Тема уроку: Паралельне з'єднання провідників
Мета уроку: організувати діяльність сприйняття, осмислення і первинного запам'ятовування нових знань і способів діяльності за темою: «Паралельне з'єднання провідників».
Завдання уроку:
- забезпечити ознайомлення учнів з паралельним з'єднанням провідників і закономірностями, які існують у колі з паралельним з'єднанням провідників;
- створити умови для виховання мотивів навчання, позитивного ставлення до знань, дисциплінованості;
- забезпечити формування вмінь виділяти головне, складати план, вести конспекти, спостерігати, розвивати вміння частково - пошукової діяльності, висування гіпотези і її рішення.
Тип уроку: урок вивчення та первинного закріплення нових знань
Обладнання:
Демонстрація 1: джерело струму, ключ, дві лампочки, амперметр.
Демонстрація 2: джерело струму, ключ, дві лампочки, вольтметр.
Хід уроку
І. Організаційний етап:
Вітання, фіксація відсутніх, перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:
Питання:
- Що являє собою послідовне з'єднання провідників? (Це таке з'єднання провідників, при якому кінець першого провідника з'єднують з початком другої, кінець другої з початком третьої і т.д.)
- Назвіть закономірності, що існують в ланцюзі з послідовним з'єднанням провідників.
Сила струму в будь-яких ділянках ланцюга одна і та ж.
Повне напруга в колі при послідовному з'єднанні дорівнює сумі напруг на окремих ділянках ланцюга.
Загальний опір кола при послідовному з'єднанні дорівнює сумі опорів окремих провідників.
- Яка головна особливість послідовного з'єднання провідників? (При виході з ладу одного елемента з'єднання відключаються та інші.)
ІІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
- Паралельним називають таке з'єднання провідників, за якого початки всіх провідників приєднуються до однієї точки електричного кола, а їхні кінці — до іншої.
Схематичне зображення такого з'єднання.
Проведемо експерименти щодо з'ясування значень загальних сили струму, напруги і опору при паралельному з'єднанні.
Питання: Який прилад призначений для вимірювання сили струму? (Амперметр)
Демонстрація 1. Зберемо ланцюг для вимірювання сили струму на її різних ділянках.
Висновок: Сила струму в нерозгалужене частини ланцюга дорівнює сумі сил струмів в окремих паралельно з'єднаних провідниках.
I = I1+ I2
Питання: Який прилад призначений для вимірювання напруги? (Вольтметр)
Демонстрація 2. Зберемо ланцюг для вимірювання напруги на її різних ділянках.
Висновок: Напруга на кінцях усіх паралельно з'єднаних провідників одне і те ж.
U=U1=U2
Питання: Як визначити опір, якщо відомі сила струму і напруга? (За законом Ома R=U/I)
Висновок: Загальний опір ланцюга при паралельному сполученні визначається по формулі:
1/R = 1/R1+1/R2
При паралельному з'єднанні n однакових споживачів енергії їх загальний опір R дорівнює:
R= R1/n.
Особливістю паралельного з'єднання є те, що при виключенні одного з споживачів всі інші продовжують працювати.
Під час вивчення цього матеріалу корисно використовувати вже засвоєну учнями залежність
і дати якісну оцінку: за паралельного з'єднання провідників площа поперечного перерізу ніби збільшується, що призводить до зменшення загального опору.
V. Первинне осмислення та закріплення вивченого матеріалу
У те саме електричне коло паралельно можуть бути ввімкнені будь-які споживачі електричної енергії. Така схема з'єднання споживачів струму використовується, наприклад, у житлових приміщеннях. Далі можна запропонувати учням самим навести приклади застосування паралельного з'єднання провідників.
2. Якісні питання
1) Чому не рекомендується вмикати в одну розетку через трійник кілька потужних електроприладів?
2) Як зміниться опір кола, якщо опір одного з резисторів у цьому колі:
а) збільшити; б) зменшити? Чи залежить відповідь від типу з'єднання провідників?
3) Сталевий та алюмінієвий проводи однакових розмірів ввімкнені в коло паралельно. Яка
частина загального струму йде через сталевий провід?
3. Навчаємося розв'язувати задачі
1) Резистори з опором 3 і 6 Ом з'єднані паралельно. Визначте
загальний опір кола, силу струму в другому резисторі й у
всьому колі, якщо сила струму в першому резисторі дорівнює 2 А.
2) В освітлювальну мережу кімнати ввімкнені дві електричні лампи,
опір яких 200 і 300 Ом.
Напруга в мережі 220 В. Визначте силу струму в кожній лампі, силу
струму в підвідних проводах, загальний опір обох ламп.
3) Амперметр A показує силу струму 1,6 А за напруги 120 В. Опір резистора R1 = 100 Ом.
Визначте опір резистора R2 й показання амперметрів A1 і A2.
4. Тестування 4 завдання (взаємоперевірка)
Тест по темі: «Паралельне з'єднання провідників»
1. Яка схема з поданих на рисунку показує паралельне з'єднання електроламп?
а) № 1.
б) № 2.
в) № 3.
2. Яке співвідношення напружень на кінцях провідників, з'єднаних паралельно?
а) Напруга на провіднику тим більше, чим більше його опір.
б) Напруги на всіх провідниках однакові.
в) Напруги на провідниках тим менше, чим більше опору.
3. Яке співвідношення сил струмів в загальному ланцюгу і паралельно з'єднаних провідниках?
а) Усі сили струмів однакові (I = I1 = I2).
б) Паралельно з'єднаних провідниках сили струмів однакові і менше сили струму в загальній ланцюга.
в) Сума сил струмів у паралельно з'єднаних провідниках дорівнює силі струму в нерозгалуженій частині ланцюга.
4. У ланцюг включені паралельно резистори опором 5, 10, 15 і 20 Ом. Більше якого з цих значень опір розгалуженого ділянки ланцюга не може бути?
а) 20 Ом. б) 15 Ом. в) 10 Ом. г) 5 Ом.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
б |
б |
в |
г |
VІ. Підсумок уроку «Рефлексія».
Що вдалося на уроці?
Які були труднощі?
Що у вас вийшло?
Що вас здивувало?
Які знання урок дав вам для життя?
Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
VІІ. Домашнє завдання.
§32 опрацювати, вправа 32 (5) виконати.