Пам'ятка класному керівникові/класній керівниці. Ознаки булінгу (цькування): на що треба звернути увагу

Про матеріал
Діагностика булінгу (цькування) – це непросте завдання, оскільки булінг (цькування) між дітьми в закладі освіти відбувається насамперед за відсутності контролю дорослих, у місцях, де діти залишаються без нагляду, тобто часто є непомітним. Тому класному керівникові/класній керівниці вважливо володіти методами індивідуальної діагностики психологічного стану дитини для з'ясування її ймовірної приналежності до групи ризику (ймовірних кривдників або ймовірних жертв). Пропоную найпростіші методики виявлення негараздів на початковому рівні, які часто використовую на практиці.
Перегляд файлу

Пам’ятка для класного керівника/класної керівниці.

Ознаки булінгу (цькування): на що треба звернути увагу

занадто емоційна атмосфера в групі (класі);

● виокремлення певних учнів/учениць від решти;

● «перегрупування» дружніх кіл;

● коли діти припиняють спілкування, замовкають при появі дорослого/дорослої або вчителя/вчительки в приміщенні;

● кардинальна зміна поведінки окремої дитини – як сумна, закрита, пригнічена, так і піднесена, жвава, агресивна;

● раптове зниження академічної успішності деяких дітей;

● часті хвороби та прогули навчальних занять окремої дитини, не притаманні їй до цього часу.

 

Для індивідуальної діагностики важливо застосовувати також спеціальні діагностичні методики, які допоможуть виявити ті ознаки, які не проявляються при спостереженні. Добре себе зарекомендувала методика «Повітряні кульки» для дітей молодшого шкільного віку, коли діти ставлять в хатку-хмаринку різнокольорові кульки, які відповідають їхньому настрою (Додаток 1).  Класний керівник/класна керівниця може запропонувати дітям використовувати з цією метою просто кольорові картки або відомі зображення смайликів, або персонажів мультфільмів «Емоджі». Крім того, такі вправи допомагають дітям молодшого шкільного віку самим краще зрозуміти свої емоції та стани, адже вони тільки навчаються це робити.

Також для індивідуальної діагностики варто використовувати бесіди з дітьми. Метод бесіди часто є неефективним, коли булінг має приховану форму і у жертви є страх того, що розповідь про випадок булінгу (цькування) погіршить її становище. Проте треба зберігати його в діагностичному інструментарії. Добрим допоміжним засобом опосередкованого (анонімного) спілкування може стати поштова скринька «Стоп-булінг» або скринька довіри, в яку діти можуть написати повідомлення про те, що їх турбує. Скринька має регулярно переглядатися і бути елементом системного спілкування щодо протидії булінгу (цькуванню). Діти мають регулярно отримувати зворотній зв'язок, знати, хто саме буде читати листи, бути впевненими, що жоден лист не залишиться без реагування. Ця скринька може бути віртуальною (електронною). Головне, що вона допомагає подолати бар’єри встановлення контакту, допускає анонімність, сприяє відновленню довіри і полегшує процес отримання важливої інформації про булінг (цькування).

Джерела:  За Ю. Букіною, сімейною психологи нею

ДОДАТОК 1. Діагностична методика «Повітряні кульки»

Мета: у ігровій формі відстежити емоційний настрій у дитячому колективі, виявити дітей, що є потенційними жертвами, або агресорами.

Цільова аудиторія: дитячий колектив молодшого шкільного віку. Можна на ранковій зустрічі.

Обладнання та матеріали: спеціально роздруковані зображення повітряних кульок різного кольору та з різним виразом обличчя (наприклад, жовтий – веселий, зелений – спокійний, байдужий, блакитний – втомлений, синій – сумний, помаранчевий – роздратований, червоний – сердитий, гнівний тощо), Хатка-хмаринка зі спеціальними кишенями для кульок.

Проведення методики: Кожного ранку  класний керівник/класна керівниця пропонує кожній дитині вибрати кульку, яка йому подобається та розмістити у хатці-хмаринці.   Класному керівникові/класній керівниці важливо спостерігати за тими дітьми, чиї кульки мають сумний, втомлений, байдужий вираз на початку дня. Також важливо помічати злі кульки. Наприкінці дня дітям знову пропонується звернутися до кульок та вибрати, яку кульку вподобають вони тепер, або ж залишать ту, що була зранку. Тут важливо також помічати кульки з сумним та спокійним настроями. У яких дітей вони з’явилися, чи залишилися з ранку. Регулярно проводячи такі емоційні моніторинги, можна відстежити постійні настрої дітей та атмосферу у групі (класі) в цілому, появу дітей у пригніченому стані або дуже розлюченому настрої. Такі спостереження допоможуть виявити негаразди на початковому рівні та долучити до діагностики більш глибокі та інформативні методи.

docx
Додано
2 листопада 2022
Переглядів
519
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку