ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ІСТОРИЧНИХ УЯВЛЕНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Про матеріал
1. Основними цілями освіти в Україні є створення умов для розвитку покоління, де можливе навчання впродовж життя, формування та розвиток цінностей громадянського суспільства, зміцнення української нації та сприяння інтеграції України в європейський і світовий простір як конкурентоспроможної і заможної держави).
Перегляд файлу

УДК 373.3.091.3:94(045)

Педагогічні умови формування історичних уявлень молодших школярів

 

  1. Основними цілями освіти в Україні є створення умов для розвитку покоління, де можливе навчання впродовж життя, формування та розвиток цінностей громадянського суспільства, зміцнення української нації та сприяння інтеграції України в європейський і світовий простір як конкурентоспроможної і заможної держави).
  2. В умовах сучасних українських реалій особливого значення набуває проблема громадянського виховання підростаючого покоління. Це зумовлено соціальним замовленням на виховання молодого покоління громадян, які відповідально ставляться до своїх обов’язків, знають права і вміють відстоювати їх, глибоко усвідомлюють і поважають демократичні цінності, спроможні до інновацій, керування власною життєдіяльністю і справами суспільства [с. 29].
  3.  У Державному стандарті початкової освіти громадянська та історична освітні галузі поєднані в одній, метою якої є формування громадянської та інших компетентностей, власної ідентичності та готовності до змін шляхом осмислення зв’язків між минулим і сучасним життям, активної громадянської позиції на засадах демократії, поваги до прав і свобод людини, толерантного ставлення до оточуючих, набуття досвіду життя в соціумі з урахуванням демократичних принципів [2].
  4. Пропедевтичне вивчення історії сприяє формуванню історичної свідомості, яка органічно поєднує в собі знання, погляди та уявлення про суспільний розвиток.
  5. Процес формування історичних уявлень розглядають у своїх дослідженнях науковці К. Баханов, А. Булда, В. Власов, В. Комаров, Т. Ладиченко, П. Мороз, Л. Петрова, О. Пометун, Г. Фрейман та інші. Спільним для цих авторів є те, що вони розглядають формування історичних уявлень як емпіричний рівень набуття предметних компетентностей.

6. Дослідження педагогічних умов формування історичних уявлень молодших школярів є важливим аспектом в навчальному процесі. Вона допомагає вивчати та розуміти минуле, розвивати критичне мислення та аналітичні навички у дітей. Наявність цікавих та доступних матеріалів, використання інтерактивних методів навчання, створення сприятливої атмосфери в класі - це лише деякі з педагогічних умов, які сприяють успішному формуванню історичних уявлень у молодших школярів.

7. Мета статті – визначити та охарактеризувати умови формування історичних уявлень молодших школярів в освітньому процесі початкової школи.

– Увага! Список літератури повинен бути в алфавітному порядку!

8. Історична свідомість дітей молодшого шкільного віку формується під впливом різноманітних чинників, серед яких наука, освіта, виховання та культура. Школа – це, насамперед, соціальний інститут, який формує основу історичної свідомості. Сутність педагогічних умов полягає в синтезі об'єктивних можливостей змісту освіти, методів, форм організації та матеріальних можливостей, які сприяють вирішенню освітніх завдань.

У контексті даного дослідження визначено педагогічні умови формування уявлень учнів початкової школи. – Вилучити!

9. Особливістю формування історичних  уявлень в початковій школі  є створення умов для формування елементарних знань про державу, закони, права і відповідальність людини і громадянина, основні моральні цінності і норми поведінки. На цьому ступені розвиваються комунікативні здібності дитини, що дозволяють їй інтегруватися в суспільство, уміння спілкуватись і розв'язувати конфліктні ситуації через діалог. Закладаються основи ціннісних орієнтацій свідомого громадянина [1, с. 46]. – Увага! Список літератури повинен бути в алфавітному порядку! Див. вказані сторінки джерела!

10. Схематичне відображення педагогічних умов формування елементарних історичних уявлень молодших школярів представлено в схемі 1.

Схема 1. Педагогічні умови формування громадянської та історичної компетентності молодших школярів

11. Ми вважаємо, що історична свідомість сама по собі передбачає певні здібності, які допомагають орієнтуватися як у динаміці власного життя, так і в соціальній реальності. Історична свідомість складається з певних способів усвідомлення та виконання певних дій.

– Увага! Список літератури повинен бути в алфавітному порядку!

12. У процесі осмислення історичної дійсності формується і ставлення людини до минулого, тобто до історії. Ставлення означає здатність оцінювати події, процеси тощо. Воно є елементом історичної свідомості й вважається основою для вироблення практичної мотивації діяльності людини в суспільстві та бачення майбутнього.

13. На наш погляд, структуру історичної свідомості складають знання-переконання-діяльність (суспільно-історична практика).

14. Процес формування історичних знань починається з формування історичних уявлень, але зазначимо, що початок формування всіх елементів історичних знань відбувається ще з початкової школи:-в учнів 4 класу більше сформовані історичні уявлення, а старших класах більше уваги приділяється формуванню історичних понять і знань про закони і закономірності історичних процесів.

15. У школі, коли учні ще не сформували для себе тверду життєву позицію, вчителі мають навчити їх розуміти історичні події, оцінювати факти та робити висновки. Для цього необхідно формувати інтелектуальні навички (компетентності), які дають змогу учням самостійно робити певні раціональні висновки в процесі навчання.

16. Історичні уявлення – це чуттєво-наочний образ предметів або явищ дійсності та минулого. «Чуттєво-наочний образ» – це певна абстракція, яка формується у дітей ще до початку вивчення історії в школі. Уявлення формуються у дитини на основі певних елементарних знань, вражень, які вона колись сприймала, або з якими зіштовхувалася якимось чином у своєму житті. Діти мають ряд сформованих історичних уявлень, наприклад: про первісних людей, козаків, національну символіку України тощо за рахунок перегляду фільмів, читання книг, казок та легенд.

17. З метою формування історичних уявлень молодших школярів ми пропонуємо планувати навчальну діяльність як відповіді на запитання за прочитаними творами на історичну тематику:

18. Зазначимо, що наявність цікавих та доступних матеріалів, використання інтерактивних методів навчання, створення сприятливої атмосфери в класі - це лише деякі з педагогічних умов, які сприяють успішному формуванню історичних уявлень у молодших школярів.

19. Отже, початкове засвоєння історії спрямоване, передусім, на початкові знання, елементарні уявлення та найпростіші вміння. Історичні уявлення молодших школярів можна охарактеризувати лише як фрагментарні, початкові, які потребують майбутнього розширення формування.

Література

 

  1. Садовська Л. М. Державна політика у сфері громадянської освіти: етапи розвитку, структура, орієнтири. Теорія та практика державного управління. Харків, 2018. Вип. 3. С. 133–137.
  2. .https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text
  3. Роговець О. В. Громадянське виховання молодших школярів у взаємодії сімї і школи . дис.    д-ра пед. наук. 13.00.07 / Уманський держ. пед. університет ім. Павла Тичини. Умань, 2013 443 с.
docx
Додав(-ла)
Іскова Ірина
Додано
8 січня
Переглядів
9
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку