство
Їм дало надію,
Що сини ще будуть
Бігати в дворі.
І в краях далеких
Хтось зерно посіє
І не дасть померти
Їм і дітворі.
Учень 2: І молилась мати
Всім богам на світі,
І варила зерна
На одній воді.
І по три зернятка
Віддавала дітям,
Щоб жували довго
Зубки молоді.
Учень 3: А сусід під тином,
Мов собака, виє.
Роздирає груди
І лице своє.
З’їв синочка, ситий,
Він не розуміє,
Бо страшніш за звіра
Відтепер стає.
Учень 4: Ліпиться малеча
До худого тіла.
В батькові долоні
Туляться вуста.
«Таточку, не з’їжте,
Як Матюшу з’їли,
Будемо слухняні…»
Він їх пригорта.
«Ви не бійтесь, діти,
То нещасні люди.
Їм затьмарив голод
Розум і серця.
А минеться літо –
Там кислички будуть.
Наберуться сили
Зморені тільця.
І шипшина, й терен,
Глід і горобина,
Бузина й калина
Вмерти не дадуть.
Восени до столу
Буде і хлібина.
Тільки треба літо
Якось перебуть».
Учень 5: А в сільраді виснуть
Лайки і погрози,
Телефон з райцентру
Розстрілом ляка.
За кордони їдуть
Із зерном обози.
Не страшне померлим
І саме ЧеКа.
Учень 1: Табори ГУЛАГу
Сповнені по вінця
Горя і розпуки
У краях чужих.
Напились сибіри
Крові українців,
Вимостили землю
Кісточками їх.
Учень 2: Стояли хати у морози взуті.
Закутані у латані сніги…
А на печі в лютневім каламуті –
Замерзлі люди, наче батоги.
У хаті морок, нікому ховати
Мерців. Яким не дошкуля зима.
І обнімає мертвих діток мати,
Вона мовчить, бо вмерла і сама!
Учень 3: Хто слово скаже, пом’яне померлих,
Вони жили й любили на землі,
За що, питаю, їх зі світу стерли,
І розчинили в забуття імлі?!
Ну хто згадає материні руки,
Що притискали ніжно немовля,
І хто відчує передсмертні муки? –
Сама холодна й мертве янголя.
Учень 4: На світі зосталась з великого роду
Єдина Оленка… За всіх пожила…
Залишилось з того святого народу
Лиш декілька душ із усього села.
На сцені з`являється мати - Україна, запалює свічку. На сцену і в зал заходять діти зі свічками.
Україна. Богородице, Матір наша небесна! Куди ж ти відійшла? Чого ж залишила мою землю і народ мій на поталу червоних дияволів? Чи ж не бачиш криниці, повної українських сліз? Чи ж не бачиш, що то вже не я – Україна, а велетенська могила? Де ж ви, Сили небесні?
Падає на коліна
Голос із-за куліс
І стояла вона осліпла від горя, напівблаженна, мукою підпирала небо. Мати-Україна на велетенському хресті розп`ята
Україна (шепоче) Дітоньки мої,заждіть! Івани, Марії, Тараси, стривайте! Куди ж ви, як же я без вас? Прости, небо! Прости, земле! Простіть, зорі! Всі сили земні і небесні, простіть!
Діти підводять і виводять її
Учень 5: Не мовчимо! Бо нас тепер багато!
Не мовчимо! Не дасть змовчати біль
Загублених, замучених тим катом,
Що нині лаврів пожинає хміль.
Учень1: Не мовчимо! Бо з нами кожен третій,
Померлий в той страшний голодомор.
Бо з нами двадцять другий, тридцять третій
І в сорок шостім пережитий мор.
Учень 2: Не мовчимо, братове українці!
Ми ж так мовчали в пору ту тяжку,
Бо молимося хлібові, хлібинці,
Що гірко дістається на віку.
Учень 3: Не мовчимо! Доволі спати, брате,
О, сестро, сльози витирай з очей.
Учень 4: Не мовчимо! Не можна нам мовчати,
Бо в душах зойки тих страшних ночей.
Два учні декламують вірші:
1 учень: Голодомор, ой як це страшно!
Це помирали люди із села.
Все це було на східній Україні.
Де влада будувала нове їм життя.
2 учень: Так боляче дивитися на фото
І бачить бездиханнії тіла!
Їм так хотілось жити, не вмирати.
Їм так хотілось їсти – не дали.
В них відібрали їжу як надію, як сенс життя
Та як мету в ті дні.
Чому так сталось в рідній Батьківщині?
Чому життя не стало в ті страшні роки?
Демонструється відео-вірш « Голодомор 1932-1933років»
На фоні зображення хлопчика учень(маленький) читає вірш «Вечеря»:
Коли постукав голод в наші двері,
Сестра не знала й зопалу відкрила.
Голодний я, та не просив вечері,
А мама друга Барсика зварила.
Його ж ми зіллям нишком годували
Й коржами жолудевими з сестрою,
Від дідуся голодного ховали
У бур’яні за хатою старою…
Я плакав так… Та мама лиш сказала:
- Від голоду він все одно здихає.
Сестра он вже й тарілку облизала,
І про добавку крадькома зітхає!
Не втримався і я – взяв голод гору,
Голодному журба не допоможе.
Не бійся, Барсику, як вмерти вдасться скоро,
З тобою у Раю зустрінусь, може.
Голос за сценою: З тих пір пройшло багато часу, але не загоїв він рану на душі українського народу! Болить вона, болить…
Демонструється відео «Пісня про Голодомор».
Вчитель: Немає серед українців такої сім’ї, якої б не торкнулася ця страшна трагедія.
Тож запалимо свічку і вшануємо пам’ять всіх, хто не пережив 33-го ( запалюється свічка і хвилина мовчання)
Вчитель: Ми, українці, повинні пам’ятати своє минуле, воно дає нам сили жити і будувати майбутнє. А наше майбутнє – в щасливій і багатій Україні.Пам’ятаймо і пишаймося, що ми – українці!(Звучить пісня «Ми – українці»).