Педагогічна ідея для конкурсу «Вчитель року»
Мій педагогічний кумир – Василь Сухомлинський, гуманістичні ідеї якого пішли попереду свого часу. В добу радянської ідеології ми навіть не могли уявити, що прийде час і ми будемо в школі будувати рівні взаємовідносини з учнями, ми не могли уявити, що кожен учень стане партнером вчителя, що головним в школі буде не директор, не вчитель, а дитина.
Моє педагогічне кредо – це вислів Василя Сухомлинського «Школа – не комора знань, а світоч розуму. Усі діти не можуть мати однакові здібності. І найважливіше завдання школи – виховання здібностей». Це відповідає і завданням Нової української школи:
Кожного дня я ставлю перед собою низку завдань:
Щоб отримати відповіді на ці і інші запитання я, мабуть як і кожний вчитель, завжди перебуваю у постійному пошуку більш доцільних форм і методів навчання та виховання такої особистості. Традиційні методи навчання, коли вчитель говорить, а учень слухає, в сучасному світі відходять на другий план. На зміну приходять інноваційні технології. Тому зараз працюю над такою педагогічною проблемою: «Розвиток пізнавальної активності учнів шляхом впровадження інноваційних технологій».
Готуючись до нового навчального дня, не забуваю про правило: «Краще один раз побачити, ніж декілька разів почути», а особливо це правило стосується учнів початкових класів. Тому під час вивчення нового матеріалу активно використовую:
Тож запрошую вас на мій урок!
І. Організаційний момент
На цьому етапі дуже важливо налаштувати клас на роботу. Для цього у нас є вірші про час, роботу, початок уроку. На уроках математики часто використовую «Інформаційну хвилинку» - цікавий факт, пов’язаний з темою уроку. Кожен урок ЯДС розпочинаємо ранковим колом. В залежності від теми уроку використовую такі вправи:
ІІ. Актуалізація опорних знань
Починаємо перевірку домашньої роботи, яку також можна зробити цікавою для дітей. Наприклад, зробити взаємоперевірку домашнього завдання. Можна назначити «чергових» для перевірки або влаштувати гру «Я – вчитель» (протягом навчально дня декілька учнів перевіряють домашні завдання, невеликі за обсягом самостійні роботи, читання напам’ять тощо, звичайно, аби не виникало сварок такі дні проходять під пильним наглядом вчителя).
В залежності від уроку та його типу використовую різні прийоми та технології. Якщо це урок вивчення нової теми часто використовую «проблемні» завдання (наприклад, виписати слова у два стовпчики: іменники, прикметники, але серед поданих слів зустрічаються і дієслова, які діти ще не вчили). Дітям початкової школи дуже подобаються малюнкові диктанти. Крім того використовую:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Щоб учні краще засвоїли та зрозуміли нові терміни, поняття часто використовую практичні завдання:
На уроках української мови та літературного читання прийоми розвитку критичного мислення завжди актуальні і доречні, наприклад:
Не забуваємо, що діти люблять гратися, а інсценізація – це гра. Завжди учням подобається читання в особах, переказ твору від імені персонажу, гра «Так чи ні».
На уроках математики також користуюся ігровими технологіями: математичні змагання організовую парами і в команді.
IV. Підсумок уроку.
На цьому етапі учні вибудовують змістовий ланцюжок, порівнюють власні способи і методи роботи з тими, що застосовували інші.
На етапі рефлексії навчальної діяльності учні складають сенкани, користуюсь прийомом «Незакінчене речення», вправою «Плюс – мінус - цікаво». Рефлексія настрою та емоційного стану також не менш важлива. Це можуть бути і картки-смайлики, можна сказати комплімент-похвалу (один одному, вчитель учням, учні вчителю), вправа «Сходинки успіху».
Не забуваю у своїй діяльності і про проєктну технологію. Так, в минулому році в першому семестрі на уроці «Фінансова абетка» діти розробили власну грошову одиницю – смайл, яку отримували за гарну роботу на уроці, чергування, добру справу. За ці гроші можна було «купити» підказку, «звільнення» від чергування тощо. На прикінці семестру за допомогою батьків було влаштовано ярмарок, де діти обмінювали смайли на іграшки. На мою думку, цей проєкт згуртував учнівський колектив, додав елемент змагання на кожному уроці, для багатьох учнів це стало стимулом для підвищення рівня знань.
Моїм вихованцям дуже подобається такий вид проєктної діяльності як виготовлення лепбуків. Використання такого методу активно використовую на уроках ЯДС та літературного читання.
Всі знають, що півдня діти проводять в класі за партами, але, коли надворі гарна погода або випав перший сніг, то дуже важко зосередитися на навчанні. Тому такі уроки як образотворче мистецтво, «Дизайн і технології», дослідницьку діяльність на уроках ЯДС можна організувати на свіжому повітрі, що дітям дуже подобається.
Отже, щоб підготувати один урок це ціла історія! Я ніколи не любила вчитися у школі, бо мені завжди було нудно і нецікаво. Моїм головним бажанням є таке «працювати таким чином, щоб на моїх уроках дітям навіть хвилинки не було, коли сумувати»! Гарний настрій, посмішка і в мене, і в моїх вихованців – це половина успіху. А щоб моє бажання здійснювалося, працюю в режимі постійних пошуків і новизни.