Патріотичне виховання, основа навчально – виховної роботи Калинівського ліцею
“… Патріотизм – це любов до своєї Батьківщини,
відданість своєму народові, готовність для них на подвиги.
Це, образно кажучи, сплав почуттів і думки,
осягнення святині – Батьківщини – не тільки розумом, а й передусім серцем…”
В. Сухомлинський
У сучасних суспільно-політичних умовах, коли Україна ціною життя людей, зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу і територіальну цілісність, пріоритетного значення набуває патріотичне виховання дітей та учнівської молоді.
Патріотизм (від латинського patria – країна, вітчизна, батьківщина) – це любов і відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам. Історичне джерело патріотизму – це формування зв’язків з рідною землею, рідною мовою, народними традиціями, звичаями та культурою.
Події цього року дають підстави стверджувати, що переважна більшість громадян України, серед яких є і діти, і молодь, виявили високу патріотичну свідомість та міцну громадянську позицію. Це є свідченням системної виховної роботи педагогічного колективу Калинівського ліцею.
Національно-патріотичне виховання наскрізно пронизує весь навчально-виховний процес, базується на національній історії, знанні та відстоюванні своїх прав, виконанні конституційних і громадянських обов’язків, відповідальності за власне майбутнє, добробут та долю країни, охоплює всіх учасників навчально-виховного процесу, сприяє формуванню у дітей та утвердженню у педагогів і батьків національних та загальнолюдських цінностей, особистісних якостей, що притаманні громадянину України.
В основу національно-патріотичного виховання покладені історичні й культурні цінності, традиції і звичаї народу, значення яких зростає в умовах європейської інтеграції України. Головною тенденцією національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до Батьківщини, держави, народу, нації.
Калинівський ліцей взяв на себе обов'язки готувати високоосвічене молоде покоління інтелігентів, патріотів – майбутню еліту української нації.
Виховна робота педагогічного колективу нашого закладу підпорядкована обласній програмі «Покоління успішних». Програма спрямована на реалізацію соціальної функції виховання – забезпечення наступності духовного і морального досвіду поколінь, підготовки особистості до успішної життєдіяльності.
Для досягнення результату будуємо виховну роботу за такими напрямками:
Напрям «ціннісне ставлення до себе»
Соціальна адаптація учнів, розуміння ними своїх прав та свідомого виконання обов’язків в значній мірі залежить від правильно організованого виховного процесу в ліцеї.
Критерієм впливу закладу на соціальну поведінку учнів є свідоме виконання учнями основних нормативних документів закладу: Статуту, правил внутрішнього розпорядку, в яких визначені основні права та обов’язки учнів, вивчення норм поведінки в колективі, суспільстві. На основі цих документів розроблені «Правила для учнів».
Робота по ознайомленню учнів з «Правилами для учнів» та контроль за виконанням ними «Правил» здійснюється педагогічним колективом та шкільним парламентом серед всього контингенту учнів з 1 по 11 класи. Вона включає в себе постійну роботу на шкільних лінійках, годинах спілкування, під час проведення тижнів і декад правових знань; тренінгів «Мої права та обов’язки», «Шкідливі звички й правопорушення»; зустрічей з працівниками правоохоронних органів тощо.
Відвідування учнями навчальних занять систематично контролюється адміністрацією закладу, соціальним педагогом та класними керівниками, розглядається на засіданнях Ради профілактики правопорушень.
З метою попередження серед учнів таких негативних явищ, як: паління та вживання напоїв, що містять алкоголь, превентивне виховання школярів – є одним з пріоритетних напрямків у виховній роботі школи. Над цими питаннями працюють: шкільний парламент, психологічна служба, вчитель «Основ здоров’я».
Також у даному напрямі проходять заходи: бесіда «Здоровим бути модно!», година спілкування «Твоє життя – твій вибір» та інші.
Напрям «ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей»
Виховання здійснюється комплексно через навчальний процес, позакласну роботу, а також роботу органів учнівського парламенту і носить послідовний характер, тобто починається з початкової школи, продовжується в середній, і вже в старшій школі ми намагаємося досягти усвідомлення кожним учнем своєї громадянськості, приналежності до суспільного життя в Україні, сімейних цінностей.
Традиційно громадянське, національне виховання здійснюється на уроках історії, правознавства, української мови та літератури, географії.
Важливе місце займає позакласна робота. Громадянські якості формуються в процесі безпосередньої участі дітей у виховних заходах, які носять різноманітний характер: це бесіди, диспути, зустрічі, години спілкування, участь у пошуково-дослідницькій роботі, онлайн-екскурсії та інше.
Виходячи із вищесказаного, можна стверджувати, що ліцей є одним із центрів громадянського виховання учнів, успішно працює над виконанням найважливішого завдання сучасної школи - виховання свідомого й активного громадянина України.
У даному напрямі проходять заходи: майстер-клас «Надання першої допомоги в разі надзвичайних ситуацій», година спілкування «Вчинок, відповідальність, наслідки», година спілкування «Милосердя та любов до ближнього», рольова гра «Культура поведінки. Знайомство, гостювання» та інші.
Напрям «ціннісне ставлення до суспільства і держави»
Формування правової культури передбачає прищеплення учням поваги до прав і свобод людини і забезпечення знання і виконання ними Законів України. Традиційно у школі у грудні проходить тиждень правових знань. Протягом тижня проводяться години спілкування, бесіди, усні журнали, ділові ігри з морально-правової тематики, вікторини, квести. Для учнів 5-11 класів вчителем правознавства проводиться правовий брейн-ринг. Школярі розв'язують задачі на правову тематику, відгадують кросворди, беруть участь у дидактичних іграх. Серед дітей 1-4 класів проводиться конкурс малюнків „Права дитини в малюнках", бесіди, інформаційні години.
Патріотизм учнів в формується шляхом участі у благодійних акціях по збиранню смаколиків, теплих речей для воїнів.
Напрям «ціннісне ставлення до природи»
Екологічне виховання покликане забезпечити молоде покоління науковими знаннями про взаємозв'язок природи і суспільства. А тому стали традиційними: виставка малюнків «Збережи природу», години спілкування «Вплив екології на організм людини»; виставка літератури «Земля - наш спільний дім»; трудовий десант по прибиранню скверу та території школи. Але більш дієвою є організація практичної роботи екологічної спрямованості: догляд за зеленими насадженнями школи, озеленення класних кімнат інше.
Напрям «ціннісне ставлення до праці»
Важливою ділянкою роботи ми вважаємо економічне і трудове виховання, спрямоване на формування творчої працелюбної особистості. А тому плануємо трудові десанти на пришкільній території, години спілкування «Професії моїх батьків», «Я обираю», проведення тестування для виявлення професійних нахилів, зустрічі із представниками служби зайнятості тощо.
Професійна підготовка учнів починається у шкільні роки. Завдання закладу – підготувати учнів до свідомого вибору професії. Профорієнтаційна робота у школі здійснюється під час навчально-виховного процесу і в позаурочний час. Учні розширюють знання про професії на уроках та на позакласних виховних заходах.
В ліцеї діє профорієнтаційний куточок, який містить цікаві інформаційні матеріали.
Напрям «ціннісне ставлення до культури і мистецтва»
Виховання передбачає формування основ естетичної культури, норм і принципів етикету, естетичних смаків, переконань та ідеалів. Цьому сприяють традиційні свята школи: День знань, День села та миру, День захисників та захисниць України, святкування дня працівників освіти, День Гідності та Свободи, День Святого Миколая, новорічні ранки та вечори, предметні тижні і місячники; виставки осінніх композицій та городніх культур «Осінні фантазії» тощо.
Напрям «ціннісне ставлення до здоров’я»
Найважливішим напрямком виховної роботи на сьогодні є формування здорового способу життя, фізичних здібностей особистості, збереження життя та здоров’я учнів. Користуються популярністю у школі інформаційно-пізнавальні години спілкування «СНІД. Як уберегти себе від зараження вірусом», бесіда «Поведінка з незнайомими людьми. Диспути «Активна профілактика вживання алкоголю і тютюну - свідоме ставлення до власного здоров'я». Існує така форма роботи як опитування учнів школи на тему «Що я знаю про ВІЛ/СНІД», тестування «Моє ставлення до тютюну». Традиційною є лінійка для школярів 5-11 класів до Дня боротьби з ВІЛ/СНІДом. Класні керівники щотижня проводять бесіди з безпеки життєдіяльності учнів у різноманітних випадках. Сприяють оздоровленню учнів спортивні змагання, робота спортивних секцій, проведення уроків фізкультури та днів здоров’я.
З метою реалізації Концепції національно-патріотичного виховання молоді в школі оформлено стенди з національною символікою, у соціальній мережі Facebook створено шкільну групу «Школа успіху» в якій висвітлюється інформація про перебіг проведених заходів. Посилання
https://www.facebook.com/groups/538992239975362/?ref=share_group_link
ррОбласна фотовиставка «Україна – це ми!» 2023 р.
Онлайн-урок мужності 2-А клас Свято «Майбутні захисники Вітчизни»
Усний журнал « Я маю право» 10 клас Виховний захід «Свято хліба»
Інтелектуальна гра Позакласний захід
«Її величність – українська мова» 4 клас «Філологічний альянс» 11 клас
Благодійна акція Участь в благодійній акції «Смілива гривня»
«Допоможи захисникам України»