Папка на атестацію вчителя початкових класів

Про матеріал
Опис досвіду роботи вчителя початкових класів Новоселівського Першого НВК Галушко Олени Вікторівни ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ В УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ „Треба так перебудувати навчально-виховний процес, щоб учні не були пасивними об’єктами його; щоб вони брали активну участь в ньому під керівництвом педагога”. Григорій Ващенко
Перегляд файлу

                  Опис досвіду роботи вчителя початкових класів

                                       Новоселівського Першого НВК

                Галушко Олени Вікторівни

Формування життєвих компетентностей в учнів початкових класів засобами інтерактивного навчання

„Треба так перебудувати навчально-виховний процес,

 щоб учні не були пасивними об’єктами його;

щоб вони брали активну участь в ньому під керівництвом педагога”.

Григорій Ващенко

    

Моє кредо

 Така дісталася мені робота,

Є в ній і радість, та є й турбота

Є вічний пошук, і безсонні ночі.

Та гріють душу дитячі очі.

 

          Освіта: середня 

     Спеціальність за дипломом :вчитель початкових класів

               Стаж безпосередньої педагогічної роботи :15 років

 

Актуальність проблеми. Традиційно освіта розглядається як засвоєння учнями певної суми знань, умінь, навичок, зумовлених Державними стандартами та програмами з того чи іншого предмету. Але ринок праці висуває сьогодні вимоги не стільки до рівня теоретичних знань потенційного працівника, скільки до його рівня відповідальності, професійної компетентності і комунікабельності, які він може продемонструвати. Тому, щоб бути успішною людиною в сучасному світі, недостатньо володіти певною сумою знань у тій чи іншій галузі. Важливо, щоб дитина, яка закінчує школу і йде у доросле життя, не була пасивним об’єктом впливу, а могла самостійно знайти потрібну інформацію, обмінятися думками щодо певної проблеми з іншими людьми, брати участь у дискусії, знаходити аргументи і контраргументи, виконувати різноманітні ролі.

Компетентний випускник початкової школи – учень, який має високий рівень мотивації, характеризується високою навчальною й соціальною активністю, готовністю до самостійної розумової діяльності.

Вчені дослідники, вчителі-новатори вважають, що у центрі уваги сучасної освіти мають бути не стільки навчальні предмети, скільки способи мислення і діяльності школяра. Тобто, необхідно навчити дитину критично мислити, вирішувати складні проблеми шляхом аналізу обставин і відповідної інформації, зважувати і враховувати альтернативні думки, приймати виважені рішення, дискутувати, спілкуватися з іншими людьми. Перед сучасною школою постає завдання виховати особистість, здатну до життєтворчої діяльності. Така особистість зуміє правильно обрати свій шлях у житті, зважаючи на власні можливості; буде ставити перед собою завдання самовдосконалення й саморозвитку, що стане запорукою успіху в різних сферах діяльності. Сучасний світ пред’являє високі вимоги до діяльності людини, конкурентноспроможною може бути лише по-справжньому компетентна особистість.

Фундаментальність початкової освіти – не лише у міцно засвоєних учнями уміннях, навичках, а й ключових компетентностях, які мають стати найважливішим надбанням розвивальної шкільної освіти.

 Це такі компетентності: уміння вчитися, здоров’язбережувальна, загальнокультурна, громадянська, підприємницька, соціальна, інформативно-комунікативна.

Формування кожної з них вимагає системного впливу. Отже, з урахуванням впровадження в навчально-виховний процес початкової школи компетентнісного підходу, постає питання підбору методів, форм і засобів навчання, використання яких дозволить найбільш оптимально формувати в молодших школярів ключові компетентності.

Тема дослідження: „Формування життєвих компетентностей в учнів початкових класів засобами інтерактивного навчання”.

Гіпотеза дослідження. Застосування в навчально-виховному процесі інтерактивних педагогічних технологій дозволить вирішити основне завдання сучасної початкової освіти – навчити дітей вчитися, тобто: вміти зрозуміти - запам’ятати - засвоїти - принести до власної ціннісної системи - стати компетентною.

Мета дослідження. З’ясувати ефективність інтерактивних педагогічних технологій щодо формування в молодших школярів основних ключових компетентностей.

Завдання дослідження. Для досягнення поставленої мети були сформульовані наступні завдання:

  • з’ясувати суть компетентнісного підходу до навчання та особливості його впровадження в початковій школі;
  • проаналізувати та дібрати методи, форми і засоби навчання, використання яких дозволиться формувати в учнів основні ключові компетентності;
  • з’ясувати ефективність застосування інтерактивних педагогічних технологій щодо формування в учнів основних ключових компетентностей.

Основна ідея дослідження. Як відомо, в основу інтерактивних педагогічних технологій покладено принцип взаємонавчання, адже учні виступають не пасивними, а активними учасниками навчально-виховного процесу. Саме цей підхід дозволяє формувати в учнів мовленнєву та комунікативну компетентності. Його застосування в роботі з молодшими школярами вчить учнів самостійності, відповідальності, критичному мисленню. Отже, основною ідеєю дослідження є з’ясування того, які інтерактивні технології і як саме дозволяють формувати в учнів молодших класів компетентності, яких потребує життя:

  • соціальні (навички роботи в групі);
  • інформаційні (уміння самостійно здобувати інформацію);
  • комунікативні (вдосконалення спілкування в групі);
  • компетентності саморозвитку та самоосвіти;
  • здоров’язбережувальні (уміння дотримуватися принципів здорового способу життя).

Якщо раніше робилася ставка на здобуття знань, то нині – на вміння оперувати здобутими знаннями, використовувати їх на різних рівнях власного життя. Працюючи над науково-методичною проблемою щодо використання інтерактивних технологій навчання для формування ключових компетентностей учнів молодших класів, керуюсь основними засадами розвивального (автори – Д. Ельконін, В. Давидов, О. Дусавицький, В. Паламарчук), особистісно-орієнтованого (автори – О. Савченко, С. Подмазін), колективного (автори –Л. Качина, Н. Бібік), інтерактивного (автор О. Пометун) та життєвотворчого навчання (автор І. Єрмаков).

Інноваційна значущість  пропонованого досвіду полягає у тому, що, враховуючи вимоги до розвитку системи освіти та, викликане ними, впровадження в навчально-виховний процес початкової школи компетентнісного підходу, для сучасного вчителя надається така педагогічна технологія, яка дозволить поєднати систему особистісно-компетентнісного навчання з класно-урочною системою.  

Практична значущість досвіду полягає у впровадженні особистісно-компетентнісного навчання через використання інтерактивних педагогічних  технологій та творчих завдань, які спрямовані на виховання гуманних якостей особистості, формування в школярів ключових і предметних компетентностей.

Технології реалізації ідеї дослідження. Серед великої кількості традиційних і інноваційних педагогічних технологій мою увагу привернули інтерактивні технології навчання. Як відомо, інтерактивне навчання (за О.Помтун) – це  спеціальна форма організації пізнавальної діяльності учнів, яка має на меті створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.

З’ясувавши особливості використання інтерактивної педагогічної технології в початковій школі, я розпочала активно впроваджувати цю методику в практику своєї роботи. Адже саме інтерактивні форми і методи дають можливість створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою необхідність, зможе розкрити свої здібності й продемонструвати знання, відчути впевненість в собі. Учні початкових класів добре навчаються лише за умови, коли їм цікаво, коли вони переживають хоча б невеликий успіх. Тож, із перших днів роботи в школі, я намагаюся створити ситуацію успіху, підбадьорити учня, що зазнав невдачі, похвалити навіть за незначний крок уперед.  Починаючи працювати з класом, я поступово вводжу елементи інтерактивного навчання, починаючи з найпростіших форм і методів навчання, таких, як „Мікрофон”, робота в парах,  впровадження технології  ігрового та проблемного навчання.

Вивчивши основні ідеї інтерактивного навчання, я з’ясувала, що для успішного застосування інтерактивних технологій на уроках, потрібно дотримуватися правил організації інтерактивної роботи учнів. Тому я намагаюсь, щоб до роботи були залучені різною мірою всі учні, дбаю про психологічну підготовку учнів, стимулюю учнів за активну участь у роботі, надаю їм можливості для самоорганізації. Приміщення готую таким чином, щоб учні мали змогу легко пересуватися під час роботи малих груп. Під час уроку дотримуюсь регламенту та процедури, проявляю терпеливість до будь-якої точки зору, уважно вислуховую всіх учасників, поважаючи їх.

Проте інтерактивні технології як технології взаємонавчання використовую дуже обережно, намагаючись не перетворити їхнє застосування в самоціль.

Як відомо, інтерактивний урок складається з п’яти етапів:

 

І. Мотивація.

ІІ. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів.

ІІІ. Надання необхідної інформації.

ІV. Інтерактивна вправа.

V. Рефлексія (підбиття підсумків), оцінювання результатів уроку.

На етапі мотивації використовую прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, зацікавленість до знань та процесу їх сприймання. Наприклад, проводжу вправу Вилучи зайве: добираю гасло уроку; вставляю в текст гасла окремі слова (назви цифр, тварин, рослин тощо) та записую зашифроване гасло на дошці; пропоную учням вилучити зайві слова і прочитати девіз уроку.

На ІІ етапі інтерактивного уроку зашифровую тему уроку за допомогою чисел та дій з ними, пропоную виконати обчислення та розшифрувати тему уроку за заданим ключем (вправа Загадкові будиночки).

На етапі надання необхідної інформації часто використовую вправу „Інтерв’ю за три кроки”: учні класу знайомляться з новим текстом, оповіданням; далі учні об’єднуються у групи по 4 особи, а в групі – в пари; кожен учасник проводить інтерв’ю із своїм партнером по парі; учні в парі міняються ролями; пари знову об’єднуються в групи по 4 чоловіки; кожен учень розповідає, що нового і цікавого він дізнався від свого партнера.

Готуючись провести з учнями інтерактивну вправу, пропоную їм спочатку виконати підготовчі завдання: прочитати, продумати, виконати самостійно завдання на повторення. Інтерактивні вправи, які проводяться на уроці (а їх зазвичай не більше двох), добираю таким чином, щоб їх виконання дало б учням „ключ” до засвоєння теми.

Вчу дітей вільно висловлювати свої думки. Цьому сприяє інтерактивний метод „Мікрофон”. Даний метод використовую  на етапі актуалізації знань учнів, так і під час узагальнення навчального матеріалу. Тримаючи в руках символічний „мікрофон” учень швидко і чітко відповідає на поставлене запитання. Далі знову говорить тільки той, у кого в руках мікрофон. Цей метод використовую майже на всіх уроках. За допомогою цієї вправи на уроці читання з’ясовую думку учнів щодо прочитаного, перевіряю домашнє завдання, підвожу підсумки уроку. На уроці української мови даний метод застосовую з метою повторення вивченого матеріалу, виявлення ставлення дітей щодо доцільності вивчення поданого матеріалу.

Найчастіше на уроках математики для інтенсивної перевірки  знань учнів використовую технологію „Карусель”. А також на ранкових зустрічах, перервах з метою виявлення вміння говорити один одному компліменти, слова ввічливості.

Інтерактивний метод „Обери позицію” використовую на уроках з курсу „Я у світі”, предмету „Основи здоров’я”, уроках розвитку зв’язного мовлення, на виховних годинах під час обговорення певних ситуацій. На уроках читання, української мови, курсу „Я у світі” часто використовую „Сенкан”, „Гронування”, „Кубування”, „Діаграму Вена”. Також використовую „Прес-конференцію”,  „Мозковий штурм”, „Інтерв’ю”. Знайомі моїм учням і такі інтерактивні методи навчання, як „Обговорення проблеми в загальному колі”, „Незакінчені речення”, „Метод ПРЕС”, „Навчаючи – вчуся” („Кожен навчає кожного”, „Броунівський рух”), , „Навчальні пари” („Змійка”, „Ескалатор”), „Два-чотири-усі разом” („Снігова куля”), „Ротаційні (змінювані) трійки”, ”Ажурна пилка”, „Акваріум”, „Коло ідей”, метод „РОФТ”. 

В своїй роботі постійно поєдную парну та індивідуальну форми роботи з дітьми, що дає хороші результати. Роботу в парах застосовую під час виконання учнями вивчення вірша напам’ять, під час рольового читання, вивчення ними нового правила, або таблиці множення. Під час роботи в парах учні можуть перевірити знання один одного, обмінятися думками і лише тоді висловлювати свої ідеї класу. Це сприяє розвитку мовлення учнів, взаємо і самоперевірки, вміння висловлювати і відстоювати свою думку. Проводячи підсумки по темах, у вигляді тестів, після виконання учні обмінюються роботами та перевіряють їх. Під час складання навчальних діалогів. При проведення уроків використовую роботу в парах у вигляді гри. Так наприклад, під час роботи над удосконаленням навичок швидкого читання дуже подобається дітям гра „Котик і Мишка”. Першою починає читати „Мишка”, Коли вона прочитає декілька слів або 1 речення, починає читати „Котик”. Він намагається наздогнати „Мишку”. Гра припиняється, коли обидва учні читають одне і теж.

При організації групової роботи пам’ятаю, що особливо цінним в цій формі організації навчання є те, що учні мають можливість брати на себе ролі, а саме: експертів, співрозмовників, мислителів, партнерів, друзів тощо. Організоване таким чином навчання дає можливість учням вчитись доводити твердження, відстоювати думку, набувати досвіду спілкування, розвивати творчі здібності, формувати свою особистість.

Особливу увагу приділяю рефлексії наприкінці інтерактивного уроку. Цей етап уроку надає можливість повернутися до очікуваних результатів навчання та перевірити, чи досягнуті вони. При підведенні підсумків:

  • використовую відкриті запитання: як? чому? що?;
  • прошу висловити власну думку;
  • наполягаю на описовості, а не оціночності;
  • прошу говорити про зроблене, а не про те, що могло бути зроблене;
  • розбираємось із причинами (чому? як? хто?), шукаємо альтернативні теорії (Чи є інша можливість?), підбираємо інші приклади (Де ще відбувалось щось подібне?).

Наприкінці інтерактивного уроку проводимо спокійне глибоке обговорення за підсумками інтерактивної вправи.

 При підготовці до інтерактивного уроку:

  • глибоко вивчаю і продумую матеріал, у тому числі додатковий, наприклад, тексти, зразки поробок, приклади, ситуації, завдання для груп тощо;
  • старанно планую і розробляю заняття, визначаю ролі учасників, готую питання та можливі відповіді, виробляю критерії оцінки ефективності уроку;
  • продумую мотивацію учнів до навчання, добираючи найцікавіші для них випадки, проблеми;
  • оголошую очікувані результати (цілі) заняття і критерії оцінки роботи учнів;
  • добираю різноманітні методи для привернення уваги учнів, налаштування їх на роботу, підтримання дисципліни, необхідної для нормальної роботи класу.

Для розвитку мислення школярів застосовую на уроках проблемні завдання. Наявні в них суперечності викликають дискусію, спонукають до роздумів, пошуків і певних висновків. Такі вправи не тільки розвивають мислення учнів, а й підсилюють упевненість, віру в свої сили і здібності.

На кожному уроці читання я працюю над проблемою вдосконалення навичок швидкісного та виразного читання. Тому використовую вправи на розвиток мовного апарату та кута зору учнів. Це такі, як: робота зі скоромовками, чистомовками, читання „деформованих” текстів, пірамід слів. На уроках я використовую такі ігри, як: „Дощик”, „Буксир”, „Хто більше”, „Хто швидше”. Адже  гра робить працю привабливішою і цікавішою.

Спонукають учнів до активного мислення на уроці різноманітні цікаві вправи, ребуси, кросворди, загадки. Головним об’єктом моєї уваги є творча особистість учня. Тому я в своїй роботі велику увагу приділяю розвитку творчих здібностей школярів. На кожному уроці я здійснюю диференційований та індивідуальний підхід до учнів. Для цього використовую різнорівневі завдання з предметів.

Привчаю дітей до самоконтролю і взаємоконтролю. Практикую різні форми оцінювання знань, умінь і навичок учнів. До оцінювання знань я часто залучаю учнів, що сприяє підвищенню їх активності.

Аналіз результатів дослідження. Працюючи над даною науково-методичною проблемою, я постійно здійснювала моніторинг рівня сформованості в моїх учнів ключових компетентностей. Для цього використовувала такі методи, як: педагогічне спостереження; соціологічне опитування (бесіда, інтерв’ю, анкетування); тестування; створення педагогічних ситуацій; індивідуального і групового самооцінювання; вивчення продуктів творчої діяльності учнів тощо. В результаті цих дій було з’ясовано, наприклад, що, у моїх учнів покращилось вміння організовувати своє робоче місце, орієнтуватися у часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця.

Вони стали доброзичливішими, уважнішими один до одного, допомагають одне одному у навчанні, проявляють почуття радості за успіхи інших. Працюючи в пошуку найбільш результативних методів роботи, я дійшла висновку, що процес формування вмінь і навичок стає набагато результативнішим, якщо організувати навчання у співробітництві, яке ґрунтується на спільній діяльності і взаєморозумінні вчителя і учнів. Саме таке навчання, з використанням інтерактивних технологій, сприяє формуванню ключових компетентностей учнів, підвищує інтелект дитини, зміцнює її віру у власні здібності, стимулює активність і творчість.

Отже, з’ясувавши суть компетентнісного підходу до навчання та особливості його впровадження в початковій школі; проаналізувавши методи, форми і засоби навчання, використання яких дозволить формувати в учнів основні ключові компетентності, було встановлена ефективність застосування інтерактивних педагогічних технологій щодо формування в учнів основних ключових компетентностей. Гіпотеза про те, що застосування в навчально-виховному процесі інтерактивних педагогічних технологій дозволить вирішити основне завдання сучасної початкової освіти – формувати в учнів молодших класів основних життєвих компетентностей підтвердилась.

 

 

 

Анотація досвіду роботи

вчителя початкових класів

 

Новоселівського Першого НВК Донецької області Ясинуватського району

Галушко Олени Вікторівни.

 

Олена Вікторівна – висококваліфікований спеціаліст, творчий ініціативний педагог, виявляє високий рівень професіоналізму, досконало володіє методикою викладання предметів у початковій школі

Вчитель працює над проблемою « Формування життєвих компетентностей». Метою якої є:

 

  •                               підвищення розумової та пізнавальної активності;
  •                               створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває себе успішним, інтелектуально спроможним;
  •                               набуття життєвого досвіду.

 

Для цього ефективно використовує інноваційні технології в своїй практиці, а саме: технологію роботи в парах, роботу в малих групах, «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Навчаючись - вчуся», аналіз ситуації, рішення проблем, «Дерево рішень»; симуляції або імітаційні ігри, розігрування ситуації за особами.

В.О. Сухомлинський відзначав: «В однієї дитини потік думок тече бурхливо, стрімко народжуючи все нові і нові образи, в іншої, - як широка, повноводна, могутня, таємнича в своїх глибинах, але повільна ріка». Приймає дитину такою, якою вона є, і допомагає розвиватися їй вільною, освіченою людиною. Вона завжди пам’ятає, що кожна дитина неповторна, має свої індивідуальні особливості росту і розвитку.

 

Неодноразово брала участь в засіданнях шкільного круглого столу, де ділилася своїми думками щодо наступності між дошкільним та шкільним навчанням. Вчитель забезпечує високу результативність та якість своєї роботи. Її учні неодноразово брали участь та перемагали в  конкурсах різного рівня.

 

 

 

 

 

 

 

 

Відгук на педагогічну діяльність вчителя початкових класів

 

Галушко Олена Вікторівна працює в Новоселівськів Першім НВК с.Новоселівка Перша з серпня 2004 року.

Під час своєї роботи виявила досконалі знання програми і змісту навчального матеріалу. Вчитель володіє інформацією щодо змін та доповнень до програми початкових класів, чітко співвідносить матеріал підручника з вимогами програми, які стосуються знань, умінь та навичок учнів.

Олена Вікторівна вміло використовує навчальний матеріал під час уроку, враховуючи індивідуальні особливості кожного учня класу та учнівського колективу вцілому. При підготовці до занять аналізує попередні уроки, доводячи доцільність обраних методів і прийомів навчання та змісту уроку. Система вправ та завдань на уроках спрямована на те, щоб навчити дітей вчитися, зберегти і розвинути пізнавальні потреби учнів, забезпечити засоби, необхідні для засвоєння основ наук. Вчитель вважає необхідним, щоб під час її уроків дитина відчула, що навчання - це радість, а не тільки обов'язок, навчанням можна займатися з задоволенням.

В роботі Тетяни Сергіївни чітко прослідковується системний підхід до опанування учнями новими знаннями з кожного предмета. Вчитель творчо використовує передовий педагогічний досвід, новітні інтерактивні технології. Проблема над якою вона працює: «Формування життєвих компетентностей в початковій школі» актуальна на сучасному етапі розвитку освіти.  Її уроки викликають цікавість в учнів, ведуть до успіху, стають джерелом розумового задоволення та душевної радості, створює на уроках насичене інтелектуальне середовище, використовує варіативні та альтернативні завдання, здійснює особистісно-орієнтований підхід до кожного учня, створює позитивну мотивацію, що сприяє розвитку пізнавальної самостійності та глибокому засвоєнню навчального матеріалу, викликає прагнення до пошукових дій.

Доцільне використання ТЗН та наочності на різних етапах уроку, допомагає учням в засвоєнні навчального матеріалу, формує вміння виділяти головне, бачити загальну закономірність та робити висновки.

 Вчителька вчить дітей застосовувати здобуті на уроках знання в житті. Добирає матеріал, який позитивно впливає на почуття, волю та свідомість учнів. На основі здобутих знань та досвіду учнів формує соціальні, комунікативні, полікультурні та інформаційні компетентності.

 Її вихованці успішно навчаються в старших класах. Вчитель постійно підвищує свою професійну майстерність шляхом самоосвіти, володіє комп’ютером. Бере активну участь в роботі методичних об’єднань школи,  виступає з доповідями, проводить відкриті уроки, виховні заходи.Олена Вікторівна здатна до особистісного творчого зростання.

 

Директор НВК                                              Т.О.Кирбаба

 

 

 

Відгук на професійну діяльність вчителя початкових класів

Новоселівського Першого НВК Донецької області Ясинуватського району

Галушко Оллена Вікторівна - вчитель спеціаліст, педагогічний стаж – 15років. Вона постійно працює над удосконаленням свого фахового рівня. Працює над проблемою «Формування життєвих компетентностей в початковій школі».

Ключовим питанням у педагогічній діяльності є розвиток дітей молодшого віку у процесі засвоєння навчального матеріалу. Велику увагу вчитель звертає на такі ознаки: якість знань, уміння застосовувати їх у навчальній роботі, на практиці, орієнтування у матеріалі, темп і легкість засвоєння нового матеріалу, міцність запам'ятовування та інше. При цьому враховуються індивідуальні особливості учнів.

У своїй педагогічній діяльності вчитель використовує інтерактивні технології: навчання через гру, технологію кооперативного навчання, технологію колективно-групового навчання, ситуативного моделювання, технології обробки дискусійних питань. Це– талановитий, творчий вчитель, працює з відкритим серцем. ЇЇ очі світяться яскравим вогником, що освітлює життєвий шлях її вихованців не тільки в шкільні роки, а й далі. Це погляд самої щирості добра і любові. Саме такі педагоги, як Галушко Олена Вікторівна– щирі, гуманні, уважні, що завжди бачать себе у дітях, поєднують омріяність і реальність у планах та діяннях. Вчитель має відмінну науково-теоретичну підготовку, досконало володіє методикою викладання у початкових класах, вміло реалізує дидактичні принципи і вимоги до сучасного процесу навчання. За роки своєї педагогічної праці створила певну систему індивідуального впливу на розвиток особистості молодшого школяра. ЇЇ уроки відзначаються гуманістичним ставленням до учнів, логічною завершеністю. Уміло організовує учнівську самостійно-пошукову діяльність. Успіхи вчителя зумовлені її розумінням сучасних вимог до навчально-виховного процесу, запровадження у практику роботи диференційованого навчання, педагогіки співробітництва, інтерактивних методик.

Працюючи над проблемою «Фрмування життєвих компетентностей в початковій школі» Олена Вікторівна окреслює для себе основні завдання:

  •                               розвивати творчу особистість;
  •                               забезпечувати умови для розвитку «внутрішнього» я;
  •                               вчити висловлювати свої думки, не ображаючи інших;
  •                               формувати найкращі людські риси, бажання і вміння бачити і творити красу і добро;
  •                               створювати умови для отримання почуття радості і задоволення від навчання та бажання вчитися;
  •                               не лише передавати учням певну суму тих чи інших знань, а навчити здобувати ці знання самостійно, вміти застосовувати їх для розв’язання пізнавальних і практичних завдань.

Інноваційна значущість пропонованого досвіду полягає у тому, що, враховуючи вимоги до розвитку системи освіти, завдання формування найкращих людських рис шляхом впровадження принципів гуманної педагогіки з використанням інтерактивних технологій реалізуються через поєднання системи особистісно орієнтованого навчання з класно-урочною системою.

Практична значущість досвіду полягає у впровадженні гуманно-особистісного підходу до кожного учня в навчально-виховному процесі, використанні творчих завдань, які спрямовані на виховання гуманних якостей особистості.

Використання гуманної педагогіки допомогло вчителю створити таку атмосферу душевної щедрості, в якій кожен учень спрямований на самопізнання, прагне духовного самовдосконалення. Уроки Олени Вікторівни починаються з посмішки. Посміхаючись, учитель подумки посилає натхнення кожній дитині,бо саме в посмішці сила і мудрість учителя. Вона вчить дітей радіти за успіхи інших, позбуватися почуття заздрощів, співпереживати, бути милосердними. Вчитель вважає, що навчання без виховання не буває. Олена Вікторівна намагається проводити всі уроки так, ніби світло всіх зірок і всіх сонць зібралось для її учнів. Вчителька, прилучаючи дітей до знань, одночасно передає їм свій характер, постає перед ними як зразок людяності. Вчитель переконана, що тільки в умовах атмосфери свободи, довіри і доброзичливості яскравіше розвивається дитина, розвиваються її здібності, схильність до творчості, оригінального мислення і бачення.

Олена Вікторівна використовує ряд цікавих прийомів роботи (ігри, вчитель стає учнем, нашіптування на вухо, хвилинки релаксації, рукостискання, виконання учнями творчих завдань, участь учнів у виборі видів занять на уроці). В експериментальному навчанні вона широко використовує спеціальні завдання, спрямовані на загальний розвиток дітей, що були побудовані, з одного боку, на основі тих знань і досвіду, що є у дітей, а з другого – на творчому використанні набутих знань у нестандартних ситуаціях. Вчитель приділяє велику увагу емоційному стану дітей, вважаючи, що без живого емоційного спілкування вчителя з дітьми неможливо зацікавити учнів, зробити їх активними творцями уроку. На думку вчителя бажання дитини, інтерес, емоційне напруження інтелекту піде їй на користь. Надаючи дитині свободу вона не лише не заперечує, а передбачає ненав’язливу, розумну, доброзичливу допомогу вчителя, що є теж важливою умовою успішного розвитку дитини. За гарну відповідь учня вчитель говорить «Дякую», а за певні досягнення – «Я дуже рада за тебе». Вона вчить учнів слухати, не перебиваючи співрозмовника, стримувати негативні емоції, толерантно критикувати товаришів.

Уроки учитель старається проводити в нестандартній формі: уроки-мандрівки, уроки-конкурси, уроки-диспути, уроки-казки. Вона постійно запроваджує в свою роботу інтерактивні форми і методи навчання, метод проекту. Вона так організовує роботу на уроці, щоб запалити в очах дітей вогник цікавості, допитливості. На власному досвіді вчителька переконалася, що при запровадженні інтерактивних методик знання засвоюються набагато краще, так як інтерактивні методи і прийоми роботи розраховані не на запам’ятовування, а на вдумливий, творчий процес пізнання світу, на постановку проблемних завдань та пошук їх вирішення. Педагог переконана, що під час інтерактивного навчання , учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, конструктивно мислити, приймати продумані рішення, а навчальний процес є більш ефективним, цікавим.

Технологію «Мікрофон» вчитель використовує майже на всіх уроках. За допомогою цієї вправи на уроці читання вона з’ясовує думку учнів щодо прочитаного, перевіряє домашнє завдання, підводить підсумки уроку. На уроці української мови дану технологію застосовує з метою повторення вивченого матеріалу, виявлення ставлення дітей щодо доцільності вивчення поданого матеріалу.

Найчастіше на уроках математики для інтенсивної перевірки знань учнів використовує технологію «Карусель». А також на ранкових зустрічах, перервах з метою виявлення вміння говорити один одному компліменти, слова ввічливості.

«Обери позицію» . Роботу в парах – під час вивчення вірша напам’ять, під час рольового читання, вивчення нового правила, таблиці множення. Педагог майстерно поєднує парну та індивідуальну форми роботи з дітьми, що дає хороші результати. В груповій роботі особливо цінним є те, що учні мають можливість брати на себе ролі, а саме: експертів, співрозмовників, мислителів, партнерів, друзів.

Олена Вікторівна впевнена, що таке навчання дає можливість учням вчитись доводити твердження, відстоювати думку, набувати досвіду спілкування, розвивати творчі здібності, формувати свою особистість.

Вихованці дуже люблять виховні заходи: чи це родинне свято, чи будь-який інший святковий захід, де вони можуть розкрити свої здібності, де кожен відчуває безмежну батьківську любов, відчуває себе часточкою колективу.

  Вона помітила, що учні стали доброзичливішими, уважнішими один до одного, допомагають одне одному у навчанні, проявляють почуття радості за успіхи інших.

Вчитель прийшла до висновку, що формування особистості і її встановлення,  розвиток творчих здібностей відбувається в процесі навчання, якщо дотримуватися поставлених перед собою завдань.

 

 

                        Самоаналіз педагогічної діяльності

«Опанування нового, плекаючи старе – шлях до справжнього вчителя»

Конфуцій

Моя педагогічна філософія

Не поряд, не над, а разом.

Дітей не маж – є люди, але з іншим масштабом понять, іншим джерелом досвіду, іншими прагненнями, іншою гаммою почуттів.

І велике щастя, що ми не в змозі підкорити їх нашим педагогічним вплим та дидактичним замахом та їхній здоровий розсуд, здорову волю,

БО

  •                               Якщо дитину постійно критикувати, вона вчиться ненавидіти;
  •                               Якщо дитина живе у ворожнечі, вона вчиться агресивності;
  •                               Якщо дитину висміюють, вона стає замкненою;
  •                               Якщо дитина росте в докорах, вона вчится жити з почутям провини;
  •                               Якщо дитина росте в терпимості, вона вчится сприймати інших;
  •                               Якщо дитину підбадьорюють, вона вчиться вірити в себе;
  •                               Якщо дитина росте в чесності, вона вчиться бути справедливою.

                                            Натхнення до дії

Чого чекає дитина, яка перестає поріг школи? Лише успіху. Ситуація успіху — необхідна умова для становлення позитивного відношення школяра до навчання та переростання його в активний, творчий процес. Я переконалася, що успіх пов'язаний з відчуттям емоційного підйому, створює відчуття внутрішнього благополуччя. Один раз, переживши успіх, учень буде знов і знов прагнути до нього.

https://fc.vseosvita.ua/0011q5-fca7/003.pngМова – це фортеця, і штурмувати її потрібно усіма можливими засобами!

https://fc.vseosvita.ua/0011q5-fca7/005.pngНе зупинятися доти, допоки не стане краще.

https://fc.vseosvita.ua/0011q5-fca7/007.pngШкола — виноградник, де вчитель покликаний діяти виховавчо і плідно. Ці і подібні думки, які завжди близькі вчителеві і постійно витають перед його розумовим зором, підтримують у ньому веселість і бадьорість, зберігають йому мужність і спокій, якщо випали йому на долю невдячність і невизнання. Без таких думок, безсумнівно, не може бути постійно щасливого шкільного вчителя.

А. Дістєрвег

https://fc.vseosvita.ua/0011q5-fca7/009.pngДитяча природа потребує наочності.

К.Д. Ушинський

https://fc.vseosvita.ua/0011q5-fca7/00b.pngПовір у себе та зроби все, щоб у тебе повірили інші.

  • Учитель, будь сонцем, що випромінює людське тепло, і будь благодатним ґрунтом для розвитку людських почуттів; сій знання не лише в пам’яті й свідомості твоїх учнів, а передусім у їхніх душах і серцях.


Урок природознавства 3 клас    

 

   

Тема. Ґрунт. Родючість – основна властивість ґрунту.

Мета: формувати в учнів поняття про утворення ґрунту і його родючість; розвивати вміння спостерігати, узагальнювати; виховувати допитливість, самостійність.

 

Хід уроку. 

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ (Слайд 1)


1. Сьогодні у нас незвичайний урок,

    Сьогодні ми зробимо ще один крок.

    В країну природи, в країну погоди.
          2.Підсумок фенологічних спостережень(Слайд 2)

Сьогодні __ (день, число,  місяць). Зараз надворі панує __ (пора року). День сьогодні _ (стан неба), температура повітря __. Вітер __. Вранці опади  __ (які?)

Як почувають себе рослини? Які зміни відбулися у житті птахів?

Як поводять себе тварини? Розкажіть про працю людей восени.

 

II.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ(Слайд 3)

  1.                Д.з   Що таке корисні копалини?
            Які види корисних копалин ви знаєте?

              Розподіліть корисні копалини по групах (паливні, рудні, будівельні)

Торф, мідна руда, залізна руда, кам’яне вугілля, природний газ, пісок, граніт, глина, нафта.

 

             Відгадайте загадку. (Слайд 4)
              Один ллє, другий п'є, третій росте. (Дощ, грунт, рослина)


           III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ(Слайд 5)
            Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про ґрунт і його основну властивість.


          IV.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

 «АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ».

            

        

 

- Які асоціації виникають у вас зі словом ґрунт?

 

          3.    Робота за підручником (Слайд 6)
  З ґрунту рослини корінням убирають воду і розчинені в ній поживні речовини. Опале листя, стебла рослин, рештки відмерлих тварин перегнивають, і з них утворюється перегній.
  Відгадайте загадки із підручника.
   Мене б'ють, товчуть, ріжуть, перевертають — я все терплю і всім добром плачу.
   Що найбагатше у світі?
  Запам'ятайте.' Ґрунт — це верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини. Основна властивість ґрунту — родючість. Це здатність забезпечувати рослини теплом, повітрям, водою з розчиненими в ній поживними солями.

-  Як ви розумієте ці слова? 


(Слайд 7)Опрацювати в групах розповідь їжачка Хитрячка на с.53. і дати відповіді на питання.

                              
  Як утворюються грунти? Від чого залежить родючість грунтів? Як називаються найродючіші грунти?

2. Розповідь з елементами бесіди. (Слайд 8)

     - Так все правильно.  Розгляньте малюнок. Шари земної поверхні.

Під впливом різноманітних процесів руйнуються гірські породи, перетворюючись на пісок і глину. Згодом з’являється пухкий шар землі (ґрунт), в який легко проникають вода, повітря, заселяються дрібні організми і рослини. Роздивіться малюнок на с 52.

3. Відео(Слайд 9)
  Роздивіться фотографії на с. 54 і порівняйте різні ґрунти, зображені на них. Чим вони схожі, а чим відрізняються? Поміркуйте: від чого залежить склад ґрунтів. (Різні за кольором, вмістом перегною, місцем розташування, вологістю)
Висновки
   Ґрунт — це верхній, родючий шар землі, на якому ростуть рослини і де живуть різні організми.
   Основна властивість ґрунту — родючість.


4.    Фізкультхвилинка(Слайд 10)

Раз,два! Всі присіли.

Потім вгору підлетіли

Три, чотири! Нахилились, 

Із струмочка  гарно вмились

5,6 Всі веселі

крутимось на каруселі

7,8! Діти милі

Ніжками затупотіли

Дев’ять, десять Відпочили

І за парти  дружно сіли.


V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ(Слайд 11)


1.     Гра у групах  «Збери прислів’я»

Яка земля,                                    такий і хліб

Більше землю удобряй,              будеш мати урожай

На добрій землі хліб сіють,        а на погану – перегній возять

Земля – наша мати -                    всіх годує

На ледачій землі                          і трава не росте

На чорній землі                           біла пшениця родить
2.    (Слайд 12) Робота в парах в зошиті с.31 завдання 1.

Перевірка роботи. Завдання 2 колективно.
3.     Гра «Учитель»

                      
  Виправте помилки.
   Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм.
   Чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт світліший.
   Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають, і утворюється ґрунт.
   Ґрунт, у якому мало перегною, називають чорноземом.
   У чорноземі добре ростуть рослини, але дають низький урожай.
VI.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ(Слайд 13)
  Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 54.
  Ґрунт утворюється з гірських порід?(так) 

  Ґрунт нижній твердий шар землі? (ні)
  У ґрунті темного кольору багато перегною? (так) 
  Перегній утворюється з відмерлих решток рослин, тварин? (так)
  Найродючіший ґрунт піщаний? (Ні)
  Основна властивість ґрунту – родючість? (Так)

  Чим більше перегною – тим родючіший ґрунт? (Так)

- На наступному уроці ми проведемо досліди і дізнаємося «З чого складається грунт.»
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ(Слайд 14)

 

Для всіх опрацювати с. 52-54. Індивідуальні картки

За бажанням: Скласти розповідь «Чорноземи - наше багатство» або знайти 2 прислів’я про землю.  

VIII. ОЦІНЮВАННЯ

 

Ділення числа на рівне йому число. Задачі на різницеве порівняння двох часток. Творча робота над задачею.

 

Мета: вчити учнів застосовувати під час обчислень правило ділення числа на рівне йому число; формувати вміння розв'язувати задачі на різницеве порівняння двох часток; розвивати логічне мислення, творчі здібності; виховувати акуратність, уважність.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

    ДЕВІЗ УРОКУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання

Завдання 561

— Прочитайте приклади з однаковими відповідями. (9-0:4 = 0; {59 - 39) • 0 = = 0;0:{13-7) = 0)

— Прочитайте приклад, у відповіді якого десятків більше, ніж одиниць. (64 : {8 :8) = 64; 97 • (39 - 38) = 97)

— Який приклад залишився? (15:3-0 = 5)

Завдання 562

— Прочитайте розв’язання задачі і відповідь.

  1. Усні обчислення

— Знайдіть значення виразів.

 


 63:7 + 1

 63:9 + 1-1                              

 68:9-1 +111                      

 (81: 9 + 1 -1) - 9

 (81: 9- 1 + 1): 2

 82-0 + 45

 38-0 + 46 + 20

 0 • 94 + 460 + 200

 (55 • 0 + 25): 5

 0 • 66 + 240 +76

 


 

  1. Гра «Добери знак»

— Уставте знаки арифметичних дій таким чином, щоб рівності були істинними.

62     0 = 62                79    1 = 80      23       0 = 23

49     49 = 0                190       1 = 190      0       51 = 0

  1. Хвилинка каліграфи (с 91)

 

 

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми повторимо правило ділення числа на рівне йому число, продовжимо роботу над задачами.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

  1. Робота за підручником (с. 91)

Завдання 563. Робота в парах

— Розв’яжіть чарівний ланцюжок.

Завдання 564. Робота в парах

— Складіть усі можливі рівності, використовуючи вирази:

48:8 = 54:9    48:8= 18:3 18:3 = 54:9     3-2 = 48:8        3-2 = 54:9

0 : 6 = 0 • 5     3-2 = 18:3 45:9 = 95-90

10 = 0:6     1•0 = 0•5              1• 0 = 5-5         0:6 = 5-5 0•5 = 5-5

Завдання 565. Розв'язування кругових прикладів

Завдання 566

Учні ознайомлюються з правилом:

При діленні числа на рівне йому число в частці отримуємо 1: а : а = 1.

Після цього розв’язують приклади «ланцюжком» з коментуванням.

Завдання 567

— Про що йдеться в задачі?

— Складіть короткий запис.

Груші — 24 гр., З велик. тар. по ? гр.         на ? >

Яблука — 16 ябл., 8 мал. тар. по ? ябл.

— За коротким записом поясніть числа задачі.

— Що треба знайти в задачі? (На скільки більше груш на одній великій тарілці, ніж яблук на одній маленькій тарілці.)

Що треба знати, щоб про це дізнатися? (Треба знати два числові значення: 1 — скільки груш на одній великій тарілці (невідомо), та 2 — скільки яблук на одній маленькій тарілці (невідомо).)

— Повторіть питання задачі. Якою арифметичною дією відповімо на питання задачі? (Дією віднімання)

— Чи можна відразу відповісти на питання задачі? (Ні, ми не знаємо кількість груш на одній великій тарілці і кількість яблук на одній маленькій тарілці.)

— Що треба знати, щоб знайти кількість груш на одній великій тарілці? (Треба знати два числові значення: 1 — кількість груш (відомо — 24), та 2 — кількість тарілок (відомо — 3).

— Якою арифметичною дією знайдемо кількість груш на одній великій тарілці? (Дією ділення)

— Як ми знайдемо кількість яблук на одній маленькій тарілці? (Аналогічно.)

— Чи можемо ми тепер відповісти на питання задачі? (Так)

— Складіть план розв’язання задачі. (Першою дією дізнаємося, скільки груш на одній великій тарілці. Другою дією дізнаємося, скільки яблук на одній маленькій тарілці. Третьою дією дізнаємося, на скільки більше груш на одній великій тарілці, ніж яблук на одній маленькій тарілці.)

— Запишіть розв’язання і відповідь.

Розв’язання

1) 24 : 3 = 8 (гр.) — груш на одній великій тарілці;

2) 16 : 8 = 2 (ябл.) — яблук на одній маленькій тарілці;

3) 8 - 2 = 6 (гр.)

Відповідь: на 6 груш більше на одній великій тарілці, ніж яблук на одній маленькій тарілці.

Завдання 568. Творча робота над задачею

Учні до умови задачі 555 ставлять таке питання, щоб останньою була дія ділення. (У скільки разів більше груш на одній великій тарілці, ніж яблук на одній маленькій тарілці?) Розв’язують задачу самостійно. Порівнюють задачі.

Завдання 569

Учні складають умову задачі до питання: «На скільки гривень менше коштує 1 кг огірків, ніж 1 кг помідорів? » та розв’язують задачу.

  1. Знаходження значень виразів

56:56 38:1 17 0 1-26 0-789

(12 + 7: 7)+ 64          (71-8-4) +19 : 19        54:6-3 + 63:63

(72 : 8 + 45:45): 5          (63 : 9 + 56 : 8): 1          4 65-4-9:36

— Складіть схожі вирази та знайдіть їх значення.

3. Офтальмологічна пауза

4. Розв'язування логічної задачі

У сім’ї четверо дітей: Сергійко, Іринка, Івась та Галинка. їм 5; 7; 9 і 11 ро¬ків. Скільки років кожному із них, якщо один з хлопчиків ходить у дитячий садок, Іринка молодша за Сергійка, а сума років дівчаток ділиться на 3? (Сер- гійкові — 9 років, Іринці — 7років, Івасеві — 5 років, Галинці — 11 років.)

 

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що дістаємо в частці при діленні будь-якого числа на 1?

— Що дістаємо в частці при діленні будь-якого числа на це саме число, крім нуля?

— Наведіть приклади.

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 92, завдання 570; 571.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховна година

                    

«Як святкують Новий рік у різних  країнах?»

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель початкових класів

Галушко О.В.

 

 

 

 

 

 

 

                                              

                                                   2018 рік

Мета: ознайомити учнів з традицією святкування Нового року у різних країнах, з історією святкування; розвивати інтерес та бажання познайомитися з традиціями свого народу; коригувати вміння аналізувати, зіставляти ; систематизувати знання учнів; прищеплювати їм повагу до національних традицій різних народів світу.

Тип заходу: усний журнал.

                                                        Хід заняття

Вчитель. Надворі – грудень. Скоро наступить найчарівніше, найулюбленіше свято.   Яке?( Діти відповідають).  Я пропоную вам поговорити«Як святкують Новий рік у різних  країнах?»

Новорічне свято –це завжди  чарівна казка, яка дарує людям віру в радісне і щасливе майбутнє. На Новий рік збуваються всі бажання. У новорічну ніч вся сім'я збирається за столом. За вікном сніг, мороз, а в будинку пахне мандаринами і стоїть красиво прикрашена ялинка. Рівно опівночі б'є годинник 12 разів і вся сім'я встає з-за столу і загадує бажання. Найулюбленіша частина свята дітей це, звичайно ж, подарунки.Абсолютно у всіх країнах святкують Новий рік з одним змістом: старий забирає все погане, що було в ньому, а новий приносить щастя, здоров'я та вдачу.

А для чого ж люди придумали цю казку, ми спробуємо дізнатися разом. А починалася історія святкування Нового року так…

 Учень.Наші прадідусі та прабабусі Святкували Новий рік 1 березня – у перший день весни, бо саме навесні починається у природі чарівність, адже все починає пробуджуватися від зимового сну, все відроджується.

Учень.А потім, після наказу київського князя Володимира Великого , який охрестив Русь, Новий рік почали святкувати 1 вересня, за візантійською традицією,адже саме з  Візантії прийшло до нас християнство.

Учень.Давньоримський імператор Помпілій переніс святкування  на січень. Саме тоді у Давньому Римі перший місяць називали «януарій» – на честь дволикого Януса, обличчя якого складалося з двох частин : молодої і старої . Вважалося, що він прочиняв двері від старого в нове.

Вчитель.А які символи, ознаки Нового року ви знаєте?

Учень.Раніше на Україні, незадовго до свята , не ялинку прикрашали, а заносили діжку з посадженою вишенькою, яка була висаджена заздалегідь,заносили в хату, і вишенька зацвітала саме під Новий рік. А вже навесні , деревце висаджували в садочку поблизу своєї хати.

Учень.Нині ж у нас замість вишеньок прикрашають ялинки, які своєю вічнозеленою хвоєю символізують нескінченність життя.

Вчитель.З Дідом Морозом та Снігурочкою ми зустрінемось скоро, на Новорічному святі. І ялинку прикрасимо новорічними прикрасами. До речі , кожна країна зберегла свої традиції відзначення новорічних свят.

Вчитель. І так ми познайомилися з історією свята Новий Рік,а тепер вирушаємо до Франції.( На карті  показує розташування)

У Франції до дітей приходить Санта-Клаус або свята Берта. Вони залишають подарунки в дитячих черевичках, які висять на каміні. Кров'яними ковбасками і смаженими каштанами господині запасаються заздалегідь.

  • Діти, а хто знає, як звуть в Англії Діда Мороза? Так  – це Санта Клаус!

До речі, саме в Англії виник звичай обмінюватися новорічними вітальними листівками. Найперша листівка була намальована із зимовим пейзажем. То ж пропоную на ялинку повісити новорічну листівку як спогад про найперше письмове новорічне привітання (Вішають листівку біля слова «Англія»)

Перед тим, як сісти за святковий стіл, англійська родина йде до церкви. Там діти замовляють подарунки Батьку Різдву – пишуть лист-прохання, якого потім приносять додому і вкидають камін. : дим з димаря неодмінно доправить список бажань за призначенням.

Учень. А наступна наша мандрівка до Італії.( На карті вчитель показує розташування Італії)

 Дуже цікавий звичай в Італії! Там переконані, що в новорічну ніч треба позбуватися всього поганого й непотрібного. 31 грудня починають викидати різний домашній непотріб…просто у вікна.Всі італійці чекають добру фею Бефану. Вона прилітає вночі на мітлі, відкриває золотим ключиком двері і, заходячи до кімнати, де сплять діти, наповнює подарунками дитячі панчохи. А неслухняних діток вона нагороджує згаслими вуглинками. До речі, італійські кондитери випускають цукерки у вигляді вуглинок. Ви здогадалися для чого вони?А італійського Діда Мороза звуть Баббо Натале.

Вчитель.То ви запам’ятали , куди фея Бефана кладе подарунки для дітей?(У панчохи)

Учень. В Іспанії в новорічну ніч кожен повинен з'їсти 12 виноградін на удачу (символізує 12 місяців в році).

Учень. У Болгарії опівночі місто занурюється в темряву. Всі вимикають світло. Кажуть, що з темрявою йде старий рік, а новий рік принесе з собою все найсвітліше. Пироги з бринзою вважаються найголовнішою стравою.

Учень. У Греції прийнято розбивати об стіну свого будинку стиглий гранат. Робить це глава сім’ї. Чим більше зерен розлетиться навколо, тим вдалішим буде рік.

На Кубі люди набирають воду в різні ємності, а після півночі виливають її на вулицю – так змивають всі гріхи.

Вчитель. Наступна наша мандрівка до Німеччини. (На карті

показує розташування Німеччини)

                       

 

 

В цій країні Дід Мороз – Вайнахтсман – з’являється на віслюкові. Німецькі діти кладуть в новорічну ніч у черевики сіно, щоб віслючок підкріпився, поки Вайнахтсман розкладе подарунки. В Німеччині Новий рік , як і у нас, – сімейне свято. Родина збирається за великим святковим столом, і ставиться обов’язково таріль з яблуками, горіхами, родзинками. Яблуко – це символ пізнання добра і зла, горіхи символізують таємниці життя, а родзинки – багато щасливих днів у новому році. У Німеччині вважають, що в Новий рік треба встрибують як в річку. Тому в кімнаті, коли годинник пробив північ, всі члени сім'ї встають на табуретки і з радісними криками стрибають на підлогу. Тільки в цю ніч сусіди не обурюються.

Учень. У Швеції перед Новим роком є така традиція: діти вибирають королеву світла Лючію, яка повинна бути в білих нарядах. На голову їй надягають корону із запаленими свічками. Саме Лючія як, символ світла, приносить всім подарунки: і дітям, і навіть домашнім тваринам. До речі, в цю ніч в Швеції прийнято, щоб всюди горіло світло: і на вулиці, і в будинках.

 

 

 

Учень.Далі наша мандрівка до Японії та Китаю  Ці країни святкують Новий рік за своїм східним календарем.

У новорічну ніч японські діти кладуть під подушки картинки із зображенням човника із сімома казковими чарівниками – покровителями щастя і добра.

У всіх західних країнах годинник б'є 12 ударів, а ось в Японії —108. Стільки ударів означає кількість гріхів і пороків у людини. З останнім ударом слід лягти спати, а вранці на світанку вийти зустрічати Новий Рік на вулицю, щоб він був щасливим. В Японії роль Діда Мороза виконує древнє божество Хотеносе з очима ще й на потилиці (щоб бачити все вчинки абсолютно всіх).

Вчитель.Діти, а які ви знаєте тваринки, які є назвами років за східним

календарем?

Вчитель. Про традиції святкування  Нового року в різних країнах можна розповідати довго. Ви вже знаєте, що кожен народ має свої неповторні, цікаві традиції.

Але де б не зустрічали люди Новий рік, вони пов’язують із цим святом світлі надії, чекають від нього щось чарівного, щасливих змін. Ось чому це свято завжди залишається улюбленим, очікуваним, чарівним для всіх жителів різних країн світу.

Поздоровляю вас з Новим роком! Загадуйте бажання, і вони обов´язково збудуться. Треба всього лише повірити в це маленьке новорічне диво. Вірте, і тоді у двері до вас постукає справжній Дід Мороз, а під ялинкою вас будуть чекати довгоочікувані подарунки.Запамꞌятайте, Дід Мороз кладе подарунки під ялинку, а Санта Клаус і інші персонажі – в панчохи, черевики чи шкарпетки, розвішані біля каміна. У Німеччині він залишає їх на підвіконні.

 

           

 

                      (Діти пишуть листи Діду Морозу)

 

 

 

 

 

 

 

                                     Українська мова

 

Тема. Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.

 

Мета. Ознайомити учнів з поняттям „ власні іменники" і „загальні іменники". Спонукати учнів вживати у мовленні нові мовознавчі терміни. Вдосконалювати навички вживання великої букви у власних іменниках. Уточнювати і збагачувати словник учнів. Розвивати мислення та творчу уяву дітей. Виховувати любов до Батьківщини, рідної землі.

 

Обладнання. Малюнки прибульців, віночків, Землі - планети, землі - ґрунту, землі - країни, ребуси, роздатковий матеріал для учнів.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

I.  Організація класу

Всі почули ви дзвінок

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Тож і ми часу не гаймо,

Наш урок розпочинаймо.

Постараймось працювати плідно

Протягом всього уроку,

Щоб всі знали на „відмінно"

Мову рідного народу!

II. Повторення раніше вивченого

-  Які частини мови ви знаєте?

-  Які слова називаються іменниками?

-  Які іменники відповідають на питання хто? що?

III. Актуалізація опорних знань.

1. Знайомство з прибульцями.

Сьогодні до нас завітали

Прибульці допитливі з космосу,

Які для нас підготували

Цікавую дуже загадку.

І просять, щоб ви пояснили

їм значення слова - відгадки.

Загадка

Планета є, що в космосі літає

І між Венерою та Марсом місце має,

А також верхній шар її кори,

Й речовина, яку весняної пори

Орач руками пробує, щоб знати

Чи вже пора настала обробляти,

І ґрунт, який дає свої плоди,

І суша, на відміну від води,

А ще країну означає теж,

Державу, край в якому ти живеш.

(Земля).

-   Скільки ж значень має слово - відгадка ?

-  Які ж значення має іменник земля? (Показати малюнки).

2. Каліграфічна хвилинка

З з Зз Зе мл ля

Земля

-   Скласти два речення в яких слово земля буде писатися з великої букви і з маленької.

Наприклад.

Ми живемо на планеті Земля.

Ми любимо свою рідну землю.

-  В яких випадках слово земля пишеться з великої букви, а коли з малої? Наші прибульці дуже задоволені вашими відповідями.

3. Звуко-буквений аналіз слова земля.

IV. Повідомлення теми і мети уроку

 

                           

 

Сьогодні ми разом з  інопланетянами  ознайомимось з  новими мовознавчими термінами: „власні іменники", „загальні іменники".

Велика буква

Буква звичайна виросла швидко

Виросла вище друзів-букв.

Поглядають з повагою друзі на неї.

Але чому? Які в неї заслуги?

Буква рости не сама захотіла,

Букві справу поручили важливу.

Ставиться в слові не просто,

Буква такого високого зросту.

Ставиться буква в рядочку спочатку,

Щоб початок всі помічали.

Ім'я, прізвища пишуться з нею,

Щоб їм помітними буть і виднішими.

Щоб звучали гордо, голосисто

Ім'я твоє, ім'я вулиці, міста.

Буква велика - це вам не так просто.

В букві великій знак поваги захований.

- В яких же випадках ми пишемо слова з великої букви?

V. Вивчення нового матеріалу.

1 .Ознайомлення з правилом

Всі слова, які ми пишемо з великої букви - це власні іменники.

- Як називаються іменники, що є назвами міст, сіл, вулиць, річок, гір, морів, прізвища, імена, по - батькові. (Власні іменники).

-  Чому ці іменники називаються власними?  (Даються одному предмету).

-  Як пишуться власні іменники?

-  Наведіть приклади власних іменників?

2. Робота з текстом.

Давайте ознайомимо прибульців з нашою державою. А одночасно і визначимо в тексті власні іменники. (підкреслити їх)

 

                               

 

Україна

Україна - це велика незалежна держава в Європі.

Своїми розмірами Україна більша за такі держави, як Англія, Австрія, Бельгія, Голландія, Данія, Португалія і Швейцарія разом узяті.

За чисельністю населення вона посідає п'яте місце в Європі після Німеччини, Італії, Великобританії, Франції.

В Україні є гори Карпати і Кримські, є й моря - Чорне й Азовське.

Київ - столиця України. Він розташований на берегах найбільшої в Україні річки - Дніпра. Це одне з найдавніших і найкрасивіших міст Європи.

Україна - твій рідний край, твоя земля, де ти народився і зростаєш.

3. Добір загальних назв.

Доберіть з довідки загальну назву для кожної групи власних назв і запиши.

Київ, Луганськ, Херсон, Полтава, Ужгород, Львів

Шевченко, Франко, Тичина, Рильський

Сергіївна, Миколайович, Василівна

Сергій, Василь, Олена, Андрій

Веселка, Рябуха, Чорнушка, Димок

Слова для довідки: клички тварин, прізвища, імена, по батькові, міста.

4.  Ознайомлення з правилом про загальні іменники.

VI.  Фізкультхвилинка.

Попрацювали ми на славу,

Іменники вивчали.

Загальні й власні назви знаєм.

Тож - відпочиваєм !

VII. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Текст з ребусами.

На дошці записаний текст з використанням ребусів.

Списати текст. Власні іменники підкреслити однією лінією, а загальні - двома.

Наша   держава називається Україною. Столиця України - місто Київ. Назар та Наталка - кияни. Наталка - студентка. Назар -школяр. Вони живуть на вулиці Стальського. На зимових канікулах діти їздили відпочивати в Карпати. їм було весело!

2.Гра „ Сплетемо віночок власних і загальних іменників "

Самостійна робота.

 

              

 

На дошці на квітах записані слова:

Десна,   ріка,   вулиця,   Хрещатик,   гори,   Кримські,   прізвище, Шевченко, місто, Львів, село, Калинівка, кіт, Пушок. Учні записують слова в два стовпчики: власні і загальні іменники. Перевірка.

1 учень плете віночок власних іменників, 2 учень - загальних. 3.Робота з сигнальними картками.

(Учитель називає іменники, якщо це власні іменники, то діти показують червону карточку, а якщо загальні іменники, то зелену карточку.)

Слова: Іван, Житомир, село, Рябко, річка, Україна, Шевченко, місто,  діти,  Петрович,  письменник,  дівчинка,  Людмила,  Росія, Карпати, кущ, гай, Рильський, композитор, учень.

4.Робота над скоромовкою.

Ой збирала Маргаритка маргаритки на горі.

Розгубила маргаритки Маргаритка у дворі.

-  Яке слово записали з великої букви?

-  Яке з малої? Чому?.

VIII. Розвиток творчих здібностей.

1. Дослідження „ Секрет свого імені".

День народження дитини

Називаєм - іменини !

І тому не дивина,

Що даєм їм імена.

У наших маленьких чад

Тих імен - квітучий сад.

Як дитина підростає

Часто думає - гадає:

Що за ймення, в чім секрет –

Бізнесмен ти чи поет.

Про ім'я свого секрет

Розкажуть діти.

Тож - вперед!

Діти розповідають про те, що означає їхнє ім'я. (Творчі роботи).

2.  Цікаво знати

-  Як називається ліва притока Дніпра?

-   Що таке десниця?

Чому Десна

Люблю я завзятих хлоп'ят і дівчат

За те, що до знань вони ласі,

Люблю завітати й розмову почать

З кмітливими в класі:

- А що, коли, друзі, спитаю я вас:

Що значить приміром, десниця?

І весело й дружно гукає весь клас:

- Правиця! Правиця!

- Десниця, - кажу, - знає й бабця стара, -

Є правою дійсно рукою.

Чому ж тоді ліва притока Дніпра

Зоветься Десною?

Угору ішли до Дніпра течії селитися люди.

Дорога на північ була нелегка,

Немало зазнали клопоту.

А назва Десна - бо була їм ріка праворуч по ходу.

-  Чому Десну назвали Десною?

3.  Творча робота „ Моя рідна земля "(вибірково).

Про нашу планету багато дізнались

Прибульці допитливі з космосу.

Про наше життя буде що розказати,

Мандрівку оцю будуть-бо пам'ятати

Нові наші друзі далекі.

Давайте прощатись, бо скоро вже час

Назад їм у край свій летіти.

Дороги щасливої їм побажаєм

І, може, колись ми до них завітаєм.

Та зараз уже добігає кінця урок наш.

Тому ж бо давайте його підсумуєм.

На всі ж бо питання ви відповідь дать постарайтесь.

IX. Підсумок уроку

-   З якими іменниками ми познайомились на уроці? (Власні і загальні).

-  Які іменники називаються власними? Як вони пишуться?

-  Які іменники називаються загальними? Як вони пишуться?

-  Що цікавого ви дізналися на уроці?

Додаткове завдання. Гра „Цікавий ланцюжок".

Продовжити ланцюжок іменників - власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.

Київ - Василь - Львів - Варшава.

Хлопець і дівчина читають вірш.

Ми є діти українські –

Хлопці і дівчата,

Рідний край наш Україна,

Красна і багата.

 

Українець я маленький,

Україна - край рідненький.

Вірний син я свого роду –

Українського народу.

 

Українка я маленька,

Україна моя ненька.

В неї щира я дитина,

Добра, люба та єдина.

 

Присягаєм край наш рідний

Над усе любити,

Рідний народ шанувати

І для нього жити.


Додаток

Власні іменники

1.  Правило.

Прізвища, імена, по батькові людей, клички тварин, назви країн, міст, сіл, вулиць, річок, гір, морів - це власні іменники. Власні іменники пишуться з великої букви. Наприклад: Шевченко, Київ, Дніпро, Карпати.

2.  Підкресли в тексті власні іменники.

Україна

Україна - це велика незалежна держава в Європі.

Своїми розмірами Україна більша за такі держави, як Англія, Австрія, Бельгія, Голландія, Данія, Португалія і Швейцарія разом узяті.

За чисельністю населення вона посідає п'яте місце в Європі після Німеччини, Італії, Великобританії, Франції.

В Україні є гори Карпати і Кримські, є й моря - Чорне й Азовське.

Київ - столиця України. Він розташований на берегах найбільшої в Україні річки - Дніпра. Це одне з найдавніших і найкрасивіших міст Європи.

Україна - твій рідний край, твоя земля, де ти народився і зростаєш.

Загальні іменники

1.  Добери з довідки загальну назву для кожної групи власних назв і запиши.

Київ,   Луганськ,   Херсон,   Полтава,   Ужгород,

Львів - _________________________________

Шевченко,     Франко,     Тичина,     Рильський,

Забашта -_______________________________

Сергіївна, Миколайович, Василівна, Іванович,

Вікторівна -_____________________________

Сергій, Василь, Олена, Андрій, Семен, Марія,

Пилип -_________________________________

Веселка,  Рябуха,  Чорнушка,  Димок,  Пушок,

Дружок -_______________________________

Слова для довідки : клички тварин, прізвища, імена, по батькові, міста.

2.  Правило.

Загальні іменники - це назви, що даються багатьом предметам. Загальні іменники пишуться з малої букви. Наприклад: місто, село, театр.


 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лавренців Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
5145
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку